Uj Ember

2003.04.27
LIX. évf. 16-17. (2855-2856)

Mindszenty-zarándoklat
2003. május 3-án,
10.30 órakor

Főoldal
Címlap
Krisztussal együtt ti is feltámadtatok
Juliusz Janusz
az új magyarországi apostoli nuncius
Harminc évet is kaphatnak az apácák...
Súlyos helyzetben vannak az iraki menekültek
A reménynél is több...
Lelkiség
Az üres sír
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Győzött az élet
HOMÍLIAVÁZLAT
A húsvéti szekvenciáról
LITURGIA
SZEKVENCIA
A szegény és gazdag Jézus
Lelkiség
"Én Uram, én Istenem"
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Ujjongás - és tanúságtétel
HOMÍLIAVÁZLAT
Az újjászületett nép
LITURGIA
A hitoktató emmauszi útja
A két hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
A katolikus család
Mindszenty-zarándoklatra hív Erdő Péter prímás-érsek
Egyházpolitika tegnap és ma
Semjén Zsolt szerint lehetséges, hogy mindenkinek a szempontjai érvényesülhetnek
Katolikus szemmel
Ébredjünk Krisztussal!
Húsvét előtt
Kata csizmája
Lapszél
Gyermekek védelméért
Fórum
Miért éppen Jacques Maritain?
A filozófus halálának harmincadik évfordulójára
Fénylik a Kereszt
Az igazság erejében szeretni
Renoválják a templomot...
Fórum
Áthosz - a "Szűzanya kertje"
Utazás a Szent Hegy sivatagában
Világegyház
Püspök és szerzetes, apostol és vértanú
Adalbert, a közép-európai népek közös szentje
Zsidómentés XII. Piusz felhívására
Húsvéti felnőttkeresztelések Franciaországban
Élő egyház
Idegen nyelvű szentmisék Budapesten - immár spanyolul is
Domonkosok ünnepe
A szociális testvérek székháza Kolozsvárott
Családapa, orvos és diakónus
Emléknap Körmenden
Kiállítás a "szegények orvosának" hagyatékából
Passió Budán
Fórum
Újraindultak, de megindulnak-e?
Annunciáta nővérek Szombathelyen és Brazíliában
Ünnep
Húsvéti kincseink
A nyúl, a bárány és a tojás
A nagyi
Húsvéti ének az üres sziklasír mellett
Fórum
"Méterekkel a harcolók fölé magasodott..."
Pacsay Fidél kapucinus atya Avianói Márkról
Avianói Márk, Európa lelki orvosa
Kultúra
Magyarország Salzburgja
Miskolc készül a Bartók+Mozart Nemzetközi Operafesztiválra
Fohászkodni forrón, dadogva
Jékely Zoltán (1913-1982)
Új fény keletje
Könyvespolcra
Olasz Ferenc: Mindörökkön örökké
Utolsó imádság
Pieta a múzeumban
Madarassy György festményei
Ünnep
Kiénekelik az Örömhírt
Cigányok között - virágvasárnap
Ünnep
Megváltásunk színhelye
Húsvéti "zarándoklat" Jeruzsálembe
(szentföldi anzix)
Fórum
Az egyház a diktatúra éveiben (3.)
A magyarországi vallásüldözés története
Húsvéti béke
Fórum
Hányszor érkezett Jézus Kínába?
Kereszténység a VII. századtól napjainkig
A Bölcsesség Háza
Bagdad és Európa
Osztrák-magyar zarándokház Jeruzsálemben
Fórum
Az első magyar dogmatika szerzője
Ötven éve halt meg Schütz Antal
A polgár
Mindannyiunk csodája
Az Olvasó írja
Párhuzamok...
Fórum
Holtomiglan-holtodiglan
Skrabski Árpád családszociológus a hűségről
Utolsó királyunk is boldog lehet?
Az "igen" - lehetőség
Ifjúság
Teológiai műhelyek és szakcsoportok alakulnak
Hősök kora
Az ő titka a te titkod!
XXIV. Márianosztrai Ifjúsági Gyalogos Zarándoklat
Lét vagy semmi?
Fiatalokkal beszélgetve
Fórum
Önkéntes misszió a világ szegényeihez
Fodor Krisztián: Mindig úgy éreztem, hogy az Úristen megáldotta küldetésemet
Fórum
Könnyek nélküli vallás?
Vatikáni dokumentum a New Age-ről
Új úton - az egység lelkiségében
Fórum
Új vitorla az Új Ember hajóján
Örömhír - sms-ben
Perkátai passió
A drogosok papja volt
Szabó János (1951-1988)
Mozaik
Európa Madonnái
Farfa - apátság Róma közelében
Kezdődik a költés
Színes virágfelhők

 

Hányszor érkezett Jézus Kínába?

Kereszténység a VII. századtól napjainkig

Sok hír, találgatás és reménykedés övezi a mai kínai kereszténység jelenét és jövőjét. Lesz-e végre szabad keresztény élet a nagy ázsiai országban?


"Kínai Krisztus", vállán a kereszttel - Edmond Van Genechten belga misszionárius alkotása 1943-ból

Jézus a történelem folyamán eddig már ötször "lépett Kína földjére". Alig ismert tény, amire Manfred Plate hívja fel a figyelmet remek képekkel illusztrált cikkében, hogy már a VII. században voltak keresztény templomok és kolostorok a Tang-dinasztia (618-906) birodalmában. Perzsa kereskedők hozták a keresztény hitet akkor elsőként Kínába. Igaz, "nesztoriánusok" voltak, vagyis Nestorius konstantinápolyi pátriárka (381-451) tévtanait követték. Eszerint Jézus és az Ige két különböző személy, az isteni Ige csak "lakást vett" Jézusban, az emberben. Ez a keresztény egyház egészen a virágzó középkorig Közép-Ázsiában - Bagdad székhellyel - nagyon elterjedt volt. A IX. században kitört kínai keresztényüldözés azután felszámolta ezt a kínai kereszténységet, de Stein Aurél 1908-ban felfedezte Jézusnak, a jó pásztornak ebből a korból származó, legrégibb kínai ábrázolását. Botján, nyakláncán és koronáján keresztet látunk. A híres felfedező egy barlangban talált rá iratok, tárgyak tömege között erre a "templomi zászlóképre".


Nankingi feszület

Másodszor a XIII-XIV. században lépett Jézus kínai földre, a mongol Jüan-dinasztia idején (1271-1368). A pápa ferenceseket küldött Kínába, Peking érseki székhely lett, sok mongol főember lett kereszténnyé.

A harmadik keresztény kezdet a XVI-XVII. században a portugálok megjelenésével esik egybe. A keresztény misszionáriusok, Matteo Ricci és más jezsuiták, de ferencesek és domonkosok is sikeres munkát végeztek. Közismert, hogy Matteo Ricci az udvarnál nagy megbecsülésnek örvendett, előfutára volt a keresztény tanítás inkulturációjának, vagyis a kínai kultúra környezetébe való beilleszkedésének. 1700 körül mintegy háromszázezer volt a kínai katolikusok száma. De éppen az inkulturációs törekvések ütköztek Rómában meg nem értésbe. Az áldatlan rítusharc okozta ennek a missziónak a végét. De nemcsak az 1651-ben épült pekingi Nantang-templom jelenti emlékét, hanem a XIX. századig falusi környezetben élő hagyományok. A negyedik misszió sokkal szerencsétlenebb körülmények között következett be. Az európai gyarmatosítás korszakában, az 1840- 42 közötti úgynevezett ópiumháború utáni évtizedekben. A hatalmas kínai birodalom belső háborúk, politikai feszültségek, szegénység és éhség útvesztői között kereste önmagát, előbb idegennek érezve a "nyugati" kereszténységet, később, mikor 1912-től a köztársaság vallásszabadságot hirdetett, ugyanezért érdeklődést keltett. A kínai keresztény szellemiség jó úton járva találta meg - jóllehet nem látványos statisztikai növekedését - a modernebb inkulturáció lehetőségét. Ezt a negyedik keresztény korszakot az 1949-es kommunista hatalomátvétel törte le. A vallásellenes harc csúcspontja a tízéves, úgynevezett kulturális forradalom volt (1966- 76). Minden vallási megnyilvánulást betiltottak, és templomok ezreit zárták be, illetve rombolták le. A "négyek bandájának" bukása után, 1978-ban újabb "nyitás" politikája kezdődött, de az állami ellenőrzés töretlen maradt. Bámulatos, hogy a nyílt üldözés évtizede után is, amint lehetőség volt rá, élő kereszténység mutatkozott kínai földön.

A katolikusok száma 1949-ben 3,3 millió volt, most 10-15 millióra tehető. A protestánsok 1,2 millióról legalább 30 millióra növekedtek. Igaz, a hatalmas méretű országban a kereszténység még így is kisebbség és "idegen vallás", de úgy tűnik, Krisztusnak ez az ötödik eljövetele mélyrehatóbb, maradandóbb minden eddiginél. Az ország keleti és középső részén jellemzőbb a keresztény jelenlét, a nyugati országrészben szinte nincsenek keresztények. A külső, számszerű növekedésnél fontosabb a keresztény lelkiség fejlődése. Ebben Hongkong és Tajvan sokat segíthet aktív keresztény életével. Azt mondják, nem csupán a Krisztus-ábrázolásokon látható kínai arc, de a kínai teológia és spiritualitás is egyre inkább úgy tud a maga útján járni, hogy közben hűséges az egyetemes keresztény üzenethez.

(rosdy)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu