Uj Ember

2002.05.19
LVIII. évf. 20. (2807.)

Megjelent az Új Ember májusi magazinja!

Főoldal
Címlap
Kormányzat és egyház
A gyakorlat mutatja meg az igazi szándékokat
A bérmálás szentségéről
A püspök számára boldogság
Szent István Könyvhét - tizedszer
Átadták a Stephanus-díjakat
Ó, alkotó Lélek jövel!
Lelkiség
A Szentlélek egyesítő ereje
Pünkösd ünnepe
Krisztus testéről és a Szentlélek templomáról
A 47. zsoltár - pünkösdkor
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A Lélek látogat...
"Könynyebben elérni Istent"
Beszélgetés Törley R. Mária szobrászművészszel
A nagy haditerv
Életünkről és létezésünkről
A mozgássérült szemével
Lecke olvasásból
Indulás előtt
Élő egyház
Mariazell és Magyarország kapcsolatai
Konferencia Esztergomban
Jogerős ítélet a keresztdöntő fiatalok perében
Hívunk a Másra, a Többre!
Élő egyház
Vége a betlehemi blokádnak
Az egyház a számok tükrében
A Szentatya Azerbajdzsánban és Bulgáriában
Diakónusszentelés a római Német-Magyar Kollégiumban
Fórum
Könyvespolc
Bencés könyvek pünkösd előtt
Szlovák-magyar találkozó
Az Olvasó írja
Ki adja, kinek?
Misszió
"Peru nekem a szeretetet jelenti"
Az inváziók földjén
Veszprémi Főegyházmegye
Hagyomány és megújulás
"Kánoni misszionáriusok"
Mindszentyért Veszprémben
Fórum
35 éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Isten, hazánkért térdelünk elődbe
Ifjúság
"Akinek megbocsátjátok bűneit..."
Adó-vevő
Féltelek
A bizalom zarándokútján
Pályázat!
Rejtvény
Kultúra
Pünkösd és irodalom
A koldus és a vándor
Vili halála
Pünkösd
Fórum
Megszőtt hitvallás
Vendégségben Máder Indira kárpitművésznél
Mozaik
Polgári ünnep
A Debrecen-nyíregyházi Egyházmegye legnagyobb temploma
A máriabesnyői kegyszobor öve
Önkormányzat és egyház az értékekért
Orgonaszentelés Szabadkán
Megőrzés és továbbadás
Az év madara
Uram, add nekünk Lelkedet
Fórum
Megszólítás
Embernek való élettér
Fórum
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Magyar családok a 2001-es népszámlálás adatai szerint
Fórum
A kilenc nem háromszor három
A titok nem titok
Régimódi felfogás ez?
Egy asszony vallomása házasságról, családról, hűségről
Fórum
Kiszolgáltatottság vagy elfogadás?
Ki segít nekem?
A lelkiismeretem tiszta, mégis...
Tűzhely vagy tűzfészek?
Hol romlott el, mi romlott el?
Ismerjük egymást, mégis idegenek vagyunk
Fórum
Házasság vagy gazdasági közösség?
A jövő útja a család
Nászajándék
Fórum
Egymás terhét hordozzátok!
Szóvirágok anyák napjára
Ima a hitvesért
Ha volna egy öcsém!
Az emberi értékek iskolája
Anyám

 

Milyen az Isten családi arca?

Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról

A pasztorálteológia belemerítkezik a társadalom, az egyházi gyakorlat valóságába, és így teszi fel a kérdést: hogyan fejtsük ki hitünket?

Arra keresi a választ, miként tudjuk beledalolni a változó világba a változatlan evangéliumot. Nyitott arra, hogy új fényben lássa a kinyilatkoztatást. Értelmezésének alapköve a gyakorlat; a teológia művelésének alanyára kérdez rá - mondja Máté-Tóth András, a szegedi egyetem vallástudományi tanszékének vezetője. A teológust arról kérdeztük: vajon milyen tanulságokat hordoznak a családok az egész egyház számára?

- Alapvető kérdés, hogy kit minősít vagy jogosít fel az egyház közössége, hogy Isten dolgairól, az evangélium üzenetéről szakemberként, mint tanító szóljon. Vagyis: ki az illetékes ennek az üzenetnek a megfogalmazásában. A tanítóhivatal, a teológusok jelentik az egyik oldalt. A másikat a családteológia, amely nép-szerű, ugyanis a nép szól benne a keresztség, a bérmálás és a házasság kegyelmei alapján. Az általuk megtapasztalt isteni dimenziót a családok szóvá teszik. Szólnak a titokról: ezt gyűjteni, hallgatni kell. A családteológia tehát a családban szerzett istentapasztalat megfogalmazását jelenti. Elvileg vagy eszkatologikus értelemben ez nem lehet más, mint amit a "profi" értelmezési hagyomány mond. A pasztorálteológia feladata, hogy a kettő között szinkronizáljon: meghallgatja a családapa, az anya, a tinédzser teológiáját, de beágyazva a "nagy" teológiába. Hallja azt a szólamot, amelyet csak "profiként" már nem hallunk. Róluk beszélünk, de nem nélkülük.

Mit hallhat meg az egyház a család tagjaitól?

- A családnak számos olyan alapvető jellemzője van, amely tanulságokkal szolgálhat az egész egyház számára is. Ezek közül az egyik, hogy a család az irgalom közössége. Az irgalmat az egyház a bűnbocsánat szentségére koncentrálja, s ennek sajátos élete alakult ki a századok során. A bűnös és az Isten irgalmát közvetítő pap valamiképp távol van egymástól. A gyóntató nyilván nem él együtt azzal, aki nála gyónt. Vagy például: külső fórumon az egyházjog szabályozza az egyház életét. Ha egy pap botrányosan él, elhelyezik; kiveszik abból a közösségből, ahol "kudarcot vallott".

A családban más modell működik: onnan súlyos vétségek esetén sem lehet mindig "disszidálni". Ha például a családban valaki "pénzügyi vétséget követ el", akkor is együtt maradnak, a vétkes tagot nem lehet minden esetben elhelyezni. Az ágytól-asztaltól való elválás extrém megoldást jelent.

A család tagjai tehát megtanulják és gyakorolják az együttélést a "bűnössel", tudva, hogy ők sem ártatlanok.

- Feltárul számukra egy másik világ: eredeti módon valósulhat meg, hogy a bűnös személy a család közösségében marad, amely az irgalom révén azt a perspektívát nyújtja, hogy megtart, és ezzel szabadít meg a bűntől. Nem a távoli, hanem a közel lévő Isten képét nyújtja.

A gyóntatószékben a papnak - akár ismeretlenül - könnyebb feloldoznia a hívőt, mint például egymást a házastársaknak. A gyónásban a pap bűnei természetesen nem kerülnek szóba, a saját feleségemmel szemben viszont azt élem meg, hogy mindketten bűnösök és irgalmasak is vagyunk. A pap előtt megválogathatom, hogy miről beszélek, a feleségem előtt nyitott könyv vagyok. Nem én választom ki azt a fejezetet, amelyikbe ő belelapoz.

A család azt tapasztalja meg, hogy mindnyájan, kivétel nélkül Isten irgalmára szorulunk - ebből élünk -, mint közösség is. A kapott és adott irgalmazásból. A családon belüli istentapasztalat átfogó.

Ez a nagy egyházi közösség számára is követendő út.

- A család olyan erős kötelék, mint az Isten és népe közötti kapcsolat. - Az Úr nem oldja fel a hűség kötelékét. - Krisztusra emlékeztet, aki a bűnössel való kapcsolatunkat kiterjesztette egész életünkre, megmutatva, hogy magunk is bűnösök vagyunk.

Amelyik családban jelen van az irgalom, ott tanúskodnak a hitről. Az irgalom tulajdonképpen irracionális természetű dolog, hiszen mindnyájunkban eleven a bosszú igénye vagy az igazságérzet. A családok tapasztalata az egyház egészét arra emlékezteti, hogy e modellben lehet irgalmazni és együtt élni. Elég például csak az egyház vagy az egyháziak múltban elkövetett bűneire gondolnunk. Nem fényezhetjük a jelen helyzetet azzal, hogy a múltat feketítjük.

Meg kell hallgatnunk a családokat, akiknek hitük szempontjából is nagyon fontos, hogy higgyenek saját tapasztalataiknak. Nagyon lényeges, hogy a bibliaolvasó vagy családi közösségek beszélhessenek élettapasztalataikról - egyéniségükhöz, képzettségükhöz, hitükhöz mérten, és diszkréten. A családok így egymást és a pasztorálteológiát is erősíthetik. Az egész egyháznak is szüksége van mindarra, amit a családok megfogalmaznak Istenről. E tanúságtétel már létezik: például a Házas Hétvége Mozgalomban vagy a Fokoláréban.

A családok hitének elmélyítése sem képzelhető el közösségükön kívül. Sokszor előfordul, hogy a családi nehézségekkel a paphoz szalad a férj meg a feleség is - külön-külön. Persze van úgy, hogy nem lehet "otthon maradni" egy problémával, a család sem lehet karantén, de tudatosítanunk kell, hogy a megoldások "bent" születnek.

Szigeti László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu