Uj Ember

2000. december
24-31.
LVI. évf. 52-53. (2735-36.)

A Születés temploma Betlehemben

Főoldal
Ünnep
A magyarság hite – szobrokban
Találkozás Varga Imre szobrászművésszel
Találkoztam az angyallal
Ünnep
Római karácsony
Ahol a karácsonyfa megszületett
Karácsony Tajvanban
Fórum
„Töltekezni – kiröpülni”
Képek Pálosszentkútról
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (1.)
Egyre nagyobb hittel…
Beszélgetés Orbán Viktorral ünnepről, magyarságról, kereszténységről
Mozaik
„Karácson y van, száll az angyal”
A mókus karácsonya
Mákos beigli
Hálaadás
Lelkiség
Karácsonyi megkísértésünk
Nekem van testem
Karácsonyi hálaadás
Advent ideje, Szűzanya!
Lelkiség
Boldog emberek
Nyárfák
A Szent Család ünnepe
Tíz mondat a harangszóról
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
Karácsony: kihívás és küldetés
Gyermekszívvel ünnepelni
Karácsonyi ének
Tájba írt történelem
Katolikus szemmel
Millenniumi gondolatok
Ó, édes Jézus, hozzám szállj!
Jegyzetlap
Lelki ismeret
Ezredvégi karácsony
Betlehemi álmok
Család
Miért nehéz ma serdülőnek lenni?
A bársonyruha
Pár-beszéd
Lehet segíteni a családokon
Beszélgetés Lábady Tamással
Egy (erős) asszony dicsérete
Pápák, bíborosok, konklávék
Választások
Választók
Választottak
Világegyház
Jelek a XXI. század küszöbén
Ifjúság
A legszegényebbekhez jöttek
Teréz anya nővérei hazánkban
Gondola
Karácsonyi tanulság
Rejtvény
Fórum
Karácsony a mennyben
Az Olvasó írja
Fórum

Jubileumi évkönyv
Holland törvény az „aktív eutanáziáról“
Rejtvény
Kormánytámogatás árvízkárt szenvedett templomoknak
Karácsony a szigeten

 

Nekem van testem

János evangéliumának bevezető részletében az olvasott szavak: „Az Ige testté lett”, fölvetik azokat a keresztény kérdéseket, amelyekre ez évben olaszul megjelent könyvében (Sul corpo – A testről) Carlo Maria Martini, a tudós milánói bíboros mai válaszokat ad.

A olimpia éve is volt a kétezredik, így a gondolatsorok a test kultuszának megfogalmazásával a lélek benső értékével összefogva a személynek, mint jelenségnek teremtményi voltára mutatnak rá. A „teljesítmények” mögött a szív ritmusát halljuk, s azt a mélységi üzenetet, amely túllép a csupán ösztönből fakadó elszántságon, az állati izomzat rándulásain.

A könyv központi fejezete (Mi a test?) mottójául a szerző Cezáreai Szent Baziliusz szavait választotta: „Ritka az, aki testében élve úgy fogja fel, hogy egy ideiglenes ház lakója.”

Korunk a tömegjelenségek ideje, amikor a test gondozása nem több esztétikai élvezetnél (ahogyan a görögök vélekedtek) vagy a keveseknek fenntartott tetszelgésnél (ez a pogány Róma hagyománya).

A test hosszú századokon át gyanús és kétes fogalomként élt a tudatban, az irodalomban, nehezen harmonizált az elmélet és a gyakorlat, ha róla szó esett.

„Milyen” test áll mostanában az érdeklődés középpontjában? Mi tulajdonképpen a test? Minek felel meg? Folyton nyitott kérdések, amint nyitott kérdés az embernek: hol próbálja magát elhelyezni a világban?

Ki vagyok én?

Kikerülhetetlen enigmatikus-rejtélyes talány ez, s válaszolni rá már a régieknek fejtörést okozott. Nem hiába „harsogott” az antik jóshelyről: „Ismerd meg önmagad!” Idáig elhallatszik, s ha arra figyel valaki, hogy a test általában valamiféle tárgyként fogható fel, akkor csak arra gondolhat: érinthető és látható, s mint afféle anatómiai jelenséget szemléli. Azonban már a jóshely felirata is többet követel: téged, magadat, aki mindig a talány vagy. Elégtelen tehát az emberi test tárgyszerű felfogása, mert hiányzik belőle maga az élet. Testünk – kétségtelen – a személyiségünk, vagyis több a tárgyi valóságnál. A személy pedig nem marad meg egyszerűen a tapinthatóságnál, a láthatóságnál. Képességekkel, tehetségekkel rendelkezik, örül, sír, szenved, vágyait követi, keresi Istent, aki egyszer megteremtette és majd viszszahívja. A „ki vagyok én?” kérdésben tehát a teljesség kap hangot, a „honnan jöttem?”, a „mit kell tennem?” és a „hová megyek?” izgató szósora.

Kétféle meghatározás

Rejtett hangokról ír a szerző, amikor keresi a legmegfelelőbb magyarázatot. Jogosan, hiszen az ember kezdettől érdeklődik önmagáról, a testéről. Az én testem – mondom, s mégis egész valómra gondolok, a láthatóra és a láthatatlanra, ahogyan költőien megfogalmazható a téli este képével, amely félig világos és félig rejtett. Sok búvó hang súgja: tudd meg, ki a másik, mi a világ, minden! Vagyis nem a hús az érdekes, hanem maga az ember.

Testem a születés és a halál közti időt éli át, a növekedését, a leépülését, találkozások, szerelmek idejét. Vagyis a magam történetét reményekkel, lemondásokkal, győzelmekkel és sebesülésekkel. Valahol viselem mindezek jegyeit. Ezért kísért, hogy kimondjam: én a testem vagyok. Aztán váltanom kell: nekem van testem. Hogy zavart okoz a kétféle felelet? Valamelyiknél meg kell állapodni. Az ellentétek megegyezésére van szükség, mint a régi filozófusoknál. Mi legyen ez? Martini bíboros egyszerűen felel: test és lélek különbözőségében jelen van az egység, s a lélek az, ami éltet.

Elmondhatom: a testem, s részben az arcom vagyok, afféle nyomjel és: a lelkem története; ha egy jóságtól gazdag lélekkel találkozunk, sugárzik az egyénisége, az arca. Mint Teréz anyának. A szép az igazi szépségből „származik”, az öröm, a derű, a harmóniából, a békességből.

Ami a Bibliában áll

A testtől élesen megkülönböztetik a szent írók a húst. (A test latinul corpus, a hús: carnis).

Az Ószövetségben egyetlen fogalom ismert, a basar, de az élő húsra, melyet a lélek éltet, ezt mondják: ruah. Ismerős a hely: „Akkor az Úristen megalkotta az embert a föld porából, és orrába lehelte az élet leheletét. Így lett az ember élőlénnyé” (Ter 2,7) Pál apostol a test méltóságáról többször elmélkedik, és óvakodik attól, hogy a szót holttest értelemben használja. Majd azt mondja: a test az Úrért van. A Lélek temploma. S ez abból adódik, hogy Krisztus megváltotta. Magára vette „a hús testét“, halálával pedig legyőzte a hús hatalmát, a bűnt, „áldássá változtatta a törvény átkát.” (Gal 3,13)

A karácsonyi születés az emberi megszentelt test, a személy újjászületése is, a megváltás történetének örökös fejezetében.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu