Uj Ember

2001.11.04
LVII. évf. 44. (2779.)

November 5.:
Szent Imre ünnepe

Főoldal
Címlap
Házaspár a boldogok sorában
Befejeződött a szinódus
Üvöltő "intelligencia"
Lelkiség
"Hogy keresse és megmentse az elveszettet"
Évközi 31. vasárnap
Fölismerések pápája
Áhítat
Szentáldozás régen és ma (3.)
ÉLET ÉS LITURGIA
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
A jövő útja a család
Előzetes egy könyvsorozathoz
Tárgyilagos ember, bolond világban
Lelki ismeret
Istentelen esküdözés
(ezerötszáz gyors)
A bűnöző jogai
Lapszél
Élő egyház
Szociológiai kutatás Kelet-Közép-Európa egyházairól
Lezárult az Aufbruch-program
Takács Nándor püspök aranymisés
Kápolna a pásztói kórházban
Viharedzett falak és szívek
Ünnep a komáromi katolikus iskolában
Élő egyház
Kína misszionáriusa
Matteo Ricci emlékezete
Magyar ciszterci a pápai szentírásbizottságban
Keresztényellenesség Pakisztánban
Püspöki szinódus
Megválasztották a főtitkári tanácsot
Október 23. Capestranóban
Fórum
A zsoltárfordításról 4. rész
G. B. Shaw: Sosem lehet tudni
Bemutató a Madách Színházban
Az Olvasó írja
A szeretet mint ajándék
Könyvespolc
Rákos Sándor: A bárány lázadása
Fórum
A pápa személyes emlékei 1956-ról
Életkép a pesti utcáról
Hazánkért sírt a galamb
Krakkói töredékek a magyar forradalomról
Nemzedékek - hit, erkölcs és példaképek nélkül
Rockopera 1956-ról
´56-os kiállítás
Fórum
Jótékonysági koncert a Szent Ferenc Kórház javára
Beszélgetés Baltási Klára főnővérrel
Vándorbot
Új ifjúsági műsor a Duna Televízióban
Előkészítő találkozók novemberben
Fórum
Hitoktatás: kötelező választás?
Beszélgetés Huzsvár László püspökkel
"A gyermekek arcán látom a világot"
Ima az elmenőkért
Ifjúság
Jézus humora
Új idők Kharónja
Levél egy őszinte emberhez
Mesterséges értelem
Filmkritika
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
A magyar valóság kálváriáján
1956 elhunyt és élő hőseinek
A süni halála
Száműzöttek menedéke
Halottak-napi felhők
Fórum
Életige
2001. november
Hazai és nemzetközi számvetés
Európa kereszténysége a modern idők kihívása előtt
Küldetésben...
Budapesti fiatalok a perui misszióban
Mozaik
Növények teleltetése
Remete és pásztor
Szent Vendel ünnepe a rábaközi Szanyban
Tar Pál vatikáni kitüntetése
Tengernek Csillaga
Szent István intelmei latin-olasz nyelven
Petneházi hálaének Múcsonyban

 

"Hogy keresse és megmentse az elveszettet"

Évközi 31. vasárnap

Szent Lukács a jerikói vak meggyógyításához hozzáfűz még egy, a városhoz kötődő eseményt: a vámos megtérését. Mindkét perikopának közös a mondanivalója, az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és megmentse azt, ami elveszett. Az előbbi epizódban a gyógyítás révén a beteget vezeti vissza a teljesebb életbe, az utóbbiban a megtérő bűnöst az üdvösség közösségébe. Az események színhelye, a hellenista Jerikó városa terméketlen, szinte holdbéli táj közepén, egy virágzó, zöldellő oázis mentén feküdt. Nagy Heródes szívesen időzött itt, úgyhogy a város szépen kiépült. A Jordán közelsége is hozzájárult ahhoz, hogy gazdasági jelentősége megnövekedett, így a fontosabb vámhelyek között tartották számon. Így érthető, hogy a leírás Zakeust a vámosok vezetőjeként mutatja be. A helyszín tehát kiválóan érzékelteti az események mondanivalóját, a terméketlen életből az igazi életbe vezetés titkát. Hogy az Evangélium üzenetét feltárjuk, érdemes az események szereplőiből kiindulnunk.

Zakeus, a fővámos kis termetű ember. Nyilván hallott már Jézusról, ezért látni szeretné. A leírás nem tartja említésre méltónak, hogy milyen szándék vezeti őt, valószínűleg csak a kíváncsiság. Mindenesetre szokatlan megoldást választ: ő, a méltóságos hivatalnok, mint egy utcagyerek, a fára mászva akar szemtanúja lenni Jézus jövetelének. Jézus viszont megszólítja őt, betér hozzá, és ez örömmel tölti el. A találkozás gyümölcse a megtérés: a haszonszerzésre épülő élet helyet ad az ajándékozó, segítő jóságnak. Jézus nem hívja őt, hogy kövesse evangéliumhirdető útján. Ő annak a hívőnek típusa, aki a helyi közösségben éli a megtérésből fakadó, jóságban gyümölcsöző hívő létet. A keresztény missziós törekvés nem mondhat le arról, hogy értékelje a Jézus iránt az emberi szívben kialakuló szimpátiát vagy akár kíváncsiságot. Nem lehet azon a címen visszautasítani, hogy szándékában tökéletlen, talán túlságosan felszínes, emberi. El kell fogadni kiindulópontnak, hogy erre építve eljusson a szív az igazi megismerésre és megtérésre. Lehet sok olyan felszínes találkozási pont az emberi életben, amely nyithat Jézus Krisztus és Evangéliuma felé. Ezek az első lépést jelenthetik a hit útján. A mai, csak saját magával törődő, éppen ezért elmagányosodó világban ilyen lehet a személyes odafordulás, az érdeklődő elfogadás és befogadás. Közelebb viheti az embert ahhoz a pillanathoz, amikor megérik benne a krisztusi üzenet: ma nálad kell megszállnom.

Azután ott az arctalan tömeg. Jézus miatt verődött össze, de mivel "arctalan", állásfoglalása kiszámíthatatlan. Most éppen a korabeli átlagfelfogást képviselik, elítélik Jézus döntését, hogy közösséget vállal a "bűnösökkel". Bár a tömeg véleménye erőt fejez ki, Jézus - küldetése tudatában - vállalja a szembesülést.

Krisztus közössége, az egyház is kerül hasonló élethelyzetekbe a történelem folyamán. Mennyivel egyszerűbb lenne követni az átlagvéleményt! Mégsem teheti, mert felelősséggel tartozik a rábízott krisztusi értékekért. Ez a feszültség kísérője az egyház földi működésének, különösen ma, amikor a közfelfogás erős szervezettséggel hangoztatja felszínes vélekedéseit, a "modernség" címszavával vértezve. Ugyanakkor figyelni kell az "idők szavára", mert ebben is felismerhető a megújulás záloga. Nem véletlen, hogy Szent Pál a pogány környezetben élő, attól szenvedő thesszaloniki közösségnek ezt írja: vizsgáljatok felül mindent, a jót tartsátok meg! (1Thessz 5,21). A hiteles őrzés gondja és a megújulás szükségessége teszi érthetővé, hogy az egyházi megnyilatkozások óvatosan, néha bizonyos "fáziskéséssel" adnak elirányítást az élet új dolgaiban.

Az evangéliumi jelenet középpontjában természetesen Jézus áll, aki azért jött, hogy megkeresse és megmentse, ami elveszett. A hangsúlyos mondat témája visszautal Ezekiel prófétára, aki a messiási idők isteni tevékenységeként szól a szétszóródott, elveszett, beteg nyájról (Ez 34,16). Erős vigasztalást jelent, hogy utánajár az elveszettnek. Nemcsak a véletlenül, a sors kegyéből vele kapcsolatba kerülőt veszi gondjaiba! Isten üdvössége személyes odahajlásban bontakozik ki. Ez jut kifejezésre Zakeus megszólításában is. A személytelen tömegből kiemeli őt a jézusi szó, és így vezeti el a megtérésre. Statisztikailag elhanyagolható, egy ember a sokaságból, ő mégis több! Azt jelzi, hogy Isten így, személyesen vezet az üdvösségre Jézus Krisztusban.

Krisztus tovább él a hívő közösségben. A szentségi jelekben hisszük, hogy vele találkozunk. Különösen az eucharisztia szentségi közösségében. De ő szólít meg, amikor a Szentírást olvassuk a szentmisében. Ő szólít meg, amikor a közösség tagjai evangéliumi értékeket valósítanak meg. Amikor együtt imádkozunk, ő közöttünk van. A közösség és tagjai tehát a bűnöst megszólító Krisztus arcát kell, hogy megjelenítsék a kívülállók felé. Egymás között pedig újra és újra a segítés, bátorítás és megtartás kegyelmi ereje kell, hogy érvényre jusson. Vigasztalást jelent az is, hogy a hittől eltávolodott szeretteink nincsenek "leírva", hiszen Jézus azért jött, hogy keresse és megmentse az elveszettet.

Gaál Endre

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu