 |
Főoldal
|
|
Címlap
|
"Nagy örömet hirdetek nektek és az egész népnek"
Karácsony és újév között
|
Lelkiség
|
Az élet misztériuma
Homíliavázlat
Az eszköztelenség esélye
Szentírás-magyarázat
"Megtestesülésed titkát megismertük"
Élet és liturgia
Karácsonyi készülődés
A két hét liturgiája
B év
|
Lelkiség
|
A megpillantott üdvösség
Szentírás-magyarázat
Egy tematikus ünnep
Élet és liturgia
Az élet és szeretet bölcsője
Homíliavázlat
A Szeretetláng Mozgalom
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
Altató
Kelemen Erzsébet
|
Katolikus szemmel
|
Az ítélettől a születésig
Apám üzenete
Az élet kultúrájáért!
Felelősek vagyunk gyermekeinkért, tanítványainkért
Hányféle az ünnep?
Sötét
(ezer gyors)
Arányok
Lapszél
|
Fórum
|
Ránk, magyarokra a csöndes méltóság jellemző
Beszélgetés Erdő Péter kinevezett érsek-prímással lelkipásztori tervről, tudományról, kultúráról, papokról, világiakról,
Ki a prímás?
|
Fórum
|
Csak a felkészültek mentek el
Istennel nem lehet játszani
Hit és segítő kéz
Találkozás Vecsei Miklóssal, a hajléktalanügy miniszteri biztosával
|
Fórum
|
Mivel mérhető a kereszt súlya?
Az ipolytölgyesi szeretetotthon
|
Élő egyház
|
Egyházi vezetők tárgyalása a köztársasági elnöknél
Munkacsoport a kormány és az egyházak képviselőiből
Templomszentelés Szikszón
VI. Életvédő Zarándoklat
Új hittankönyv-sorozat
Szentmise Antall József emlékére
Karácsonyra várva Wekerlén
|
Élő egyház
|
Európa keresztény gyökerei és Törökország
Karácsony a Kenyér Városában
|
Fórum
|
Karácsony a világban
Isten kicsi disznaja, akit báránynak mondunk...
Mikor van ünnep a misszionáriusnak?
Tudod-e a magyar miatyánkot?
|
Ünnep
|
Muzsikától zengő karácsony
Koloss István orgonaművész az ünnep zenéjéről
Karácsony jelentése
Ünnep idején...
Elfelejtett népszokás: a kántálás
|
Párbeszéd
|
Az agykutató kihívása
és a Cili-torta
Beszélgetés Vizi E. Szilveszterrel, az MTA elnökével tudományról és karácsonyról
Képzelt karácsony 2002
Jászol és kereszt
|
Fórum
|
Az életválságok ajándéka
Hézser Gábor pasztorálpszichológus a családok belső fejlődéséről
A karácsonyfás ember
Keresztény család a változó világban
Veszprémi lelkinap és tanúságtétel
|
Fórum
|
Porcelánfej és a dédunokák
Mária néni karácsonyi babái
A szeretet mozaikjai
Karácsony előtti vendégségben Gallaiéknál
Fájdalmak - az életért
A szülés misztériumáról
|
Mozaik
|
Betlehemi jászolkiállítás a Várban
Kerámiaműhely Kismaroson
Karácsonyi ünnepség a Patronában
Adventi est Simon Andrással
Betlehemi láng
|
Ünnep
|
Angyalok és pásztorok
Látlak, Uram!
|
Fórum
|
A jó hír az első
Hamarosan a fél ország nézheti a Hír TV műsorát
Tíz év a magyarság és a kultúra szolgálatában
A Duna Televízió születésnapjára
KDNP kontra KDNP
Túl a politikai otthontalanságon?
|
Párbeszéd
|
Esélyek és aggodalmak
Beszélgetés Csáky Pál szlovákiai magyar miniszterelnök-helyettessel
|
Ifjúság
|
Isten, a hajléktalan
Találkozó Párizsban
2002. december 28-2003. január 1.
Gospel mise
Krakkói jegyzetek
Védtelen Védelmező
Karácsonyi kérdés
"Megvetett volt, utolsó az emberek között..."
|
Fórum
|
A kereszténység és a magyarság tetterejével...
Simándy Józsefről
Az asszony, aki a hegyekből jött
Ötvenéves ajándék
Az Ige testté lett tőled
|
Fórum
|
A 2002-es esztendő krónikája
Előzetes a 2003-as esztendő fontosabb eseményeiből
|
Fórum
|
Rejtvényzuhatag
Karácsonyi totó
|
Mozaik
|
Jézus az ég oltárán
Télen virágzó kamélia
A mókus karácsonya
Fiú születik
Az Astra bábegyüttes műsoráról
Emlékharang
Élő betlehem
|
|
 |
 |
Ki a prímás?
A korai egyházszervezetben a mostaninál nagyobb jelentőségű volt a prímás szerepe. (Római tartózkodása idején Erdő Péter - Lékai László bíboros kérésére - könyvet írt a témáról.) Prímásnak nevezték azt a püspököt, aki más érsekek fölött joghatósággal rendelkezett. E címet eredetileg a régi római közigazgatás alapján viselték. A Római Birodalomban ugyanis területi egységekre osztották a provinciákat, és az egységeket sorszámmal látták el. Az egyes sorszámot viselő terület érseke volt a prímás. Ilyen, ókori eredetű például a lyoni vagy a toledói érsek prímási címe. Későbbi, középkori forrásszövegek alapján ismerjük azt a vélekedést, hogy ha egy nagy lélekszámú pogány nép egyszerre veszi fel a kereszténységet, nem elég, hogy egy püspök vagy érsek legyen a főpásztoruk, hanem olyan hierarchiát kell szervezni a számukra, amelynek az élén álló érsek egyúttal prímás is. Tíz-tizenkét egyházmegye tartozott a prímás-érsek alá. Történettudósok szerint Szent István király egyházszervezői koncepciója erre az elvre alapult, s megalapozottnak látszik az a hagyomány, hogy az esztergomi érsekség prímási rangja a magyar egyházszervezés kezdeteitől datálható. A nemzeti szuverenitásra törekvést fedezhetjük fel ebben, azt az igényt, hogy a magyar egyház ne függjön más egyháztartományoktól. Nem véletlen ez, hiszen tudunk példát ennek az ellenkezőjére is. A cseh egyház például sokáig az egyik német egyháztartományhoz tartozott, és csak a XIV. században szerveződött külön tartománnyá, s lett Prága önálló érsekség.
Manapság csekély a primácia gyakorlati jelentősége, hiszen az egyházi törvénykönyv 1917-ben kimondta, hogy pusztán címüknél fogva a prímásoknak nincs külön kormányzati hatalmuk, hacsak pápai kiváltság vagy a szokásjog nem biztosít a számukra valamilyen jogot.
Jelenleg a magyar pírmás néhány ősi eredetű jogosítványnyal rendelkezik. Ezek közül az egyik, hogy harmadfokú bíróságot tarthat fönn, amely például házassági perekben Rómába való fellebbezés nélkül dönthet. Ennek gyakorlati jelentősége többek között, hogy megtakarítható az akták költséges fordítása. Nemzeti zsinatot is összehívhat a prímás, ám ilyenre több mint száz éve nem került sor. 1990-ig automatikusan a prímás volt a püspöki kar elnöke, azóta ezt a tisztséget választással töltik be a püspökök, mivel a Szentszék beleegyezésével módosult a püspöki konferencia szabályzata.
|
 |
 |