|
Színvonal és szellemiség Milyen legyen a jövő katolikus egyeteme? Magas szintű oktatást és karakteres, meghatározó szellemiséget várunk el egy katolikus egyetemtől. Hogyan valósítható ez meg, elég-e csupán ennyiben különbözni egy átlagos, tömegoktatást végző állami intézménytől, és mi a küldetése egy katolikus egyetemnek - ezekről a kérdésekről folyt kerekasztal-beszélgetés október 20-án a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) piliscsabai campusán az évente megrendezett Pázmány-nap keretében. A "Milyen legyen a jővő katolikus egyeteme?" című beszélgetés minden résztvevője hangsúlyozta: a tradíció és a keresztény életszemlélet adja egy katolikus egyetem szilárd alapját, ezen kell nyugodnia minden tudomány oktatásának. "A katolikus egyetem tanárai magukénak vallják a keresztény gyökereket, és nemcsak ebben a szellemben tanítanak, de életpéldát is adnak diákjaiknak" - mondta Kránitz Mihály, a PPKE rektorhelyettese. Ugyanakkor fontos, hogy magas tudományos színvonalon oktassanak az egyházi intézményekben, hiszen - ahogy Szögi László, az ELTE Egyetemi Könyvtár főigazgatója fogalmazott - a társadalmi problémákon úgy segíthetünk, ha "kineveljük azt a keresztény elitréteget, akik ezt a szellemiséget képviselik a társadalomban." Ugyanezen célból kötelessége az egyházi intézményeknek az oktatás mellett a kutatás. "A katolikus egyetem, ha valóban az emberiséget akarja szolgálni, a tudományos kutatásra is oda kell figyelnie - mutatott rá Németh Emma, az MKPK Püspökkari Titkárság katolikus felsőoktatással foglalkozó referense. Ám mindezt nehéz megvalósítani ma, amikor tömegoktatás van, a hallgatók és tanáraik egyéni karrierjük építésével vannak elfoglalva, és pénzügyi nehézségekkel küzdenek az intézmények. "Azt tapasztalom a hallgatók körében - mondta Hoffmann Rózsa, a PPKE Pedagógiai Intézetének vezetője -, hogy elementáris igény él bennük az emberi kapcsolatok kialakítására. Nemcsak órákra akarnak járni, hanem diáktársaikkal és tanáraikkal közös programokra is." Fontos, hogy egy egyházi intézmény biztosítsa a közösség kialakulásához szükséges feltételeket programok szervezésével, hagyományteremtéssel, az együtt tanulás, kutatás lehetőségének megteremtésével. "A tömegesedést a katolikus egyetem sem kerülheti el - mutatott rá Jelenits István címzetes egyetemi tanár -, de ha ez az intézmény nemcsak a legkiválóbbakkal foglalkozik, hanem az átlagosakkal is és azokkal, akik esetleg egy-két év után elmennek az egyetemről, akkor máris adott valami többletet." k.a.
|
||||||
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|