Uj Ember

2007.08.19
LXIII. évf. 33-34. (3079-80.)

Megjelent
az Adoremus
szeptemberi száma!

Főoldal
Címlap
Gyermeki reménnyel a "nagy ínségben"
Levél Szent István királyhoz
Címlap
Ég a kunyhó! Ég a ház is!
Szentírás-magyarázat
Még a tekintete is vádol
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (VIII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
c év
Lelkiség
"Kevesen vannak, akik üdvözülnek?"
Szentírás-magyarázat
Isten egymaga elég
Homíliavázlat
Változatok és vallomások
LITURGIA
Szent Ágoston vallomása Istenről
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Lelkiség
Országos Szent Jobb-körmenet
Vezérnek nevelték...
Sík Sándor Szent Imre hercegről
Vallási és nemzeti ünnepünk
Emlékek, tudósítások az elmúlt századokból
Lelkiség
Következetesen... és körültekintően...
Felvidéki pillanatképek
"Nem szabad elcsüggednünk!"
A délvidéki, vajdasági magyarság ünnepe Aracson
Gyerekek hozták az örömet
Erdélyből
Anyanyelvi tábor Esztergomban
A Rákóczi Szövetség szervezésében
Lelkiség
Mitterrand reménye
A volt francia elnök és Lisieux-i Szent Teréz
Lisieux-i Szent Teréz ereklyéje Magyarországon
Pécsi egyházmegye
Kicsi és szegény
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége (VII.)
Türingiai napok
Szent Erzsébet emlékezete Németországban
Fórum
Ami összeköt, és ami közösséget teremt
Budapesti városmisszió - Európának
KONTAKT-fesztivál
Fiatalok a városmisszión
Fórum
Reménnyel a jövőért
Beszélgetés László Viktorral, a budapesti városmisszió programszervezőjével
Fórum
Vértanúink, hídverőink
Megszólítani a városlakókat, bátorítani az egyház közösségét
A misszió európai helyszíneiről és az eddigi tapasztalatokról
Fórum
Kézen fogva az Úrral...
Szerzetesként - hetvenöt éve
Világi munkatársak az egyházban
"Otthon a plébánián" - Lelkipásztori munkatársak III. országos találkozója
Misszió
Kérdezzük meg a nőket!
Beszélgetés Morvai Krisztina jogásszal
A szépségről
M. Györffy Anikó ikonfestő gondolatai
Játék és alkotás
Jakab Krisztina Gabriella kézműves műhelyéről
Misszió
Európa kulturális fővárosában
- Nagyszebeni körkép -
Az egységkeresés alapélménye
Az ortodoxia lesz a középpontban az ökumenikus találkozón
Misszió
"Akiket Isten lelke vezet..."
Ifjúsági zarándoklat Máriapócsra
Felhívás
Várjuk az egyetemistákat!
Kis-Cellből Nagy-Cellbe
Háromszáz magyar fiatal zarándokolt Mariazellbe
Cserkészünnep a szigetországban
Élmények, reflexiók az angliai dzsemboriról
Hangulatjelentés
Misszió
Testvéreinknél, Lengyelországban
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (11.)
Misszió
"Az opera az életem!"
Találkozás Plácido Domingóval
Magyarországi Szent Erzsébet mint romantikus operahősnő
Újkori Erkel-bemutató Pesthidegkúton
Történések
Misszió
Régi pompájában született újjá
A budavári Szentháromság-szobor renoválása
Leonardo Debrecenben
Szűz Mária patika
- a Lipótvárosban
Feltűnő fáklyaliliom
Ti-ti-ti
Misszió
Kegyelmi idő Mariazellben
A nyolcszázötven éves búcsújáró helyre látogat a pápa
Tengernek csillaga
Zarándok-sorok az Adria mellől
Misszió
Mikor született Szent István?
"Roppant hálóban hányódunk..."
Kerekasztal-beszélgetés a Hit és tudás szabadegyetemén
Keletelt homília
III. Béla vagy Könyves Kálmán?
Épségben maradt királysírunk titka
Fórum
Nem mulaszthatunk többet...
Csoóri Sándor a nemzet siralmas állapotáról és a megújulás szükségességéről
"Egy nemzet boldogsága..."
Részletek a Márciusi Chartából
Fórum
"Mindig vannak örömteli feladataim"
Tíz éve érsek Márfi Gyula
Gödöllő új temploma
Jó példával két keréken
Kerékpáros és motoros zarándoklat Szentlaposon
Életünk maga az imádság
Árpád-házi Szent Erzsébet közösség a dél-pesti kórházban
Fórum
A végtelenség vágya és a szerelmi kapcsolat
Szent az élet
Fórum
A bíboros államtitkár az Egyesült Államokban
Mariazell nagy napja
A holland példa
Fórum
A kétarcú ország
Magyar katolikusként a Fülöp-szigeteken
Megvalósult álom
A római Szent István Ház
Szent István-templom New Yorkban
Fórum
A vádak minden alapot nélkülöznek
Peter Gumpel jezsuitával, XII. Piusz boldoggáavatási eljárásának vizsgálóbírójával beszélgettünk
Kármelita és európai
Hatvanöt éve oltották ki Edith Stein életét
Ifjúság
A meglepett főpolgármester
Tűnődés a hétről
Ötéves az Adoremus
Szent Vid, légy velünk!
Álmodik a múlt
Könyvespolc
Rejtvény, élmény, győzelem
Az Olvasó írja
A balfi pihenőkeresztről
Ifjúság
Elháríthatatlan feladat
Szeretet és hozzáértés
Felejthetetlen nyaralás
Ünnep
A remény jelképei
Séta a pécsi ókeresztény temetőben
Hazánkban először látható
Boldog Gizella a gyermek Imre herceggel - a székesfehérvári kiállítás szenzációja
Szent Ágoston
AZ ESZTERGOMI

 

Kármelita és európai

Hatvanöt éve oltották ki Edith Stein életét

Európa társvédőszentje, Auschwitz vértanúja, Edith Stein, a Szent Keresztről nevezett Terézia Benedikta kármelita nővér. Breslaui (wroclawi) német ortodox zsidó család tizenegy gyermeke közül a legfiatalabb. 1891. október 12-én született. Diákként ateista lett. A breslaui, göttingeni és freiburgi egyetemen filozófiát, lélektant és történelmet tanult. 1918-ban Edmund Husserl professzor tudományos asszisztense lett. Szellemi fejlődésével párhuzamosan közeledett a keresztény gondolkodáshoz.


Fordulópontot jelentett életében Avilai Szent Teréz önéletrajzának olvasása. 1922. január 1-jén megkeresztelkedett. A speyeri domonkos iskolában tanított, évekig kapcsolatban állt a beuroni bencésekkel. 1933. október 14-én belépett a kölni kármelita kolostorba. Szellemisége, lelkisége itt gazdagon kibontakozott. 1938-ban hollandiai kolostorba ment át. Svájcba már nem sikerült átmenekíteni. A nemzetiszocialista megszállók Hollandiában a zsidó származású katolikus egyházi személyeket is elhurcolták. 1942. augusztus 9-én Auschwitz-Birkenauban gázkamrában megölték. Az üldözött zsidóságért felajánlott áldozatát elfogadta az Úr. Szellemi és lelki öröksége az egységesülő Európa értékei között van. Számos műve magyarul is tanulmányozható.

II. János Pál pápa szentté avatásakor ezt mondta: "A Keresztről nevezett Terézia Benedikta nővér mindnyájunknak mondja: Ne fogadj el semmit igazságnak, ami szeretet nélkül van! És ne fogadj el semmit szeretetnek, ami igazság nélkül van!"

(rosdy)

A próbatételről

Hogy igazában mégis oly kevesen jutnak el az Istennel való egyesülés boldog állapotára, annak okát nem Istenben kell keresnünk, mert ő mindenkit tökéletesíteni akar. Sokkal inkább abban, hogy olyan kevés alkalmas "edényt" talál, aki vállalja az előzetesen szükséges megmunkálást. A legtöbben vonakodnak még a legkisebb vigasztalanságot, önmegtagadást is vállalni, és azt kitartó türelemmel gyakorolni. Az ilyeneket az Isten nem vezeti tovább. Elég, ha fölemeli a föld porából és megtisztítja őket. Ti, akik a lelki életben a biztonságot és a vigasztalást kívánjátok, tudjátok meg, hogy milyen szenvedés szükséges ahhoz, hogy eljussatok a biztonsághoz és a vigaszhoz. Vegyétek magatokra a keresztet, és igyátok ki az epét... Aki megkapja a belső próbatétel különleges és nehéz kegyelmét, az tegyen Istennek szolgálatot, tanúsítson nagy türelmet és állhatatosságot, hogy az Úr szemében életével és munkálkodásával kedvessé váljon. (Edith Stein: A kereszt tudománya című művéből)

Szent Erzsébetről

Mintha felemás képet kapnánk a szentről és életútjáról: egyik oldalon viharos temperamentum, amely természetes lendülettel követi forró, szeretettel teli szíve sugallatait, sem saját meggondolás, sem mások tiltakozása nem akadályozza - a másikon teljes erővel beavatkozó, nekifekvő akarat, amely állandóan saját természetének megfékezésén fárad, és szilárd elvek szerint, tudatos ellentétben a szív hajlamaival, egy előtte lebegő, kívülről átvett formába kényszeríti az életet.

De van egy pont, amelyből kiindulva az ellentétek felfoghatók, és végül összhangba olvadnak. Csak ez az összhang teljesíti be igazán a természetesség utáni vágyat. A "romlatlan emberi természet" melletti hitvallásban ott él a hit, hogy van az emberben egy alakító erő, amely belülről hat, külső nyomás és vonzás nem zavarja, s így teszi harmonikus, tökéletes építménnyé az embert és életét. De a tapasztalat nem erősíti meg ezt a szép hitet. Igen, ott rejlik bensőnkben a forma, de burjánzó szövedékbe gabalyodva, ami akadályozza tiszta kisugárzását. Aki ráhagyja magát természetére, az majd ide, majd amoda sodródik, nem jut el a tiszta kialakulásig. A formátlanság pedig nem természetesség. Aki viszont fegyelem alá veszi természetét, burjánzó ösztöneit nyesegeti és olyan formát akar adni nekik, mint jónak látja, talán kívülről készen adott formát, az ugyan itt-ott teret biztosíthat a belső forma szabad érvényesülésének, de az is megeshet, hogy erőszakot követ el rajta, és a szabadon kibontakozó természet helyébe természetellenesség, emberi csinálmány lép. Megismerésünk töredékes; akaratunk és cselekvésünk, ha csak erre a megismerésre épít, nem hozhat létre tökéletes építményt, már csak azért sem, mert nem tartja teljesen hatalmában önmagát, és gyakran a cél előtt törik össze. Így hát a megkötözött belső formáló erő olyan fény felé nyújtózkodik, amely biztosabban tudja vezetni, olyan erő felé, amely szabaddá teszi és teret biztosít neki. Ez az isteni kegyelem fénye és ereje. Hatalmas volt a kegyelem vonzása a gyermek Erzsébet lelkében. Felgyújtotta, és fénylőn emelkedett fel az istenszeretet lángja, áttörve minden hüvelyen és korláton. Ekkor egész emberségével az isteni művész kezébe adta magát. Akarata az isteni akarat engedelmes szerszáma lett, s annak vezetésével hozzáláthatott saját természete szelídítéséhez, nyesegetéséhez, a belső forma útjának felszabadításához, tudott olyan külső formát is találni, amely hozzáillett a belsőhöz, amelybe úgy nőhetett bele, hogy nem veszítette el természetes irányát. Így ért föl addig a tökéletes emberségig, amely a kegyelem erejével megszabadított és megdicsőített természet tiszta érvényesülése. Ezen a magaslaton már veszélytelen a szív vonzását követni, mert saját szívünk az isteni Szívbe olvadt, az ő taktusában és ritmusában dobog. Itt már Ágoston merész szava lehet életünk alakításának vezérfonala: "Ama et fac quod vis - Szeress, és tégy, amit akarsz!"

(Forrás: Szolgálat, 1976. 32. szám)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu