Uj Ember

2003.12.28
LIX. évf. 51-52. (2889-2890.)

Megjelent
az Új Ember
2004-es évkönyve

Főoldal
Címlap
Akinek volt ideje ránk...
Karácsonyi gondolatok
Hívom a családokat!
Legyünk az élet és a remény útmutatói
Karácsony
Áldott karácsonyt kívánunk
Lelkiség
Élő Úrmutató
Szentírás-magyarázat
Boldog, aki tud ünnepelni
Homíliavázlat
Még mindig advent
Liturgia
A hét szentjei
Karácsony
A hét liturgiája
(C év)
Lelkiség
"Már látták szemeim..."
Szentírás-magyarázat
Mentsük meg a karácsonyt!
Homíliavázlat
Fiú és fiak - szent csere
Liturgia
Aprószentek
A HÉT SZENTJEI
Betlehem
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
A nemzet jövőjének záloga a család
Ezt az államnak is tiszteletben kell tartania...
Karácsonyi zsolozsma Szent Klára életében
XII. Piusz a tévé védőszentjévé nyilvánította...
Fénykoronás becsapás
Márfi érsek a Demokratában
Katolikus szemmel
Európa - kereszténység nélkül?
Az elmúlt év értékelése
A köztársasági elnök egyházi vezetőkkel tárgyalt
Az élet kultúrájáért
A püspöki konferencia körlevele a bioetika néhány kérdéséről
Fórum
Misszióban a régi zenéért
Tanúságtevőket keresünk
Könyvespolc
Burgenland
Kulturális ajánló
"Evening Hymn" - Karácsonyi muzsika
Jó hír Krakkóból
A magyar-lengyel szentek kápolnájáról
Fórum
Szent Benedek modern volt, de nem liberális
Új közösség születik
Mennyországi behívó
Fórum
Ősvallás és kereszténység 4.
(II. rész)
Börtönvilág Magyarországon (1.)
A diktatúra legnagyobb bűne
Fórum
Világiak az egyházban
Tizenöt éve jelent meg II. János Pál pápa Christifideles laici kezdetű apostoli buzdítása
Isten bajnoka
Egy modern példakép: Kaszap István
A papi hivatás vértanúja
Brenner János (1931-1957)
Ifjúság
A kóruséneklés hitre nevel
Khanimambo
Csillogás és áldozat - karácsony és vértanúság
Heródes ostobasága
Fórum
Ikontöredékek
Kilencvenéves lenne Szántó Piroska festőművész
"Korszerű" műfaj: könyvjelzőnyi üzenetek
Simon Rebeka szeretetet kapott karácsonyra
Fórum
Portré - a háttérben karácsonyfával
Látogatóban Illés Sándornál
Régi karácsony
Élő egyház
Mi történt egyházmegyénkben?
Visszatekintés az elmúlt esztendőre
Esztergom-budapesti Főegyházmegye
Egri Főegyházmegye
Veszprémi Főegyházmegye
Kalocsa-kecskeméti Főegyházmegye
Debrecen-nyíregyházi Egyházmegye
Győri Egyházmegye
Hajdúdorogi Görög Katolikus Egyházmegye
Élő egyház
Mi történt egyházmegyénkben?
Visszatekintés az elmúlt esztendőre
Szeged-csanádi Egyházmegye
Pécsi Egyházmegye
Székesfehérvári Egyházmegye
Szombathelyi Egyházmegye
Pannonhalmi Területi Apátság
Misszió
"Ne zavarjon benneteket a konkoly és a búza egyidejű jelenléte"
Egy missziós karácsonyi leveleiből
Fórum
Új Ember-könyvbemutató
A legszemélyesebb üzenet
"Mégis együtt lehettünk..."
Ötven éve alakult meg a Solidaritas Háziipari Szövetkezet
Fórum
Jézus nélkül siralomházi várakozás a karácsony
Beszélgetések a börtönkápolnában
Élő egyház
Matyi bácsi eltávozott
Erdős Mátyás halálára
Rendházból idősek háza
Bencés ünnep Sopronban
Iskola a Gyimesekben
Berszán Lajos a gyimesfelsőloki Szent Erzsébet Gimnáziumról
A kulturális és természeti környezetért
Ford-díj gregorián források megőrzésére
Egyházi lelki egészségszolgálat Devecserben
Márfi Gyula érsek hatvanéves
Vincés imanap a betegekért
A Regnum Marianum ünnepi szentmiséje
Élő egyház
Úgy keresték, mint a fegyvert...
Az Agapé és a Hitélet jubileuma
Fórum
Istenérv az ateista költőnek
Gulág-karácsonyok
Biblia a fogolytáborban
Fórum
A huszonötödik év
Lengyel album II. János Pál pápaságának jubileumáról
Róma és Pannónia hűségében
Kontuly Béla festőművész ébresztése
Lelkiség
A család dicsérete versekkel és zenével
Vonat és váróterem
(ezerötszáz gyors)
Fórum
Közénk jöttél, felelősek vagyunk érted
Tizenöt életet mentett meg a Schöpf-Merei Ágost Kórház kihelyezett inkubátora
Béranya - dajkaanya?
XI. Életvédő Zarándoklat
Mozaik
Magyar emlék a vatikáni temetőben
Vers és dallam - hajléktalanoknak
Vendégség az óbudai Szent Péter és Pál iskolában
Mókusok a ligetben
Csángó iparművész karácsonyköszöntése
Petrás Mária világa
Tegnap-ma-holnap virág
Kedves Olvasónk!

 

Béranya - dajkaanya?

A gyermektelen párokat a teremteni tudás képességével megigéző orvoslás új formája a béranyaság (szépítően: dajkaanyaság). E szülési forma egyik szereplője az a beteg nő, aki azért nem tud gyermeket szülni, mert a saját genetikai örökségét tartalmazó és párja által természetes úton megtermékenyített petesejtje nem tud beágyazódni méhének falába. Így az orvosi műszóval morulának nevezett magzatgyermeknek még teljes kifejlődése és világrajövetele előtt el kell pusztulnia.


Az asszisztált reprodukció modern orvostechnikai eszközrendszere azonban lehetőséget kínál arra, hogy a béranyát fogadó párok magzatgyermekét olyan nő hordja ki, aki - rokoni, "emberbaráti" szeretettől, de többnyire anyagi haszonszerzéstől indíttatva - kész a méhét kilenc hónapra albérletbe adni egy másik pár magzatgyermekének. "Beköltöztetését" az az orvos (tolvajnyelven: "hivatásos gyerekcsináló") végzi, aki az in vitro fertilisatio (lombikbébi) módszerével a gyermek biológiai apjának ondójával a biológiai anya testén kívül termékenyíti meg a szülésre képtelen anya petesejtjét. Az így fogant magzatgyermeket aztán a termékenysége teljében lévő nő méhébe ülteti. Ebből az anyából lesz a béranya, hiszen reprodukciós szervének bérbeadásáért anyagi juttatást, bért kap. (Dajkaanyáról akkor beszélhetnénk, ha mindenféle külső nyomás nélkül, akaratának teljesen szabadságából, önként és önzetlen szeretetből vállalkozna "mások" gyermekének kihordására.)

Bár Magyarországon a családi jogállás ilyen értelmű megváltoztatását határozottan tiltja a törvény, s a módszert másutt sem fogadják el, az anyaméh bérelhetőségében rejlő gazdasági haszonszerzéssel bizonyos körök idehaza is kitartóan próbálkoznak. E sajátos egészségügyi piacépítést mindenekelőtt a nyelvhasználat célzatos marketingeszközeivel készítik elő.

A televíziós szereplései és büntetőpere nyomán is elhíresült orvos-genetikus például ekként tárgyalta e kérdést: Nincs szomorúbb, tragikusabb annál, ha egy fiatal párnak nem lehet gyereke. Ez a meddőség problémája. A meddőség betegség, és nekünk, orvosoknak mindent meg kell tennünk azért, hogy az ilyen szerencsétlen sorsú családok a hőn áhított gyerekükhöz hozzájussanak. A lombikbébi módszernél szükség van egy harmadik ember segítségére, ezt szokás béranyának nevezni, de én nagyon nem szeretem ezt a szót, azt szeretném, ha magyarul dajkaanyaságnak neveznénk. (...) Egy-egy jogi, orvosi probléma miatt ma válságban van ez a dolog. Még van egy második probléma is, hogy ez a lombikbébi módszer nehéz. (...) Nem is mindig sikerül. Aztán olyan is előfordulhat - külföldi tapasztalatok alapján -, hogy a dajkaanya meggondolja magát, és nem adja oda a kisbabát. Olyan is lehetséges, hogy a kisbaba rendellenes lesz. Nem amiatt, hogy beavatkoztunk, hanem hát az mindig előfordulhat, és akkor esetleg senkinek sem kell. Vagy hogy a dajkaanya a terhesség alatt károsodik, és akkor ki felelős ezért. (MTV, Egészséget mindenkinek! 1991)

A béranyaság és dajkaanyaság mindenrésztvevője olyan - etikailag veszélyes - modellt kíván működtetni, amelynek mindig van áldozata. Áldozata az a pár, aki szülésre képtelen helyzetén anyagi eszközökkel kíván felülkerekedni. Áldozata az a magzati életkorát élő gyermek, aki az emberi lét pszichológiailag legfontosabb kilenc hónapját nem vér szerinti anyjának, hanem egy idegen asszonynak a méhében tölti, és akinek őt megszülése után - az előzőleg kötött béranya-szerződés rendelkezéseinek megfelelően - el kell utasítania! Az ilyen béranya-szerződés a magzatgyermeket nem tekinti személynek, s ezért teszi őt ugyanolyan szerződés tárgyává, mint amilyen egy kutyakölykök tenyésztéséről rendelkező. Áldozata a béranya-szerződésekben tetten érhető "jogot" összeberhelő jogász, aki olyan önkényes akaratgyakorláshoz nyújt segítséget, amelyet nem korlátozhat sem az értelem, sem a természet. Tehát hozzájárul ahhoz, hogy "sajátos rabszolgasággal sújtsák a gyermeket" (Charles Rice).

Áldozata az orvos, aki technikai eszközrendszerének bűvöletében figyelmen kívül hagyja az etikai megfontolásokat. De talán legfőbb áldozata a béranya, hiszen a méhét és a benne kialakuló anyai lelkületet is olyan megrendelőknek adja bérbe, akik számára az ő személye nem, legfeljebb csak biológiai, reprodukciós képessége számít. A bérbevevő vagy megrendelő számára végső soron nem más ő, mint szülőgép vagy élő inkubátor. Ebbe a "termék" címszó alatt be kell juttatni a kívánatos genetikai állományt, a "költségtérítés" címszó alatt pedig be kell dobni a kívánt reprodukciós szolgáltatás árát (Pelle János: Lencse alatt című önleleplező könyve szerint manapság ez "negyedkiló arany"). Kilenc hónap múlva majd az alsó nyíláson át ki lehet venni a megrendelt terméket, a világra hozott újszülöttet. Mi más ez, ha nem a gyermek újmódi rabszolgasága, a női méltóság forrásvidékének meggyalázása, az anyaság prostitúciója?

dr. Téglásy Imre

az Alfa Szövetség alapító főtitkára,

a Magyar Bioetikai Társaság tagja

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu