Uj Ember

2002.05.19
LVIII. évf. 20. (2807.)

Megjelent az Új Ember májusi magazinja!

Főoldal
Címlap
Kormányzat és egyház
A gyakorlat mutatja meg az igazi szándékokat
A bérmálás szentségéről
A püspök számára boldogság
Szent István Könyvhét - tizedszer
Átadták a Stephanus-díjakat
Ó, alkotó Lélek jövel!
Lelkiség
A Szentlélek egyesítő ereje
Pünkösd ünnepe
Krisztus testéről és a Szentlélek templomáról
A 47. zsoltár - pünkösdkor
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A Lélek látogat...
"Könynyebben elérni Istent"
Beszélgetés Törley R. Mária szobrászművészszel
A nagy haditerv
Életünkről és létezésünkről
A mozgássérült szemével
Lecke olvasásból
Indulás előtt
Élő egyház
Mariazell és Magyarország kapcsolatai
Konferencia Esztergomban
Jogerős ítélet a keresztdöntő fiatalok perében
Hívunk a Másra, a Többre!
Élő egyház
Vége a betlehemi blokádnak
Az egyház a számok tükrében
A Szentatya Azerbajdzsánban és Bulgáriában
Diakónusszentelés a római Német-Magyar Kollégiumban
Fórum
Könyvespolc
Bencés könyvek pünkösd előtt
Szlovák-magyar találkozó
Az Olvasó írja
Ki adja, kinek?
Misszió
"Peru nekem a szeretetet jelenti"
Az inváziók földjén
Veszprémi Főegyházmegye
Hagyomány és megújulás
"Kánoni misszionáriusok"
Mindszentyért Veszprémben
Fórum
35 éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Isten, hazánkért térdelünk elődbe
Ifjúság
"Akinek megbocsátjátok bűneit..."
Adó-vevő
Féltelek
A bizalom zarándokútján
Pályázat!
Rejtvény
Kultúra
Pünkösd és irodalom
A koldus és a vándor
Vili halála
Pünkösd
Fórum
Megszőtt hitvallás
Vendégségben Máder Indira kárpitművésznél
Mozaik
Polgári ünnep
A Debrecen-nyíregyházi Egyházmegye legnagyobb temploma
A máriabesnyői kegyszobor öve
Önkormányzat és egyház az értékekért
Orgonaszentelés Szabadkán
Megőrzés és továbbadás
Az év madara
Uram, add nekünk Lelkedet
Fórum
Megszólítás
Embernek való élettér
Fórum
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Magyar családok a 2001-es népszámlálás adatai szerint
Fórum
A kilenc nem háromszor három
A titok nem titok
Régimódi felfogás ez?
Egy asszony vallomása házasságról, családról, hűségről
Fórum
Kiszolgáltatottság vagy elfogadás?
Ki segít nekem?
A lelkiismeretem tiszta, mégis...
Tűzhely vagy tűzfészek?
Hol romlott el, mi romlott el?
Ismerjük egymást, mégis idegenek vagyunk
Fórum
Házasság vagy gazdasági közösség?
A jövő útja a család
Nászajándék
Fórum
Egymás terhét hordozzátok!
Szóvirágok anyák napjára
Ima a hitvesért
Ha volna egy öcsém!
Az emberi értékek iskolája
Anyám

 


A Szentlélek egyesítő ereje

Pünkösd ünnepe

"A mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme, az Atyaisten szeretete és a Szentlélek egyesítő ereje legyen mindnyájatokkal." A szentmisék elején gyakran hangzik el ez a köszöntés, amely ősegyházi eredetű, s valószínűleg már a kezdeti időkben is liturgikus összejöveteleken volt használatos. A korintusiakhoz írt 2. levél végén (13,13) Pál apostol ezzel az ismert áldásformulával búcsúzik el híveitől. A köszöntésben nemcsak a szentháromságos szemlélet figyelemre méltó, hanem az is, hogy mindegyik isteni személyhez egy-egy fontos ajándék kapcsolódik. A Szentlélek az "egyesítő erő" vagy - pontosabb fordításban - a "közösség" adományának a forrása. Ezzel Pál bizonyára arra utal, hogy a Szentlélek hozza létre a közösséget a hívők és Isten, illetve az egyes keresztények között. A Lélek által járulhatunk az Atyához és a Fiúhoz, s általa alkotunk egy közös családot az egyházban.


Pünkösd ünnepének szentírási olvasmányai is a Szentlélek közösségteremtő művét hangsúlyozzák. Az Apostolok Cselekedeteiből vett olvasmány a Szentlélek pünkösdi kiáradásáról szól. A húsvét utáni ötvenedik napon - amely a zsidó hagyományban a szövetségkötés ünnepe volt - az apostolokat és a velük együtt levő testvéreket eltöltötte a Szentlélek, ami abban mutatkozott meg, hogy "különféle nyelveken" kezdték el magasztalni és dicsőíteni az Istent. Ezt a dicsőítést a Római Birodalom különböző részeiből érkező zsidó zarándokok mindegyike mint saját anyanyelvén elhangzó beszédet fogta fel. A Szentlélek tehát "közös nyelvet" hozott létre az apostolok és hallgatóik között.

A pünkösdi Lélek-kiáradás ezen teológiai célzatú elbeszélésének igen mély értelme van: a Szentlélek hatására megnyílik a kommunikáció lehetősége a különböző nyelvű (nemzetiségű, kultúrájú) emberek között. A pünkösdi elbeszélés ennélfogva a bábeli toronyról szóló történet (Ter 11,1-9) ellentéte. A gőgös, öntelt és Istennel szemben lázadó emberi törekvés (égig érő torony építésének szándéka) következtében megbomlott az emberiség egysége, s olyan akadályok keletkeztek, amelyek az igazi kapcsolatot és párbeszédet akadályozzák vagy lehetetlenné teszik. A nyelvi különbség ennek a kommunikációs zavarnak csupán egyik jele (s nem is a legjelentősebb). A Krisztusba vetett hit és a Szentlélekben való részesedés által ismét lehetővé válik az egység. Ez persze nem jelent a szó szoros értelmében vett egynyelvűséget vagy kulturális azonosságot. Az egység sokkal inkább abban mutatkozik meg, hogy a különböző színű, fajú és nemzetiségű keresztények között - saját nemzeti identitásuk, kultúrájuk és szokásaik megtartása mellett - kialakul az összetartozás és a testvériség tudata.

Erről a korlátokat háttérbe szorító egységről szól Szent Pál is a szentleckében: "Mi ugyanis mindnyájan egy Lélekben egy testté lettünk a keresztség által: akár zsidók, akár pogányok, akár rabszolgák, akár szabadok vagyunk. Valamennyiünket ugyanaz a Lélek itatott át" (1Kor 12,13). Ám az apostol azt is hangsúlyozza, hogy a híveket közösséggé formáló Lélek egyben különböző kegyelmi adományok (karizmák) forrása, melyeket teljesen szabadon, saját tetszése szerint oszt szét az egyházban (1Kor 12,4.7). A sokszínűség éppen ezért nem vezethet sem zűrzavarhoz, sem megosztottsághoz - bár emberi visszaélés miatt sajnos időnként ilyesmi is előfordul. A Lélek adományait azonban mindenki azért kapja, hogy önzetlenül mások szolgálatára használja. Így mindenki a maga helyén, sajátos körülményei között, természetes és természetfeletti adottságait felhasználva járulhat hozzá az egyháznak mint Krisztus testének a növekedéséhez.

Az evangéliumi szakasz a Lélek közösségteremtő működésének újabb fontos vonását tárja fel. Itt a feltámadt Krisztus, miután békét kívánt tanítványainak, közvetlenül adja át a Szentlelket. A "béke" nem pusztán köszöntési formulaként szerepel, hanem Krisztus üdvözítő adományát jelenti, amelynek folytonosságát éppen a Szentlélek biztosítja. A tanítványok a Szentlélek által belsőleg tapasztalhatják meg Isten szeretetét, sőt, az Atya és a Fiú életközösségének részesei lehetnek. A Lélek által válik egyre személyesebb meggyőződéssé: "Isten gyermekeinek hívnak minket, és azok is vagyunk" (1Jn 3,1; vö. Róm 8,16).

Jézusnak Szentlelket átadó lehelését megbízatás követi, éspedig a bűnök megbocsátására vonatkozó megbízatás. A kiengesztelődés teljhatalmú munkálása a bűnbocsánat szentsége által az apostolok és utódaik kiváltsága. Ám ez nem annyit jelent, hogy a kiengesztelődés művében a többi kereszténynek ne lenne szerepe. Az Isten szeretetét szívünkbe oltó Szentlélek mindannyiunkat arra ösztönöz, hogy az isteni irgalom tanúiként egész életünkkel hirdessük: a sokak által hőn óhajtott béke - mind személyes, mind közösségi vonatkozásban - csakis Istennel egységben, Isten megbocsátó és újjáteremtő erejének megtapasztalásával lehetséges.

Kocsis Imre

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu