Uj Ember

2007.08.19
LXIII. évf. 33-34. (3079-80.)

Megjelent
az Adoremus
szeptemberi száma!

Főoldal
Címlap
Gyermeki reménnyel a "nagy ínségben"
Levél Szent István királyhoz
Címlap
Ég a kunyhó! Ég a ház is!
Szentírás-magyarázat
Még a tekintete is vádol
Homíliavázlat
A szeretet szentsége (VIII. rész)
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
c év
Lelkiség
"Kevesen vannak, akik üdvözülnek?"
Szentírás-magyarázat
Isten egymaga elég
Homíliavázlat
Változatok és vallomások
LITURGIA
Szent Ágoston vallomása Istenről
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Lelkiség
Országos Szent Jobb-körmenet
Vezérnek nevelték...
Sík Sándor Szent Imre hercegről
Vallási és nemzeti ünnepünk
Emlékek, tudósítások az elmúlt századokból
Lelkiség
Következetesen... és körültekintően...
Felvidéki pillanatképek
"Nem szabad elcsüggednünk!"
A délvidéki, vajdasági magyarság ünnepe Aracson
Gyerekek hozták az örömet
Erdélyből
Anyanyelvi tábor Esztergomban
A Rákóczi Szövetség szervezésében
Lelkiség
Mitterrand reménye
A volt francia elnök és Lisieux-i Szent Teréz
Lisieux-i Szent Teréz ereklyéje Magyarországon
Pécsi egyházmegye
Kicsi és szegény
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége (VII.)
Türingiai napok
Szent Erzsébet emlékezete Németországban
Fórum
Ami összeköt, és ami közösséget teremt
Budapesti városmisszió - Európának
KONTAKT-fesztivál
Fiatalok a városmisszión
Fórum
Reménnyel a jövőért
Beszélgetés László Viktorral, a budapesti városmisszió programszervezőjével
Fórum
Vértanúink, hídverőink
Megszólítani a városlakókat, bátorítani az egyház közösségét
A misszió európai helyszíneiről és az eddigi tapasztalatokról
Fórum
Kézen fogva az Úrral...
Szerzetesként - hetvenöt éve
Világi munkatársak az egyházban
"Otthon a plébánián" - Lelkipásztori munkatársak III. országos találkozója
Misszió
Kérdezzük meg a nőket!
Beszélgetés Morvai Krisztina jogásszal
A szépségről
M. Györffy Anikó ikonfestő gondolatai
Játék és alkotás
Jakab Krisztina Gabriella kézműves műhelyéről
Misszió
Európa kulturális fővárosában
- Nagyszebeni körkép -
Az egységkeresés alapélménye
Az ortodoxia lesz a középpontban az ökumenikus találkozón
Misszió
"Akiket Isten lelke vezet..."
Ifjúsági zarándoklat Máriapócsra
Felhívás
Várjuk az egyetemistákat!
Kis-Cellből Nagy-Cellbe
Háromszáz magyar fiatal zarándokolt Mariazellbe
Cserkészünnep a szigetországban
Élmények, reflexiók az angliai dzsemboriról
Hangulatjelentés
Misszió
Testvéreinknél, Lengyelországban
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (11.)
Misszió
"Az opera az életem!"
Találkozás Plácido Domingóval
Magyarországi Szent Erzsébet mint romantikus operahősnő
Újkori Erkel-bemutató Pesthidegkúton
Történések
Misszió
Régi pompájában született újjá
A budavári Szentháromság-szobor renoválása
Leonardo Debrecenben
Szűz Mária patika
- a Lipótvárosban
Feltűnő fáklyaliliom
Ti-ti-ti
Misszió
Kegyelmi idő Mariazellben
A nyolcszázötven éves búcsújáró helyre látogat a pápa
Tengernek csillaga
Zarándok-sorok az Adria mellől
Misszió
Mikor született Szent István?
"Roppant hálóban hányódunk..."
Kerekasztal-beszélgetés a Hit és tudás szabadegyetemén
Keletelt homília
III. Béla vagy Könyves Kálmán?
Épségben maradt királysírunk titka
Fórum
Nem mulaszthatunk többet...
Csoóri Sándor a nemzet siralmas állapotáról és a megújulás szükségességéről
"Egy nemzet boldogsága..."
Részletek a Márciusi Chartából
Fórum
"Mindig vannak örömteli feladataim"
Tíz éve érsek Márfi Gyula
Gödöllő új temploma
Jó példával két keréken
Kerékpáros és motoros zarándoklat Szentlaposon
Életünk maga az imádság
Árpád-házi Szent Erzsébet közösség a dél-pesti kórházban
Fórum
A végtelenség vágya és a szerelmi kapcsolat
Szent az élet
Fórum
A bíboros államtitkár az Egyesült Államokban
Mariazell nagy napja
A holland példa
Fórum
A kétarcú ország
Magyar katolikusként a Fülöp-szigeteken
Megvalósult álom
A római Szent István Ház
Szent István-templom New Yorkban
Fórum
A vádak minden alapot nélkülöznek
Peter Gumpel jezsuitával, XII. Piusz boldoggáavatási eljárásának vizsgálóbírójával beszélgettünk
Kármelita és európai
Hatvanöt éve oltották ki Edith Stein életét
Ifjúság
A meglepett főpolgármester
Tűnődés a hétről
Ötéves az Adoremus
Szent Vid, légy velünk!
Álmodik a múlt
Könyvespolc
Rejtvény, élmény, győzelem
Az Olvasó írja
A balfi pihenőkeresztről
Ifjúság
Elháríthatatlan feladat
Szeretet és hozzáértés
Felejthetetlen nyaralás
Ünnep
A remény jelképei
Séta a pécsi ókeresztény temetőben
Hazánkban először látható
Boldog Gizella a gyermek Imre herceggel - a székesfehérvári kiállítás szenzációja
Szent Ágoston
AZ ESZTERGOMI

 

"Az opera az életem!"

Találkozás Plácido Domingóval


"Mintha csak tegnap lett volna, amikor 1967-ben, huszonhat évesen Don Carlosként e szerepben és egyáltalán a bécsi Staatsoperben debütáltam. Szeretem a kerek számokat, a súlyos statisztikai adatokat. Mennyi erőpróba, művészi kihívás, lelki élmény fűződik a huszonkilenc szerephez, a száznyolcvankilenc fellépéshez és harminckét karmesteri szerepléshez, amit negyven év alatt Bécsben megéltem. E kerek szám egyesek szerint mágikus, mások szerint inkább bibliai, én is így gondolom. Ne higgye senki, hogy a karriert könnyen adják. A művésznek mindennap nehezen meg kell dolgoznia érte, és mindennap valamit építenie kell hozzá, különben elillan, mint a füst." Ezekkel a szavakkal köszönt egy különlegesen karizmatikus személyiség, Plácido Domingo, a bécsi Staatsoper ünnepelt magánénekese egy szűk körű sajtóbeszélgetésen. Az égiektől kapott kivételes ajándék, tehetség és hang birtokában már 2010-re is be van osztva Parsifalként a Staatsoper műsortervébe. "Ha nem fog menni, legfeljebb majd vezénylem Johan Bothát!"

A jó kedély legalább úgy hozzátartozik a Maestróhoz, mint a kedvesség és kiegyensúlyozottság, hiszen egyetlen operaházban eltölteni negyven kerek esztendőt, ő is érzi, mennyire a sors kivételezett kegye. A közönség pedig mindig is igazi drukkere volt, nélküle elképzelhetetlen a Staatsoper története.

- Bécs a legzeneértőbb főváros, itt a leglelkesebb a közönség, a bécsieknek szinte második otthona az operaház, és itt a legjobbak az anyagi feltételek is. Állami forrásból gazdálkodik. Könnyű egy ilyen házat vezetni!

És a budapesti publikum?

- Ez szívügyem. Viszavárnak, de hogy mehetek-e, még nem tudom.

Nem játszik, hanem él a színpadon, kitárulkozik, magával ragad. Egyénien játszik hangja gazdag árnyalatainak érzékeny húrjain és titkos regiszterein, aszerint, milyen szerepe lelke, a megtestesítendő figura karaktere. Énekesi pályáját baritonként kezdte.

- Amikor annak idején előénekeltem a mexikói Nemzeti Operában, a bizottság közölte velem, hogy minden rendben, csak éppen a hangom nem bariton, hanem tenor. Leblattoltam hát előttük Giordano Fedorájából Loris Ipanoff tenoráriáját. Azonnal alkalmaztak mint tenort!

A bécsi operaguru, Marcel Prawy kérésére három nap alatt megtanulta Mercadante Il giuramentóját (Esküjét), bár egy nappal korábban még nem is hallott a műről. Franco Zeffirelli telefonon egyeztette Carmen-rendezesét Domingóval, akinek csupán percek álltak rendelkezésére a helyszínen átgondolni az alakítást. A "legrátermettebb" viszont Manrico szerepében volt Karajan idején. A Staatsoper igazgatójának kérdésére rávágta, hogy egyetlen zongorapróba után beugrik a szerepbe, holott azt megelőzően még nem is énekelte A trubadúrt.

- Talán hallotta a történetet, hogy a siker miatti örömömben - és persze fogadásból - felmásztam egy üveg pezsgővel a Ringen álló Goethe-szoborra. A baj csak az volt, hogy mindvégig azt hittem, Maestro Schillerrel koccintok!

Ha új szerepre készül, a kottából vagy inkább a karakterből indul ki?

- Van eset, amikor a karakter, illetve a hanganyag a döntő, de soha nem választható el a szövegtől. A mai közönség megköveteli, hogy a művész interpretálja a zenét. Az opera bonyolult műfaj: több mint zene, valójában a szöveg, a zene és a színpadi játék kombinációja.

Meglepetés volt bemutatkozása Wagner-énekesként, majd sajátságos, belcantoszerű előadásmódja Lohengrin, Parsifal és Siegmund szerepében kellemes "megszokássá" lett...

- A legnagyszerűbb és számomra felejthetetlen Lohengrin Kónya Sándor volt, aki szintén a belcanto szellemében énekelte a szerepet. Kétségtelen, hogy a Lohengrin és A bolygó hollandi a "legolaszosabb" Wagner-operák.

Zarzuela-énekes szülők gyermekeként színházi légkörben nevelkedett, és musicaleket is énekelt kezdőként. Majd egyik nagy szerep követte a másikat, állandó tagság Mexikóvárosban, Tel Avivban, Bécsben... Volt pillanat az életében, amikor kétségbe vonta döntései helyességét, karrierje egyenesvonalúságát? Milyen szellemi, lelki és technikai felkészültséggel érte el a sikeres negyven esztendőt a színpadon?

- A hivatás iránti rajongásom egy pillanatra sem szenvedett csorbát, lelkesedésem nem csökkent. Wagner vagy az orosz operairodalom darabjai sem lohasztották a kedélyem. A negyven év csupán egy hosszabb pillantás volt. Könnyen tanulok, talán némi érzékem is van a pályához. Az összes többi szerencse dolga, és az égiek segítő keze!

Emlékezetes Don Carlosa óta, melyben Cesare Siepi, Gwyneth Jones és Hans Hotter oldalán mutatkozott be, számos szerepet énekelt Bécsben. Melyek voltak a kedvencei, lelki-szellemi fejlődése szempontjából meghatározóak?

- Zeffirelli Carmenje Carlos Kleiberrel, a Ponnelle-féle Bajazzók és Otto Schenk Chénierje, Hans Neuenfels Prófétája; Agnes Baltsával a Sámson, Edita Gruberovával a Puritánok, Waltraud Meierrel a Wagner-operák. Talán éppen a nagyszerű rendezők és partnerek miatt, hiszen az ő koncepcióikból is sokat tanultam...Vagy lehet, hogy mindig azt szeretem a legjobban, amiben éppen benne vagyok?!

Eddig több mint háromszázötven alkalommal állt a színpad innenső oldalán, azt is tudja hát, mit nem szabad a karmesternek...

- Zavarni a zenekart és az énekest! Karajan a zenekar előtt állt, és ujjaiban érezte a zenét. Félig lehunyt szemmel és bal keze finom mozdulataival mennyei hangokat csalogatott elő. Néha azt sem lehetett tudni, két vagy négy taktust jelöl-e, egyénien dirigált. Ő csak élvezte a zenét, és érzéseit öntötte kézmozdulatokba. A belépéseket nem kell okvetlenül beinteni, sokkal fontosabb, hogy a zenész érezze, a karmester tudja, mikor kin van a sor.

Mit vezényelne még szívesen?

- Újra Strauss Denevérjét. Talán éppen azért, mert eleinte azt hittem, ez semmiség. Sokszor vezényeltem, Bécsben is. Ma már tudom, sokkal jobban is tudnám. Valójában nem csak énekes vagyok, hanem zenész. Ebbe a fogalomba a vezénylés éppúgy belefér, mint az éneklés, és én egyre többet szeretnék a karmesteri pulpitusnál állni.

Milyen szempontok szerint állította össze a gálaprogramot?

- A legtöbbet énekelt szerepekből, melyek egyben talán gyakoriságuk vagy rendezésük következtében a legmarkánsabbak is, mint A walkür vagy az Otello egy-egy felvonása Fischer Ádám és Daniele Gatti vezényletével.

A negyven esztendőből mire emlékszik vissza a legszívesebben?

- Két operára két helyszínen egyetlen este! A ünneplés már-már a személyi kultusz határát súrolta, de végtelenül boldoggá tett, hogy a publikum oly jól "vette a lapot". Puccini A köpeny című operájában énekeltem a Volksoperben, majd egy oldtimer-villamossal jöttünk át a Staatsoperbe, hogy az estét a Bajazzókkal folytassuk. Ezen az estén valóban színház volt az egész világ. A bécsiek szaladtak a villamos mellett, a lelkesedés határtalan volt.

Nemcsak kiadás előtt álló könyvében népszerűsíti az opera műfajt, de támogatja, felkarolja a tehetséges fiatal művészeket. Van az operának jövője a fiatalok körében?

- Az operalátogatók számát növelik az operairodalom új generációs nagy személyiségei: Elina Garanca, Anna Netrebko, Rolando Villazón és mások. A fiatal nézők látják a minőséget és eszményképet választanak maguknak a művészek között is. A művész számára pedig legfontosabb tényező a néző, a publikum, ez élteti. Mind Washingtonban, mind Los Angelesben külön operaelőadásokat szervezünk, melyekre meghívjuk a gyerekeket, fiatalokat, és megpróbáljuk megértetni velük a műfaj fontosságát, azt, hogy a zene a legtartalmasabb pihenés, a legszebb élvezet. Nekem legalábbis az opera az életem!

Az Osztrák Köztársaság elnöke a májusi ünnepi gálán nagy ezüst érdeméremmel tüntette ki Plácido Domingót, a Staatsoper magánénekesét negyvenévi bécsi munkásságáért. Az együttműködés nem ért véget, hiszen a művészre további feladatok várnak Bécsben.

Reviczky Katalin

Fotó: www.placidodomingo.com

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu