Uj Ember

2004.10.31
LX. évf. 44. (2933.)

Megjelent
a novemberi
Adoremus!

Főoldal
Címlap
Megosztani a kapott reménységet
Városmisszió és kongresszus Párizsban
Alkotmánybírósághoz fordul a püspöki konferencia
Nemzetközi megállapodást és magyar törvényeket sértő költségvetési törvénytervezet
Színvonal és szellemiség
Milyen legyen a jövő katolikus egyeteme?
Nyitás a nem katolikusok felé
Katolikus újságírók világkongresszusa Bangkokban
Missziós gyűjtés
Értékrend és emberkép
Lelkiség
"Hogy keresse és üdvözítse, ami elveszett..."
Szentírás-magyarázat
"Szeretnénk Jézust látni"
Homíliavázlat
Az egyház az eucharisztiából él (2.)
Liturgia
Az Imaapostolság szándékai november hónapra
A hét szentjei
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Kiút az anarchiából
Kereszténység és közélet
A halottakat eltemetni...
Még egyszer a keresztény értékekről
Élő egyház
A Pásztor a bárányokat őrzi...
Cigánypasztorációs konferencia Egerben
"Nem lehet a világot Isten nélkül fölnevelni"
Közös pont a családokért
Erdő Péter bíboros a pálos rend konfrátere
"Hirdessétek a háztetőkről!"
Sajtóapostolok találkozója
Fórum
A World Press Photo-kiállítás margójára
A holtak birodalma
Egy hét
Az Olvasó írja
Meg nem született halottaink
Misszió
Veszélyes küldetés Afrika falvaiba
Küzdelem az éhínség ellen a missziókkal karöltve
Hibaigazítás
Fórum
"Nyitva hagytam a vasajtót..."
Kuklay Antal a forradalom napjairól
A katolikus egyház Magyarországon 1944-ben
Béke poraikra
Kiállítás Százhalombattán
Fórum
Novemberi levél
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Az "érzékelő számítógép" és a bioetikai kérdések
Új otthonban a PPKE Informatikai Kara
Eucharisztiás tanúságtevők a harmadik évezred hajnalán
Ifjúság
Szólj hozzá!
Nem hiszem a halált
Novemberi enyhülés
Templomtalanítás?
Hangulatjelentések
Fiatalok, akik továbbadják a lángot
Jezsuita iskolák diákönkormányzatainak találkozója Miskolcon
REJTVÉNY
Kultúra
Halottak napjára a halál
Három éve távozott Szabó Éva
Rimanóczy Gyula, a templomépítő
Lajos bácsi könnyei
Requiem Biberért
PALETTA
Fórum
Házsongárd - Erdély panteonja
Magyar Örökség-díjas temető
Mozaik
A legrégibb bibliatöredék
Szenzációs kutatási eredmény
In aeternum
Olasz Ferenc-kiállítás a Szent István-bazilikában
Felavatták Mansfeld Péter szobrát
Felújított ősi kereszt a fővárosban
Ősz van
Szentély a Szabin-hegyek között

 

A World Press Photo-kiállítás margójára

Nem tudom, mire gondolt az amerikai katona, amikor a csuklyával letakart, szögesdrót mögé zárt, megbilincselt apához odaengedte a vele együtt elfogott négyéves, síró gyermekét. Nem tudjuk, mi történt velük utána, mint ahogy azt se ismerjük, hogy melyik parancs szava mikor érvényesül: a "Ne ölj!" vagy a tűzparancs...


Érdeklődők sokasága - közöttük szép számmal fiatalok keresik fel - a világ sajtófotósainak 47. vándorkiállítását a Néprajzi Múzeumban. A legutóbbi pályázatra 4176 fotós küldte el Amszterdamba munkáját. A tekintélyes szakemberekből álló zsűri 63 ezer képből választotta ki az általa legjobbnak ítélteket. Pontosabban azokat az alkotásokat, amelyek szerintük jellemzően tükrözik a világ pillanatnyi arculatát. Amelyek a szerkesztők megítélése szerint az újságolvasó ember érdeklődésére leginkább számot tarthatnak, piacképesek, vagyis eladhatóak. Az alkotók tükröt tartanak elénk, s ne őket okoljuk, ha a tükör ijesztő képet mutat. A sajtófotósnak a legszélsőségesebb helyzetekben is mindig nyitva kell tartania a szemét. A hír születésének pillanatában kell a lehető legjobb formában megkomponálnia a képet, ritkán adódik lehetősége kivárni a tökéletes fényviszonyokat vagy a legmegfelelőbb pillanatot. Képet kell küldeni a legrövidebb időn belül a hírügynökségnek vagy a lapnak, amelyik megbízta a munkával. A mai digitális technikával ez a folyamat már jelentősen felgyorsult, de ne feledkezzünk meg arról, hogy a fotós sokszor élete, egészsége kockáztatásával küzd azért, hogy időben tudósítson egy eseményről. Kiszolgáltatott, nemcsak a munkakörülményeknek, hanem képei felhasználását illetően is.

Itt rejtőzik a sokak által felismert és hangoztatott etikai probléma gyökere. Mit, milyen formában, milyen tartalommal tárnak a lapok, a televíziók közönségük elé? Mert a kép éppúgy, mint a szó - önmagában nem változtatja meg a világot, mégis alakítja azt. Számos példát lehetne sorolni. A műfajnál maradva gondoljunk csak a vietnami háború idején készült híres fotóra, amely egy vietkong harcos utcai kivégzését ábrázolja. Többek között e kép megrendítő hatása is közrejátszott az akkori polgári engedetlenségi mozgalmak felerősödésében. A tiltakozások sorozata az amerikaiak vietnami kivonulásához vezetett.

Jean-Marc Bouju, az AP fotósának díjnyertes képén nincsenek katonák, nincsenek fegyverek, nem folyik vér, de ömlik a kétségbeesett kisfiú könnye, és sejtjük, hogy vele s talán velünk együtt könnyezik az apa is a csukja alatt, miközben szabadon engedett kezével magához öleli kisfiát. Elfogynak a szavaink, csak gesztusaink maradnak.

A mellettem álló fiatalaszszony arcát a kezébe temeti és egy sóhajt küld a Jóistenhez.

Mindig is vita tárgya marad, hogy olyan-e a világ arca, amilyennek a média mutatja, vagy olyan-e, amilyennek mi szeretnénk látni. Természetesen az elénk tartott tükör a történéseknek egy adott nézőpontból, adott időpontban kiválasztott szeletét mutatja csak meg. De tudomásul kell vennünk, hogy a világ olyan is, amilyennek láttatják velünk, s olyan is, amilyennek mi látjuk s alakítjuk - akár azoknak az elrettentő képeknek a hatására is, amelyeket a World Press Photo-kiállításon láthatunk november közepéig.

Cser István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu