|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
A szegény és gazdag Jézus II. János Pál pápa Rómában a nagycsütörtöki liturgia keretében írta alá legújabb, az eucharisztiáról szóló - immár tizennegyedik - enciklikáját. Az elmúlt két évezredben sokan sokféle szempontból közelítették meg e szentség misztériumát. Húsvéti számunkban Pucilowski József, a dominikánusok magyarországi tartományfőnöke elmélkedik az eucharisztia örök aktualitásáról, mélységes titkáról.
Az eucharisztia Jézust, pontosabban Jézuson, az Isten-emberen keresztül Istent igazolja és mutatja meg számunkra. Ilyen a mi Urunk, Megváltónk, Testvérünk. Szegény és gazdag is egyben. A legszegényebb és a leggazdagabb. Szegény, mert az ókor szegényei alapeledelének - a kenyérnek és bornak - egyszerű színe alatt rejtőzik. Szegény, mivel napról napra odaadja magát a bűnös embernek. Az esendő teremtmény mindennapi eledele akar lenni. Szegény, mert sok pap és világi a szentségtartót minősíti az eucharisztia legméltóbb helyének, holott Jézus az emberi szívben szeretne lakni, és azt tabernákulummá tenni. Szegény, mert sokan, amikor irgalmát várják (mondván: Kyrie eleison - Uram irgalmazz), vagy dicsőítik őt (énekelvén: Gloria in excelsis Deo - Dicsőség a magasságban Istennek), kényelembe helyezkedve ülnek. Próbálnának a bírótól kegyelmet kérni ülve, és vajon akkor sem állnak fel, amikor a stadionokban ujjongva ünnepelnek!? Szegény, amikor le akarják fizetni: szentmisét mondatva, cserébe az Úrtól várva az eucharisztián keresztül örök életet! Mert mi mást is jelent a jól ismert kérés: "Ki szeretném fizetni a misét." Jézus mindeközben gazdag is. Övé a mindenség. Ezt éppen az eucharisztiában lehet leginkább megtapasztalni, mert a Teremtő a teremtett anyag színe alatt rejtőzik. A kenyérben és a borban ott van az egész Kozmosz. Gazdag, mert mindent gazdaggá tesz: az anyag minden darabkáját megszenteli. Gazdag, mivel megnyitja az elnyomottak, az elnémítottak, a tudatlanok ajkát is. Dicsőségét az egekig magasztalja a gyermekek és a kicsinyek ajka (Zsolt 8). Gazdag, mert nagyvonalú. Soha nem sértődik meg, a hozzá visszatérő embert szüntelenül, naponta eteti és itatja. Gazdag, mert teljes pompájában ugyanúgy tündököl a püspöki paténán és a kehelyben, mint a hegyekben vagy a tenger partján celebrált szentmisén, amikor a szerény kő az oltár, a paténa a pap keze, a kehely pedig a bádogbögre. Gazdag, mert fényessé tette a "gulágok" és a koncentrációs táborok szörnyű világát, amikor konzervdobozban jelent meg, a miseruha pedig a rabruha volt. Ez a szegény Isten gazdaggá teszi az embert, amikor nem nevezi őt többé szolgának, hanem barátjának (vö. Jn 15,15), és amikor a "bűnösökkel" áll szóba, sőt eszik is velük (Lk 15,29). Velünk.
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|