Uj Ember

2004.10.31
LX. évf. 44. (2933.)

Megjelent
a novemberi
Adoremus!

Főoldal
Címlap
Megosztani a kapott reménységet
Városmisszió és kongresszus Párizsban
Alkotmánybírósághoz fordul a püspöki konferencia
Nemzetközi megállapodást és magyar törvényeket sértő költségvetési törvénytervezet
Színvonal és szellemiség
Milyen legyen a jövő katolikus egyeteme?
Nyitás a nem katolikusok felé
Katolikus újságírók világkongresszusa Bangkokban
Missziós gyűjtés
Értékrend és emberkép
Lelkiség
"Hogy keresse és üdvözítse, ami elveszett..."
Szentírás-magyarázat
"Szeretnénk Jézust látni"
Homíliavázlat
Az egyház az eucharisztiából él (2.)
Liturgia
Az Imaapostolság szándékai november hónapra
A hét szentjei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Kiút az anarchiából
Kereszténység és közélet
A halottakat eltemetni...
Még egyszer a keresztény értékekről
Élő egyház
A Pásztor a bárányokat őrzi...
Cigánypasztorációs konferencia Egerben
"Nem lehet a világot Isten nélkül fölnevelni"
Közös pont a családokért
Erdő Péter bíboros a pálos rend konfrátere
"Hirdessétek a háztetőkről!"
Sajtóapostolok találkozója
Fórum
A World Press Photo-kiállítás margójára
A holtak birodalma
Egy hét
Az Olvasó írja
Meg nem született halottaink
Misszió
Veszélyes küldetés Afrika falvaiba
Küzdelem az éhínség ellen a missziókkal karöltve
Hibaigazítás
Fórum
"Nyitva hagytam a vasajtót..."
Kuklay Antal a forradalom napjairól
A katolikus egyház Magyarországon 1944-ben
Béke poraikra
Kiállítás Százhalombattán
Fórum
Novemberi levél
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Az "érzékelő számítógép" és a bioetikai kérdések
Új otthonban a PPKE Informatikai Kara
Eucharisztiás tanúságtevők a harmadik évezred hajnalán
Ifjúság
Szólj hozzá!
Nem hiszem a halált
Novemberi enyhülés
Templomtalanítás?
Hangulatjelentések
Fiatalok, akik továbbadják a lángot
Jezsuita iskolák diákönkormányzatainak találkozója Miskolcon
REJTVÉNY
Kultúra
Halottak napjára a halál
Három éve távozott Szabó Éva
Rimanóczy Gyula, a templomépítő
Lajos bácsi könnyei
Requiem Biberért
PALETTA
Fórum
Házsongárd - Erdély panteonja
Magyar Örökség-díjas temető
Mozaik
A legrégibb bibliatöredék
Szenzációs kutatási eredmény
In aeternum
Olasz Ferenc-kiállítás a Szent István-bazilikában
Felavatták Mansfeld Péter szobrát
Felújított ősi kereszt a fővárosban
Ősz van
Szentély a Szabin-hegyek között

 

Hangulatjelentések

Templomtalanítás?

Egy kedves barátom figyelmeztet, hogy négy héttel ezelőtt közölt, Antonio Vivaldiról szóló hangulatjelentésemben elvarratlanul maradt egy fontos szál. Nevezetesen arról írtam, hogy 2003 tavaszán Vivaldi korabeli hangszereket láttam Velencében, egy XVI. századi deszakralizált templomban. A hangsúly az utóbbi két szóra esik. Mi minden következik egy templom megszentségtelenítéséből?

Barátom az elevenére tapintott, hiszen a téma nagyon zegzugos, átfogó, s egy ilyen rövid írásban legfeljebb vázlatszerű gondolatokat enged - nyilván érdemes lenne hosszabb esszét is kanyarintani belőle. Mindamellett nem túlzottan vidám.

A dolog kellős közepébe vágva: tudunk néhány jelentősebb templomgyalázásról. Például 1789-ben, a francia forradalom hevületében egy hírhedt párizsi prostituáltat ültettek a Notre-Dame főoltárára. Az enciklopédisták, a forradalom szellemi bábái a földre szóratták az oltáriszentséget, a Miasszonyunk titulus helyébe pedig az emberi ész szentélye nevet állították. De Rákosi Mátyás elvtárs sem volt kevésbé felvilágosult, amikor 1951-ben buldózerrel alakíttatta át a Városliget szélén álló Regnum Marianum-templomot. Istenem, szabad térre volt szüksége a május elsejei felvonulásokhoz. Szocialista brigádok, sör és virsli.

A zsidó vallási előírások szerint, ha egy zsinagógában embert ölnek, a hely többé nem használható istentisztelet céljára. Az esztergomi Technika Háza szomorú példája ennek. Hanem a keresztény vallásokban is megesett, hogy egy-egy tatár vagy török pusztítást követően újra kellett szentelni egy templomot - miután a túlélők kihordták a szentélyben lemészárolt szerencsétlenek hulláit. Konstantinápoly bevétele során a törökök olyan pusztítást rendeztek, hogy a hatalmas bazilikában másfél méter magasan tornyosultak a holttestek. Voltaképpen minden olyan eset deszakralizációnak minősül, amikor valamilyen átvonuló horda nem tartotta tiszteletben a templomok azilum szerepét - vagyis azt az általános szabályt, hogy a templom menedékhely.

Az esztergomi papnevelde régi épületét, mely a bazilika lábánál áll, az ideiglenesen itt végállomásozó oroszok röpke negyven évig laktanyaként használták. A kápolnából istállót csináltak, de akár disznóhizlalda is lehetett volna. A Notre-Dame de Sion apácarend budai, Sas-hegyen álló zárdájából Oleg Kosevoj Fiúintézet lett; a rendház kápolnájából előbb raktár, majd tornaterem. Hanem a pesti piaristák évtizedekre Egyetemi Színpaddá alakított kápolnájának is megvan a maga története, és még hány kolostori kápolnának...

Márai Sándor az ötvenes években arról számol be a Napló oldalain, hogy New Yorkban a különféle protestáns szabadegyházak ELADÓ! felirattal hirdetik a templomaikat. Ha egy ottani templom feleslegessé válik, eladják egy vállalkozónak, aki azt múzeummá vagy a saját luxuslakásává alakítja.

Ha a szent és a profán határa elmosódik, a profán felzabálja a szentet. Ez fizikai és szellemi értelemben is igaz. Ha egy társadalomban érvényét veszíti a szent fogalma, már csak a templom jelenthet menedéket - amíg be nem zúzzák az ajtaját egy faltörő kossal. John Lennon emlékirataiban így ír (jó eséllyel a marihuána gőzében): "Az egyház és a vallások meg fognak szűnni - ez olyan egyértelmű, hogy nem is vagyok hajlandó vitatkozni róla. Mi, a Beatles tagjai máris népszerűbbek vagyunk, mint Jézus." Bizony, bizony, Lennon szó szerint marha nagy gondolkodó volt. Kár, hogy egyik gyűlölője agyonlőtte.

Nem kell aggódni: lesz ez még rosszabb is.

Nem kell aggódni: volt ez már sokkal rosszabb is.

Márait idézve: "A csodában jókedvűen kell hinni."

Lukács evangéliumát idézve: "Mert Istennél nincs semmi lehetetlen."

Zsille Gábor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu