|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
A Tornyokról Az alábbi szövegeket P. Somogyi Elek 1792-ben megjelent Idvességes múlatság című művéből válogatta és gondozta Grozdits K. H. Mit példáznak a Templomok tornyai? - Példázzák azt, hogy amint a torony magasabb a Templom többi épületeinél, úgy a Lelkipásztor tökéletesebb legyen erkölcsében és magaviseletében az ő gondviselése alá bízatott juhoknál, vagyis népeknél, mivel ő mindenek szemei elé kitétetett, mintegy tükörül és például. Másodszor: A Tornyok jelentik a Lelkipásztornak vigyázását, mert amint a Toronyból szoktunk messzi látni és vigyázni, úgy a Lelkipásztornak is szükséges messze látni és vigyázni, az ő gondviselése alá bízott hívek lelki hasznára. Amint régen mondta Isten Ezekiel prófétának: Ember fia őrállóul adtalak téged az Izrael házának: és meghallod az én számból az igét, és jelentsd meg nekik éntőlem. Ha én mondom az istenteleneknek: halállal halsz meg; s meg nem jelented néki, se nem szólasz, hogy az ő istentelen útjáról eltérjen, és éljen; az istentelen az ő hamisságában meghal, de az ő vérét a te kezedből keresem ki. Miért helyeznek Keresztet a Templomok Tornyaira, és sok helyen kakast a Templom héjazatára? - Elsőben azért, hogy értésünkre adassék, hogy a Templom Istennek szentelt háza, és azért van rátéve a Kereszt, az élő Isten jele, mely ékessége és teteje minden Felségnek, és mindeneken győzedelmet veszen. Másodszor: Arra inti az embert, hogy minden dicsőségét egyedül Krisztus Jézus Keresztjében kell keresni. Harmadszor: arra emlékeztet, hogy midőn Krisztus eljön az utolsó ítéletre a felhőkben nagy hatalommal és dicsőséggel, akkor a Kereszt jele feltetszik az égben, és sírni fognak a Krisztus Keresztjének ellenségei, kik a templomból és házakból kihányták, feldarabolták és megégették a Kereszténységnek címerét.A Kakas, mint árnyékos példája a vigyázásnak, amint Pétert intette, úgy int minket is szüntelen penitenciára és vigyázásra, hogy mindenkor lelkünkre és lelkünk üdvösségére vigyázzunk. Régi szokás-é, hogy a Tornyokban órákat tartanak? - Polonus Márton az Anyaszentegyház dolgairól írott könyvének tizenötödik részében azt állítja, hogy Sabiánus Pápa, aki a hatszáz negyedik esztendőben élt, volt első rendelője és kezdője. Ki csinált legelőször órát? - Akaz, az Ezekiás atyja, amint erről emlékezés vagyon a szent Írásban; mind pedig a világi íróknál: erre nézve Zsidó József tanítása szerint az órának első feltalálását tulajdonítanunk kell az első Pátriárkáknak, akiktől az Egyiptusbeliekhez, ezektől Görögökhöz, ezektől pedig a Rómaiakhoz kiterjedt.
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:ujember@drotposta.hu
|