Uj Ember

2004.10.31
LX. évf. 44. (2933.)

Megjelent
a novemberi
Adoremus!

Főoldal
Címlap
Megosztani a kapott reménységet
Városmisszió és kongresszus Párizsban
Alkotmánybírósághoz fordul a püspöki konferencia
Nemzetközi megállapodást és magyar törvényeket sértő költségvetési törvénytervezet
Színvonal és szellemiség
Milyen legyen a jövő katolikus egyeteme?
Nyitás a nem katolikusok felé
Katolikus újságírók világkongresszusa Bangkokban
Missziós gyűjtés
Értékrend és emberkép
Lelkiség
"Hogy keresse és üdvözítse, ami elveszett..."
Szentírás-magyarázat
"Szeretnénk Jézust látni"
Homíliavázlat
Az egyház az eucharisztiából él (2.)
Liturgia
Az Imaapostolság szándékai november hónapra
A hét szentjei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Kiút az anarchiából
Kereszténység és közélet
A halottakat eltemetni...
Még egyszer a keresztény értékekről
Élő egyház
A Pásztor a bárányokat őrzi...
Cigánypasztorációs konferencia Egerben
"Nem lehet a világot Isten nélkül fölnevelni"
Közös pont a családokért
Erdő Péter bíboros a pálos rend konfrátere
"Hirdessétek a háztetőkről!"
Sajtóapostolok találkozója
Fórum
A World Press Photo-kiállítás margójára
A holtak birodalma
Egy hét
Az Olvasó írja
Meg nem született halottaink
Misszió
Veszélyes küldetés Afrika falvaiba
Küzdelem az éhínség ellen a missziókkal karöltve
Hibaigazítás
Fórum
"Nyitva hagytam a vasajtót..."
Kuklay Antal a forradalom napjairól
A katolikus egyház Magyarországon 1944-ben
Béke poraikra
Kiállítás Százhalombattán
Fórum
Novemberi levél
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Az "érzékelő számítógép" és a bioetikai kérdések
Új otthonban a PPKE Informatikai Kara
Eucharisztiás tanúságtevők a harmadik évezred hajnalán
Ifjúság
Szólj hozzá!
Nem hiszem a halált
Novemberi enyhülés
Templomtalanítás?
Hangulatjelentések
Fiatalok, akik továbbadják a lángot
Jezsuita iskolák diákönkormányzatainak találkozója Miskolcon
REJTVÉNY
Kultúra
Halottak napjára a halál
Három éve távozott Szabó Éva
Rimanóczy Gyula, a templomépítő
Lajos bácsi könnyei
Requiem Biberért
PALETTA
Fórum
Házsongárd - Erdély panteonja
Magyar Örökség-díjas temető
Mozaik
A legrégibb bibliatöredék
Szenzációs kutatási eredmény
In aeternum
Olasz Ferenc-kiállítás a Szent István-bazilikában
Felavatták Mansfeld Péter szobrát
Felújított ősi kereszt a fővárosban
Ősz van
Szentély a Szabin-hegyek között

 

Liturgia

Az egyház az eucharisztiából él (2.)

A hit misztériuma

Minden szentmisében a miséző pap felhívására - "Íme, hitünk szent titka" - megvalljuk, hogy Urunk halálát és feltámadását hirdetjük. A Szentatya enciklikájának (Ecclesia de Eucharistia - Az egyház az eucharisztiából él) ez a fejezete ennek a felhívásnak és válaszának tartalmával foglalkozik.


"Az Úr elárultatásának éjszakáján" - idézi Szent Pál apostolt a Szentatya, alapította az eucharisztiát. Magát "az" ajándékot, saját magát ajándékozta az utolsó vacsorán. Egész üdvözítő művét adta, mindazt, amit az emberért tett, átölelve az egész időt, részesíti az embert az örökkévalóságban. Amikor az egyház az eucharisztiát ünnepli, jelenvalóvá lesz Urunk halála és feltámadása. Kimondhatatlan Urunk szeretete, aki csak akkor tér vissza az Atyához, amikor már ránk hagyta felbecsülhetetlen ajándékát.

Urunk azon kijelentésével, hogy "ez az én testem - ez az én vérem" nem elégszik meg. Hozzáteszi: "Mely értetek adatik - értetek kiontatik". Ezzel jeleníti meg szentségi színek alatt örök érvényű áldozatát. Így lesz egyszerre áldozat és lakoma a szentmise. Ez minden korban jelenvaló, és minden kor embere számára felkínálja a megbékélést, amit egyszer s mindenkorra megszerzett. A kettő tehát szorosan összetartozik, nem választható el egymástól. Ez ugyanis szeretetének nagy ajándéka, nemcsak a mi számunkra, hanem engedelmességével az Atyának is ajándékul adta önmagát, amit az Atya elfogadott.

Krisztus áldozata - szenvedése és kereszthalála - feltámadásával lesz teljessé, vagy ahogy a Szentatya mondja: megkoronázza az áldozatot. Csak az élő és feltámadott Krisztus lehet az eucharisztiában, és ezért mondja Szent Ambrus: "Ha Krisztus számodra a mai nap, akkor ő mindennap teérted támad fel." Urunk szentségi jelenléte valóságos jelenlét. Nem mintha tagadni akarnánk többi valós jelenlétét, de mindenképpen meg kell különböztetni minden mástól, mert Krisztus, az Isten-ember teljes valójában jelen van. Méltán tanítja a tridenti zsinat, vagy idézhetjük számos egyházatya közül Jeruzsálemi Szent Cirillt, hogy a kenyér és a bor konszekrálásával Krisztus valóságos teste és vére lett. Erről a hitünk ad biztosítékot, noha érzékeink egészen mást mondanak. Ennek az áldozatnak az üdvözítő ereje akkor hat, ha a szentáldozáshoz is járulunk. Így jön létre az a bensőséges kapcsolat az áldozat által, melyről Urunk tanítása során többször is beszélt. Sőt, az egyház az eucharisztikus imákban külön könyörög azért, hogy "gyűjtsön össze minket a Szentlélek, akik Krisztus testében és vérében részesülünk". Így valósulhat meg az a csodálatos részesedés a bensőséges isteni életben.

Mindez azonban az örök élet felé irányítja figyelmünket, és megerősíti a szentek közösségével való összetartozást. Ezért korunk nehézségei közepette a hívő embernek mindig nagy vigasztalása, hogy életútján nem jár egyedül, részese Krisztus áldozatának, személyes kapcsolatba kerül vele a szentáldozás által, és az örök haza biztos reményében él. Életében sokszor megvallja imájával: "Halálodat hirdetjük, Urunk, és hittel valljuk feltámadásodat, amíg el nem jössz."

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu