Uj Ember

2002.05.19
LVIII. évf. 20. (2807.)

Megjelent az Új Ember májusi magazinja!

Főoldal
Címlap
Kormányzat és egyház
A gyakorlat mutatja meg az igazi szándékokat
A bérmálás szentségéről
A püspök számára boldogság
Szent István Könyvhét - tizedszer
Átadták a Stephanus-díjakat
Ó, alkotó Lélek jövel!
Lelkiség
A Szentlélek egyesítő ereje
Pünkösd ünnepe
Krisztus testéről és a Szentlélek templomáról
A 47. zsoltár - pünkösdkor
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A Lélek látogat...
"Könynyebben elérni Istent"
Beszélgetés Törley R. Mária szobrászművészszel
A nagy haditerv
Életünkről és létezésünkről
A mozgássérült szemével
Lecke olvasásból
Indulás előtt
Élő egyház
Mariazell és Magyarország kapcsolatai
Konferencia Esztergomban
Jogerős ítélet a keresztdöntő fiatalok perében
Hívunk a Másra, a Többre!
Élő egyház
Vége a betlehemi blokádnak
Az egyház a számok tükrében
A Szentatya Azerbajdzsánban és Bulgáriában
Diakónusszentelés a római Német-Magyar Kollégiumban
Fórum
Könyvespolc
Bencés könyvek pünkösd előtt
Szlovák-magyar találkozó
Az Olvasó írja
Ki adja, kinek?
Misszió
"Peru nekem a szeretetet jelenti"
Az inváziók földjén
Veszprémi Főegyházmegye
Hagyomány és megújulás
"Kánoni misszionáriusok"
Mindszentyért Veszprémben
Fórum
35 éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Isten, hazánkért térdelünk elődbe
Ifjúság
"Akinek megbocsátjátok bűneit..."
Adó-vevő
Féltelek
A bizalom zarándokútján
Pályázat!
Rejtvény
Kultúra
Pünkösd és irodalom
A koldus és a vándor
Vili halála
Pünkösd
Fórum
Megszőtt hitvallás
Vendégségben Máder Indira kárpitművésznél
Mozaik
Polgári ünnep
A Debrecen-nyíregyházi Egyházmegye legnagyobb temploma
A máriabesnyői kegyszobor öve
Önkormányzat és egyház az értékekért
Orgonaszentelés Szabadkán
Megőrzés és továbbadás
Az év madara
Uram, add nekünk Lelkedet
Fórum
Megszólítás
Embernek való élettér
Fórum
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Magyar családok a 2001-es népszámlálás adatai szerint
Fórum
A kilenc nem háromszor három
A titok nem titok
Régimódi felfogás ez?
Egy asszony vallomása házasságról, családról, hűségről
Fórum
Kiszolgáltatottság vagy elfogadás?
Ki segít nekem?
A lelkiismeretem tiszta, mégis...
Tűzhely vagy tűzfészek?
Hol romlott el, mi romlott el?
Ismerjük egymást, mégis idegenek vagyunk
Fórum
Házasság vagy gazdasági közösség?
A jövő útja a család
Nászajándék
Fórum
Egymás terhét hordozzátok!
Szóvirágok anyák napjára
Ima a hitvesért
Ha volna egy öcsém!
Az emberi értékek iskolája
Anyám

 

Vanyó László professzor

Krisztus testéről és a Szentlélek templomáról

Amikor az egyházat Krisztus testeként említjük, a test és a fő egységére kerül a hangsúly. A történelemben - napjainkat is beleértve - a fővel való egység még nem világos: ez majd a föltámadásban és az ítéletben válik nyilvánvalóvá. A "zarándok korszakát" élő egyházban zajló folyamatok azonban már utalnak e végső perspektívára.

Mindkét kifejezésnek van valami rejtett vonatkozása. Az egyiknek, hogy a Krisztus testeként meghatározott egyházban maga Krisztus a fő. A Szentlélek temploma kifejezés azt jelenti, hogy az egyház olyan templom, amelyben a Szentlélek lakik, a láthatatlan isteni személy, aki a legközvetlenebb, és aki leginkább igényli a közvetítőt ahhoz, hogy meg tudjuk tapasztalni.

Szemléltetésként utalnék Szűz Máriára, aki a lélek temploma lett. Az angyali üdvözlet során Gábriel azt mondja neki: A Szentlélek száll rád, s a Magasságbeli ereje borít be árnyékával (Lk 1,35).

Az idézett szavak előképe a jeruzsálemi templom fölszentelése volt. Salamon elvégzi a szentelést, és az egész teret betölti a füst, a sekina, vagyis Isten jelenléte. E jelenlét értelmezése elég széles határok között mozgott a rabbik magyarázataiban. Vajon az isteni jelenlét korlátozódott-e a választott nép tagjaira? Gondoljunk például arra, hogy az Egyiptomból történő kivonuláskor Isten füst- és tűzoszlop kettősségébe kísérte választott népét - nappal beburkolva őket, éjszaka pedig világítva nekik.

Az Apostolok Cselekedeteinek leírása szerint Mária együtt van az apostolokkal. Ahogy az evangélium elején - mondjuk úgy, az egyháztörténet legelső mozzanatában - a megtestesülésnél megvan a szerepe, úgy a Szentlélek eljövetelénél is, amikor Mária mint Krisztus tanítványa jelenik meg. Ez is egy úgynevezett Mária-egyházkép, amelyet több teológus is képvisel.

Az Apostolok cselekedeteiben érdekes a lángnyelvek megjelenésének leírása. A lángnyelvek nem pusztán leereszkednek, hanem szemléletesebb, pontosabb kifejezéssel élve "leülnek" a jelenlevőkre. Az apostolok tulajdonképpen a Lélek trónjai, a Lélek katedrái lesznek. Bár a lángocskák szétoszolva jelennek meg, de a Lélek egysége minden esetben megőrződik, tehát nem idéz elő megosztást. Éppen a bábeli nyelvzavar ellentétét eredményezi, hiszen mindenki a saját nyelvén hallja, ahogy hirdetik Isten csodálatos nagy tetteit. A nagy isteni tett ebben az esetben Krisztus szenvedése és feltámadása, ami Péter beszédében bontakozik ki a hallgatóság előtt. Jellemző az, hogy a Lélek hatásában mindig "visszatekint" Krisztus alakjára, mindig Krisztusról beszél. Az apostolok által tanúja a szenvedő és feltámadott Krisztusnak, miközben a Szentlélek azért olyan isteni személy, aki a hívők lelkével a legközvetlenebb kapcsolatba lép. Ez azonban nem képzelhető el úgy, mint ahogy Jézus Krisztusban megjelenik a két természet egysége. Minden lélekkel egyesül, de ez nem olyan, mint az unio hypostatica, mert a Szentlélek személyi sajátságát, azt, hogy ő "származott", nem adja föl. Működése során mindig a Fiúról beszél, Krisztusra irányítja a figyelmet, és elvezeti a hívőket az igazságra.

Tehát a Lélek személyi valósága fogható meg a legnehezebben, miután térbelileg nem lehet behatárolni.

A megtestesülést könnyebben megközelíthetjük, mert az isteni Ige emberi arcot-alakot ölt, ami körvonalazhatóvá teszi, és a történelem egy bizonyos időszakára összpontosítja tevékenységét és működését. A Szentlélek pedig ezt a történelmileg, időben és térben lehatárolt működést, ezt az isteni akciót bontja ki és visszhangozza az idők végéig az egyházban és a hívek lelkében.

Amikor Szent Pál azt mondja, hogy testetek a Szentlélek temploma, bennetek lakik a Szentlélek, akkor a Lélek tevékenységét összekötötte az ismerős biblikus képpel, ahogy a jeruzsálemi templomban elgondolták az isteni jelenlétet. Az egyházban - mint az idők végéig folyamatosan épülő és gyarapodó templomépületben - jelen van és működik a Szentlélek, aki Krisztust tanúsítja, és megdicsőíti őt.

A Lélek mindmáig a tanúságtételre irányítja a figyelmet, és vezeti az egyházat, hogy hűséges legyen a feltámadott Krisztus parancsaihoz. Mi, hívők, nem feledhetjük a szenvedés és a feltámadás egymástól elszakíthatatlan jelentőségét és Krisztus megvallásának kötelezettségét sem.

Lejegyezte: Pallós Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu