Uj Ember

2003.04.27
LIX. évf. 16-17. (2855-2856)

Mindszenty-zarándoklat
2003. május 3-án,
10.30 órakor

Főoldal
Címlap
Krisztussal együtt ti is feltámadtatok
Juliusz Janusz
az új magyarországi apostoli nuncius
Harminc évet is kaphatnak az apácák...
Súlyos helyzetben vannak az iraki menekültek
A reménynél is több...
Lelkiség
Az üres sír
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Győzött az élet
HOMÍLIAVÁZLAT
A húsvéti szekvenciáról
LITURGIA
SZEKVENCIA
A szegény és gazdag Jézus
Lelkiség
"Én Uram, én Istenem"
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Ujjongás - és tanúságtétel
HOMÍLIAVÁZLAT
Az újjászületett nép
LITURGIA
A hitoktató emmauszi útja
A két hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
A katolikus család
Mindszenty-zarándoklatra hív Erdő Péter prímás-érsek
Egyházpolitika tegnap és ma
Semjén Zsolt szerint lehetséges, hogy mindenkinek a szempontjai érvényesülhetnek
Katolikus szemmel
Ébredjünk Krisztussal!
Húsvét előtt
Kata csizmája
Lapszél
Gyermekek védelméért
Fórum
Miért éppen Jacques Maritain?
A filozófus halálának harmincadik évfordulójára
Fénylik a Kereszt
Az igazság erejében szeretni
Renoválják a templomot...
Fórum
Áthosz - a "Szűzanya kertje"
Utazás a Szent Hegy sivatagában
Világegyház
Püspök és szerzetes, apostol és vértanú
Adalbert, a közép-európai népek közös szentje
Zsidómentés XII. Piusz felhívására
Húsvéti felnőttkeresztelések Franciaországban
Élő egyház
Idegen nyelvű szentmisék Budapesten - immár spanyolul is
Domonkosok ünnepe
A szociális testvérek székháza Kolozsvárott
Családapa, orvos és diakónus
Emléknap Körmenden
Kiállítás a "szegények orvosának" hagyatékából
Passió Budán
Fórum
Újraindultak, de megindulnak-e?
Annunciáta nővérek Szombathelyen és Brazíliában
Ünnep
Húsvéti kincseink
A nyúl, a bárány és a tojás
A nagyi
Húsvéti ének az üres sziklasír mellett
Fórum
"Méterekkel a harcolók fölé magasodott..."
Pacsay Fidél kapucinus atya Avianói Márkról
Avianói Márk, Európa lelki orvosa
Kultúra
Magyarország Salzburgja
Miskolc készül a Bartók+Mozart Nemzetközi Operafesztiválra
Fohászkodni forrón, dadogva
Jékely Zoltán (1913-1982)
Új fény keletje
Könyvespolcra
Olasz Ferenc: Mindörökkön örökké
Utolsó imádság
Pieta a múzeumban
Madarassy György festményei
Ünnep
Kiénekelik az Örömhírt
Cigányok között - virágvasárnap
Ünnep
Megváltásunk színhelye
Húsvéti "zarándoklat" Jeruzsálembe
(szentföldi anzix)
Fórum
Az egyház a diktatúra éveiben (3.)
A magyarországi vallásüldözés története
Húsvéti béke
Fórum
Hányszor érkezett Jézus Kínába?
Kereszténység a VII. századtól napjainkig
A Bölcsesség Háza
Bagdad és Európa
Osztrák-magyar zarándokház Jeruzsálemben
Fórum
Az első magyar dogmatika szerzője
Ötven éve halt meg Schütz Antal
A polgár
Mindannyiunk csodája
Az Olvasó írja
Párhuzamok...
Fórum
Holtomiglan-holtodiglan
Skrabski Árpád családszociológus a hűségről
Utolsó királyunk is boldog lehet?
Az "igen" - lehetőség
Ifjúság
Teológiai műhelyek és szakcsoportok alakulnak
Hősök kora
Az ő titka a te titkod!
XXIV. Márianosztrai Ifjúsági Gyalogos Zarándoklat
Lét vagy semmi?
Fiatalokkal beszélgetve
Fórum
Önkéntes misszió a világ szegényeihez
Fodor Krisztián: Mindig úgy éreztem, hogy az Úristen megáldotta küldetésemet
Fórum
Könnyek nélküli vallás?
Vatikáni dokumentum a New Age-ről
Új úton - az egység lelkiségében
Fórum
Új vitorla az Új Ember hajóján
Örömhír - sms-ben
Perkátai passió
A drogosok papja volt
Szabó János (1951-1988)
Mozaik
Európa Madonnái
Farfa - apátság Róma közelében
Kezdődik a költés
Színes virágfelhők

 

Holtomiglan-holtodiglan

Skrabski Árpád családszociológus a hűségről

Az idén is időről időre feltűnő óriásplakátok, színes levelezőlapok, kulturális és tudományos programok hordozzák a püspöki konferencia előevangelizációs üzenetét a házastársi hűségről: holtomiglan, holtodiglan. A téma kapcsán Skrabski Árpáddal, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola főigazgató-helyettesével, a családszociológia tantárgy oktatójával beszélgettünk, azt kutatva: "megéri-e" házasságban élni és hűségesnek lenni.


Mindenekelőtt meg kell határoznunk, hogy mit jelent a házasság és a család - kezdi Skrabski Árpád. Sokan ugyanis - még egyes szakemberek és tankönyvek szerzői is - nem rendelkeznek ezen a téren tiszta fogalmakkal. Többnyire valamiféle paktumnak képzelik el a házasságot, amelyben a felek megállapodnak, hogy az egyik ennyit ad a másiknak, a másik meg annyit az egyiknek, és így mind a ketten jól járnak. Az alku alapján megkötött házasság azonban majdnem biztosan felbomlik. Semmi más nem kell a váláshoz, csak jelenjen meg egy újabb személy, akivel - úgy tűnik - az előzőnél jobb alkut lehet kötni.

Mi tehát a házasság, ha nem alku?

- A házasság értéke, miként sok más dolog is, az emberi önazonosságra, azaz identitásra vezethető vissza. Az önazonosság úgy kell a léleknek, mint a testnek a kenyér. A krisztusi tanítás is azt célozza, hogy az ember megtalálja helyét a világmindenségben. A házasságban két ember arra szövetkezik, hogy segítik egymásban a magukra találást, az önmaguk közös kiteljesítésére irányuló vágyat. Vácz Jenő jezsuita atya határozta meg így a szeretetet: Örülök, hogy vagy, ha nem volnál, ki kellene Téged találni! Szeretném, hogy még inkább legyél! A szeretet tehát, amely alapvetően nemcsak érzelem, bár az érzelmi oldala is nagyon fontos, elsősorban azt jelenti, hogy két személy kölcsönösen akarja, hogy a másik minél inkább legyen!

A szeretet, mint lélektani kategória?

- Carl Gustav Jung az emberi személyt egy megvilágított gömbbel szimbolizálja. Ahova a fény esik, az a fényfolt szimbolizálja a személy tudatos részét, a "tudatot", ahova nem esik fény, az a nem tudatos rész, ez az "árnyék". A tudat külvilág felé mutatott képe az álarc, a "persona". A férfiak férfi álarcot mutatnak magukról, a nőies tulajdonságaik viszont még saját tudatuk számára sem közelíthetőek meg, ez egy árnyékban lévő női kép, a nőknél pedig egy férfi kép. Amikor egy férfi vagy nő partnert keres, a saját öntudatlan női, másik felét szeretné megtalálni. Ugyancsak "árnyékban", azaz a tudat által kontrollálatlanul létezik személyiségünknek az a része, amelyet Jung Selbst-nek "önmagunk"-nak nevez. A hívő ember számára ez lehet az a "belső lelki várkastély", amelyről Avilai Szent Teréz ír, amelyben Isten él bennünk. Így a Selbst a tökéletességet, az ember számára egyelőre el nem ért tökéletességet szimbolizálja. A házasságban két különböző nemű ember a belső kiteljesedésre, mondhatjuk úgy is, hogy a Selbst-ben rejlő tökéletesség megközelítésére szövetkezik. Könnyíti mindezt, hogy Jung szerint az "árnyékban" lévő női, illetve férfi képünkre találhatunk a társunkban.

Nagyon filozofikus mindez. Elfelejtkezünk az összetartozás szépségéről.

- Éppen az benne a szépség, hogy egymás által kerülünk közelebb a sajátmagunkhoz, személyiségünk kiteljesedéséhez, harmóniájához.

Nem önző gondolat ez?

- Az volna, ha az önazonosságot nem a közösségben határoznánk meg. Egyszerűen tény, hogy nem tudok másképp kitörni a saját zárt világomból, csak másokkal, házasember lévén elsősorban a házastársammal együtt.

A közös azonosságtudat kiteljesítése is igényelhet alkukat...

- Az ilyen kapcsolat folyamatait az látja alkunak, akinek fogalma sincs arról, hogy mi a házasság. Az alku mindig kompromisszummal jár: én uszodába akarok menni, te meg moziba. Mind a ketten eleget teszünk a másik kívánságának, és legalább felerészben rosszul érzzük magunkat. A helyesen értelmezett házasságban ehelyett mindketten közös célként törekszenek személyiségük folytonos alakítására, fejlődésére. A jó házasságban is vannak természetesen konfliktusok, de ezekből új emberként, megújult párként tudnak kiemelkedni, jó értelemben véve.

Hogyan gondolkoznak a házasságról a felnőtt fiatalok?

- Ha hallgatóim között a házasságot sikerül közösen a fentiek szerint meghatározni, szavazni szoktunk, ki ért egyet azzal, hogy ilyen kapcsolatban szeretne élni. A legtöbben igennel válaszolnak, bár kételkednek afelől, hogy meg tudják-e valósítani. Az együtt, egymást kiteljesítő kapcsolatnak nélkülözhetetlen alapeleme a feltétlen bizalom és őszinteség. Az őszinteségre vonatkozik a következő kérdésem, amit rendszerint leszavaznak a hallgatók. Értelmezni kell, hogy mit értünk őszinteségen. Nem őszinteség ugyanis az, hogy lelki szemetesládának használom a másikat, és mindig, mindent rázúdítok, ami a szívemet nyomja. Akkor vagyok őszinte, ha úgy tudok kommunikálni, hogy a másik megértsen engem, fölfogja a mondanivalómat. Az őszinteség célja azonban elsősorban a kölcsönös feltétel nélküli bizalom. Ilyen értelmezés után legtöbben hajlandók megszavazni az őszinteség fontosságát is.

Hűségesek a mai fiatalok?

- Saját felméréseim is igazolják, hogy a magyar ifjúság lényegében esetenként ismétlődő monogám kapcsolatokban él, és csak nagyon kevesen váltogatják a partnerüket (egy-két százalék). Azt lehet mondani, hogy valóban vágynak holtomiglan-holtodiglan tartós kapcsolatra. Úgy tűnik föl nekem, szoktam is nekik mondani, hogy száz évvel ezelőtt erkölcstelenebbek voltak az emberek, mint a mostani fiatalok. Házasságban éltek ugyan, de a házasságban a férfinak a társadalom megengedte, hogy bordélyházba járjon, és sok esetben hideg, formális kapcsolathoz voltak hűek. Ma viszont a kapcsolatok önkéntesek, és lelkileg sokkal fontosabb támaszt jelentenek, mint egy tradicionális, nagyon sokféle közösséget nyújtó társadalomban. Az elmagányosodott világban a feltétlen bizalmon alapuló kapcsolat rendkívüli erőforrást jelent, ez az oka, hogy ma Magyarországon a házasemberek lényegesen tovább élnek és egészségesebbek, mint az elváltak. Érdekes módon, a férfiak számára sokkal súlyosabb egészségi következményekkel jár a válás, mint a nők esetében.

A "holtomiglan-holtodiglan" eszmény elfogadása tehát nem nehéz a mostani ifjúság számára?

- Szerintem ez tökéletes eszmény, sőt, magam úgy gondolom, hogy még a holton túl is... De egy lélekben létre sem jött kapcsolathoz nem lesznek hűségesek a mai fiatalok csak azért, mert egy formális szertartás "szentesítette" azt. Nagyon fontos, hogy helyes képet lássanak a házasságról, ma ugyanis sokan túlzottan kockázatosnak gondolják. A nő fél, hogy a férjének kiszolgáltatott lesz a házasságban, a férfi amiatt aggódik, hogy neki kell fenntartani a családot... Az aggodalom lehet jogos, hiszen tudjuk, milyen elrettentő példákat láthatnak maguk előtt a fiatalok. Csakhogy ezek a példák távol állnak egy valódi házasságtól. "Holtomiglan-holtodiglan" kapcsolatra akkor vágyik valaki, ha a másik személyisége lenyűgözi, ha képes a másikat Vácz Jenő értelmezése szerint szeretni.

Hogyan készüljünk hát az "igazi" házasságra?

- Legfontosabb tanácsként azt mondhatom, hogy csak akkor szabad belevágni egy kapcsolatba, ha azt gondolom a másikról, hogy ő a házastársam lehetne. Hogy lesz-e, majd kiderül, de a kapcsolat egy bizonyos fokán világosan látnunk kell, hogy csak "szórakozunk", vagy komolyan gondoljuk. Aki csak "szórakozik", alkalmi, esetleg testi kapcsolatokat létesít, távlatos gondolkodás nélkül, annak egyre kisebb az esélye arra, hogy igazi, holtig tartó kapcsolatra alkalmas párt találjon magának. Vallási elkötelezettségtől függetlenül azt javaslom mindenkinek, hogy vegye komolyan a partnerét, már az első pillanatban!

Szikora József

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu