Uj Ember

2003.12.28
LIX. évf. 51-52. (2889-2890.)

Megjelent
az Új Ember
2004-es évkönyve

Főoldal
Címlap
Akinek volt ideje ránk...
Karácsonyi gondolatok
Hívom a családokat!
Legyünk az élet és a remény útmutatói
Karácsony
Áldott karácsonyt kívánunk
Lelkiség
Élő Úrmutató
Szentírás-magyarázat
Boldog, aki tud ünnepelni
Homíliavázlat
Még mindig advent
Liturgia
A hét szentjei
Karácsony
A hét liturgiája
(C év)
Lelkiség
"Már látták szemeim..."
Szentírás-magyarázat
Mentsük meg a karácsonyt!
Homíliavázlat
Fiú és fiak - szent csere
Liturgia
Aprószentek
A HÉT SZENTJEI
Betlehem
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
A nemzet jövőjének záloga a család
Ezt az államnak is tiszteletben kell tartania...
Karácsonyi zsolozsma Szent Klára életében
XII. Piusz a tévé védőszentjévé nyilvánította...
Fénykoronás becsapás
Márfi érsek a Demokratában
Katolikus szemmel
Európa - kereszténység nélkül?
Az elmúlt év értékelése
A köztársasági elnök egyházi vezetőkkel tárgyalt
Az élet kultúrájáért
A püspöki konferencia körlevele a bioetika néhány kérdéséről
Fórum
Misszióban a régi zenéért
Tanúságtevőket keresünk
Könyvespolc
Burgenland
Kulturális ajánló
"Evening Hymn" - Karácsonyi muzsika
Jó hír Krakkóból
A magyar-lengyel szentek kápolnájáról
Fórum
Szent Benedek modern volt, de nem liberális
Új közösség születik
Mennyországi behívó
Fórum
Ősvallás és kereszténység 4.
(II. rész)
Börtönvilág Magyarországon (1.)
A diktatúra legnagyobb bűne
Fórum
Világiak az egyházban
Tizenöt éve jelent meg II. János Pál pápa Christifideles laici kezdetű apostoli buzdítása
Isten bajnoka
Egy modern példakép: Kaszap István
A papi hivatás vértanúja
Brenner János (1931-1957)
Ifjúság
A kóruséneklés hitre nevel
Khanimambo
Csillogás és áldozat - karácsony és vértanúság
Heródes ostobasága
Fórum
Ikontöredékek
Kilencvenéves lenne Szántó Piroska festőművész
"Korszerű" műfaj: könyvjelzőnyi üzenetek
Simon Rebeka szeretetet kapott karácsonyra
Fórum
Portré - a háttérben karácsonyfával
Látogatóban Illés Sándornál
Régi karácsony
Élő egyház
Mi történt egyházmegyénkben?
Visszatekintés az elmúlt esztendőre
Esztergom-budapesti Főegyházmegye
Egri Főegyházmegye
Veszprémi Főegyházmegye
Kalocsa-kecskeméti Főegyházmegye
Debrecen-nyíregyházi Egyházmegye
Győri Egyházmegye
Hajdúdorogi Görög Katolikus Egyházmegye
Élő egyház
Mi történt egyházmegyénkben?
Visszatekintés az elmúlt esztendőre
Szeged-csanádi Egyházmegye
Pécsi Egyházmegye
Székesfehérvári Egyházmegye
Szombathelyi Egyházmegye
Pannonhalmi Területi Apátság
Misszió
"Ne zavarjon benneteket a konkoly és a búza egyidejű jelenléte"
Egy missziós karácsonyi leveleiből
Fórum
Új Ember-könyvbemutató
A legszemélyesebb üzenet
"Mégis együtt lehettünk..."
Ötven éve alakult meg a Solidaritas Háziipari Szövetkezet
Fórum
Jézus nélkül siralomházi várakozás a karácsony
Beszélgetések a börtönkápolnában
Élő egyház
Matyi bácsi eltávozott
Erdős Mátyás halálára
Rendházból idősek háza
Bencés ünnep Sopronban
Iskola a Gyimesekben
Berszán Lajos a gyimesfelsőloki Szent Erzsébet Gimnáziumról
A kulturális és természeti környezetért
Ford-díj gregorián források megőrzésére
Egyházi lelki egészségszolgálat Devecserben
Márfi Gyula érsek hatvanéves
Vincés imanap a betegekért
A Regnum Marianum ünnepi szentmiséje
Élő egyház
Úgy keresték, mint a fegyvert...
Az Agapé és a Hitélet jubileuma
Fórum
Istenérv az ateista költőnek
Gulág-karácsonyok
Biblia a fogolytáborban
Fórum
A huszonötödik év
Lengyel album II. János Pál pápaságának jubileumáról
Róma és Pannónia hűségében
Kontuly Béla festőművész ébresztése
Lelkiség
A család dicsérete versekkel és zenével
Vonat és váróterem
(ezerötszáz gyors)
Fórum
Közénk jöttél, felelősek vagyunk érted
Tizenöt életet mentett meg a Schöpf-Merei Ágost Kórház kihelyezett inkubátora
Béranya - dajkaanya?
XI. Életvédő Zarándoklat
Mozaik
Magyar emlék a vatikáni temetőben
Vers és dallam - hajléktalanoknak
Vendégség az óbudai Szent Péter és Pál iskolában
Mókusok a ligetben
Csángó iparművész karácsonyköszöntése
Petrás Mária világa
Tegnap-ma-holnap virág
Kedves Olvasónk!

 

Ősvallás és kereszténység 4.

Volt-e, van-e, legyen-e "igazi magyar és ősi" vallás? Idegen test-e hazánk földjén a kereszténység? Mit kezdjünk a napjainkban mindegyre felbukkanó ősmagyar-újpogány "tanok" jelenségével? A közelmúltban a honi sajtóban ismét felerősödött a fenti kérdésekkel is sommázható témák hangja. Katolikus részről legutóbb Pápai Lajos győri megyés püspök figyelmeztetett az említett világnézeti divathullám veszedelmére és keresztényellenességére. Sorozatunkban hétről hétre neves hazai gondolkodók (eddig Nemeskürty István irodalomtörténész és Róna-Tas András orientalista) írásait tesszük közzé, akik saját szakterületük szempontjai szerint segítenek eligazodni a fenti probléma útvesztőiben. Ezúttal Jelenits István piarista teológiai tanár a kérdéskör egy konkrét témájáról ír: arról, vajon miért abszurd az az ötlet, mely szerint Jézus pártus herceg volt.

Jelenits István

Kirje, kirje, kisdedecske, betlehemi hercegecske!

(II. rész)

Ha a szinoptikus evangéliumokat olvassuk, az a benyomásunk támad, hogy Jézust már kereszthalála és húsvéti föltámadása előtt a Dávid fiáról szóló várakozások beteljesítőjeként ünnepelte a körülötte összesereglő sokaság. Ezért tartják fontosnak az evangélisták, hogy Betlehemben, Dávid városában született, pedig názáretinek emlegették, mert ott nevelkedett. (Máté és Lukács egyaránt foglalkozik ezzel.) Nyilvános működésének idején nem gyakran, de fontos helyeken említi például Márk, hogy valaki Dávid fiának szólította. "Jézus, Dávid fia, könyörülj rajtam!" - kiáltja a jerikói vak (10,47-48). A körülállók csendesítik, talán mert politikai szempontból veszedelmesnek érzik ezt a kiáltást. Jézus azonban nem tiltakozik ellene. Magához hívja, hite miatt megdicséri, meg is gyógyítja a vakot. Nem sokkal később, jeruzsálemi bevonulásakor azt kiáltja körülötte a sokaság: "Áldott a mi atyánknak, Dávidnak országa, amely íme eljön!" (11,10). A templomban maga Jézus veti fel a kérdést: "Hogyan mondhatják az írástudók, hogy a Krisztus (tudniillik az eljövendő) Dávid fia?" Idézi a 110. zsoltárt, amelyben a szerző (az írástudók úgy tartották: maga a zsoltáros Dávid) urának mondja a Messiást. Figyeljük meg: Jézus nem utasítja el a Dávid fia kifejezést, inkább értelmezi, kiegészíti (12,35-37).


A gyöngyöspatai Jessze-oltár - Jézus családfája

A negyedik evangéliumban Jézust nem nevezik Dávid fiának. De ezt a megjelölést alkalmazza a Jelenések Könyve, s ez azt jelenti, hogy ismerős, elfogadott volt ez János környezetében is. A megdicsőült Jézus így beszél magáról: "Én vagyok Dávid gyökere és ivadéka, a fényes hajnalcsillag" (Jel 22,16). A gyökér szó helyett talán inkább gyökeréről kisarjadó hajtást kellene fordítanunk. Az ivadék mögött meghúzódó görög szó pedig ugyanannak az arám szónak felelhet meg, amelyet az evangélium a fiú jelentésű hüiosszal ad vissza. Ugyancsak a Jelenések Könyvében olvassuk Jézusról: "Győzött az oroszlán Júda törzséből, Dávid sarja" (Jel 5,5). E kifejezés az Izajás 10,10-re utal. Az nem Dávid, hanem Jessze sarjaként említi, ünnepli az Eljövendőt. Jessze Dávid apja volt. A könyv harmadik fejezetében van egy gyönyörű kép, amely szintén Jézusnak Dáviddal való kapcsolatát világítja meg: "Így szól a szent, az igaz, akié Dávid kulcsa, aki ha valamit megnyit, azt senki sem zárja be, ha valamit bezár, azt senki sem nyitja ki" (Jel 3,7). Itt is Izajásnak egy mondata "köszön vissza" (vö. Iz 22,22).

Látjuk jól: az Újszövetségnek minden "rétegében" otthonos az a meggyőződés, hogy Jézus Dávid fia, ivadéka, s hogy ő teljesítette be azokat a jövendöléseket, amelyek Dávid királyi házához kapcsolódtak, s elevenen éltek - reményként - Jézus környezetében. Nem látszik-e meggyőzőnek ez a sok és sokféle egybecsengő adat? Csakugyan így ismerhették Jézust azok, akik hallgatták tanítását, hittek benne, lelkesedtek érte. Viszont épp emiatt figyelték aggódva tevékenységét s a körülötte felizzó lelkesedést Izrael vallási vezetői. Nem puszta hiúságból, hanem azért is, mert attól tarthattak, hogy ez a mozgalom egykettőre forradalmi jelleget ölthet, és megzavarhatja azt a kényes egyensúlyt, amelyet ők a rómaiakkal sok megalkuvás árán annyira igyekeztek fenntartani. Ezért határozhatták el, hogy halálra adják Jézust.

Lelkesedett volna érte a Jeruzsálembe zarándokló sokaság, ha nem lett volna zsidó származású, ha nem lehetett volna Dávid fia? Tévedhetett a tömeg? S ha tévedett, Jézus tévesztette volna meg, aki úgy látszik, tűrte - halálig - hogy Dávid fiaként ünnepeljék? Tán a papi vezetők sem tudták, hogy mi az igazság? Csak mi tudjuk, kétezer évvel később élő emberek? Ha tudták volna, hogy Jézus egy pártus hercegnő fia, elég lett volna ezt elhíresztelniük, egyszeriben magára maradt volna.

Aki a források hitelét gyökeresen kétségbe vonja, annak valami elfogadható magyarázattal kellene szolgálnia: ki és miért másította meg a való tényeket, s hogyan sikerülhetett ilyen minden részletében összeillő hazugsággal előállnia. Hiszen a régi mondás szerint a hazug embert hamarabb utolérik, mint a sánta kutyát. Hol kezdődhetett volna az a csalás, amely már az ötvenes években Rómáig eljutott, s amelyet el is fogadtak gyanútlanul, semmi rosszat nem sejtve a keresztények - zsidók és pogányok egyaránt? Azoknak, akik valóban ismerték Jézust, mi érdekük fűződhetett ahhoz, hogy pártus származását letagadják, hogy beletörődjenek egész lényének meghamisításába? Ha nem titkolták azt, hogy kereszthalált halt Mesterük, miért szégyellték volna, hogy nem zsidó, hogy nem davidida? Pogány eredetű követők vetemedtek volna ilyesmire? Zsidók miért szegődtek Jézus mellé, ha nem az ő vérükből való volt? Miért magyarázták egész életművét az Ószövetség beteljesedéseként?

Bizony, az ősi keresztény hit bizalommal ráépül az Új-, s azon át az Ószövetségre. Dávid fiának vallja Jézust, azt is számon tartja róla, hogy a prófétai jövendölésekre ő volt az Igen. Izajás az egyik Emmánuel-énekében a "béke fejedelmeként" emlegeti az Eljövendőt. A Vulgata ezt fordította úgy, hogy princeps pacis.A princeps viszont a régi magyar ember számára herceget jelentett. Ezért hangzik így az ősi karácsonyi ének: Kirje, kirje (kyrie, kyrie), kisdedecske, betlehemi hercegecske.Akik ezt éneklik, a Biblia alapján gondolkodnak Jézusról, semmi többlettudásra, rejtett hagyományra nem építenek. Pontosan úgy gondolkodnak a gyermek Jézusról, mint az Újszövetség írói, első olvasói.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu