Uj Ember

2002.12.22
LVIII. évf. 51-52 (2838-2839.)

Áldott szent karácsonyt és boldog új esztendőt kíván minden Kedves Olvasójának az Új Ember szerkesztősége!

Főoldal
Címlap
"Nagy örömet hirdetek nektek és az egész népnek"
Karácsony és újév között
Lelkiség
Az élet misztériuma
Homíliavázlat
Az eszköztelenség esélye
Szentírás-magyarázat
"Megtestesülésed titkát megismertük"
Élet és liturgia
Karácsonyi készülődés
A két hét liturgiája
B év
Lelkiség
A megpillantott üdvösség
Szentírás-magyarázat
Egy tematikus ünnep
Élet és liturgia
Az élet és szeretet bölcsője
Homíliavázlat
A Szeretetláng Mozgalom
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
Altató
Kelemen Erzsébet
Katolikus szemmel
Az ítélettől a születésig
Apám üzenete
Az élet kultúrájáért!
Felelősek vagyunk gyermekeinkért, tanítványainkért
Hányféle az ünnep?
Sötét
(ezer gyors)
Arányok
Lapszél
Fórum
Ránk, magyarokra a csöndes méltóság jellemző
Beszélgetés Erdő Péter kinevezett érsek-prímással lelkipásztori tervről, tudományról, kultúráról, papokról, világiakról,
Ki a prímás?
Fórum
Csak a felkészültek mentek el
Istennel nem lehet játszani
Hit és segítő kéz
Találkozás Vecsei Miklóssal, a hajléktalanügy miniszteri biztosával
Fórum
Mivel mérhető a kereszt súlya?
Az ipolytölgyesi szeretetotthon
Élő egyház
Egyházi vezetők tárgyalása a köztársasági elnöknél
Munkacsoport a kormány és az egyházak képviselőiből
Templomszentelés Szikszón
VI. Életvédő Zarándoklat
Új hittankönyv-sorozat
Szentmise Antall József emlékére
Karácsonyra várva Wekerlén
Élő egyház
Európa keresztény gyökerei és Törökország
Karácsony a Kenyér Városában
Fórum
Karácsony a világban
Isten kicsi disznaja, akit báránynak mondunk...
Mikor van ünnep a misszionáriusnak?
Tudod-e a magyar miatyánkot?
Ünnep
Muzsikától zengő karácsony
Koloss István orgonaművész az ünnep zenéjéről
Karácsony jelentése
Ünnep idején...
Elfelejtett népszokás: a kántálás
Párbeszéd
Az agykutató kihívása és a Cili-torta
Beszélgetés Vizi E. Szilveszterrel, az MTA elnökével tudományról és karácsonyról
Képzelt karácsony 2002
Jászol és kereszt
Fórum
Az életválságok ajándéka
Hézser Gábor pasztorálpszichológus a családok belső fejlődéséről
A karácsonyfás ember
Keresztény család a változó világban
Veszprémi lelkinap és tanúságtétel
Fórum
Porcelánfej és a dédunokák
Mária néni karácsonyi babái
A szeretet mozaikjai
Karácsony előtti vendégségben Gallaiéknál
Fájdalmak - az életért
A szülés misztériumáról
Mozaik
Betlehemi jászolkiállítás a Várban
Kerámiaműhely Kismaroson
Karácsonyi ünnepség a Patronában
Adventi est Simon Andrással
Betlehemi láng
Ünnep
Angyalok és pásztorok
Látlak, Uram!
Fórum
A jó hír az első
Hamarosan a fél ország nézheti a Hír TV műsorát
Tíz év a magyarság és a kultúra szolgálatában
A Duna Televízió születésnapjára
KDNP kontra KDNP
Túl a politikai otthontalanságon?
Párbeszéd
Esélyek és aggodalmak
Beszélgetés Csáky Pál szlovákiai magyar miniszterelnök-helyettessel
Ifjúság
Isten, a hajléktalan
Találkozó Párizsban
2002. december 28-2003. január 1.
Gospel mise
Krakkói jegyzetek
Védtelen Védelmező
Karácsonyi kérdés
"Megvetett volt, utolsó az emberek között..."
Fórum
A kereszténység és a magyarság tetterejével...
Simándy Józsefről
Az asszony, aki a hegyekből jött
Ötvenéves ajándék
Az Ige testté lett tőled
Fórum
A 2002-es esztendő krónikája
Előzetes a 2003-as esztendő fontosabb eseményeiből
Fórum
Rejtvényzuhatag
Karácsonyi totó
Mozaik
Jézus az ég oltárán
Télen virágzó kamélia
A mókus karácsonya
Fiú születik
Az Astra bábegyüttes műsoráról
Emlékharang
Élő betlehem

 

Szentírás-magyarázat

A megpillantott üdvösség

Szent Család vasárnapja - Lk 2,22-40

A történetben nagyobb hangsúly esik a szimbolikus gesztusokra, mint a történtek pontos részletezésére. Lukács jegyzetei ezekről az eseményekről történeti szempontból elnagyoltak. A templomi bemutatás és Simeon, illetve Anna próféta asszony monológja áll a középpontban, ez alkotja az elbeszélés gerincét.


János elbeszélésével ellentétben Lukács csak utal a körülmetélésre - amely egy, a bibliai ősatyákat megelőző rítus volt, amely Izraelben vallási jelentőséget kapott. A seb a választott néphez tartozást jelentette, mely mindig emlékeztette a néphez tartozásra, és később a keresztények ebben az egyházba beiktató szentség, a keresztelés előképét látták. A körülmetélés összekapcsolódott a névadással is. Az elsőszülöttért bemutatandó áldozatért azonban nem kellett feltétlenül Jeruzsálembe zarándokolni, ez Lukács irodalmi intenciója. Jézus neve szokványos: jelentése "Jahve - szabadítás", mely Jézus esetében speciális jelentést kap, egészen másként cseng, mint a rokon név Józsue, az Ígéret Földje felszabadítójának neve.

A jelenetnél felsorakozik a Szent Család, mert ez a szertartás egybe esik Mária tisztulásának a rítusával is, melyet a Leviták könyve (12,1-8) előírt. Bár a törvény csak az aszszony tisztulásáról rendelkezett, de az evangélista mintha Józsefet is be akarná vonni valamiképpen ebbe a tisztulásba. Jóllehet a szertartás a felnőttek kötelessége, mégis Jézus kerül a figyelem középpontjába, aki elhomályosítja szüleinek tetteit.

Lukács két, viszonylag egyszerű, jámbor megnyilatkozást rendel ehhez a történethez. Simeon énekét (25-35) és Anna próféciáját (36-38). A két prófécia emeli ki ezt a történetet a megszokott öszszefüggésből. Simeon "a lélek ösztönzésére" megy, hogy találkozzék a gyermek Jézussal, de ez a találkozás egyrészt élete beteljesülése, másrészt alkalom arra, hogy Jézus és Mária jövőjéről szóló próféciát mondjon. Jézus "jel lesz, amelynek ellentmondanak" - Mária pedig a szenvedéssel áll fia mellett - "lelkedet tőr járja át". Anna bemutatása részletes, de az általa mondottakat nem idézi szó szerint Lukács, mivel valószínűleg Simeon próféciájának tartalmi megismétlése volt.

A köztudatban csak "nunc dimittis"-ként (annyit jelent: most bocsásd el) ismert prófécia egyben a gyermekségtörténet utolsó éneke is. Simeon örömujjongásában visszacseng a megváltóját megtalált egyház öröme is: "látták szemeim az üdvösséget". A kis Szent Családra rátalált az egyház nagy családja.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu