Uj Ember

2002.06.16
LVIII. évf. 24. (2811.)

Boldog Jolán IV. Béla és Mária királyné hetedik gyermeke
(Az aranymisés Prokop Péter festménye)

Főoldal
Címlap
A történészek ma is kutatják az okát
A Székesfehérvári Egyházmegye jubileuma
Mire büszke a jubiláns egyházmegye püspöke?
Hamarosan országos katolikus rádióadás indul
A püspöki kar nyári üléséről
Érettségi
Lelkiség
"Kérjétek az aratás Urát..."
Évközi 11. vasárnap
Életige 2002. június
"Menjetek és tanuljátok meg, mit jelent: irgalmasságot akarok, nem áldozatot"
A politikusok nyolc boldogsága
Erőseket megszégyenítő gyöngeség
Harmincöt éves a katolikus Karizmatikus Megújulás
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Éneklő szívvel!
(Egy énektanár levele most szentelődő tanítványaihoz)
Otthon - a magasban
(Egy oktató följegyzéseiből)
Nádszál-ország
Taps a templomban
Vízvezeték
(ezerötszáz gyors)
Fórum
Papjaink
Nyílt levél az újmisésekhez
Kedves Barátaim!
A Lélek hívása
Epiklézis a papszentelés szertartásában
Magyar papnövendékek Rómában
Fórum
Lélekben mindig mosolyogjunk!
"Ha lenne erőm, többet is imádkoznék"
A pap rózsája
"Visszahódítottuk Krisztusnak a bányavidéket"
Farkas Attila aranymisés
"Nem anyagbeszerző, hanem pap akarok lenni"
Erb József ezüstmisés plébános
Figyelni a rejtjeles üzenetet
Papok világstatisztikája
Papok száma az egyes országokban
Élő egyház
Valami szép és új születik
A kecskeméti Szent Család-templom és közösségi ház
Szent Istvántól a Millenniumig
Az egyházművészeti tanács ankétja
Máltai Mentők Napja
Mentés Magyarországon és a magyarlakta területeken
Élő egyház
Hit és kultúra egysége
Az angliai papképzés reformja
Az EU lobogójáról
Fórum
Úgy vagyunk szegények, hogy az gazdagság
Hitelessé tenni az evangéliumot (1. rész)
Mozaik
Pio atya titka
Megújult a Szentháromság-szobor
Klü-klü-klü!
Fürdőkád a téren
Római mesék
Fórum
Férfinak és nőnek teremtette Isten az embert
Apátlan társadalomban élünk?
Beszélgetés Benkő Antal jezsuita pszichológussal
Fórum
Az apa szerelme - a gyermek gazdagsága
Tégy a szeretetért!
Örök szerelem?
Apák imái
"Várandós" apa imája
Fórum
A legfontosabb - ami sosem elég
(Családregény)
Hiába szeretem...
Tudod, hogy nincs bocsánat
Vasárnap este
Fórum
"Újfajta" apák...
Változások a családon belül
"Na, Jézus segíts, gyí!"
Takács Nándor püspök - az apáról
Amikor először mondták nekem: apa
Fórum
Mikor beszélgettetek legutóbb?
Szeminárium apák és fiaik számára
Az apaság iskolái
A lámer apa
Fórum
Született tekintély?
Atyák és apák
A tenger és a csepp

 

Otthon - a magasban

(Egy oktató följegyzéseiből)

A címben foglalt jelzés afféle elszólása volt az egyik vizsgázómnak. Illyést idézte, s a kötet: Haza a magasban így módosult "improvizációjában." Mindenesetre az idézet már pontosan érkezett:

Jöhet az idő, hogy emlékezni

bátrabb dolog lesz, mint tervezni -

bátrabb új hont a múlt időkben

fürkészni, mint a jövendőben - ?

Villogón éles a kérdés, és egyre jobban "a nyakunkra tétetik a kés", akik halljuk, de meg nem fontoljuk a tételt: Figyelj hát és tanuld a példát, / a messzehangzóan is némát. De mi ez a példa, s mire nyújt tervet a múlt?

Próbálom mérlegre tenni az elmúlt esztendő munkáját az újak körében; akik az érettségi asztaltól jöttek fölvételizni, s egy esztendeje koptatják a lépcsőt főiskolai "szinten". Az önszámadás a legnehezebb, vagyis: megtettem-e, amit meg kellett tennem a tanítóképző főiskolán, amelynek réztábláján ez a jelző áll: római katolikus. Mindkét szó kétezer esztendőre "hanyatlik" vissza (sajnos, legtöbbször hanyatlik, ha a türelmetlen magamféle summázza a súlyos szavakat), és eredetét keresi az oktatásnak meg a nevelésnek a kereszténység történetében. Mészáros István húsz esztendeje írt könyve kerül a kezembe, sebtiben újra belelapozok és töprengve kérdem: Mióta van iskola? A kiváló szerző háromezer évről beszél, de azt is megkérdezi: Vajon 2000-ben is járnak-e majd iskolába a gyerekek?

Túl vagyunk a kétezredik éven, iskolák nyílnak, alakulnak, az egyházak is szorgoskodnak. Mondogatom olykor esténként, ha zötyög velem az erdőn át a kisvonat: amint az erdő gyarapszik fáiban, ha jól gondozzák, nemzedékek csak gyarapítják a modern oktatást - igényeikkel. De mi lesz a neveléssel? Az említett szerző az oktatógép kapcsán írja: ...a gép csupán eszköz. Ember tanít itt is embert, újfajta eszköz - egy gép - közbeiktatásával. Mennyire fontos ez az utolsó szó; amilyen tökéletes Babits katolikus értelmezése a világszemléletben, ugyanúgy meghaladhatatlan a definíció, hogy Jézus Krisztus maga a kereszténység. Csupa cselekvő valóság az iskola - ha tartalmában elemezzük, s az is marad, ha evangéliumi értelemben fogalmazzuk meg hivatását a XXI. században. Mert ismét szükség van erre! Túlságosan megosztó a pluralizmus, szinte megfoghatatlan az értelemnek a centrum, amely nélkül pedig nem létezik nevelés.

És természetesen sorsdöntő a nevelői magatartás. Parkban ülő két idősebb férfi elcsüggedt hangon arról beszélgetett, hogy unokáik egyazon iskolából mentek kirándulni - tanáraikkal, akik közül kettőt a srácok az erdei kisvendéglőből "hót részegen" húztak ki, tuszkoltak fel az autóbuszra. Állt néma csend, jómagam csak lehorgasztottam a fejem, szinte a földre ejtve.

*

Itt van kezem ügyében ez a kis könyv Bognár Cecilről. Egyesek még emlékezhetnek rá bencés iskolákból, a Dugonics Társaságból vagy akár a szomorú visszavonultság éveiből, amikor a politika szólt közbe, amely nem ismert sem Istent, sem embert. Pedagógiát hogy ismert volna? Áldom Hász Erzsébet kezét, aki a könyvbe tanulmányt írt, szövegeket válogatott Bognár Cecil írásaiból. Köszönetet mondok az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumnak, amiért kiadta e fontos erősítő könyvet abban a sorozatban, amely ezt a címet viseli: Tudós tanárok - tanár tudósok. Portrét kapott már eddig Jedlik Ányos meg Finánczy Ernő, Schütz Antal és Németh László s még tízen. Bognác Cecil, a magyar iskolaügyből 1948-ban kiparancsolt szelíd, bölcs szerzetes tanár (aki "mellesleg" az elméleti fizika és a pedagógia bölcsészdoktora volt) lapjai közül azt kapom ki elsőnek, ami a tanár-gyermek (diák), de a szülői ház kapcsolatában a lélektan diktálta szempont:

A gyermekkor örömeibe legkeserűbb ürömcseppeket a félelem érzése adja. Az előtte felbukkanó sok ismeretlen jelenség, továbbá saját gyengesége idézi elő a félelmet. A kisgyermek a nagyon feltűnő és szokatlan dolgoktól könnyen megijed. A gyenge idegzetű gyermek különösen hajlamos az ok nélküli félelemre. A helytelen nevelés sok esetben nagyra növeli ezt a hajlamot (...) A gyermek minden porcikája feszül a tevékenység vágyától. Nagy kín számára, ha tétlenül, mozdulatlanul kell meghúznia magát. Kegyetlenség tehát a felnőttektől, ha saját kényelmük érdekében erre kárhoztatják. Nemi is fejlődhetik egészségesen a gyermek, ha a tilalomfák valóságos erdeje veszi körül...

Folytatni kellene a serdülőkor elidegenítő éveitől, s tán Rilkét idézni, aki egy ideig haragudott az apjára (joggal), esetleg olyan panaszokat emlegetni, amikor a már húszesztendős hallgató mondja el bánatát, mert bízik az oktatójában, aki rendszeresen érdeklődik hogylétéről a folyosón, és sétálgatva megszólítja növendékeit...

Igen, a bizalom, amely félelmet oszlat, biztos pontot jelent. S az sem nélkülözhető, hogy akár a természettudományok tanára is gondolataiba szője a lélek szavát - amint az egyik kollégám okosan megjegyezte a minap. Szomjasak a fiatalok (mint már korábban írtam) az éltető vízre, s a kikopott világ még felnőttségükben is a félelmet erősíti bennük. Ténykedésük ne abban valósuljon karitatív munkává, hogy italmámortól elbódult tanáraikon segítenek, vagy netán ők bódulnak meg tizenkét év eltelte után is a rég megromlott ideológiától, mert a tisztelt oktató arra sem ad, hogy a tulajdonképpen maga által ugyanúgy utált ódon hazugságokat revideálja. Ha komoly a hivatásérzése, gondolkodjék, hiszen vannak örök igazságok, ha meg nem hiszik, mi szükség van rájuk, főleg egyházi elkötelezettségű oktatási intézményekben?

Mennyire igaza van Bognár Cecilnek, ha a mára gondolunk - s a jövőre: Az iskolának sokkal nagyobb a szerepe a gyermek életében, mint a múltban volt.

Vegyük csak elő Pestalozzit meg a többieket, Antall Józsefet, Fülep Lajost, Teleki Pált, Bocsor Istvánt, Győri Tibort, s vallassuk életművüket. Őket, akik még annyit üzennek e hanyatló nép lányainak, fiainak, hogy a múlt példái nyomán bátrabb, új otthon szülessék - a magasban.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu