Uj Ember

2003.12.28
LIX. évf. 51-52. (2889-2890.)

Megjelent
az Új Ember
2004-es évkönyve

Főoldal
Címlap
Akinek volt ideje ránk...
Karácsonyi gondolatok
Hívom a családokat!
Legyünk az élet és a remény útmutatói
Karácsony
Áldott karácsonyt kívánunk
Lelkiség
Élő Úrmutató
Szentírás-magyarázat
Boldog, aki tud ünnepelni
Homíliavázlat
Még mindig advent
Liturgia
A hét szentjei
Karácsony
A hét liturgiája
(C év)
Lelkiség
"Már látták szemeim..."
Szentírás-magyarázat
Mentsük meg a karácsonyt!
Homíliavázlat
Fiú és fiak - szent csere
Liturgia
Aprószentek
A HÉT SZENTJEI
Betlehem
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
A nemzet jövőjének záloga a család
Ezt az államnak is tiszteletben kell tartania...
Karácsonyi zsolozsma Szent Klára életében
XII. Piusz a tévé védőszentjévé nyilvánította...
Fénykoronás becsapás
Márfi érsek a Demokratában
Katolikus szemmel
Európa - kereszténység nélkül?
Az elmúlt év értékelése
A köztársasági elnök egyházi vezetőkkel tárgyalt
Az élet kultúrájáért
A püspöki konferencia körlevele a bioetika néhány kérdéséről
Fórum
Misszióban a régi zenéért
Tanúságtevőket keresünk
Könyvespolc
Burgenland
Kulturális ajánló
"Evening Hymn" - Karácsonyi muzsika
Jó hír Krakkóból
A magyar-lengyel szentek kápolnájáról
Fórum
Szent Benedek modern volt, de nem liberális
Új közösség születik
Mennyországi behívó
Fórum
Ősvallás és kereszténység 4.
(II. rész)
Börtönvilág Magyarországon (1.)
A diktatúra legnagyobb bűne
Fórum
Világiak az egyházban
Tizenöt éve jelent meg II. János Pál pápa Christifideles laici kezdetű apostoli buzdítása
Isten bajnoka
Egy modern példakép: Kaszap István
A papi hivatás vértanúja
Brenner János (1931-1957)
Ifjúság
A kóruséneklés hitre nevel
Khanimambo
Csillogás és áldozat - karácsony és vértanúság
Heródes ostobasága
Fórum
Ikontöredékek
Kilencvenéves lenne Szántó Piroska festőművész
"Korszerű" műfaj: könyvjelzőnyi üzenetek
Simon Rebeka szeretetet kapott karácsonyra
Fórum
Portré - a háttérben karácsonyfával
Látogatóban Illés Sándornál
Régi karácsony
Élő egyház
Mi történt egyházmegyénkben?
Visszatekintés az elmúlt esztendőre
Esztergom-budapesti Főegyházmegye
Egri Főegyházmegye
Veszprémi Főegyházmegye
Kalocsa-kecskeméti Főegyházmegye
Debrecen-nyíregyházi Egyházmegye
Győri Egyházmegye
Hajdúdorogi Görög Katolikus Egyházmegye
Élő egyház
Mi történt egyházmegyénkben?
Visszatekintés az elmúlt esztendőre
Szeged-csanádi Egyházmegye
Pécsi Egyházmegye
Székesfehérvári Egyházmegye
Szombathelyi Egyházmegye
Pannonhalmi Területi Apátság
Misszió
"Ne zavarjon benneteket a konkoly és a búza egyidejű jelenléte"
Egy missziós karácsonyi leveleiből
Fórum
Új Ember-könyvbemutató
A legszemélyesebb üzenet
"Mégis együtt lehettünk..."
Ötven éve alakult meg a Solidaritas Háziipari Szövetkezet
Fórum
Jézus nélkül siralomházi várakozás a karácsony
Beszélgetések a börtönkápolnában
Élő egyház
Matyi bácsi eltávozott
Erdős Mátyás halálára
Rendházból idősek háza
Bencés ünnep Sopronban
Iskola a Gyimesekben
Berszán Lajos a gyimesfelsőloki Szent Erzsébet Gimnáziumról
A kulturális és természeti környezetért
Ford-díj gregorián források megőrzésére
Egyházi lelki egészségszolgálat Devecserben
Márfi Gyula érsek hatvanéves
Vincés imanap a betegekért
A Regnum Marianum ünnepi szentmiséje
Élő egyház
Úgy keresték, mint a fegyvert...
Az Agapé és a Hitélet jubileuma
Fórum
Istenérv az ateista költőnek
Gulág-karácsonyok
Biblia a fogolytáborban
Fórum
A huszonötödik év
Lengyel album II. János Pál pápaságának jubileumáról
Róma és Pannónia hűségében
Kontuly Béla festőművész ébresztése
Lelkiség
A család dicsérete versekkel és zenével
Vonat és váróterem
(ezerötszáz gyors)
Fórum
Közénk jöttél, felelősek vagyunk érted
Tizenöt életet mentett meg a Schöpf-Merei Ágost Kórház kihelyezett inkubátora
Béranya - dajkaanya?
XI. Életvédő Zarándoklat
Mozaik
Magyar emlék a vatikáni temetőben
Vers és dallam - hajléktalanoknak
Vendégség az óbudai Szent Péter és Pál iskolában
Mókusok a ligetben
Csángó iparművész karácsonyköszöntése
Petrás Mária világa
Tegnap-ma-holnap virág
Kedves Olvasónk!

 

A legszemélyesebb üzenet

Az újságíró többnyire a jelen eseményeinek igézetében él. Jobb esetben is elég gyorsan kell megbízható képet adnia történésekről, írásművekről. Mégse gondolja senki, hogy ez szükségképpen felületességet jelent. Már csak azért sem, mert az újságírónak is vannak órái, ünnepnapjai, amikor például az íróasztalán tornyosuló könyvekhez nyúl, amelyeket azért tett félre, mert többszöri kézbevételre, ismételt átgondolásra tartotta azokat érdemesnek.

Most Thomas Götznek, több német nyelvű lap római tudósítójának köszönhetem, hogy ismét elővettem II. János Pál pápa Novo millennio ineunte kezdetű apostoli levelét, mely "az új évezred kezdetén", 2001. január 6-án jelent meg. A neves osztrák katolikus újságíró ugyanis a Szentatya huszonöt éves pápasága alkalmából arra hívta fel a figyelmet, hogy ez az említett apostoli levél a pápa egyik legszemélyesebb írása, amelyet valószínűleg saját kezűleg írt. (A legtöbb esetben ugyanis egy-egy pápai dokumentum "alapszövegét" a pápák igényei szerint a témák szakértői írják, a pápák azután ezt alakítják szándékaik szerint. Államférfiak megnyilatkozásai esetében is így van ez. Nem azért, mintha ők nem tudnák egyedül formába önteni mondanivalójukat, hanem mert nincs idejük elővenni az idézetekhez forrásmunkákat, stb.)

Ami most leginkább megragadott az idős pápa művében, az az egyik főmotívuma, Krisztus arcának keresése. Azt is mondhatnám, hogy az imádság iskolája. Aki szokott olyan módon imádkozni, elmélkedni, hogy lassan olvasva a Szentírást, egy-egy őt megragadó kifejezésnél, mozzanatnál megáll, hogy ízlelje, és jelentését, üzenetét keresse a maga számára, az ráismer a Szentatya személyes elmélkedésére ebben a mintegy tizenkét oldalas részben (16-28. pontok). De a szöveg arra is emlékeztetheti, hogy Karol Wojtyla nemcsak elmélkedve imádkozó és persze bibliás, de költői tehetséggel is megáldott ember. Mindezt persze itt néhány idézettel hiába is próbálnám érzékeltetni, inkább felvázolom gondolatmenetét.

Az emberek ma is "látni szeretnék Jézust". Ezért nekünk, hívő embereknek nem elég beszélnünk róla, hanem bizonyos értelemben "láttatni" kell őt. Az evangéliumokból "biztos történelmi alappal bontakozik ki a Názáreti arca". Jézus egy alkalommal azt kérdezte tanítványaitól, hogy "az emberek" kinek tartják őt. Csak Péternek és vele együtt a mindenkori egyháznak megvallott hite vezet a szívig, és éri el a misztérium mélységét: "Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia."

"Uram, arcodat keresem." A zsoltáros ősi vágya nem találhatott teljesebb és meglepőbb meghallgatásra, mint Krisztus arcának szemlélésében. Benne valóban megáldott bennünket az Isten, és "ránk ragyogtatta arcát". Az egyház szemlélődése nem állhat meg a Keresztre feszített képénél. Krisztus arcán ő, a Jegyes, saját kincsét, örömét szemléli. Megerősítve ettől a tapasztalattól, az egyház ma is újrakezdi útját, hogy Krisztust hirdesse a világnak: "Ő ugyanaz tegnap, ma és mindörökké."

E személyes vallomásnak is beillő, nagy ívű elmélkedés után, mellyel az elmélkedő imára tanított, a pápa a 32. pontban is az imádság művészetéről szól. Nagyon mélyen érinthet mindnyájunkat, amikor ezt írja: "Jól tudjuk, hogy az imádságot nem szabad automatikusan »letudni«. Meg kell tanulnunk imádkozni, újból és újból el kell sajátítanunk ezt a művészetet az isteni Mester ajkáról, miként az első tanítványok: »Uram, taníts meg minket imádkozni!« Az imádság során alakul ki az a párbeszéd Krisztussal, amely bensőséges barátaivá avat bennünket." A szekularizáció idején is mutatkozik az ima iránti igény megújulása. Keresztény közösségeinknek az ima hiteles "iskoláivá" kell válniuk. Természetesen nemcsak a kérő ima, hanem a hálaadás, a dicséret, az imádás, a szemlélődés és a hallgatás iskoláivá is. "Téves lenne arra gondolni - jegyzi meg a pápa -, hogy az »átlagos« keresztények megelégedhetnek felületes imádsággal, amely nem képes betölteni életüket. Mivel a mai világ számos próbatétel elé állítja a hitet, így a felületesen imádkozók nemcsak középszerű keresztények lennének, hanem veszélyeztetett keresztények is."

Van ennek az apostoli levélnek, a Szentatya személyes vallomásának erősen történelmi távlatú pontja (40. pont), mely mélyen érinti az egyház egységének és a keresztény egységnek az ügyét. "A harmadik évezred kereszténységének mind jobban kell válaszolnia az inkulturáció követelményére. Miközben teljesen önmaga marad, a kereszténység magára ölti megannyi kultúra és megannyi nép arculatát, amely befogadta, s amelyben gyökeret eresztett." Az egyház sokszínű arcának szépségét alakítja a Lélek. Ennek még csak a kezdetén tartunk - jegyzi meg a pápa.

De természetesen azt sem felejti, hogy "a szegénység »színpada« végtelenségig tágulhat, amennyiben a szegénység régi formáit újabbakkal toldjuk meg". A szociális enciklikáiról is híres pápa óv attól, hogy bárki "szociális ügynökségekké" akarja lefokozni az egyházi közösségeket, de lelkünkre köti az egyház szociális tanítása fontos alapelveinek gyakorlati megvalósítását. Ez is fontos eleme a jövő keresztény magatartásnak.

A harmadik évezred kezdő éveiben érdemes többször kézbe vennünk azt az apostoli levelet, melyet a Szentatya mindnyájunkhoz intézett.

Rosdy Pál

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu