Uj Ember

2002.08.20
LVIII. évf. 33-34. (2820-21.)

Legújabb kiadványunk a havonta megjelenő Liturgikus füzet-sorozat

Főoldal
Címlap
Szent István király üzenete nagykorúvá váló népének
Lelkiség
A bizalom ereje
Évközi 20. vasárnap
Szent István, légy védelmezőnk!
Élet és liturgia
A Magyar Schönstatt Családmozgalom
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Lelkiség
Állandó megtérésben kell élni
Évközi 21. vasárnap
Kalazanci Szent József írásaiból
A szegényeknek kellő nevelést...
Szentjeink
Szent Bernát apát és egyháztanító - augusztus 19.
A két hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Mit ér az iskola, ha magyar?
Azok a régi szép idők
Katolikus szemmel
Hálaadó himnusz bíborselymen
A koronázási palástról
Cigányok és magyarok közös kincse
Kuklay Antal a Mária-tisztelet összekötő erejéről
Keresztény nemzet vagyunk?
Nemeskürty István gondolataiból
Augusztus csillagfényében
Fórum
Az idő elmúlik, az örökkévalóság vár
II. János Pál pápa nyomában Dél-Lengyelországban
Élő egyház
Támogatják a hitoktatást?
Veres András püspök aggodalma
Rejtett kincsünk: Pusztacsatár
Minden lehetséges...
Új templom Ligetfalván
Játszótéravató Szentjobbon
Új templom Erdélyben
"Öltözzenek az igazságba!"
Görög katolikus újmise a Fő utcában
A kábítószer ellen
Shvoy Lajos emlékirata
Ifjúság
Ladik fesztivál Apostagon
Levél Magyarország plébánosaihoz és káplánjaihoz
KET-tábor Kisorosziban
Magángaléria
KRAKKÓI JEGYZETEK
Kultúra
Irodalmi élet
Udvardi Erzsébet szakrális festményei Tihanyban
Két történet
Dinnyét loptam
Élő egyház
"Isten gazdag az Irgalmasságban"
A Szentatya krakkói útja elé
II. János Pál pápa az Isteni Irgalmasság kegyhelyén
Élő egyház
Szent István király ünneplése Angliában
Az angol katolicizmus vezéralakja volt
Kétszáz éve született Wiseman bíboros
Az anglikán világ híreiből
Fórum
A keresztény emberség szigete
Találkozások Kisiratoson
Fórum
Meghitt együttlét Jézussal
Ha Leányfalu, akkor lelkigyakorlat
Imaélet, tanulás, apostoli tett
Gondolatok a Cursillo-lelkiségből
Ünnep
Szív szavával, szín-erővel
Esztergomi beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel
Fórum
A lélek időről időre hallatja szavát
Beszélgetés a délvidéki Adorján falu plébánosával, a gyémántmisés Tari Jánossal
Mária, segíts!
Hazai életkép Nagyboldogasszony táján
A délvidéki magyarság hálaadása Aracson
Fórum
Szent Adalbert-érem
Kereszténydemokrata politikusok kitüntetése
Könyvekről
G. K. Chesterton: Önéletrajz
Fórum
A magyar egyház nagy menetelése
Ötvenöt éve történt
Fórum
Torontói emlékképek
Zánkán is HÁLÓ-t szőttek
A Katolikus Közösségek Hálózatának nagytáboráról
Fórum
Ősi, érzékeny, keresztény
Egy franciaországi cigány zarándoklatról
Élő egyház
A guadalupei kép rejtélye
Adoremus, az Új Ember Kiadó szeptembertől induló liturgikus füzete
Teréz anya boldoggá avatása
Élő egyház
Idvezlégy bódog Szent István királ!
Ferencz Éva új lemeze
A papírkosár rejtelmei
"Élő kövekként..."
Magyarországi püspökök portréi a Pax tévén
Hittel a tudományért
Beszélgetés Rosta István történésszel
Mozaik
Magyar zarándokház Rómában
Csillagfürt
Saséri emlék

 

A lélek időről időre hallatja szavát

Beszélgetés a délvidéki Adorján falu plébánosával, a gyémántmisés Tari Jánossal

A Tisza menti emberek életük során, mondják, mindig nagyon kötődnek a folyóhoz. Ezt látszik igazolni a papi szolgálatának hatvanadik évét nemrég ünneplő Tari János atya életútja is, aki 1917-ben született a bácskai Zentán, családja negyedik gyermekeként. Lelkipásztori hivatásának túlnyomó részét, némi kitérőkkel ugyan, Tisza-parti, illetve a folyó vonzásköréhez tartozó településeken teljesítette. Az elmúlt hatvan év alatt már többször megfordult Adorjánban, végleg azonban 1992-ben bízta rá a település lelki gondozását a megyéspüspök. A társadalmat alapjaiban feldúló rendszerváltozások tanújától arra kértünk választ, a megpróbáltatások ellenére hogyan őrizheti meg az ember életvidámságát, fiatalokat is megszégyenítő szellemi frissességét?

- Gyermekkoromat népes családban töltöttem el - mondja Tari János atya. - Negyedik gyermekként születtem, utánam még három gyermek örvendeztette meg szüleimet. Az, hogy ennyien voltunk testvérek, meghatározó volt életemre, mert hiszen a családban a sok-sok igaz öröm mellett megtanultuk a másiknak és a másik jogainak a megbecsülését. Megtanultuk, hogy gyakran a lemondásra, az önfegyelmezésre is késznek kell lennünk. Nemcsak a családom, tágabb környezetem is vallásos életet élt. A mindennapos ima, a vasárnapi szentmisén való részvétel magától értetődő volt mindenki számára.

Befolyásolta ez hivatásának megválasztásában?

- A környezet, az oktatás, meg természetesen a körülmények is közrejátszhattak abban, hogy a travniki jezsuita gimnáziumba jelentkezzek. Amikor pedig Zágrábba készültem a teológiára, édesapám azzal bocsátott útra, hogy ha meggondolnám magam, bármikor hazamehetek. A tanulmányaimat azonban csak a második világháború szakította meg, 1941-ben. Az egyetemet végül Kalocsán fejeztem be, és 1942. június közepén ott szenteltek pappá. Első szentmisémet szülővárosomban, Zentán mutattam be Péter-Pál napján.

Hamarosan Oromhegyesre kerültem káplánnak, egy jóságos, megértő plébános mellé, aki soha meg nem feddett, habár a fiatalos hebehurgyaságommal, figyelmetlenségemmel sokszor rászolgáltam volna. Nem győztem csodálni példamutató szelídségét, türelmességét, a hívek iránti tiszteletét. Onnan aztán egy egészen más környezetbe, Tóthfalu tanyavilágába kerültem.

A városokat megjárt, teológiai ismeretekkel felvértezett ifjú pap számára tartogatott-e újat a tanyai emberek világa a hit kérdéseiben?

- De még mennyire! Akkor tapasztaltam meg a tanyai nép vallásosságát, amikor láttam, hogy adventban, a legnagyobb hidegben és hóban is megtelt a templom. Akkor még hajnali miséket tartottunk, de a hat-hét kilométerre levő szállásokról már reggel öt órakor sorakoztak az emberek a gyóntatószék előtt. Név szerint is emlékszem rájuk, köztük Úri Lukács bácsira is, hiszen tőlük tanultam meg a vallásosság mélységét, ők ösztökéltek a hit erősítésére. Akkor tanultam meg, hogy az embernek nagyon sok rangja lehet. Szólíthatjuk miniszterelnök úrnak, tábornok úrnak, mester úrnak, nagyságos asszonynak, kendnek, meg még sok másnak, de a megszólítás mögött mindig ember rejlik. Engem pedig az ember, az emberi nagyságok, és nem a méltóságok, szerzett rangok érdekelnek. Sokszor találkoztam olyan lelkületű, bölcs parasztemberrel, akire jobban emlékszem, mint egyik-másik egyetemi tanáromra. Pedig hát azok sem voltak akárkik.

Az 1944-es rendszerváltozás - sorrendben már a harmadik - Tóthfaluban találta...

- Nagyon fájó emléket hordozok abból az időből. Szabó Dénes plébánosomat ugyanis 1944. október 28-án elhurcolták Magyarkanizsára, és ott a városháza pincéjében kegyetlenül megkínozták, majd megölték. Azokban a rémségektől terhes napokban Tóthfaluban maradtam. Az emberek lelkét megülte a félelem, bizonytalanság, jövőtlenség. Úgy látszott, hogy semmi, de semmi nem tudja megállítani a kegyetlenkedést. Síró asszonyok jártak-keltek, a férfiak nem nagyon mutatkoztak. Otthon vagy a szárkúpokban bujkáltak.

A lelkipásztor hogyan segítheti a hatalomnak kiszolgáltatott embereket?

- Vigasztaló szót igazán nem tudtam mondani nekik, de amit mondtam, az a szívemből szakadt, mert ebben a mindent elnyelő sötétségben egyetlen világosság, mondhatnám, pislákoló mécses, az örökmécses fénye volt a lelkekben. Akkor nyilallt a szívemig, amit addig csupán tudtam, hogy csak a Jóistenben bízhatunk. Megtapasztaltam a csönd lélekgyarapító hatását.

S lám, milyen az emberi természet: amikor már mindenét, a reményét is elveszítette, a Krisztushoz kötődése során bátorságot, elszántságot kap. A félelemmel már nem törődik, újból elkezd élni. Kanizsán Sóti Máté, későbbi esperes atyával már nem leverten, hanem Istenben bízó fiatal papokként éltük meg azokat a próbára tevő időket. A plébániára beszállásolt orosz katonákban, az istentelenségről, embertelenségről elhíresült uniformis mögött képesek lettünk felfedezni a melegszívű embert, különösen, ha családjukról, feleségeikről, gyermekeikről meséltek. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy az ember az Istentől kapott jóságból ugyan kivetkőzhet, ám a szeretet, a becsület nyomai a lelke mélyén azért megmaradnak benne.

Hatvan év távlatából miként látja a vallás társadalmi szerepét?

- Az ember gyönge, bűnbe eshet. A bűn sebet ejt a lelken. A vallásos embernek fáj a seb, azonnal gyógyítani akarja, Istenhez fohászkodik, meggyónja, megbánja bűnét, míg a vallástalan, a hit nélküli nem észleli a bűnt, nem érzi a lélek sérülését. Amíg a beteg érzi a fájdalmat, bízhatunk a felépülésében, ha már a fájdalmat sem érzékeli, akkor győzött a betegség.

Örömmel tapasztalom, hogy a vallás minden megpróbáltatás ellenére is él, ugyanakkor fáj a fiatalok széles rétegének a hit kérdésében való közömbössége. A hosszú évek szocializmusa most érleli be a gyümölcsét. A test kultusza került előtérbe. Pedig hát Isten azt mondta az ördögnek: a test fölött van hatalmad, de a lélek felett nincs. A tanulság tehát ez: mindent eltemethetünk, a becsületet, a nemzethez, a valláshoz való hűséget, az emberséget is, de a lelket soha. Mindig jő időszak, amikor a lélek fölébred, és hallatja szavát.

Kovács Nándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu