Uj Ember

2002.01.13
LVIII. évf. 2. (2789.)

Segítünk,
hogy te is ott lehess!
Az Új Ember pályázata a torontói Katolikus Ifjúsági Világtalálkozóra.

Főoldal
Címlap
Urunk megkeresztelkedése
Újabb kéznyújtás Oroszországnak
Tervezik a Szentatya látogatását
Vízkereszt Rómában
Püspököket szentelt a pápa
A taizéi testvérek köszönete
A gyűlölet mártírjai?
Lelkiség
Élő víz fakad
A mi keresztségünk
ÉLET ÉS LITURGIA
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
A templomok tornya egyfelé mutat
Nagyon vigyáznának rá...
Rövid üzenetek a múltból
LELKI ISMERET
Lapszél
Névadás vagy keresztség?
Élő egyház
A "nagy Takács" példája
Takács József emlékének
Irgalmasok Pesten és Budán
Szemlélődő domonkos nővérek
Ünnepi ének
Medvigy Mihály halálára
Élő egyház
Hogyan segített a lengyel egyház a hadiállapot idején?
Prímási bizottságot is létrehoztak
Fórum
Melyik az érvényes keresztség?
Egy régen várt megegyezés
Az ökumenikus esketési szertartások rendjéről
"Messze nem hittérítésről van szó!"
Ökumenikus szeretetotthon Dabason
"Reformátusnak kereszteltek, katolikus lettem"
Ne azt keressük, ki honnan jött
Fórum
Spirituális "éhség" Európában
"Az Ige a hallgatás köntösében jár"
Tartoztam ezzel Taizének
Először Taizéről
Az archívumban kutatva találtuk az alábbi kis írást, amely 1954. március 7-én jelent meg az Új Emberben. Ez volt az első
Nagyobbat emelt testénél
Fórum
Az ember a legfontosabb
I. Bartolomaiosz pátriárka
Tankokkal taposták agyon a fegyvertelen embereket
Doni emlékmise a Mátyás-templomban
Dolgok elé
Fórum
Több mint kétharmados többség
Gyorsmérleg a népszámlálás egyházi vonatkozásairól
Közel öt és fél millió tanúságtevő
Összehasonlításul: Szlovákia
Ifjúság
Segítünk, hogy Te is ott lehess!
Pályázat! Pályázat! Pályázat! Pályázat! Pályázat!
Fiatalok az ökumené szolgálatában
Az Ökumenikus Ifjúsági Iroda programjai 2002-ben
Csönd-cserepek
Morzsabuli
avagy apró emlékek szilveszterről
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
Színnel szőtt írások
Dáma, király, ász
Egy öltözőasztalnál
A szarajevói csarsija
Fórum
Ismerjük meg jobban egymást
Keresztény egyházak az egység útján
Hősök, szentek, farkasok
Millenáris tárlatok
Mozaik
Krisztus keresztelése
Firenzei festő, XVI. század utolsó harmada. Krisztus keresztelése (Esztergom, Keresztény Múzeum)
A tél örömei...
Gyertyagyújtás országszerte
Bombariadó a pesti bazilikában
Avokádókörte
Egzotikus gyümölcsök

 

Prímási bizottságot is létrehoztak

Hogyan segített a lengyel egyház a hadiállapot idején?

Húsz évvel ezelőtt Lengyelországban hadiállapot volt érvényben, amelyet 1981. december 13-án hirdettek ki - az alig fél évvel korábban hivatalosan engedélyezett független Szolidaritás szakszervezet és a köréje csoportosuló politikai ellenzék felszámolása céljából.


200 üzem lépett sztrájkba, közülük 40-ben erőszakos karhatalmi fellépés vetett véget a tiltakozó akciónak

Kijárási tilalmat vezettek be, a városok utcáin közös katonai és rendőrjárőrök, páncélosok cirkáltak. Korlátozták a szabad mozgást és a szabadságjogokat, cenzúrázták a leveleket, lehallgatták a telefonbeszélgetéseket, katonai irányítás alá vonták a legfontosabb közintézményeket és munkahelyeket. Felfüggesztették a társadalmi és szakszervezeteket, a Szolidaritást később törvényen kívül is helyezték. A központi és a 16 vajdasági pártlapon, valamint a hadsereg lapján kívül semmilyen más újság nem jelenhetett meg.

Csaknem tízezer embert internáltak, köztük a Szolidaritás országos tanácsának majdnem minden tagját. A hadiállapot kihirdetése után mintegy 200 üzem lépett sztrájkba, közülük 40-ben erőszakos karhatalmi fellépés vetett véget a tiltakozó akciónak. A sortüzeknek a sziléziai bányákban 9 halottjuk és több tucat sebesültjük volt.

A kijárási tilalmat 1982. május 2-án oldották fel, magát a hadiállapotot pedig 1983. július 22-én szüntették meg.

A hadiállapot halálos áldozatainak teljes listája máig várat magára. A rendszerváltás után egy parlamenti bizottság vizsgálta a korszakot, amely ´91-ben állapította meg a hadiállapot halottainak számát. Valójában ennél jóval többen lehettek. Közéjük kell számítani azokat is, akik az időszakosan kikapcsolt telefonok miatt nem juthattak életmentő orvosi segítséghez.

A hadiállapot kihirdetését követő első sokk után a társadalom védekezni kezdett, kialakultak a földalatti ellenállás, az internáltak megsegítésének formái. Hetente több száz illegális kiadvány jelent meg (a nyomtatásért vagyonelkobzás, börtönbüntetés járt), röpcédulák terjedtek, még bélyegeket is adtak ki, sőt 1982-ben már utcai tüntetések is voltak.

És mit tett a katolikus egyház ebben a helyzetben?

A hadiállapot törvényen kívül helyezett csaknem minden egyesületet, társadalmi szervezetet és sok intézményt, de az egyházzal ezt nem tehette meg. A templomok természetes módon az internáltak családtagjainak és mindazoknak gyülekezőhelyeivé váltak, akik rajtuk akartak segíteni. JózefGlemp bíboros, prímás már 1981. december 17-én életre hívta a szabadságuktól megfosztottakat és családtagjaikat segítő prímási bizottságot, amely fölött személyesen vállalt védnökséget.

A bizottság központja a politikai ellenzékkel már korábban jó kapcsolatokat ápoló varsói óvárosi Szent Márton-templom, és a mellette álló női ferences zárda lett. Wladyslaw Rodowicz állt az élén, aki még a német megszállás idejében - mint a földalatti Honi Hadsereg titkos rádiójának vezetője, később a hírhedt varsói Pawiak börtön, illetve a majdaneki és auschwitzi koncentrációs tábor foglya - jelentős konspirációs tapasztalatokra tett szert. Az emberek egyre jöttek, és hozták az adományokat. Volt, aki szabadidejét, más a gépkocsiját ajánlotta fel, pedig tudta, hogy lelepleződés esetén elkobozzák tőle. A templomkapu előtt "őrök" igyekeztek kiszűrni a nem odavalókat, a hatóságok ugyanis megpróbáltak "beépülni". Néhány belbiztonsági ügynök az iránt érdeklődött, hol léphetne be a földalatti Szolidaritásba, mások ZbigniewBujakkal, a független szakszervezet akkor legjobban keresett, illegalitásba vonult egyik vezetőjével szerettek volna halaszthatatlanul kapcsolatba lépni. Még Waldemar Chmielewski és GrzegorzPiotrowski - Jerzy Popieluszko atya későbbi gyilkosai - is feltűntek a zárda folyosóin.

A legbrutálisabb támadás az 1983. május 3-i illegális varsói tömegtüntetés után érte a bizottságot (ez a lengyel alkotmány napja, amely a rendszerváltás után lett ismét nemzeti ünnep, egyben a Legszentebb Istenanya, Lengyelország királynéjának ünnepe). Tucatnyi kommandós külsejű fiatalember rontott az épületbe, és erőszakkal magával hurcolta a bizottság négy tagját (a többieknek sikerült elrejtőzniük). Agyba-főbe verték, még lapáttal is ütötték őket. A rajtaütés célja alighanem megfélemlítés volt, emellett megpróbáltak nyomást gyakorolni a püspöki karra, hogy mondja le a pápa lengyelországi zarándoklatát (ez nem járt eredménynyel, a Szentatya 1983 júniusában szülőhazájába látogatott).

A bizottságnak különböző szekciói voltak: a csomagokat és adományokat válogatták, jogi tanácsokat adtak, a családokkal foglalkoztak, vagy az egyházmegyei segélyközpontokkal tartották a kapcsolatot, levéltárat, gyógyszertárat üzemeltettek. Az internáltakat és bebörtönzötteket látogató szekció tagjainak minden körmönfontságra és meggyőző erőre szükségük volt, hogy ne dobják ki őket rögtön a fegyintézetből. Kitartóan magyarázták, hogy a Lengyel Népköztársaság nem dől össze egy szeretetcsomagtól. Egy alkalommal éhségsztrájkoló foglyokat látogattak meg. Amikor az élelmiszert vásárolták, és megemlítették, hová viszik, fél áron adták oda nekik.

A prímási bizottság tagjai húsz év múltán nem szívesen beszélnek egykori tevékenységükről. Úgy tartják, nem tettek semmi különöset, csupán kötelességüket teljesítették. Az internáltak és családtagjaik nem felejtették el megköszönni a segítséget. Hálájuknak sokszor írásban adtak kifejezést, ezek az üzenetek megmaradtak. Az egyik így hangzik: "Talán megérte a börtön, mert így megtapasztalhattam az Önök szeretetét. Azóta jobban hiszek az emberekben".

T. Kovács Péter, Varsó

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu