Uj Ember

2000. december
24-31.
LVI. évf. 52-53. (2735-36.)

A Születés temploma Betlehemben

Főoldal
Ünnep
A magyarság hite – szobrokban
Találkozás Varga Imre szobrászművésszel
Találkoztam az angyallal
Ünnep
Római karácsony
Ahol a karácsonyfa megszületett
Karácsony Tajvanban
Fórum
„Töltekezni – kiröpülni”
Képek Pálosszentkútról
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (1.)
Egyre nagyobb hittel…
Beszélgetés Orbán Viktorral ünnepről, magyarságról, kereszténységről
Mozaik
„Karácson y van, száll az angyal”
A mókus karácsonya
Mákos beigli
Hálaadás
Lelkiség
Karácsonyi megkísértésünk
Nekem van testem
Karácsonyi hálaadás
Advent ideje, Szűzanya!
Lelkiség
Boldog emberek
Nyárfák
A Szent Család ünnepe
Tíz mondat a harangszóról
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
Karácsony: kihívás és küldetés
Gyermekszívvel ünnepelni
Karácsonyi ének
Tájba írt történelem
Katolikus szemmel
Millenniumi gondolatok
Ó, édes Jézus, hozzám szállj!
Jegyzetlap
Lelki ismeret
Ezredvégi karácsony
Betlehemi álmok
Család
Miért nehéz ma serdülőnek lenni?
A bársonyruha
Pár-beszéd
Lehet segíteni a családokon
Beszélgetés Lábady Tamással
Egy (erős) asszony dicsérete
Pápák, bíborosok, konklávék
Választások
Választók
Választottak
Világegyház
Jelek a XXI. század küszöbén
Ifjúság
A legszegényebbekhez jöttek
Teréz anya nővérei hazánkban
Gondola
Karácsonyi tanulság
Rejtvény
Fórum
Karácsony a mennyben
Az Olvasó írja
Fórum

Jubileumi évkönyv
Holland törvény az „aktív eutanáziáról“
Rejtvény
Kormánytámogatás árvízkárt szenvedett templomoknak
Karácsony a szigeten

 

„Töltekezni – kiröpülni”

Képek Pálosszentkútról

Régi neve ez a kiskunsági településnek, amely a helyi tanyavilág vasútállomása – hajdan Ferencszállásnak hívták. A környéken korábban ezerötszáz tanya működött, ma már ennek kevesebb, mint a fele. 1940 pünkösdjén költözött ide az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend öt tagja, így lett a helység neve Pálosszentkút. A szerzetesrendek szétszóratását követően lett belőle Petőfiszállás. A Kiskunságon – nem csoda – szinte minden település magáénak érzi-vallja a költőt: úgy hírlik, valamikor csárda- és kaszálóbérlete volt itt Petőfi édesapjának.


1791-ben történt az a látomás, amelynek nyomán a forrást
a helybéliek „Boldogasszony erecskéjének” nevezték.
Később kutat építettek fölé, amelyet az idei Szentév során
sikerült felújítani. (Fotó: Legeza László)

Pálosszentkút egyike a szentként tisztelt források, kutak mellett létrejött kegyhelyeknek. A hagyomány szerint a török hódoltság idején a menekülő hívek egy alkalommal az itteni forrásba rejtették az Oltáriszentséget, és később is szívesen jöttek a „megszentelt forráshoz” imádkozni. De Mária külön oltalmát is magáénak vallja a helybéliek hite. A krónika szerint 1791-ben egy kiskunmajsai pásztor – állatai itatása közben – arra lett figyelmes, hogy „a forrásból egyre erősbödő fény áradt, melyből a Boldogságos Szűz Mária alakja bontakozott ki és mennyei hangok hallatszottak”. E csodás esemény híre elterjedt a pusztákon, a falvakban és a városokban is, ahonnan azután zarándokok érkeztek. Később kúttá építették ki a forrást.


A millenniumi kápolna falának tégláin zarándokok
emléksorai olvashatók – némelyik a múlt századfordulóról való

A búcsújáróhely kialakulásában jelentős szerepet játszott a templom újjáépítése. A köznép adományából és kétkezi munkájából 1875-ben felszentelték a templomot. Az építkezés idején végzett ásatások során a középkori templom mellett egy korabeli temető nyomaira bukkantak. A régi épület köveit felhasználták az új szentély építésekor.


A millenniumi kápolna oltárán Skapulárés Boldogasszony
Tirolból való szobra látható, amelyet egyetlen fából faragtak

A templom melletti kertben, egy hívő adományaiból épült föl 1896-ban, Skapulárés Boldogasszony tiszteletére egy millenniumi kápolna. Ezt és a szentkút fölé emelt épületet az idei Szentév alkalmából sikerült helyreállítani. A kápolna falának dísztégláira az idelátogató zarándokok kezdettől fogva odakarcolták vagy ceruzával ráírták nevüket s látogatásuk időpontját. E rossz szokásból mára kortörténeti dokumentum lett. A figyelmes és kitartó szemlélő akár a múlt századfordulóról való feljegyzéseket is olvashat a falon. A szakrális néprajzzal foglalkozók számára igen érdekes kutatási terület lehet ez a sajátos emlékhely.


Boldog Özséb, a pálos rend alapítójának képe
a szentkúti templom ablaküvegén

1940-ben telepedtek meg itt a pálosok. Ma Temesvári Károly Benedek atya egyedül teljesít szolgálatot Petőfiszálláson. Amint mondja, ő a sekrestyés és a harangozó is egyben. Az idén hatvan esztendeje ideköltözött szerzetesek pünkösd ünnepén érkeztek. Ez lett az egyik helyi búcsú napja. A templombúcsú Mária születésének ünnepe, vagyis Kisasszony napja, amelyet szeptember első vasárnapján tartanak a szentkútiak. A búcsúk idején hat-hétezer zarándok gyűlik össze a kegyhelyen.


„1963-1989-ig a szüleim sem tudták, hogy papfiuk
egyben szerzetes is” mondja Temesvári Benedek

A szentkút történetét mesélve szívének kedves „apróságot” említ Benedek atya: az 1791-ben történt látomás százötvenedik esztendejében költöztek ide a pálosok, és 1991-ben, a kétszázadik évfordulón jöttek vissza. Akkor még hárman: két pap és egy segítő testvér. Papként ma már csak egyedül dolgozik itt Benedek atya, de van segítsége: a hetvenhat éves Mariska néni, aki kislánykora óta szolgál a templom körül. Látogatásomkor tudtam meg, hogy előző nap – míg a plébános távol járt – az egyedül lévő nénit megtámadták a lakásában…


A másik ablakon Remete Szent Pál látható,
akiről az egyetlen magyar alapítású rend a nevét kapta

Petőfiszálláson 1992 óta működik a gyerekeket, fiatalokat, felnőtteket egybegyűjtő Mária Légió, amely a hitébresztést, az apostolkodást szolgáló imádságos közösség. Ők is a lelkipásztori munka segítői.

Nemsokára két fiatal pálos szerzetest szentelnek pappá – a rendi elöljáró tervei szerint egyikük valószínűleg Szentkútra kerül.


Az 1875-ben felszentelt templom mellett – az ásatások során –
a középkori épület maradványain kívül
egy temető nyomaira is bukkantak

Éppen fél évszázada, hogy hazánkban földönfutóvá tették a szerzetesrendek legnagyobb részét, így a pálosokat is. Benedek atya viszont 1963-ban lépett közéjük. Hogyan lehetett valaki egy nem működő rend tagja a Kádár-korszakban? Kérdésemre (mégis) mosolyogva válaszol: 1963-tól 1989-ig, a rend újraindulásáig még a szülei sem tudták, hogy papfiuk egyben szerzetes is. Pécsett – ahol később papként is dolgozott – megismert két idős, börtönviselt atyát, akik pálosok voltak. Ők közvetítették számára a szerzetesi hivatást. Egy alkalommal megkérdezte egyiküktől, mi is a pálosok életfeladata. A válasz mélyen a szívébe vésődött: „Töltekezni – kiröpülni.” Amit a szerzetesélet során, a szemlélődésben magukba fogadnak, azt „kiröpülve” továbbadják a többi embernek.

A pálos noviciátus az elnyomatás éveiben rejtetten, kirándulások alkalmával működött. Benedek atya elbeszélése szerint volt eset, amikor a vonatról is leszállították őket. A razziák napirenden voltak. A rendszer éberségére jellemző, hogy a nyomozók egy alkalommal a szerzeteseknél talált villanyborotvát is rádió-adóvevőnek nézték. Benedek atya ideiglenes fogadalmát 1964-ben tette le a pécsi Ágoston téri templom oratóriumában. Félóra múlva, miután hazaérkezett, már jöttek érte, és kihallgatásra hívták.

Az elnyomatás évei az ország legtöbb részén megterhelő emlékeket hagytak, így Pálosszentkúton is. A kolostorban működő Vezér Ferencet koncepciós perben elítélték és kivégezték. „Bűne” az volt, hogy a háború idején a lakosság, a nők és a vagyon védelmében polgárőrséget szervezett – a kóborló orosz katonák megfékezésére. Erre az orosz vezetés kérte, majd később felrótták neki, és sok helybéli polgárnak, akik közül többet szintén kivégeztek. Zsíros Lászlót aki plébános volt a településen, tiltott disznóvágással vádolták. A kihallgatások során elszenvedett belső sérülései következtében halt meg, harminckét évesen.

1947-ben, amely Boldogasszony éve volt, született egy terv, amelynek alapján a templom bővítésével egységes épületegyüttest hoztak volna létre. Az épület alapkövét Mindszenty bíboros áldotta meg. A terv sajnos nem valósult meg.

A jövőről szólva Benedek atya elmondja, hogy 1993-ban egy építésszel programtervet készítettek. Ha ez megvalósulna, Petőfiszálláson lehetne a rendi noviciátus, és a zarándokok elhelyezését is jobban meg lehetne oldani. – Benedek atya végzett építésztechnikusként választotta a papságot, melynek évei során számos templom- és plébániaépület építési, felújítási munkája fűződik nevéhez. „Ezért kellett szakmát tanulnom” – mondja, visszatekintve hivatásának személyes útjára.

A sokszor tragikus múltat és az ismeretlen jövőt kötik össze a petőfiszállásiak mindennapjai. A tanyákon és a később keletkezett faluban élő csaknem ezernyolcszáz – jórészt katolikus – ember a munkától, a hétköznapok gondjaitól függően veszi ki részét a hitéletből. Májustól októberig fatimai engesztelő napot tartanak Szentkúton, ez a kiskunfélegyháziak fogadalmi napja is egyben. Idén negyedik éve minden elsőpéntekről szombatra virradó éjszaka a magyar népért imádkoznak és engesztelnek a több mint tíz településről érkező zarándokok. Mindszenty bíboros szavai jutnak eszünkbe, aki többször megvallotta: Magyarország jövőjének biztosítékát az engesztelő emberek imádságában látja.

Szöveg: Szigeti László

Fotó: Bugnyár Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu