Uj Ember

2002.05.19
LVIII. évf. 20. (2807.)

Megjelent az Új Ember májusi magazinja!

Főoldal
Címlap
Kormányzat és egyház
A gyakorlat mutatja meg az igazi szándékokat
A bérmálás szentségéről
A püspök számára boldogság
Szent István Könyvhét - tizedszer
Átadták a Stephanus-díjakat
Ó, alkotó Lélek jövel!
Lelkiség
A Szentlélek egyesítő ereje
Pünkösd ünnepe
Krisztus testéről és a Szentlélek templomáról
A 47. zsoltár - pünkösdkor
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A Lélek látogat...
"Könynyebben elérni Istent"
Beszélgetés Törley R. Mária szobrászművészszel
A nagy haditerv
Életünkről és létezésünkről
A mozgássérült szemével
Lecke olvasásból
Indulás előtt
Élő egyház
Mariazell és Magyarország kapcsolatai
Konferencia Esztergomban
Jogerős ítélet a keresztdöntő fiatalok perében
Hívunk a Másra, a Többre!
Élő egyház
Vége a betlehemi blokádnak
Az egyház a számok tükrében
A Szentatya Azerbajdzsánban és Bulgáriában
Diakónusszentelés a római Német-Magyar Kollégiumban
Fórum
Könyvespolc
Bencés könyvek pünkösd előtt
Szlovák-magyar találkozó
Az Olvasó írja
Ki adja, kinek?
Misszió
"Peru nekem a szeretetet jelenti"
Az inváziók földjén
Veszprémi Főegyházmegye
Hagyomány és megújulás
"Kánoni misszionáriusok"
Mindszentyért Veszprémben
Fórum
35 éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Isten, hazánkért térdelünk elődbe
Ifjúság
"Akinek megbocsátjátok bűneit..."
Adó-vevő
Féltelek
A bizalom zarándokútján
Pályázat!
Rejtvény
Kultúra
Pünkösd és irodalom
A koldus és a vándor
Vili halála
Pünkösd
Fórum
Megszőtt hitvallás
Vendégségben Máder Indira kárpitművésznél
Mozaik
Polgári ünnep
A Debrecen-nyíregyházi Egyházmegye legnagyobb temploma
A máriabesnyői kegyszobor öve
Önkormányzat és egyház az értékekért
Orgonaszentelés Szabadkán
Megőrzés és továbbadás
Az év madara
Uram, add nekünk Lelkedet
Fórum
Megszólítás
Embernek való élettér
Fórum
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Magyar családok a 2001-es népszámlálás adatai szerint
Fórum
A kilenc nem háromszor három
A titok nem titok
Régimódi felfogás ez?
Egy asszony vallomása házasságról, családról, hűségről
Fórum
Kiszolgáltatottság vagy elfogadás?
Ki segít nekem?
A lelkiismeretem tiszta, mégis...
Tűzhely vagy tűzfészek?
Hol romlott el, mi romlott el?
Ismerjük egymást, mégis idegenek vagyunk
Fórum
Házasság vagy gazdasági közösség?
A jövő útja a család
Nászajándék
Fórum
Egymás terhét hordozzátok!
Szóvirágok anyák napjára
Ima a hitvesért
Ha volna egy öcsém!
Az emberi értékek iskolája
Anyám

 

A bérmálás szentségéről

A püspök számára boldogság

A bérmálás az a szentség, amelyben a megkeresztelt ember a Szentlélek vétele által megerősödik, hogy a hitet állhatatosan megvallja, vagyis, hogy a hite szerint éljen. Az ősegyházban eleinte nem hangsúlyozták a bérmálás külön szentségi jellegét, ugyanis közvetlenül a keresztség után, azzal együtt szolgáltatták ki. A keleti egyházban és a görög katolikusoknál ma is ezt a gyakorlatot követik. Krisztus után 200 körül azonban már különvált a két szentség kiszolgáltatásának szertartása.


Pünkösdkor és az ünnep közeli napokon az ország székesegyházaiban, több plébániatemplomában a püspök atyák kiszolgáltatják a bérmálás szentségét. Képünkön Veres András egri segédpüspök bérmál, a karmeliták Huba utcai templomában. (Fotó: Bugnyár Zoltán)

A megerősítő, más megközelítéssel küldő szentség magyar elnevezése a szláv birmatovaty szóból származik. A nyugati egyház a latin confirmare igéből alakult névvel illeti. Mind a szláv, mind a latin ige megerősít jelentésű. A keleti egyházak egy hasonlat illetve egy szentségi jel alapján szfragisz - pecsét,vagy müron - kenet szóval jelölik.

Már az ószövetségi próféták szólnak arról, hogy az Úr Lelke lesz a várt Messiáson. S valóban, a Szentlélek szállt Jézusra, amikor megkeresztelkedett Jánosnál. Ez volt a jel, ezzel vált jellé ő maga, ezért tudjuk, hogy Ő az, akit várt a világ. A Lélekben való teljesség nemcsak a Messiás sajátja. Krisztus, szeretete által, a Szentháromság egységébe vonja az embert. A Krisztus által ígért Vigasztalót az első pünkösdkor ismerték meg azok, akik hittek az apostolok igehirdetésében. Ettől az időtől fogva az apostolok az újonnan megkeresztelkedettekkel kézrátétel által közölték a Lélek ajándékát. A kézrátételt a katolikus tanítás a bérmálás szentségének eredeteként tartja számon. A bérmálás szentségét minden megkeresztelt és meg nem bérmált ember fölveheti és kell is, hogy fölvegye, mégpedig "időben" - szól a katolikus kánon tanítása.

A pünkösdi idő, a "keresztény nagykorúság" szentsége felvételének rendes ideje előtti napokban Veres András püspök atyával, a püspöki konferencia titkárával beszélgettünk. Hogyan, miért lett önálló szentség a bérmálás, hiszen az ősegyház még nagyon szorosan összekötötte a keresztséggel? András atya elmondja, hogy az újszövetségi Szentírásban (ApCsel 8,14- 17) megvan az alapja a két szentség különválásának. Miután Fülöp eredményesen hirdette Jézus evangéliumát Szamáriában, meghívta apostoltársait, hogy találkozzanak a krisztusi hitre tért emberekkel. Akkor Péter rájuk tette a kezét, és lehívta rájuk a Szentlelket. Lelkipásztori szempontot is említ András atya e két bevezető szentség különválása mellett. Amikor ugyanis csecsemőt keresztelünk - ez az egyház gyakorlata a III. század óta -, nem a saját, hanem a szülők, keresztszülők hitére, ígéretére alapozva szolgáltatjuk ki a szentséget. Amikor viszont az ember a személyes érlelődés úján eljut az egyéni felelősség szintjére, akkor az egyház kéri őt, hogy vállaljon küldetést is az evangelizáció munkájában. Ezért mondhatjuk, hogy míg a keresztség a krisztusi közösségbe befogadó, a bérmálás küldő, missziós szentség. Aki ebben részesül, a Lélek erejében részt vállal az egyház küldetésében, és Krisztus evangéliumának hirdetője, személyes életével is ennek tanúságtevője lesz.

A küldetés vállalása a személy érettségét feltételezi, korábban mégis egészen fiatalok, szinte gyermekek is részesülhettek a bérmálás szentségében. András atya többek között abban látja ennek az okát, hogy régebben, amikor az utazás korántsem volt olyan egyszerű, mint ma, a püspökök csak öt-hat évenként vállalkozhatottak több héten át tartó, faluról-falura járó bérmáló körútra. Így "biztonságosabb" volt akkor megbérmálni a fiatalokat, amikor erre lehetőség kínálkozott, mint éveket várni. András atya emlékeztet a II. vatikáni zsinat tanítására, amely arra figyelmeztet, hogy a fiatalok a felnőttkor küszöbén bérmálkozzanak. Magyarország legtöbb egyházmegyéjében hetedikes, nyolcadikos korban részesítik a felkészült fiatalokat a bérmálás szentségében, előtte semmiképpen sem. De tudunk olyan törekvésről is, amely a tizennyolcadik életév környékére teszi a bérmálás felvételének legalkalmasabb idejét.

Legalább annyira szomorúan, mint tréfásan szokták megállapítani, hogy sok fiatal "kibérmálkozik" az egyházból. Vagyis a bérmálási előkészület és a szentség felvétele után már nem jár rendszeresen templomba, nem tekinti fontosnak, hogy az egyház közösségéhez tartozzon. Sajnálatos módon nemegyszer csak a szülők hatására kérik tizenhárom, tizennégy éves gyermekek a bérmálás szentségét - véli András atya. Ez pedig nem feltétlenül hozza meg azt a lelki nagykorúságot, amit a szentség önmagában tudna adni az ember számára. Ezért arra kell törekednie mind a lelkipásztornak, mind a szülőnek - mondja a püspök -, hogy a fiatalok az emberi és hitbeli érlelődés olyan fokán kérjék a bérmálást, amely képessé teszi őket arra, hogy a saját döntésük alapján vállalhassák a keresztény küldetést.

András atya mindazonáltal bízik abban, hogy miként a felnőttek világában ma már nem puszta formaság a templomba járás, hanem személyes döntés eredménye, a bérmálkozásra jelentkezők többsége ugyancsak személyes döntés alapján teszi ezt. Akkor is, ha ezt a döntést a szülőkkel közösen hozzák meg. Ma már semmiképpen sincs olyan társadalmi elvárás ennek a szentségnek a felvételére, mint korábban, amikor szégyenkezhetett a falubeliek előtt az a fiatal, aki nem bérmálkozott együtt a kortársaival.

Végül arról az élményről beszélgettünk András atyával, amit a "kézrátétel", a Szentlélek erősítő, küldő szentségének kiszolgáltatása jelent a püspök számára. "Sok helyen bérmáltam már, természetesen legtöbbször a saját egyházmegyémben, az egriben" - mondja András atya. "Nagyon érezhető, hogy melyik csoport számára puszta formalitás, s kik azok, akik lelkileg is komolyan várják a Lélek adományait. Nagyon szép élményeim vannak olyan bérmálásokról, ahol érződött, hogy nemcsak az egyház mint közösség akar valamit, hanem azok is vágyakozással készültek életüknek e fordulópontjára, akik a bérmálás szentségében részesülni akartak. A püspök számára ez mindenképpen boldogság."

Szikora József

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu