Uj Ember

2007.08.19
LXIII. évf. 33-34. (3079-80.)

Megjelent
az Adoremus
szeptemberi száma!

Főoldal
Címlap
Gyermeki reménnyel a "nagy ínségben"
Levél Szent István királyhoz
Címlap
Ég a kunyhó! Ég a ház is!
Szentírás-magyarázat
Még a tekintete is vádol
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (VIII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
c év
Lelkiség
"Kevesen vannak, akik üdvözülnek?"
Szentírás-magyarázat
Isten egymaga elég
Homíliavázlat
Változatok és vallomások
LITURGIA
Szent Ágoston vallomása Istenről
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Lelkiség
Országos Szent Jobb-körmenet
Vezérnek nevelték...
Sík Sándor Szent Imre hercegről
Vallási és nemzeti ünnepünk
Emlékek, tudósítások az elmúlt századokból
Lelkiség
Következetesen... és körültekintően...
Felvidéki pillanatképek
"Nem szabad elcsüggednünk!"
A délvidéki, vajdasági magyarság ünnepe Aracson
Gyerekek hozták az örömet
Erdélyből
Anyanyelvi tábor Esztergomban
A Rákóczi Szövetség szervezésében
Lelkiség
Mitterrand reménye
A volt francia elnök és Lisieux-i Szent Teréz
Lisieux-i Szent Teréz ereklyéje Magyarországon
Pécsi egyházmegye
Kicsi és szegény
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége (VII.)
Türingiai napok
Szent Erzsébet emlékezete Németországban
Fórum
Ami összeköt, és ami közösséget teremt
Budapesti városmisszió - Európának
KONTAKT-fesztivál
Fiatalok a városmisszión
Fórum
Reménnyel a jövőért
Beszélgetés László Viktorral, a budapesti városmisszió programszervezőjével
Fórum
Vértanúink, hídverőink
Megszólítani a városlakókat, bátorítani az egyház közösségét
A misszió európai helyszíneiről és az eddigi tapasztalatokról
Fórum
Kézen fogva az Úrral...
Szerzetesként - hetvenöt éve
Világi munkatársak az egyházban
"Otthon a plébánián" - Lelkipásztori munkatársak III. országos találkozója
Misszió
Kérdezzük meg a nőket!
Beszélgetés Morvai Krisztina jogásszal
A szépségről
M. Györffy Anikó ikonfestő gondolatai
Játék és alkotás
Jakab Krisztina Gabriella kézműves műhelyéről
Misszió
Európa kulturális fővárosában
- Nagyszebeni körkép -
Az egységkeresés alapélménye
Az ortodoxia lesz a középpontban az ökumenikus találkozón
Misszió
"Akiket Isten lelke vezet..."
Ifjúsági zarándoklat Máriapócsra
Felhívás
Várjuk az egyetemistákat!
Kis-Cellből Nagy-Cellbe
Háromszáz magyar fiatal zarándokolt Mariazellbe
Cserkészünnep a szigetországban
Élmények, reflexiók az angliai dzsemboriról
Hangulatjelentés
Misszió
Testvéreinknél, Lengyelországban
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (11.)
Misszió
"Az opera az életem!"
Találkozás Plácido Domingóval
Magyarországi Szent Erzsébet mint romantikus operahősnő
Újkori Erkel-bemutató Pesthidegkúton
Történések
Misszió
Régi pompájában született újjá
A budavári Szentháromság-szobor renoválása
Leonardo Debrecenben
Szűz Mária patika
- a Lipótvárosban
Feltűnő fáklyaliliom
Ti-ti-ti
Misszió
Kegyelmi idő Mariazellben
A nyolcszázötven éves búcsújáró helyre látogat a pápa
Tengernek csillaga
Zarándok-sorok az Adria mellől
Misszió
Mikor született Szent István?
"Roppant hálóban hányódunk..."
Kerekasztal-beszélgetés a Hit és tudás szabadegyetemén
Keletelt homília
III. Béla vagy Könyves Kálmán?
Épségben maradt királysírunk titka
Fórum
Nem mulaszthatunk többet...
Csoóri Sándor a nemzet siralmas állapotáról és a megújulás szükségességéről
"Egy nemzet boldogsága..."
Részletek a Márciusi Chartából
Fórum
"Mindig vannak örömteli feladataim"
Tíz éve érsek Márfi Gyula
Gödöllő új temploma
Jó példával két keréken
Kerékpáros és motoros zarándoklat Szentlaposon
Életünk maga az imádság
Árpád-házi Szent Erzsébet közösség a dél-pesti kórházban
Fórum
A végtelenség vágya és a szerelmi kapcsolat
Szent az élet
Fórum
A bíboros államtitkár az Egyesült Államokban
Mariazell nagy napja
A holland példa
Fórum
A kétarcú ország
Magyar katolikusként a Fülöp-szigeteken
Megvalósult álom
A római Szent István Ház
Szent István-templom New Yorkban
Fórum
A vádak minden alapot nélkülöznek
Peter Gumpel jezsuitával, XII. Piusz boldoggáavatási eljárásának vizsgálóbírójával beszélgettünk
Kármelita és európai
Hatvanöt éve oltották ki Edith Stein életét
Ifjúság
A meglepett főpolgármester
Tűnődés a hétről
Ötéves az Adoremus
Szent Vid, légy velünk!
Álmodik a múlt
Könyvespolc
Rejtvény, élmény, győzelem
Az Olvasó írja
A balfi pihenőkeresztről
Ifjúság
Elháríthatatlan feladat
Szeretet és hozzáértés
Felejthetetlen nyaralás
Ünnep
A remény jelképei
Séta a pécsi ókeresztény temetőben
Hazánkban először látható
Boldog Gizella a gyermek Imre herceggel - a székesfehérvári kiállítás szenzációja
Szent Ágoston
AZ ESZTERGOMI

 

Szeretet és hozzáértés


Nyár elején zajlott le Rómában a Nemzetközi Karitász, a Caritas Internationalis nagygyűlése. A világ 162 országából négyszáz küldött képviselte a nemzeti karitászszervezeteket az egyhetes találkozón. Minden ilyen alkalmat gondos előkészítés előz meg. A küldöttek közösen gondolkoznak néhány fontos, a szeretetszolgálat életéhez kapcsolódó kérdésről, majd gyakorlati tennivalókat tartalmazó munkatervet határoznak el. Olyan iránymutatásokat tartalmaznak ezek, amelyek bármelyik földrészen megvalósíthatók. Amikor segíteni igyekszünk az elesetteken, elengedhetetlen, hogy azt átgondolt módon tegyük. A konkrét programok kidolgozásánál a magyar Katolikus Karitász is a nemzetközi karitászhálózatban együttműködők közösen kidolgozott szempontrendszerére támaszkodik.


Bármi, amit a karitász tesz, annak érdekében történik, hogy minden szempontból emberibbé tegye az életet. Ez a munka egy folyamat, amelyet a karitász családban integrált fejlesztésnek neveznek. Hosszú távú dinamikus folyamat, melynek alapja az emberi méltóság és a megfelelő kapcsolatok: Istennel, önmagunkkal, az egész teremtett világgal. Az ember, a társadalom számtalan gonddal, problémával szembesül. Amikor a karitászszervezet elhatározza, hogyan fog segíteni, milyen konkrét lépéseket tesz, munkatársai végiggondolják az emberi jólét dimenzióit.


A gazdasági dimenzió elemzésénél megvizsgálják az adott település, terület ipari fejlettségét, a jövedelmi viszonyokat, a javak elosztását; a szociális dimenzió vizsgálata során az életminőség, az oktatás, a munkavállalás lehetőségeit elemezik; a politikai dimenzió esetében az emberi, civil, politikai, gazdasági, szociális és kulturális jogok tiszteletben tartásának állapotát tárják fel a tervezett program területén; meg kell ismerni a kulturális dimenziót, a helyi közösségek, népcsoportok identitását, a kultúrák közti dialógus állapotát; gondolkozni kell az ökológiai dimenzió helyzetéről is: a teremtmények irányi tisztelet, a jövő nemzedékek életminőségének biztosítása anélkül, hogy a jelen generációjának jogait figyelmen kívül hagynánk.

Végül, de nem utolsósorban a lelki dimenziót, amely az összes többit egyesíti.

Az elmúlt esztendőben két programot is elkezdett a Katolikus Karitász a cigányok támogatására. Mindkettőnél a legfontosabb cél az általános műveltség, az iskolázottság szintjének emelése. Alaposan átgondolták a programok kidolgozásánál a fentiekben ismertetett szempontokat.

A fővárostól nem túl távol eső Tápiószecsőn kis közösség jött létre azért, hogy azoknak a cigányoknak segítsen befejezni tanulmányaikat, akik kimaradtak az általános iskolából. A kimaradásnak számtalan oka van, felzárkózni azonban csak egyféleképpen lehet: a manapság gyakran alkalmazott esélyegyenlőség szót tartalommal kell megtölteni. A tartalom pedig pontosan ellentétes: egyenlőtlenül kell segíteni, jóval több támaszra, szeretetre van szükségük azoknak, akik ilyen helyzetben vannak. Jól tudja ezt Szemes Zsuzsanna író, aki az utóbbi években minden idejét a cigányok megsegítésének szenteli. A cigány kultúra, a szokások, a környékbeli települések történetének ismeretében készítette el képzési programját, a megvalósításhoz a jezsuita Hofher József atyával együtt fogtak hozzá. Végiglátogatták a cigány családokat, és találtak egy osztálynyi érdeklődőt, akik vállalták, hogy naponta a délutánokat tanulással töltik. A karitász segített a szervezésben, a feltételek biztosításában. Volt tanterem, könyvek, szemléltetőeszközök, és akadtak tanárok is, akik vállalták azt a munkát, melynek eredményében kezdetben sokan kételkedtek. Nehéz feladat volt az indulás, hiszen abba az iskolába kellett járni, ahonnan a legtöbb cigány kimaradt, és részben azok a tanárok vállalták a tanítást, akik annak idején elküldték őket. A helyszínhez valamennyi résztvevőt negatív élmény kötötte. Már az első alkalommal kiderült, most valami egészen más kezdődött el. A bejáratnál egy nagy papírdobozba tette mindenki sérelmeit, bánatát, és az ajtót úgy lépte át, hogy egy szeretetközösségbe lépett be. Tanárok, tanulók körbeálltak, énekeltek, és mindenki azt érezte, fontos ez a közösség, ahol mindenkit mindenki egyformán szeret. Kis, két-három fős csoportokat szerveztek, hiszen voltak analfabéták és olyanok, akik az ötödik, hetedik osztályt készültek befejezni. Három-négy tanár foglalkozott egyszerre a terem különböző sarkaiban a kis csoportokkal, és így sikerült a tanév végére elérni, hogy minden résztvevő egy osztállyal előbbre jutott. Természetesen a hivatalos állami vizsga is sikeresen zajlott le a szomszédos település iskolájában a vizsgabizottság előtt.

Judit és Sára együtt jártak az iskolába. Anya és lánya. Gyógynövénygyűjtésből éltünk - meséli Judit. Vándoroltunk, majd először Nagykanizsa környékén éltem, onnan kerültem ide. Vigyáznom kellett három kisebb testvéremre, nem is tudom, hogyan úszta meg apám, hogy sohase járatott iskolába. Tizennégy éves voltam, amikor elkerültem otthonról. Jöttek a gyerekek. Próbáltam én iskolába járni, egyszer két hétig sikerült is esti tagozatra. Régebben még volt munka, feljártam Pestre takarítani. Most virágot árulok, ebből próbálok megélni. Van még két gyerek otthon. Meg unoka is, szóval nehéz megélni. Akárhol próbálkoztam, mindenhol kérték a nyolc osztályt. Na meg persze jó lenne tudni írni, olvasni is. A Józsi atya meg a Zsuzsa néni jöttek, mondogatták, lenne ez az iskola, hát mondtam a lyánynak, próbáljuk ki. Igaz, már negyvenhárom éves vagyok, de hátha.

A lány huszonegy éves. Történelemtanár akarok lenni! - jelenti ki. Engem beírattak az iskolába, de jött a kisfiam hetedikben, abba kellett hagyni. A gyereket egyedül nevelem. Pesten is jártam iskolába, volt egy magyartanárom, aki nagyon szépen szavalt. A nyelvtan szörnyű volt, szabályokat kellett tanulni, azt nem szerettem. A karitászhoz is jönnék önkényeskedni!

Önkénteskedni - javítja ki szelíden Zsuzsa néni, miközben a vállára teszi a kezét. Mi egy kis család lettünk - meséli. Szeretnénk folytatni. Nem csak tanulással. Van itt a településen egy terület, ahol össze lehetne szedni a szemetet, játszóteret építhetnénk a gyerekeknek. Azok, akik ide járnak, nemcsak a tananyagot sajátítják el. Megtanulnak sok mindent, ami a mindennapi életben hasznos. Például hogyan keressünk munkát, miként kell önéletrajzot írni.

Meglepődtem, mennyire más tárgyalni ezekkel az emberekkel, amióta van ez az iskola - mondja Incze Sándor polgármester. Másként viselkednek a hivatalban, ahová gyakran bejárnak. Aki elvégezte az iskolát, annak igénye lesz arra, hogy a saját gyereke is iskolába járjon, legyen szakmája, és így a megélhetése is könnyebb lehet.

Csak egyetlen tanév, és mennyi változás! Igazolása annak, jól átgondolt elméletre épült a gyakorlat. Mindezt átöleli a szeretet. Szeretet és hozzáértés - a karitász lényege.

Adányi László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu