Uj Ember

2001.11.04
LVII. évf. 44. (2779.)

November 5.:
Szent Imre ünnepe

Főoldal
Címlap
Házaspár a boldogok sorában
Befejeződött a szinódus
Üvöltő "intelligencia"
Lelkiség
"Hogy keresse és megmentse az elveszettet"
Évközi 31. vasárnap
Fölismerések pápája
Áhítat
Szentáldozás régen és ma (3.)
ÉLET ÉS LITURGIA
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
A jövő útja a család
Előzetes egy könyvsorozathoz
Tárgyilagos ember, bolond világban
Lelki ismeret
Istentelen esküdözés
(ezerötszáz gyors)
A bűnöző jogai
Lapszél
Élő egyház
Szociológiai kutatás Kelet-Közép-Európa egyházairól
Lezárult az Aufbruch-program
Takács Nándor püspök aranymisés
Kápolna a pásztói kórházban
Viharedzett falak és szívek
Ünnep a komáromi katolikus iskolában
Élő egyház
Kína misszionáriusa
Matteo Ricci emlékezete
Magyar ciszterci a pápai szentírásbizottságban
Keresztényellenesség Pakisztánban
Püspöki szinódus
Megválasztották a főtitkári tanácsot
Október 23. Capestranóban
Fórum
A zsoltárfordításról 4. rész
G. B. Shaw: Sosem lehet tudni
Bemutató a Madách Színházban
Az Olvasó írja
A szeretet mint ajándék
Könyvespolc
Rákos Sándor: A bárány lázadása
Fórum
A pápa személyes emlékei 1956-ról
Életkép a pesti utcáról
Hazánkért sírt a galamb
Krakkói töredékek a magyar forradalomról
Nemzedékek - hit, erkölcs és példaképek nélkül
Rockopera 1956-ról
´56-os kiállítás
Fórum
Jótékonysági koncert a Szent Ferenc Kórház javára
Beszélgetés Baltási Klára főnővérrel
Vándorbot
Új ifjúsági műsor a Duna Televízióban
Előkészítő találkozók novemberben
Fórum
Hitoktatás: kötelező választás?
Beszélgetés Huzsvár László püspökkel
"A gyermekek arcán látom a világot"
Ima az elmenőkért
Ifjúság
Jézus humora
Új idők Kharónja
Levél egy őszinte emberhez
Mesterséges értelem
Filmkritika
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
A magyar valóság kálváriáján
1956 elhunyt és élő hőseinek
A süni halála
Száműzöttek menedéke
Halottak-napi felhők
Fórum
Életige
2001. november
Hazai és nemzetközi számvetés
Európa kereszténysége a modern idők kihívása előtt
Küldetésben...
Budapesti fiatalok a perui misszióban
Mozaik
Növények teleltetése
Remete és pásztor
Szent Vendel ünnepe a rábaközi Szanyban
Tar Pál vatikáni kitüntetése
Tengernek Csillaga
Szent István intelmei latin-olasz nyelven
Petneházi hálaének Múcsonyban

 

Hitoktatás: kötelező választás?

Beszélgetés Huzsvár László püspökkel

A mai nagybecskereki püspökség Trianonig a csanádi püspökség részét képezte. A Szerb-Horvát-Szlovén, később Jugoszláv Királysághoz csatolt bánsági terület apostoli kormányzóságként működött 1986-ig, amikor II. János Pál pápa megalapította a - hivatalos elnevezéssel - Nagybecskereki - Zrenjanini püspökséget. A helyi egyház első megyéspüspökével, az 1988-ban felszentelt Huzsvár Lászlóval a Jugoszláviában október 15-ével bevezetett kötelező hitoktatásról beszélgettünk.

Püspök úr most érkezett egy megbeszélésről. Kivel, milyen céllal tanácskozott?


Huzsvár László püspök, a nagy szórványban élő magyarok lelkipásztora

- A nagybecskereki körzet közoktatási miniszteri biztosával találkoztam, hogy tisztázzuk, mit jelent a fakultatív kifejezés a hitoktatásban. Az október 15-étől bevezetendő hitoktatásra vonatkozó miniszterelnöki rendelkezés új tantárgy indításáról szól. Az új tantárgy kötelező, a gyermekek és a szülők ezen belül választhatják a hittant, vagy ennek alternatíváját, a polgári erkölcstant.


A nagybecskereki székesegyház

A hírek szerint vannak azonban, akik a választást nem a tantárgyon belül, hanem magára a tantárgyra vonatkoztatják?

- Az oktatás indulása előtt néhány nappal ez a fő probléma. A kormány által kiadott rendelkezéssel szemben a közoktatásügyi minisztérium - a fakultatív kifejezés filozófiai értelmezésére támaszkodva - azt mondja, a fakultatív kifejezés négyféle jelentéssel bír: vagy a hittant, vagy az erkölcstant, vagy mindkettőt vagy egyiket sem választja a diák.

Eléggé különös, hogy a miniszterelnök döntésével szembeszáll az irányítása alá tartozó szakminisztérium. Netán a kényes jugoszláv belpolitikai viszonyokból következik ez?

- Azt gondolom, igen. S abból, hogy ötven esztendő kihagyás után az erre hivatott - hatalomban lévő - személyek nincsenek tisztában bizonyos alapkérdésekkel. Általában liberális beállítottságúak, akik mindent saját ideológiájuk szerint közvetítenek.

Jugoszláviában mikor tiltották be a hitoktatást?

- 1944 október elején vették át a hatalmat a Tito-féle kommunisták, s megérkeztek a szovjet seregek is. Rövidesen kialakult az új közigazgatás. Ekkor a bizonyítványokban még szerepelt a hitoktatás, 1945 szeptemberében még mindig kötelező tárgy volt, de a valóságban már nem létezett.

Az iskolaigazgatók, a pedagógusok hogyan viszonyulnak az új tárgyhoz?

- A politikai vitáról tudnak az iskolaigazgatók is, s ennek árnyékában a maguk hanyag eleganciájával intézik. A szülők akaratát - ugyanis első osztálytól felmenő módon vezetik be az oktatást - ki kellett kérni. A szülőket szombaton behívatták, azzal, hogy hétfőre adjanak végleges választ. Többsége nem is értette meg, valójában miről van szó.

Különös, hogy tanév közben döntenek új tárgy bevezetéséről.

- Ennek érdekes háttere van. A miniszterelnökség a szerb ortodox egyház patriarchátusával összhangban úgy találta helyesnek, hogy minden elodázás nélkül már ebben a tanévben kötelező legyen a hitoktatás.

Ekkor az ellenzék a kormányt alkotmánysértéssel vádolta, arra kényszerítve, hogy a tárgynak legyen alternatívája. Így született meg egy tárgyon belül a hittan és erkölcstan. A patriarchátus mindent megtesz annak érdekében, hogy a rendelkezést az elsődleges értelemben - tehát a tárgyon belüli választási szabadsággal -- tolmácsolják.

Önök mennyire vannak fölkészülve? Hitoktatókra van szükség, egyáltalán a diákság mekkora tömegét érinti a római katolikus hitoktatás?

- A diákság létszáma a sebtében lebonyolított jelentkezés miatt alacsony. A középiskolások egyáltalán nem jelentkeznek, mert megterhelésnek tekintik.

Inkább a polgári erkölcstant választják?

- Azt sem. Az iskolaigazgatók ugyanis azt a megoldást szorgalmazzák, hogy a diákok egyiket se válasszák. Talán azért se, mert a tanárok nem tudják elképzelni, mit taníthatnának az úgynevezett polgári erkölcs címen. Előbb született meg az elnevezés, tartalom nélkül.

Az iskolai hittanra elsősorban a plébániai hittanra járók jelentkeztek?

- Azoknak is csak csekély hányada. A szülők ugyanis kijelentik, hogy nem terhelik tovább a gyermeket, elégséges a plébániai hitoktatás. Másrészt a szülők kellő információ hiányában nem tudják, kik tanítják a tárgyat. A szülők félnek attól, hogy azok oktatják hittanra a gyermekeket, akik harminc éven keresztül a marxizmust tanították. Ettől nem kell tartaniuk: a lelkipásztorok és a püspökség által kinevezett világi hitoktatók készek a tanításra.

Az iskolai hitoktatással kapcsolatban a római katolikus püspökségek Szerbia területén nyáron kiadtak egy körlevelet, a hívőközösség száma azonban a nyaralások miatt jelentősen csökken a templomokban, így nem is igen volt módunk, hogy a hittanos gyerekek szüleivel érintkezzünk. Azt is meg kell jegyezni, hogy azoknak a gyermekeknek a szülei, akik szeptemberben első osztályba kerültek, elvétve járnak templomba. Ez a réteg azok közül kerül ki, akiknek már a szüleik sem ismerték a hitoktatást.

elmer

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu