Uj Ember

2003.04.27
LIX. évf. 16-17. (2855-2856)

Mindszenty-zarándoklat
2003. május 3-án,
10.30 órakor

Főoldal
Címlap
Krisztussal együtt ti is feltámadtatok
Juliusz Janusz
az új magyarországi apostoli nuncius
Harminc évet is kaphatnak az apácák...
Súlyos helyzetben vannak az iraki menekültek
A reménynél is több...
Lelkiség
Az üres sír
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Győzött az élet
HOMÍLIAVÁZLAT
A húsvéti szekvenciáról
LITURGIA
SZEKVENCIA
A szegény és gazdag Jézus
Lelkiség
"Én Uram, én Istenem"
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Ujjongás - és tanúságtétel
HOMÍLIAVÁZLAT
Az újjászületett nép
LITURGIA
A hitoktató emmauszi útja
A két hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
A katolikus család
Mindszenty-zarándoklatra hív Erdő Péter prímás-érsek
Egyházpolitika tegnap és ma
Semjén Zsolt szerint lehetséges, hogy mindenkinek a szempontjai érvényesülhetnek
Katolikus szemmel
Ébredjünk Krisztussal!
Húsvét előtt
Kata csizmája
Lapszél
Gyermekek védelméért
Fórum
Miért éppen Jacques Maritain?
A filozófus halálának harmincadik évfordulójára
Fénylik a Kereszt
Az igazság erejében szeretni
Renoválják a templomot...
Fórum
Áthosz - a "Szűzanya kertje"
Utazás a Szent Hegy sivatagában
Világegyház
Püspök és szerzetes, apostol és vértanú
Adalbert, a közép-európai népek közös szentje
Zsidómentés XII. Piusz felhívására
Húsvéti felnőttkeresztelések Franciaországban
Élő egyház
Idegen nyelvű szentmisék Budapesten - immár spanyolul is
Domonkosok ünnepe
A szociális testvérek székháza Kolozsvárott
Családapa, orvos és diakónus
Emléknap Körmenden
Kiállítás a "szegények orvosának" hagyatékából
Passió Budán
Fórum
Újraindultak, de megindulnak-e?
Annunciáta nővérek Szombathelyen és Brazíliában
Ünnep
Húsvéti kincseink
A nyúl, a bárány és a tojás
A nagyi
Húsvéti ének az üres sziklasír mellett
Fórum
"Méterekkel a harcolók fölé magasodott..."
Pacsay Fidél kapucinus atya Avianói Márkról
Avianói Márk, Európa lelki orvosa
Kultúra
Magyarország Salzburgja
Miskolc készül a Bartók+Mozart Nemzetközi Operafesztiválra
Fohászkodni forrón, dadogva
Jékely Zoltán (1913-1982)
Új fény keletje
Könyvespolcra
Olasz Ferenc: Mindörökkön örökké
Utolsó imádság
Pieta a múzeumban
Madarassy György festményei
Ünnep
Kiénekelik az Örömhírt
Cigányok között - virágvasárnap
Ünnep
Megváltásunk színhelye
Húsvéti "zarándoklat" Jeruzsálembe
(szentföldi anzix)
Fórum
Az egyház a diktatúra éveiben (3.)
A magyarországi vallásüldözés története
Húsvéti béke
Fórum
Hányszor érkezett Jézus Kínába?
Kereszténység a VII. századtól napjainkig
A Bölcsesség Háza
Bagdad és Európa
Osztrák-magyar zarándokház Jeruzsálemben
Fórum
Az első magyar dogmatika szerzője
Ötven éve halt meg Schütz Antal
A polgár
Mindannyiunk csodája
Az Olvasó írja
Párhuzamok...
Fórum
Holtomiglan-holtodiglan
Skrabski Árpád családszociológus a hűségről
Utolsó királyunk is boldog lehet?
Az "igen" - lehetőség
Ifjúság
Teológiai műhelyek és szakcsoportok alakulnak
Hősök kora
Az ő titka a te titkod!
XXIV. Márianosztrai Ifjúsági Gyalogos Zarándoklat
Lét vagy semmi?
Fiatalokkal beszélgetve
Fórum
Önkéntes misszió a világ szegényeihez
Fodor Krisztián: Mindig úgy éreztem, hogy az Úristen megáldotta küldetésemet
Fórum
Könnyek nélküli vallás?
Vatikáni dokumentum a New Age-ről
Új úton - az egység lelkiségében
Fórum
Új vitorla az Új Ember hajóján
Örömhír - sms-ben
Perkátai passió
A drogosok papja volt
Szabó János (1951-1988)
Mozaik
Európa Madonnái
Farfa - apátság Róma közelében
Kezdődik a költés
Színes virágfelhők

 

Egyházpolitika tegnap és ma

Semjén Zsolt szerint lehetséges, hogy mindenkinek a szempontjai érvényesülhetnek

A Szent István Társulat előadás-sorozatot rendez jeles közéleti személyiségek, tudósok és művészek közreműködésével a katolikus egyetem Szentkirály utcai székházában. Legutóbb, március 31-én Semjén Zsolt országgyűlési képviselő, a KDNP alelnöke számolt be a magyar egyházpolitika alakulásáról. Az alábbiakban ismertetjük az előadás gondolatmenetét.


A polgári kormány egyházpolitikája három alapvető tételen nyugodott. Az első: az egyház nincs alárendelve az államnak, és léte sem függhet attól. Sajátos céljait és eszközeit sem az államtól vette, hanem végeredményben isteni alapítójától. Ezért állam és egyház kapcsolatában nem fogadható el semmiféle alárendeltség, csak a mellérendeltség, vagyis az állam nem avatkozhat be az egyház autonómiájába. A másik tétel: az állam és az egyház elválasztása nem jelentheti az egyház és a társadalom szétválasztását, hiszen egyszerre vagyunk tagjai egyházunknak és polgárai a hazának. Nem a kettő szembeállítása, hanem a kettő harmonikus együttműködése szolgál a társadalom javára. A harmadik: az államnak a maga teljességében kell elismernie az egyház szolgálatát.

Az Orbán-kormány egyházpolitikájának három pillére volt.

Finanszírozás

Az első az állampolgári egyenlőséget szem előtt tartó egyházfinanszírozás. A polgári kormány nem kényszerítette kettős adófizetésre azokat, akik egyházi oktatási vagy szociális intézményt vesznek igénybe. Ennek biztosítása szerepel abban a szerződésrendszerben, amelyet a történelmi egyházakkal kötött a kormány. 1994 és 98 között például az egyházi egyetemek kénytelenek voltak tandíjat szedni, mert a hallgatók után csak az állami egyetemek normájának a töredékét kapták. Így sérült a szabad intézményválasztáshoz való jog. Éppen ezért a kormány hasonló feladatot betöltő állami intézmények színvonalára emelte az egyházi intézmények normatív és kiegészítő támogatását.

Az egyedi finanszírozás körébe tartozik a hitoktatás is. Ezt sajnálatos módon 1997-ben egy időre megszüntették. Az Orbán-kormány természetesen visszaállította az iskolai hitoktatás 1997-ben megszűnt finanszírozását, mert elfogadhatatlan, hogy bármely fakultatív tárgy oktatása állami finanszírozásra kerülhet, kivéve a hittan. Ma Magyarországon több mint félmillió gyerek jár államilag finanszírozott hittanra az iskolai oktatás keretében. Nem arról van szó, hogy az állam tanítja a hittant, vagy az állam megbízná az egyházat a hitoktatással. A szabad tantárgyválasztás és a vallásszabadság alapján az egyház szabadon tanítja a hittant, és ezt az állam köteles ugyanúgy finanszírozni, mint bármely fakultatív tárgyat. A finanszírozás tehát az állam feladata, a tartalmi és személyi kérdések azonban az egyház autonómiájának részét képezik.

Szerződések

A másik fontos pillér az a szerződéssorozat volt, amelyet a kormány a történelmi egyházakkal kötött. 1997-ben a Horn-kormány megkötötte a vatikáni megállapodást, de egyrészt nem tartotta be, másrészt nem kötött hasonló szerződést a többi történelmi egyházzal. Az Orbán-kormányra hárultak ezek a feladatok. Létrejött a vatikáni magyar vegyes bizottság, amelynek keretében a vatikáni szerződés betűjének és szellemének megfelelően átalakították a belső törvényeket, továbbá a református és az evangélikus egyházakkal, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Országos Szövetségével és a szerb ortodox egyházzal, valamint a baptista egyházzal is megállapodást kötöttek.

Ezeknek a szerződéseknek fontos eleme az örökjáradék kérdése. Ez azt jelenti, hogy mindaz a vagyontömeg, amelyet a kommunista rendszer elrabolt az egyházaktól, és amely az 1991-es törvény alapján visszajár - ha az egyház nem kérte vissza természetben - átalakul járadékalappá, és ennek a vagyontömegnek az öt százalékát kapja az adott egyház évről évre valorizálva az idők végezetéig. Ezekben a szerződésekben is garantálták a személyi jövedelemadó egy százalékához való jogot.

A protestáns egyházak részére igen nagy összegű járadékkiegészítést is biztosított a kormány, és ilyen kiegészítéssel a mindenkori kormány adósa még a katolikus egyháznak. Hiszen a katolikus egyház nagyon nagy tömegű feladatot vállalt át, ezért kérte vissza ezeket az intézményeket, és ennek a feladatátvállalásnak megfelelő kiegészítést nem kapott. Tehát a protestáns egyházak felé ez rendezve van, a katolikus egyház felé ez még hátravan.

Ingatlanrendezés

A harmadik nagy pillér az ingatlanrendezés kérdése. A törvényt az Antall-kormány fogadta el, de a Horn-kormány idején lényegében leállt az ingatlanrendezés. Az Orbán-kormányra hárult tehát, hogy behozza a lemaradást, ezért évről évre milliárdos összeggel emelte az ingatlankeretet, amely végül fölment egészen 6,2 milliárd forintig, és az összes egyház összes ingatlanügyét jogi értelemben lezárták. Ez megteremtette a kiszámíthatóságnak és a jogbiztonságnak a feltételét, tehát ettől kezdve nincs más feladata a kormányoknak, mint az inflációval fölszorozni ezt az összeget, és évről évre az egyház által megjelölt sorrendben az ingatlanokat visszaadni.

Műemlékek és kistelepülések

A műemlék-rekonstrukcióra soha nem látott összeget fordított az Orbán-kormány, évi négymilliárd forintot. Fontos, hogy külön keret legyen az egyházi műemlékek, épületek felújítására.

Ide tartozik még egy fontos dolog, ami eredetileg nem szerepelt a kormány programjában: a kis településen élő lelkészeknek, egyházi szolgálattevőknek jövedelemkiegészítést vezettek be, ami azért is fontos, mert az életminőséget javító tényező ezeken a településeken a papi jelenlét.

Ami nem sikerült

Az Orbán-kormány - bár megkísérelte, nem tudta módosítani az 1990. évi 4. törvény egyházalapításra vonatkozó részét, pedig fontos lett volna, hiszen ma Magyarországon egyszerűbb egyházat alapítani, mint bélyeggyűjtő egyesületet. Ugyanis a vallásszabadságot egyetlenegy dolog fenyegeti hazánkban: a vallásszabadsággal való visszaélés korlátlan lehetősége.

Az új kormány egyházpolitikája

A most nyugdíjazott Szalay István államtitkár egy éve ígérte, hogy elkészíti a kormány egyházpolitikai programját, de csak a címe született meg ez idő alatt: Kenyeret és békét. Vagyis a mostani kormánynak nincs egyházpolitikája, ötletszerű intézkedései azonban vannak - szögezte le Semjén Zsolt.

Ebből az következik, hogy bizonyos képviselők a saját ötleteiket és elfogultságaikat úgy tudják beállítani, mint hogyha az valamilyen értelemben kormányálláspont lenne. Azokon a területeken, amelyeken a jelenlegi kormány betartotta és végrehajtotta az előző kabinet szerződéseit és az általa hozott törvényeket, ott nőttek az összegek, másutt csökkentek a támogatások. A mostani kormány idején az egyházi felsőoktatási beruházási keret a felére csökkent. A szociális és egészségügyi beruházási keret megszűnt.

Két olyan terület van, ahol komoly konfliktusra került sor az "egy százalék" kérdésében és a szociális törvény módosítása következtében.

Az "egy százalék"-ot érintő törvénymódosítás sérti a katolikus és a református egyház közjogi várományát. Ez azt jelenti, hogy volt egy elfogadott törvény, amely a népszámláláshoz kötötte volna a személyi jövedelemadóból származó megajánlások kiegészítését 2003-tól, melyre az egyházak felkészültek és joggal számíthattak. A törvénymódosítás nemzetközi szerződésbe is ütközik, mert sérti a magyar-vatikáni megállapodást.

A szociális törvény esetében az a probléma, hogy a módosítás kimondja: csak akkor kaphatnak állami finanszírozást az egyház alapellátást végző szociális intézményei, ha a területileg illetékes önkormányzattal megállapodnak, vagyis a törvény az önkormányzatok pillanatnyi politikai hangulatának szolgáltatja ki az egyházi alapellátást.

Van kiút

Meg lehet találni a megoldást ezekre a problémákra, és szerencsés lenne minél hamarabb megtalálni. Az egy százalékkal kapcsolatban van egy nagyon egyszerű megoldás. Az egyesületek esetében a kormány úgy tervezi, hogy a teljes egy százalékot odaadja az egyesületeknek, nemcsak azt, amiről az adózók rendelkeznek. Nyilvánvalóan diszkriminatív, ha az egyházak esetében ugyanez nem történnék meg. Tehát az egyház esetében is, mindegyik egyház mondja meg, hogy a népszámlálási adatok alapján, vagy az szja-rendelkezők alapján kéri a kiegészítés elosztását. Így mindenkinek a kívánsága teljesülhetne.

A szociális törvény esetében pedig az lehetne a megoldás, hogy ne az önkormányzatok kegyének szolgáltassák ki az egyházi intézményrendszert, hanem a minisztérium feladata legyen megállapodást kötni az egyházzal. Ebben a tekintetben mindenkinek a szempontjai érvényesülhetnének.

(szerdahelyi)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu