Uj Ember

2001.11.04
LVII. évf. 44. (2779.)

November 5.:
Szent Imre ünnepe

Főoldal
Címlap
Házaspár a boldogok sorában
Befejeződött a szinódus
Üvöltő "intelligencia"
Lelkiség
"Hogy keresse és megmentse az elveszettet"
Évközi 31. vasárnap
Fölismerések pápája
Áhítat
Szentáldozás régen és ma (3.)
ÉLET ÉS LITURGIA
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
A jövő útja a család
Előzetes egy könyvsorozathoz
Tárgyilagos ember, bolond világban
Lelki ismeret
Istentelen esküdözés
(ezerötszáz gyors)
A bűnöző jogai
Lapszél
Élő egyház
Szociológiai kutatás Kelet-Közép-Európa egyházairól
Lezárult az Aufbruch-program
Takács Nándor püspök aranymisés
Kápolna a pásztói kórházban
Viharedzett falak és szívek
Ünnep a komáromi katolikus iskolában
Élő egyház
Kína misszionáriusa
Matteo Ricci emlékezete
Magyar ciszterci a pápai szentírásbizottságban
Keresztényellenesség Pakisztánban
Püspöki szinódus
Megválasztották a főtitkári tanácsot
Október 23. Capestranóban
Fórum
A zsoltárfordításról 4. rész
G. B. Shaw: Sosem lehet tudni
Bemutató a Madách Színházban
Az Olvasó írja
A szeretet mint ajándék
Könyvespolc
Rákos Sándor: A bárány lázadása
Fórum
A pápa személyes emlékei 1956-ról
Életkép a pesti utcáról
Hazánkért sírt a galamb
Krakkói töredékek a magyar forradalomról
Nemzedékek - hit, erkölcs és példaképek nélkül
Rockopera 1956-ról
´56-os kiállítás
Fórum
Jótékonysági koncert a Szent Ferenc Kórház javára
Beszélgetés Baltási Klára főnővérrel
Vándorbot
Új ifjúsági műsor a Duna Televízióban
Előkészítő találkozók novemberben
Fórum
Hitoktatás: kötelező választás?
Beszélgetés Huzsvár László püspökkel
"A gyermekek arcán látom a világot"
Ima az elmenőkért
Ifjúság
Jézus humora
Új idők Kharónja
Levél egy őszinte emberhez
Mesterséges értelem
Filmkritika
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
A magyar valóság kálváriáján
1956 elhunyt és élő hőseinek
A süni halála
Száműzöttek menedéke
Halottak-napi felhők
Fórum
Életige
2001. november
Hazai és nemzetközi számvetés
Európa kereszténysége a modern idők kihívása előtt
Küldetésben...
Budapesti fiatalok a perui misszióban
Mozaik
Növények teleltetése
Remete és pásztor
Szent Vendel ünnepe a rábaközi Szanyban
Tar Pál vatikáni kitüntetése
Tengernek Csillaga
Szent István intelmei latin-olasz nyelven
Petneházi hálaének Múcsonyban

 

Farkas Péter

A jövő útja a család

A jövővel foglalkozó szakemberek egy része a XX. századot a család századának nevezte. Ennek egymással ellentmondó okai vannak, ugyanis a családot soha nem fenyegette még annyi veszély, mint korunkban, de soha nem állt ennyire a figyelem középpontjában sem, mivel nyilvánvaló lett minden államformában, hogy a közerkölcs nem képzelhető el egészséges család nélkül.

A család a modern korban is a legbensőségesebb és legmélyebb közösségre nevelő erő és lehetőség, ugyanakkor a legjobb és legalkalmasabb közege az egyéniség formálódásának. Reprodukciós, gondozói, nevelői és érzelmi funkciói megmaradtak, sőt fokozott jelentőséget kaptak. Ha meg is maradtak ezek a funkciók, sajnos az elmúlt két évszázad valóságos szellemi és lelki merényleteket indított a család ellen.

Marx a társadalom bajainak okát a keresztény családban látta, mondván, hogy az magába zárt, Freud a családi köteléket az egyén szabadságának hátráltatója és a különböző komplexusok gyökereként tüntette fel. A feminista D. Cooper szerint az utóbbi két évszázadban a család lerohanta az egyének életét. A Marxtól örökölt gondolatokat nálunk továbbfejlesztette a Rákosi-korszak, majd a szocializmus felpuhult formája sokkal szívesebben látta a család nélküli izolált embert, a gyermektelen nőt, mint a család védettségét élvező személyt.

Korunkban szükség volna olyan tömegkommunikációs gyakorlatra, amely nyilvánosságot mer adni a jó példának. De a média nemcsak nem vállalja ezt a szerepet, de zavaros minták, az eladhatóság kedvéért vonzónak feltüntetett, ám erőszakos, durva, családellenes magatartások gyakori bemutatásával óriási károkat okoz. A családi örömökről, a sokgyermekes családokról, a nehézségek ellenére boldogan élő közösségekről ritkán esik szó. Ha kisgyermekekkel foglalkoznak, legtöbbször mint a prostitúció, a kábítószer áldozatairól szólnak róluk.

A családokat és ezzel az emberiséget fenyegető nagy probléma a válások magas száma, és ezzel párhuzamosan a házasságok számának csökkenése.

Magyarországon 1941-ben 107 000 házasságból fölbomlott 12 000 (11,2 százalék); 1961-ben 83 000 volt a házasságkötések száma és 17 000 házasság bomlott fel (20,5 százalék). 1980-ban 80 000 házasságkötésből 27 000 végződött válással (33,8 százalék). Az 1990-es években már több mint a fele bomlik fel a házasságoknak.

Az okokat keresve nem lehet kétségünk afelől, hogy a ma divatos önzés, a kötöttségek elutasítása szerepelnek az első helyen. A családok instabilitásának jellemzője az is, hogy nem látják el maradéktalanul gyermeknevelő funkciójukat. Ezt jelzik az iskolák, illetve a deviáns magatartású fiatalokkal foglalkozó intézmények adatai.

A házasságok sok esetben azért nem bomlanak fel, mert meg sem kötik őket. Terjedőben vannak a rövid ideig tartó kapcsolatok, illetve az elkötelezettség nélküli együttélések. Amíg 1949-ben 1000 lakosra 11,7 házasságkötés jutott, 1997-ben csak 4,6. A házas népesség összlakossághoz viszonyított aránya 1980-ban 52 százalék, mely 1999-re 45 százalékra esett vissza. Emiatt a házasságon kívül született gyermekek aránya néhány év alatt majdnem megduplázódott.

A fiatalok az egyéni érdekérvényesítést, örömszerzést bálványozó divat hatására úgy érzik, hogy a házasság és a család gátolja énjük kibontakozását. Alapelv a fiatalság elkötelezetlen éveinek meghosszabbítása, a felnőtté válás késleltetése.

A világra hozott gyermekek száma is lehetne jóval magasabb. A családok egyharmadában nem él gyermek, a másik harmadában egy gyermek, 26 százalékában két gyermek, 5,6 százalékában három gyermek és 1,6 százalékában több gyermek.

170 ezer megfogant életből körülbelül 100 ezer születik meg évente. Ugyanakkor körülbelül 70 ezer abortuszt végeznek úgynevezett szociális okokból.

A családok működési zavaraira utal azok megtartó erejének drámai csökkenése is. A társadalom nagyon drágán fizet meg azért, hogy a korábbi politika a családokat nem támogatta megtartó erejük növelésében.

A történelem rengeteg példát szolgáltatott arra, hogy azok a társadalmak, amelyekben az individuális szempontok, így az anyagi jólét, a fogyasztás, az élvezet háttérbe szorítják a családot és más kisebb közösségeket - nem életképesek.

Van-e kiút? Igen, a keresztény család és a keresztény erkölcs a kiút. Van jövője az egyre ingatagabb társadalmakban is az erkölcsre és hűségre épülő kapcsolatoknak. Nem várható természetesen a társadalmat gyorsan és mélyen átformáló vallási megújulás, de a keresztény családok puszta jelenléte esélyt ad arra, hogy a szekularizációval és modernizációval szemben korrigáljon és integráljon.

Mit tud tenni a civilizáción keletkezett repedésekkel a keresztény család? Legalább az eddigi kóros lelki és erkölcsi állapotok gyógyításával megakadályozza az emberiség teljes leépülését és elmagányosodó géppé válását.

A Szentatya így ír erről: "A család a szeretet civilizációjának - mely a halál civilizációjának ellenpólusa - központja és szíve."

(A szerző szociológus, a PPKE Szociológiai Intézet munkatársa)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu