Uj Ember

2007.08.19
LXIII. évf. 33-34. (3079-80.)

Megjelent
az Adoremus
szeptemberi száma!

Főoldal
Címlap
Gyermeki reménnyel a "nagy ínségben"
Levél Szent István királyhoz
Címlap
Ég a kunyhó! Ég a ház is!
Szentírás-magyarázat
Még a tekintete is vádol
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (VIII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
c év
Lelkiség
"Kevesen vannak, akik üdvözülnek?"
Szentírás-magyarázat
Isten egymaga elég
Homíliavázlat
Változatok és vallomások
LITURGIA
Szent Ágoston vallomása Istenről
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Lelkiség
Országos Szent Jobb-körmenet
Vezérnek nevelték...
Sík Sándor Szent Imre hercegről
Vallási és nemzeti ünnepünk
Emlékek, tudósítások az elmúlt századokból
Lelkiség
Következetesen... és körültekintően...
Felvidéki pillanatképek
"Nem szabad elcsüggednünk!"
A délvidéki, vajdasági magyarság ünnepe Aracson
Gyerekek hozták az örömet
Erdélyből
Anyanyelvi tábor Esztergomban
A Rákóczi Szövetség szervezésében
Lelkiség
Mitterrand reménye
A volt francia elnök és Lisieux-i Szent Teréz
Lisieux-i Szent Teréz ereklyéje Magyarországon
Pécsi egyházmegye
Kicsi és szegény
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége (VII.)
Türingiai napok
Szent Erzsébet emlékezete Németországban
Fórum
Ami összeköt, és ami közösséget teremt
Budapesti városmisszió - Európának
KONTAKT-fesztivál
Fiatalok a városmisszión
Fórum
Reménnyel a jövőért
Beszélgetés László Viktorral, a budapesti városmisszió programszervezőjével
Fórum
Vértanúink, hídverőink
Megszólítani a városlakókat, bátorítani az egyház közösségét
A misszió európai helyszíneiről és az eddigi tapasztalatokról
Fórum
Kézen fogva az Úrral...
Szerzetesként - hetvenöt éve
Világi munkatársak az egyházban
"Otthon a plébánián" - Lelkipásztori munkatársak III. országos találkozója
Misszió
Kérdezzük meg a nőket!
Beszélgetés Morvai Krisztina jogásszal
A szépségről
M. Györffy Anikó ikonfestő gondolatai
Játék és alkotás
Jakab Krisztina Gabriella kézműves műhelyéről
Misszió
Európa kulturális fővárosában
- Nagyszebeni körkép -
Az egységkeresés alapélménye
Az ortodoxia lesz a középpontban az ökumenikus találkozón
Misszió
"Akiket Isten lelke vezet..."
Ifjúsági zarándoklat Máriapócsra
Felhívás
Várjuk az egyetemistákat!
Kis-Cellből Nagy-Cellbe
Háromszáz magyar fiatal zarándokolt Mariazellbe
Cserkészünnep a szigetországban
Élmények, reflexiók az angliai dzsemboriról
Hangulatjelentés
Misszió
Testvéreinknél, Lengyelországban
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (11.)
Misszió
"Az opera az életem!"
Találkozás Plácido Domingóval
Magyarországi Szent Erzsébet mint romantikus operahősnő
Újkori Erkel-bemutató Pesthidegkúton
Történések
Misszió
Régi pompájában született újjá
A budavári Szentháromság-szobor renoválása
Leonardo Debrecenben
Szűz Mária patika
- a Lipótvárosban
Feltűnő fáklyaliliom
Ti-ti-ti
Misszió
Kegyelmi idő Mariazellben
A nyolcszázötven éves búcsújáró helyre látogat a pápa
Tengernek csillaga
Zarándok-sorok az Adria mellől
Misszió
Mikor született Szent István?
"Roppant hálóban hányódunk..."
Kerekasztal-beszélgetés a Hit és tudás szabadegyetemén
Keletelt homília
III. Béla vagy Könyves Kálmán?
Épségben maradt királysírunk titka
Fórum
Nem mulaszthatunk többet...
Csoóri Sándor a nemzet siralmas állapotáról és a megújulás szükségességéről
"Egy nemzet boldogsága..."
Részletek a Márciusi Chartából
Fórum
"Mindig vannak örömteli feladataim"
Tíz éve érsek Márfi Gyula
Gödöllő új temploma
Jó példával két keréken
Kerékpáros és motoros zarándoklat Szentlaposon
Életünk maga az imádság
Árpád-házi Szent Erzsébet közösség a dél-pesti kórházban
Fórum
A végtelenség vágya és a szerelmi kapcsolat
Szent az élet
Fórum
A bíboros államtitkár az Egyesült Államokban
Mariazell nagy napja
A holland példa
Fórum
A kétarcú ország
Magyar katolikusként a Fülöp-szigeteken
Megvalósult álom
A római Szent István Ház
Szent István-templom New Yorkban
Fórum
A vádak minden alapot nélkülöznek
Peter Gumpel jezsuitával, XII. Piusz boldoggáavatási eljárásának vizsgálóbírójával beszélgettünk
Kármelita és európai
Hatvanöt éve oltották ki Edith Stein életét
Ifjúság
A meglepett főpolgármester
Tűnődés a hétről
Ötéves az Adoremus
Szent Vid, légy velünk!
Álmodik a múlt
Könyvespolc
Rejtvény, élmény, győzelem
Az Olvasó írja
A balfi pihenőkeresztről
Ifjúság
Elháríthatatlan feladat
Szeretet és hozzáértés
Felejthetetlen nyaralás
Ünnep
A remény jelképei
Séta a pécsi ókeresztény temetőben
Hazánkban először látható
Boldog Gizella a gyermek Imre herceggel - a székesfehérvári kiállítás szenzációja
Szent Ágoston
AZ ESZTERGOMI

 

III. Béla vagy Könyves Kálmán?

Épségben maradt királysírunk titka


Magyarországon egyedüli példány ez a XI. századi keresztábrázolás, melynek a tetején helyezték el az INRI-táblát (Fotó: Cser)

A magyar történelem hányattatásainak szomorú szimbóluma, hogy az évszázadokon át tartó rablás és gondatlanság eredményeként csaknem valamennyi királysírunk elpusztult. Pusztán töredékek, sokszorosan megrabolt részletek emlékeztetnek uralkodóink hajdani nyughelyére. Az egyetlen kivételt annak az Árpád-házi királyi párnak a maradványai jelentik, akiknek márványkoporsóit az 1848-as szabadságharc idején tárták fel a székesfehérvári püspöki palota udvara melletti artézi kút javítása során. A hajdani Boldogasszony-bazilika romjai alól előkerült lelet 1898-ban kapott végleges helyet a Mátyás-templomban. III. Béla és felesége, Antiochiai (Chatillon) Anna csontjairól van szó. Legalábbis mindeddig így tudtuk. A legújabb kutatások ugyanis arra utalnak, hogy egy másik királyunk, Könyves Kálmán nyugszik a budavári templomban.

Tóth Endre, a Magyar Nemzeti Múzeum régésze Szent István fehérvári szarkofágjával kapcsolatos vizsgálódásai közben kezdett foglalkozni az egyedül épségben maradt királyi maradványokkal, amelyeket 1849-ben megjelent tanulmányában az ásatásoknál jelen lévő fiatal kanonok, Pauler János azonosított - logikai érvelése eredményeként. A tudós pap azért zárta ki Kálmán személyét, mert egy XII. századi krónikában ezt olvassuk róla: "Külsejére nézve visszataszító volt: borzas, szőrös, kancsal, púpos, sánta..." E jellemzést sehogy sem lehetett összeegyeztetni a csaknem két méteres férfi csontvázzal, amelyen súlyos elváltozást nem tapasztaltak a kutatók. Csakhogy - mutat rá Tóth Endre - az idézett leírás II. Béla idejéből való, akit nagybátyja, Kálmán vakíttatott meg. Nem meglepő hát, hogy történetírói igyekeztek minél negatívabb színben feltüntetni a rossz emlékű elődöt. A korabeli külföldi krónikák azonban nem jegyzik fel, hogy torz alakja lett volna a hadakat is vezető uralkodónak.

Pauler János feltételezését azóta sem bolygatta senki, s a királyi sírban talált tárgyakat, jelvényeket sem vizsgálták archeológiai szempontból. Kovács Éva művészettörténeti tanulmányt írt róluk, s ebben fölvetette: különös, hogy a III. Béla uralkodása során bevezetett kettős kereszt hiányzik a sírból. A lelet közelmúltbeli régészeti elemzésekor Tóth Endre több olyan tárgy jellemzőire mutatott rá, amelyek megkérdőjelezik, hogy csakugyan III. Béla és királyi párja fekszik a sírban.

Az egyik legjelentősebb bizonyíték a koporsóban talált körmeneti kereszt. Rendszerint főpapokkal temettek el ilyen egyházi jelvényt, királyokkal azonban nem. Így hát nem érthető, miért került volna III. Béla holtteste mellé. Könyves Kálmán esetében más a helyzet: mielőtt ugyanis elfoglalta volna a trónt, felszentelt püspök volt (állandó jelzője is arra utalhat, hogy uralkodóként sem hagyta el a napi zsolozsmázást).

A körmeneti kereszt jellegzetes eleme a csúcsán elhelyezett INRI-tábla. Magyarországon ez az egyedüli ilyen példány, nyugaton viszont több is előkerült a X-XI. századból, későbbről már nemigen. Ha a feszület - és a sírban fellelhető többi keltezhető tárgy - XI. századi, akkor milyen alapon állítjuk, hogy a temetkezés jóval későbbi? - teszi fel a kérdést tanulmányában a régész.

A sírban talált zománcozott melldísz (enkolpion) jellegzetes rajzolatai dél-itáliai eredetre utalnak. Kálmán (ismeretlen nevű) első felesége Szicíliából származott, így valószínűsíthető, hogy az ékszer általa került Magyarországra. Ugyanez feltételezhető az egyik királyi gyűrűről, amelynek arab felirata szintén Kálmán király feleségének szülőhazájára utal, akkoriban ugyanis ott az arab volt a hivatalos nyelv. A koporsóban fellelt másik gyűrűn szintén nyugati eredetre utaló formájú szirénábrázolás tűnik fel. Mindezek ellentmondanak a korábbi azonosításnak, hiszen III. Béla felesége az antiochiai fejedelemség területéről érkezett hazánkba.

Tóth Endre megalapozott feltételezését további régészeti, antropológiai vagy esetleg mitokondriális DNS-vizsgálatok tehetnék bizonyossá. Ez utóbbiakra a királyné csontjaiból vett mintáknak az ismert sírokban nyugvó rokonai maradványaival való összevetése nyújtana lehetőséget. Határozottabb körvonalakat nyerve így némileg átrajzolódna néhány részlet az Árpád-ház korának igencsak homályba vesző történetéből. Illusztrálva egy neves magyar művész mondását: "Sose tudhatod, mit hoz a tegnap..."

Szigeti L.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu