 |
Főoldal
|
|
Címlap
|
Gyermeki reménnyel a "nagy ínségben"
Levél Szent István királyhoz
|
Címlap
|
Ég a kunyhó! Ég a ház is!
Szentírás-magyarázat
Még a tekintete is vádol
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (VIII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
c év
|
Lelkiség
|
"Kevesen vannak, akik üdvözülnek?"
Szentírás-magyarázat
Isten egymaga elég
Homíliavázlat
Változatok és vallomások
LITURGIA
Szent Ágoston vallomása Istenről
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
|
Lelkiség
|
Országos Szent Jobb-körmenet
Vezérnek nevelték...
Sík Sándor Szent Imre hercegről
Vallási és nemzeti ünnepünk
Emlékek, tudósítások az elmúlt századokból
|
Lelkiség
|
Következetesen... és körültekintően...
Felvidéki pillanatképek
"Nem szabad elcsüggednünk!"
A délvidéki, vajdasági magyarság ünnepe Aracson
Gyerekek hozták az örömet
Erdélyből
Anyanyelvi tábor Esztergomban
A Rákóczi Szövetség szervezésében
|
Lelkiség
|
Mitterrand reménye
A volt francia elnök és Lisieux-i Szent Teréz
Lisieux-i Szent Teréz ereklyéje Magyarországon
Pécsi egyházmegye
Kicsi és szegény
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége (VII.)
Türingiai napok
Szent Erzsébet emlékezete Németországban
|
Fórum
|
Ami összeköt, és ami közösséget teremt
Budapesti városmisszió - Európának
KONTAKT-fesztivál
Fiatalok a városmisszión
|
Fórum
|
Reménnyel a jövőért
Beszélgetés László Viktorral, a budapesti városmisszió programszervezőjével
|
Fórum
|
Vértanúink, hídverőink
Megszólítani a városlakókat, bátorítani az egyház közösségét
A misszió európai helyszíneiről és az eddigi tapasztalatokról
|
Fórum
|
Kézen fogva az Úrral...
Szerzetesként - hetvenöt éve
Világi munkatársak az egyházban
"Otthon a plébánián" - Lelkipásztori munkatársak III. országos találkozója
|
Misszió
|
Kérdezzük meg a nőket!
Beszélgetés Morvai Krisztina jogásszal
A szépségről
M. Györffy Anikó ikonfestő gondolatai
Játék és alkotás
Jakab Krisztina Gabriella kézműves műhelyéről
|
Misszió
|
Európa kulturális fővárosában
- Nagyszebeni körkép -
Az egységkeresés alapélménye
Az ortodoxia lesz a középpontban az ökumenikus találkozón
|
Misszió
|
"Akiket Isten lelke vezet..."
Ifjúsági zarándoklat Máriapócsra
Felhívás
Várjuk az egyetemistákat!
Kis-Cellből Nagy-Cellbe
Háromszáz magyar fiatal zarándokolt Mariazellbe
Cserkészünnep a szigetországban
Élmények, reflexiók az angliai dzsemboriról
Hangulatjelentés
|
Misszió
|
Testvéreinknél, Lengyelországban
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (11.)
|
Misszió
|
"Az opera az életem!"
Találkozás Plácido Domingóval
Magyarországi Szent Erzsébet mint romantikus operahősnő
Újkori Erkel-bemutató Pesthidegkúton
Történések
|
Misszió
|
Régi pompájában született újjá
A budavári Szentháromság-szobor renoválása
Leonardo Debrecenben
Szűz Mária patika
- a Lipótvárosban
Feltűnő fáklyaliliom
Ti-ti-ti
|
Misszió
|
Kegyelmi idő Mariazellben
A nyolcszázötven éves búcsújáró helyre látogat a pápa
Tengernek csillaga
Zarándok-sorok az Adria mellől
|
Misszió
|
Mikor született Szent István?
"Roppant hálóban hányódunk..."
Kerekasztal-beszélgetés a Hit és tudás szabadegyetemén
Keletelt homília
III. Béla vagy Könyves Kálmán?
Épségben maradt királysírunk titka
|
Fórum
|
Nem mulaszthatunk többet...
Csoóri Sándor a nemzet siralmas állapotáról és a megújulás szükségességéről
"Egy nemzet boldogsága..."
Részletek a Márciusi Chartából
|
Fórum
|
"Mindig vannak örömteli feladataim"
Tíz éve érsek Márfi Gyula
Gödöllő új temploma
Jó példával két keréken
Kerékpáros és motoros zarándoklat Szentlaposon
Életünk maga az imádság
Árpád-házi Szent Erzsébet közösség a dél-pesti kórházban
|
Fórum
|
A végtelenség vágya és a szerelmi kapcsolat
Szent az élet
|
Fórum
|
A bíboros államtitkár az Egyesült Államokban
Mariazell nagy napja
A holland példa
|
Fórum
|
A kétarcú ország
Magyar katolikusként a Fülöp-szigeteken
Megvalósult álom
A római Szent István Ház
Szent István-templom New Yorkban
|
Fórum
|
A vádak minden alapot nélkülöznek
Peter Gumpel jezsuitával, XII. Piusz boldoggáavatási eljárásának vizsgálóbírójával beszélgettünk
Kármelita és európai
Hatvanöt éve oltották ki Edith Stein életét
|
Ifjúság
|
A meglepett főpolgármester
Tűnődés a hétről
Ötéves az Adoremus
Szent Vid, légy velünk!
Álmodik a múlt
Könyvespolc
Rejtvény, élmény, győzelem
Az Olvasó írja
A balfi pihenőkeresztről
|
Ifjúság
|
Elháríthatatlan feladat
Szeretet és hozzáértés
Felejthetetlen nyaralás
|
Ünnep
|
A remény jelképei
Séta a pécsi ókeresztény temetőben
Hazánkban először látható
Boldog Gizella a gyermek Imre herceggel - a székesfehérvári kiállítás szenzációja
Szent Ágoston
AZ ESZTERGOMI
|
|
 |
 |
Szentírás-magyarázat
"Kevesen vannak, akik üdvözülnek?"
Évközi 21. vasárnap - Lk 13,22-30

Az evangéliumban szereplő kérdéstöredékeket Lukács gyűjtötte össze Jézus környezetében élő tanítványok emlékezetéből. Ezek a kérdések és ezek a válaszok nem az eredeti helyszínen és időben hangzanak el, hiszen jelentőségük az evangélium megírásakor túlnő az egyszeri esemény különlegességén. Jézus válaszainak emléke új jelentőséget nyer az emlékező tanítványok elméjében és Lukács írásaiban is. A 23. versben az aggódó ember kérdésével találkozunk az üdvösségről. "Kevesen vannak?" kérdése mögött sokkal személyesebb aggodalom húzódik meg. Az igazi kérdés inkább ez: "Én üdvözülök-e?" Jézus válasza erre a felvetésre adott válasz. Kiderül, hogy az üdvösség nem végeredmény, hanem út. Az úti jó tanács pedig így hangzik: "Törekedjetek bemenni a szűk kapun!" De ez a jó tanács csak bevezet egy másik példázatot, amelynek központjában a házba való bejutás áll. Ennek a kulcsa, hogy megismer-e a ház ura. Vagyis ránk ismer-e az Isten? Ehhez az ismerethez nem elegendő a felületes találkozás, hanem szükséges az Istennel való találkozás nyomán született nagy döntés. Akkora és olyan jelentőségű, mint amelyet Ábrahám, Izsák és Jákob tett. Jézus azok elé, akik a pátriárkáktól való vérségi leszármazással kérkedtek, a pátriárkák istenélményét és üdvösséget előkészítő döntéseit állította. Ábrahám nem kérdezte, kevesen vannak-e, akik elhiszik Isten ígéreteit, hanem rátette az életét. Olyan ez, mintha Jézus a mai társadalmat analizálná, amelyben az emberek döntéseik előtt azok társadalmi hatását, elfogadottságát vizsgálják, és nem döntéseik igazságát és Isten akaratával való egyezését.
Az üdvösség elvesztésének veszélyére építő középkori bűnbánati prédikációk hatására az evangéliumban fölvetett kép némileg módosult. Amire Jézus nem válaszolt, arra válaszoltak a prédikátorok. A válaszuk: kevesen üdvözülnek, csak a kiválasztottak. A veszély illusztrálására élénk képekben írták le a kárhozottak pusztulását, akik "úgy hullanak a pokolba, mint ősszel a legyek". Ezek a prédikátorok megfeledkeztek arról, hogy Jézus azért jött, hogy meghalljon a bűnösökért. Sőt, arról is megfeledkeztek, hogy az evangélium nem az ítélet tényéről akar részleteket közölni, hanem a téma kapcsán úti jó tanácsokat akart adni. Tanácsokat az életre vezető emberi magatartásról. Az emberek többsége a gyengébb ellenállás irányában sodródik, ezt jelenti az, hogy a széles utat, vagyis a törvényektől nem korlátozott életet választja. A történet párhuzama Mt 7,13-ban is megtalálható, ott kifejezetten jó tanácsként és nem fenyegetésként hangzik el ugyanez a mondat.
A Jézus-ismeretnek is szimbolikus jelentése van a történetben. Ez az üzenet nem elméleti tanítás csupán, hanem a gyakorlati életet formáló szemlélet és tevékenység. Isten a tettekről ismeri fel az övéit. Nevezhetünk valakit fizikai, vérségi alapon valakinek a gyermekének. De egy jeles költő vagy művész kapcsán mindig azt kérdezi a közvélemény, vajon a fia méltó-e az apjához. Ez alatt azt értik, vajon ő is ugyanolyan teljesítményekre volt képes, mint az apja, vagy csak a nevét hordozta.
Lukács evangéliuma pogány keresztényeknek íródott, és ezt a beszédet inkább tekinthetjük pasztorációs indíttatású beszédnek, és nem fenyegető kijelentésnek. A pogány közösségek nagy megértést mutattak környezetük erkölcsi visszásságaival szemben. Néha olyan nagyot, hogy maguk is elfogadták azok helytelen etikai szemléletmódját. Pálnak sokat kellett küzdeni azért, hogy ez megváltozzon. Talán Lukács emlékeit ezek a konfliktusok is segítettek felidézni, és ez a hagyomány ebben az összefüggésben új jelentőséget nyert.
Azóta is megmarad az egyház nyitottsága és az egyház tagjainak értékkövetését szabályzó jó tanácsnak, amelyet nekünk is napról napra újra át kell gondolni, hogy megtaláljuk a helyes döntések szűk ösvényét.
Benyik György
|
 |
 |