Uj Ember

2002.12.22
LVIII. évf. 51-52 (2838-2839.)

Áldott szent karácsonyt és boldog új esztendőt kíván minden Kedves Olvasójának az Új Ember szerkesztősége!

Főoldal
Címlap
"Nagy örömet hirdetek nektek és az egész népnek"
Karácsony és újév között
Lelkiség
Az élet misztériuma
Homíliavázlat
Az eszköztelenség esélye
Szentírás-magyarázat
"Megtestesülésed titkát megismertük"
Élet és liturgia
Karácsonyi készülődés
A két hét liturgiája
B év
Lelkiség
A megpillantott üdvösség
Szentírás-magyarázat
Egy tematikus ünnep
Élet és liturgia
Az élet és szeretet bölcsője
Homíliavázlat
A Szeretetláng Mozgalom
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
Altató
Kelemen Erzsébet
Katolikus szemmel
Az ítélettől a születésig
Apám üzenete
Az élet kultúrájáért!
Felelősek vagyunk gyermekeinkért, tanítványainkért
Hányféle az ünnep?
Sötét
(ezer gyors)
Arányok
Lapszél
Fórum
Ránk, magyarokra a csöndes méltóság jellemző
Beszélgetés Erdő Péter kinevezett érsek-prímással lelkipásztori tervről, tudományról, kultúráról, papokról, világiakról,
Ki a prímás?
Fórum
Csak a felkészültek mentek el
Istennel nem lehet játszani
Hit és segítő kéz
Találkozás Vecsei Miklóssal, a hajléktalanügy miniszteri biztosával
Fórum
Mivel mérhető a kereszt súlya?
Az ipolytölgyesi szeretetotthon
Élő egyház
Egyházi vezetők tárgyalása a köztársasági elnöknél
Munkacsoport a kormány és az egyházak képviselőiből
Templomszentelés Szikszón
VI. Életvédő Zarándoklat
Új hittankönyv-sorozat
Szentmise Antall József emlékére
Karácsonyra várva Wekerlén
Élő egyház
Európa keresztény gyökerei és Törökország
Karácsony a Kenyér Városában
Fórum
Karácsony a világban
Isten kicsi disznaja, akit báránynak mondunk...
Mikor van ünnep a misszionáriusnak?
Tudod-e a magyar miatyánkot?
Ünnep
Muzsikától zengő karácsony
Koloss István orgonaművész az ünnep zenéjéről
Karácsony jelentése
Ünnep idején...
Elfelejtett népszokás: a kántálás
Párbeszéd
Az agykutató kihívása és a Cili-torta
Beszélgetés Vizi E. Szilveszterrel, az MTA elnökével tudományról és karácsonyról
Képzelt karácsony 2002
Jászol és kereszt
Fórum
Az életválságok ajándéka
Hézser Gábor pasztorálpszichológus a családok belső fejlődéséről
A karácsonyfás ember
Keresztény család a változó világban
Veszprémi lelkinap és tanúságtétel
Fórum
Porcelánfej és a dédunokák
Mária néni karácsonyi babái
A szeretet mozaikjai
Karácsony előtti vendégségben Gallaiéknál
Fájdalmak - az életért
A szülés misztériumáról
Mozaik
Betlehemi jászolkiállítás a Várban
Kerámiaműhely Kismaroson
Karácsonyi ünnepség a Patronában
Adventi est Simon Andrással
Betlehemi láng
Ünnep
Angyalok és pásztorok
Látlak, Uram!
Fórum
A jó hír az első
Hamarosan a fél ország nézheti a Hír TV műsorát
Tíz év a magyarság és a kultúra szolgálatában
A Duna Televízió születésnapjára
KDNP kontra KDNP
Túl a politikai otthontalanságon?
Párbeszéd
Esélyek és aggodalmak
Beszélgetés Csáky Pál szlovákiai magyar miniszterelnök-helyettessel
Ifjúság
Isten, a hajléktalan
Találkozó Párizsban
2002. december 28-2003. január 1.
Gospel mise
Krakkói jegyzetek
Védtelen Védelmező
Karácsonyi kérdés
"Megvetett volt, utolsó az emberek között..."
Fórum
A kereszténység és a magyarság tetterejével...
Simándy Józsefről
Az asszony, aki a hegyekből jött
Ötvenéves ajándék
Az Ige testté lett tőled
Fórum
A 2002-es esztendő krónikája
Előzetes a 2003-as esztendő fontosabb eseményeiből
Fórum
Rejtvényzuhatag
Karácsonyi totó
Mozaik
Jézus az ég oltárán
Télen virágzó kamélia
A mókus karácsonya
Fiú születik
Az Astra bábegyüttes műsoráról
Emlékharang
Élő betlehem

 

Karácsony jelentése

Hogy mi történt az első karácsonykor, azt manapság szinte mindenki tudja. Hogy mit jelent Jézus születése az emberiség számára, azt már sokkal kevesebben. Kit ünneplünk ilyen nagy figyelemmel és szeretettel? Jézus Krisztust, mint a megtestesült Igét, hiszen róla hittel valljuk, hogy benne a Fiú, a második isteni személy értünk, a mi üdvösségünkért emberré lett. Újra meg újra meg kell magyaráznunk, érthetővé és elfogadhatóvá kell tennünk ezt a nagy misztériumot hívő vagy kevésbé hívő embertársaink számára, akik karácsonykor a szokottnál nagyobb számban jelennek meg a templomban.

Buddha, a buddhizmus alapítójának életét eléggé részletesen leírták. Az egyik életrajzában olvasható, hogy egy alkalommal a nagy vallásalapítót arra kérte az egyik tanítványa, beszéljen neki Istenről, de ő szóra sem méltatta a kérdezőt, sőt, mutatóujját a szájára téve, csak hallgatott. Nyilván azt akarta kifejezni, hogy Istenről semmit sem tudunk, és semmit sem mondhatunk.

Mi, keresztények nem ezt valljuk, mert Isten emberré lett: a láthatatlan Isten láthatóvá vált. Megtestesült, közöttünk élt, emberi testben. Ezért benne és általa megismerhetjük Istent.

Az ünnepi evangélium, a János-prológus szerint "Istent soha nem látta senki: Az egyszülött Isten, aki az Atya kebelén nyugszik, ő nyilatkoztatta ki. (Jn 1, 18) Jézus Krisztus az, aki megbízhatóan és érthetően elmagyarázta nekünk, hogy ki és milyen az Isten. A Fiú megtestesülésének ez az egyik célja: Isten ismeretére elvezetni az embert. Jézus születése előtt is tudták az emberek, hogy Isten a teremtő, a mindenható, a gondviselő, stb., de csak az első karácsony óta tudjuk, hogy Isten legfontosabb tulajdonsága a szeretet, sőt, Isten a szeretet, aki úgy szeret bennünket, hogy egyszülött Fiát adta értünk (Jn 3, 16). A karácsony megünneplésének éppen az a célja, hogy a betlehemi gyermek szeretetén és jóságán keresztül megértsük és valamelyest megérezzük Isten irántunk való szeretetét és jóságát. A karácsonyi prefáció szerint "amikor látható alakban ismerjük meg az Istent, a láthatatlan világ szeretetére gyulladjunk általa".

A keresztény hitnek a Biblia alapján megvan a sajátos tanítása Isten és a világ viszonyáról. Isten és a világ is létezik. A kétféle létmód között az azonosság mellett jelentős különbözőség is van. Isten önmagától való, végtelen, szükségszerű és örök, személyes szellemi valóság; a teremtett világ Istentől függő valósága pedig csak részesedik ebből a tökéletes létből. Ez utóbbi térben és időben létezik, alakul, fejlődik, és Isten szándéka szerint a tökéletesség állapota felé tart. Hitünk szerint a teremtés után a Teremtő nem hagyta magára a világot. Ez a transzcendens Isten jelen akar lenni a teremtett világban. A teremtett világgal szabadon közölni akarja önmagát a maga abszolút valóságában. És az a teremtett világ olyan, hogy képes is befogadni az ő Teremtőjét.

Isten minden szellemi teremtménnyel közli magát. Az ember számára az üdvtörténet jelenlegi fázisában leginkább a kegyelem által, hiszen a kegyelem Isten önközlése. A kegyelmi élet beteljesülése az örök élet, amikor majd színről színre, közvetlenül fogjuk látni és szeretni Istent. Mindennek megalapozása az a csodálatos tény, hogy Isten személyesen belép ebbe a világba Igéjének megtestesülésével.

Dolhai Lajos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu