Uj Ember

2000. december
24-31.
LVI. évf. 52-53. (2735-36.)

A Születés temploma Betlehemben

Főoldal
Ünnep
A magyarság hite – szobrokban
Találkozás Varga Imre szobrászművésszel
Találkoztam az angyallal
Ünnep
Római karácsony
Ahol a karácsonyfa megszületett
Karácsony Tajvanban
Fórum
„Töltekezni – kiröpülni”
Képek Pálosszentkútról
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (1.)
Egyre nagyobb hittel…
Beszélgetés Orbán Viktorral ünnepről, magyarságról, kereszténységről
Mozaik
„Karácson y van, száll az angyal”
A mókus karácsonya
Mákos beigli
Hálaadás
Lelkiség
Karácsonyi megkísértésünk
Nekem van testem
Karácsonyi hálaadás
Advent ideje, Szűzanya!
Lelkiség
Boldog emberek
Nyárfák
A Szent Család ünnepe
Tíz mondat a harangszóról
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
Karácsony: kihívás és küldetés
Gyermekszívvel ünnepelni
Karácsonyi ének
Tájba írt történelem
Katolikus szemmel
Millenniumi gondolatok
Ó, édes Jézus, hozzám szállj!
Jegyzetlap
Lelki ismeret
Ezredvégi karácsony
Betlehemi álmok
Család
Miért nehéz ma serdülőnek lenni?
A bársonyruha
Pár-beszéd
Lehet segíteni a családokon
Beszélgetés Lábady Tamással
Egy (erős) asszony dicsérete
Pápák, bíborosok, konklávék
Választások
Választók
Választottak
Világegyház
Jelek a XXI. század küszöbén
Ifjúság
A legszegényebbekhez jöttek
Teréz anya nővérei hazánkban
Gondola
Karácsonyi tanulság
Rejtvény
Fórum
Karácsony a mennyben
Az Olvasó írja
Fórum

Jubileumi évkönyv
Holland törvény az „aktív eutanáziáról“
Rejtvény
Kormánytámogatás árvízkárt szenvedett templomoknak
Karácsony a szigeten

 

Tájba írt történelem

Moldvai utazás, ősz elején. A Szeret völgyében a folyó bal partjára tartottam. Klézséről indultam el, a jobb parti nagy csángó faluból, és a túloldali Diószénba igyekeztem. A vén folyó, amely északról délnek tartva kettéhasítja Moldvát, mintha a Csángóföld határa lenne: jobb oldalán csángó települések sűrűn egymás alatt, de a bal parton csak néhány kisebb falu, Diószén, Ketris, Slábik, még lennebb Magyarfalu. Újabb települések, kirajzások, lakóik még számon tartják, hogy hol volt a kas, amelyből az ő rajuk kiröppent, át a Szeret fölött: Lujzikalagor, Bogdánfalva, Trunk, Nagypatak, Forrófalva, Klézse, Somoska, Újfalu (most Dózsafalva), Csík, Külsőrekecsén…

Szálas, tartásos csángó férfi ült mellettem a kocsiban, Demse Antal, akkoriban klézsei bíró, hivatalos címén: a néptanács elnöke. Személyes dolga volt Diószénben, s felajánlotta, hogy elkísér. Kettőnknek rövidebb az út oda, mint nekem egymagamban, mondta talányosan. Megértettem hamarosan: mezei utakon döcögve jónéhány kanyart kikerültünk, így érkeztünk el a Bákó városát a túloldallal összekötő komphoz. Néprajzosok Gyoszénként tüntetik fel a falut. Élek a gyanúperrel, hogy a román falunév, amit ezúttal a néprajzunk követ, a magyar diószénből ered. A környező erdőségekben szénégetéssel is foglalkoztak, a kovácsok számára. Annyi volt a diófa, erdőket tettek ki, leértek azok a Szeret partjáig. Éppen a sűrű erdőség vonzotta ide a túlsó partról jövőket: elrejtőzhettek a rengetegben, telket hasíthattak ki maguknak a diófák árnyékában.

Előttünk egyszerre felmorajlott a Szeret. Áradásos idő volt, fent, Bukovinában nagy esők hullottak, a víz ilyenkor bekószálja a part menti, alacsonyabb földeket, szétterül, nagyokat csobban, a szél úgy hajtja rajta a hullámokat, mint a tengereken. A nagy román elbeszélőnek, Mihail Sadoveanunak egy ilyen látvány azt juttatta eszébe: a Szeret kiszabadult a partjai szorításából és az ősmedrét keresi…

Demse Márton mellettem hirtelen lekapta fejéről a kalapot, és megemelte, mintha köszöntene valakit.

— Nem látok senkit a közelünkben, Anti — csodálkoztam. — Kinek köszönt maga?

Elpirult, mint rajtakapott gyermek; tűnődött, hogy válaszoljon-e, aztán úgy találhatta, hogy elég bizalmas ismerősei vagyunk már egymásnak ahhoz, hogy őszinte legyen:

— A Szeretnek köszöntem. A folyónak. Így szokás ez nálunk.

— Minden moldvai ember szokása?

— Csak a csángóké. Közülünk mindenki kalapot emel a folyónak. Így tanulják ezt a fiatalok az öregektől.

Akik meg is magyarázzák ezt a különös tiszteletadást, azok azt mondják, hogy a Szeretem vize volt valamikor, még talán Árpád előtt, a magyarok keleti határa, ők pedig szolgálattevők a határon…

Lépjünk át a Kárpátokon, nyugatra, vagy száz kilométerrel. Háromszék középső táján, a völgybe szorult Dálnok község és határszomszédja, Kézdialbis között a tetőn ösvény visz át. Neve: albisi örvény. Más nem is lehetne. De a dombtetőt miért nevezik Kereszt mezejének, mikor sehol egy útmenti kereszt? Mind a két falu szinte teljes egészében a református hitet követi: a Kálvin-vallás jelképei, emlékeztetői között pedig nincs ott a kereszt.

Honnan hát a Keresztmező neve?

Kicsi Sándor történész, lexikonszerző, aki az Akadémiai Kiadó műhelyében több mint húsz év alatt huszonnégy lexikont adott ki a kezéből, nyolcvanon felül is a szülőfalujában él, Dálnokon — a képzeletében.

— Miért nevezitek Keresztmezőnek a dombtetőt, Sándor bátyám?

— Mert kereszt állott ott. Római kereszt. Még a katolikus időben. Szentkeresztről elnevezett kápolna. Egy másik kápolna lent, Dálnok faluban, az alszegi temető közepén. Mindkét kápolnát az 1658-as pusztulás után lebontották és anyagukat a templom javításánál használták fel. Ennek a templomnak az ősét még az Árpád-korban emelték.

Írott krónikákat elmállaszthat az idő, falak kidőlhetnek, mint vén emberek, ha útjuk végére érkeztek, sorsfordító eseményeket átírhatnak ezerszer az utókor bölcsei, de a tájba vésett történelmet nem lehet kitörölni, megmásítani, eltagadni soha, mert azt a lelkek tüze égette bele az örök természetbe…

Beke György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu