Uj Ember

2002.05.19
LVIII. évf. 20. (2807.)

Megjelent az Új Ember májusi magazinja!

Főoldal
Címlap
Kormányzat és egyház
A gyakorlat mutatja meg az igazi szándékokat
A bérmálás szentségéről
A püspök számára boldogság
Szent István Könyvhét - tizedszer
Átadták a Stephanus-díjakat
Ó, alkotó Lélek jövel!
Lelkiség
A Szentlélek egyesítő ereje
Pünkösd ünnepe
Krisztus testéről és a Szentlélek templomáról
A 47. zsoltár - pünkösdkor
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A Lélek látogat...
"Könynyebben elérni Istent"
Beszélgetés Törley R. Mária szobrászművészszel
A nagy haditerv
Életünkről és létezésünkről
A mozgássérült szemével
Lecke olvasásból
Indulás előtt
Élő egyház
Mariazell és Magyarország kapcsolatai
Konferencia Esztergomban
Jogerős ítélet a keresztdöntő fiatalok perében
Hívunk a Másra, a Többre!
Élő egyház
Vége a betlehemi blokádnak
Az egyház a számok tükrében
A Szentatya Azerbajdzsánban és Bulgáriában
Diakónusszentelés a római Német-Magyar Kollégiumban
Fórum
Könyvespolc
Bencés könyvek pünkösd előtt
Szlovák-magyar találkozó
Az Olvasó írja
Ki adja, kinek?
Misszió
"Peru nekem a szeretetet jelenti"
Az inváziók földjén
Veszprémi Főegyházmegye
Hagyomány és megújulás
"Kánoni misszionáriusok"
Mindszentyért Veszprémben
Fórum
35 éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Isten, hazánkért térdelünk elődbe
Ifjúság
"Akinek megbocsátjátok bűneit..."
Adó-vevő
Féltelek
A bizalom zarándokútján
Pályázat!
Rejtvény
Kultúra
Pünkösd és irodalom
A koldus és a vándor
Vili halála
Pünkösd
Fórum
Megszőtt hitvallás
Vendégségben Máder Indira kárpitművésznél
Mozaik
Polgári ünnep
A Debrecen-nyíregyházi Egyházmegye legnagyobb temploma
A máriabesnyői kegyszobor öve
Önkormányzat és egyház az értékekért
Orgonaszentelés Szabadkán
Megőrzés és továbbadás
Az év madara
Uram, add nekünk Lelkedet
Fórum
Megszólítás
Embernek való élettér
Fórum
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Magyar családok a 2001-es népszámlálás adatai szerint
Fórum
A kilenc nem háromszor három
A titok nem titok
Régimódi felfogás ez?
Egy asszony vallomása házasságról, családról, hűségről
Fórum
Kiszolgáltatottság vagy elfogadás?
Ki segít nekem?
A lelkiismeretem tiszta, mégis...
Tűzhely vagy tűzfészek?
Hol romlott el, mi romlott el?
Ismerjük egymást, mégis idegenek vagyunk
Fórum
Házasság vagy gazdasági közösség?
A jövő útja a család
Nászajándék
Fórum
Egymás terhét hordozzátok!
Szóvirágok anyák napjára
Ima a hitvesért
Ha volna egy öcsém!
Az emberi értékek iskolája
Anyám

 

Megszőtt hitvallás

Vendégségben Máder Indira kárpitművésznél

Hetven-nyolcvan közé tehető a mai magyar falikárpit-készítő művészek száma. Kevesen vannak, holott európai viszonylatban még ez is soknak számít. Hazánkban az utóbbi években ismételten megélénkült az érdeklődés a faliszőnyegek iránt. 1996-ban megalapították a Kárpitművészek Egyesületét (Dobrányi Ildikó elnökletével), mely mindent elkövet azért, hogy megalapozza a műfaj társadalmi ismertségét, és kellőképpen képviselje azt.

A jeles kárpitkészítő művésznő, Máder Indira mesél pályájáról és az anyagba álmodott gondolatokról...


"A Mindent Mozgatónak glóriája..."

Mit kell tudnia a külső szemlélőnek a kárpitról és a textiltervező iparművészeti ágról?

- Ez egy speciális műfaj, a képző- és iparművészet határmezsgyéjén. Virágkorában - a gótika és a reneszánsz évszázadaiban - művészi rangját tekintve még a festészetet is megelőzte. A kárpitok templomok, várkastélyok falaira készülő nagyméretű, akár tíz négyzetméteres, murális munkák voltak. Csak a leggazdagabbak tudták megvásárolni. Ezek általában bibliai témákat vagy uralkodók életéből vett jeleneteket feldolgozó, figurális kárpitok voltak. A kárpitművészet később veszített jelentőségéből és "szuverenitásából", mert egyre inkább kiszolgáló, dekorációs műfajjá vált. Híres festőket kezdtek felkérni a mintául szolgáló kartonok megfestésére.

A szecesszió, az iparművészet megszületése hozta a műfaj újabb virágkorát. Magyarországon Ferenczy Noémi tett sokat azért, hogy a hazai kárpitművészet a maga öszszetett módján támadjon fel. A híres gödöllői művésztelepen kialakult egy igen színvonalas műhely. A hatvanas-hetvenes években fordulatot hozott a zsennyei művésztelephez és a szombathelyi textilbiennáléhoz kapcsolódó neoavantgárd textilmozgalom. A művészi keresgélés modern irányzata a nyolcvanas évek új generációjával aztán egyre inkább visszatért a tradíció újraértelmezéséhez, és ez magával hozta a képiség újbóli fontosságát is.

Mindig is textiltervező iparművész akart lenni?

- Művészeti tanulmányaimat a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában kezdtem. Már ekkor el kellett döntenem, milyen szakra menjek. A festő, ötvös, grafikus, fotós, keramikus, üveges, bőrös és textiles szakok közül az utóbbit választottam. A rajz mellett ez az anyagszerű kifejezés is közel állt hozzám. Valami olyasmit kerestem, ami a gondolatok kifejezését teszi lehetővé, ekkor döntöttem, hogy igazi utam a falikárpitok készítése lesz.

Az Iparművészeti Főiskolán, a textil-falikép- és szőnyegtervező szakon tanultam tovább, ahol magasabb szinten sok mindent kipróbálhattam. 1990-ben másoddiplomát szereztem a főiskola mesterképző intézetében. Ekkor már teljesen a kárpitkészítés felé fordultam.

Szüleim a főiskola ideje alatt vettek nekem egy szövőszéket. A kárpitkészítés rendkívül munka- és időigényes tevékenység, amelyhez a saját műhely elengedhetetlen.

Milyen témájú kárpitokat sző?

- Nem kifejezetten az egyházi témák, de mindenképpen a keresztény gondolatiság jellemzi munkáimat. Korábban nagyon érdekelt a keleti szőnyegek érdekes motívumrendszere, és ezeket az elemeket felhasználva terveztem faliszőnyegeket. Később, ahogy emberként és művészként haladtam az utamon, egyre inkább a hit lett gondolataim vezérelve. E tekintetben is határozott elképzelésem van a minket körülvevő világról. A transzcendencia körül járnak a gondolataim, és ezt szeretném megalkotni újabb és újabb formában, de mivel a világ sokrétű és sokszínű, munkáim sohasem lesznek egyformák. Már a főiskolai diplomamunkámon megjelenik a kapu motívum, amely a mai napig nagyon foglalkoztat. Sokrétű, jelképes dolog: a küszöb átlépése, eljutni valahonnan valahová, nehézség és küzdelem, innen és túl... E témát sokféleképpen meg lehet ragadni, így készítettem egy hosszú, legalább tíz munkából álló tervsorozatot. Ebből kettőt szőttem meg idáig.

Korábbi munkáim közül a Bábel tornya Bosch festményének gondolatiságával hozható párhuzamba, de azt átvittem forrongó, sokrétű, küzdelmes világunkra. Nagyon foglalkoztat a két pólus: a jó és rossz küzdelme, kívülről nézve, illetve ahogyan a lélekben zajlik. A kilencvenes évek elején készített két kárpitom egyike, A vajákos figurális, mégis absztrakt ábrázolás, ami korunk világiasságát fricskázza. A másik - a Jókai-regény címét viselő - Mire megvénülünk, már a "kapuk szellemiségét" előlegzi. Különösen szeretem, két utóbbi munkámat, a Mindent Mozgatónak glóriája... címet viselőt és a Porta-Laus Deo címűt, melyeket közelmúltbéli önálló kiállításomon láthatott a közönség a pannonhalmi főapátság Tanulmányi Házában.

Egyik legutóbbi munkáját felkérésre készítette...

- A farkasréti Mindenszentek templomában tavaly novemberben szentelték fel azt az oltárkárpitot, amelyet Szederkényi Károly plébános úr megrendelésére csináltam meg. Az ennyire konkrét, figurális téma, amilyen ez a Madonna-ábrázolás, eddig nem volt jellemző a munkáimra. A feladat gyönyörű volt és óriási kihívás is.

Megfogalmazott már magának valamiféle művészi hitvallást?


Porta - Laus Deo

- A művészi alkotás folyamata tudatosságot igényel. Nem vagyok híve a véletlenszerű kísérletezgetésnek. Két négyzetméter kárpit elkészítése nekem nagyjából egy évig tart, tehát nagyon ki kell gondolni a tervet, hogy az érdemes legyen a megvalósításra. Utólag nem lehet javítani, ezt csak a tervezés alatti érlelés folyamatában lehet megtenni.

Ahhoz, hogy az ember művész lehessen, az adottságot, a talentumot Istentől kapja. Amit kaptam, azt arra szeretném fordítani, hogy Istenről, a hitről és arról a küzdelemről szóljak, amely ahhoz szükséges, hogy a hitet megőrizzük, megerősítsük magunkban. A művészet nem vezethet meghasonlottsághoz, nem beszélhetek másról, mint ami szerint élni szeretnék.

Pallós Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu