Uj Ember

2002.08.20
LVIII. évf. 33-34. (2820-21.)

Legújabb kiadványunk a havonta megjelenő Liturgikus füzet-sorozat

Főoldal
Címlap
Szent István király üzenete nagykorúvá váló népének
Lelkiség
A bizalom ereje
Évközi 20. vasárnap
Szent István, légy védelmezőnk!
Élet és liturgia
A Magyar Schönstatt Családmozgalom
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Lelkiség
Állandó megtérésben kell élni
Évközi 21. vasárnap
Kalazanci Szent József írásaiból
A szegényeknek kellő nevelést...
Szentjeink
Szent Bernát apát és egyháztanító - augusztus 19.
A két hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Mit ér az iskola, ha magyar?
Azok a régi szép idők
Katolikus szemmel
Hálaadó himnusz bíborselymen
A koronázási palástról
Cigányok és magyarok közös kincse
Kuklay Antal a Mária-tisztelet összekötő erejéről
Keresztény nemzet vagyunk?
Nemeskürty István gondolataiból
Augusztus csillagfényében
Fórum
Az idő elmúlik, az örökkévalóság vár
II. János Pál pápa nyomában Dél-Lengyelországban
Élő egyház
Támogatják a hitoktatást?
Veres András püspök aggodalma
Rejtett kincsünk: Pusztacsatár
Minden lehetséges...
Új templom Ligetfalván
Játszótéravató Szentjobbon
Új templom Erdélyben
"Öltözzenek az igazságba!"
Görög katolikus újmise a Fő utcában
A kábítószer ellen
Shvoy Lajos emlékirata
Ifjúság
Ladik fesztivál Apostagon
Levél Magyarország plébánosaihoz és káplánjaihoz
KET-tábor Kisorosziban
Magángaléria
KRAKKÓI JEGYZETEK
Kultúra
Irodalmi élet
Udvardi Erzsébet szakrális festményei Tihanyban
Két történet
Dinnyét loptam
Élő egyház
"Isten gazdag az Irgalmasságban"
A Szentatya krakkói útja elé
II. János Pál pápa az Isteni Irgalmasság kegyhelyén
Élő egyház
Szent István király ünneplése Angliában
Az angol katolicizmus vezéralakja volt
Kétszáz éve született Wiseman bíboros
Az anglikán világ híreiből
Fórum
A keresztény emberség szigete
Találkozások Kisiratoson
Fórum
Meghitt együttlét Jézussal
Ha Leányfalu, akkor lelkigyakorlat
Imaélet, tanulás, apostoli tett
Gondolatok a Cursillo-lelkiségből
Ünnep
Szív szavával, szín-erővel
Esztergomi beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel
Fórum
A lélek időről időre hallatja szavát
Beszélgetés a délvidéki Adorján falu plébánosával, a gyémántmisés Tari Jánossal
Mária, segíts!
Hazai életkép Nagyboldogasszony táján
A délvidéki magyarság hálaadása Aracson
Fórum
Szent Adalbert-érem
Kereszténydemokrata politikusok kitüntetése
Könyvekről
G. K. Chesterton: Önéletrajz
Fórum
A magyar egyház nagy menetelése
Ötvenöt éve történt
Fórum
Torontói emlékképek
Zánkán is HÁLÓ-t szőttek
A Katolikus Közösségek Hálózatának nagytáboráról
Fórum
Ősi, érzékeny, keresztény
Egy franciaországi cigány zarándoklatról
Élő egyház
A guadalupei kép rejtélye
Adoremus, az Új Ember Kiadó szeptembertől induló liturgikus füzete
Teréz anya boldoggá avatása
Élő egyház
Idvezlégy bódog Szent István királ!
Ferencz Éva új lemeze
A papírkosár rejtelmei
"Élő kövekként..."
Magyarországi püspökök portréi a Pax tévén
Hittel a tudományért
Beszélgetés Rosta István történésszel
Mozaik
Magyar zarándokház Rómában
Csillagfürt
Saséri emlék

 

A bizalom ereje

Évközi 20. vasárnap


Meglepő, hogy Jézus számos esetben elhagyta a zsidólakta területeket, pedig zsidó rabbi és vándortanító volt, akinek nyilván kellemetlen volt pogányok között járni, étkezni, velük találkozni. Jó oka volt azonban, hogy idegen vidékekre menjen, mert Heródes, Galilea uralkodója felesége mesterkedése nyomán kivégeztette Keresztelő Jánost (Mt 14,1-12). Jézus is számolhatott tehát azzal, hogy ellenfelei az ő elfogatását, kivégzését is el tudnák érni a hatalmát féltő, befolyásolható királynál. Ellenfelek ekkor vannak már bőven, hiszen kiutasították szülőfalujából, Názáretből (Mt 13,54-57), az írástudók és farizeusok pedig folyton a nyomában járnak, és botránkoznak mindazon, amit mond és cselekszik (vö. 15,12).


Így kerül Jézus előbb Genezáret földjére (Tibériás tavától keletre, Mt 14,34), majd északon Tírusz és Szidon vidékére, azaz Szíria római tartomány területére, ahol nyilván csak kényszerből tartózkodik, hiszen zsidók itt csak elvétve akadnak. Itt kerül sor egy szokatlan gyógyításra, amelyről Máté a 15,21-28-ban számol be.

Meglepő ebben a történetben, hogy míg Jézus sokszor maga szán meg valakit és gyógyít, máskor elég a ruhája szegélyét megérinteni, és meggyógyulnak a betegek (9,21-22; 14,36), addig itt Jézus semmi áron meg nem akarja gyógyítani a pogány asszony lányát. Háromszor is elhárítja könyörgő kérését. Először szóra se méltatja az asszonyt (23. v.). Azután a tanítványainak mondja: "Nem kaptam küldetést, csak Izrael házának elveszett juhaihoz" (24. v.). Végül magának az asszonynak mondja ugyanezt, nagyon is kifejező hasonlattal élve: "Nem való elvenni a gyerekek kenyerét, és odaadni a kiskutyáknak." (26. v.)

A kérés háromszoros elhárítása nem rendíti meg az aszszonyt. Nem törődik azzal, hogy Jézus válaszra sem méltatja. Nem érdeklik a teológiai érvek, indoklások. Nem sértődik meg azon, amit Jézus mond neki. Vajon miért nem adja fel, miért nem tántorodik el?

Egyrészt azért, mert az, amit kér, nagyon fontos neki. Egy beteg kislány anyja ő, s egy édesanyának gyakran még a saját egészségénél, életénél is fontosabb gyermeke egészsége, jóléte. Egész élete megváltozna, minden gondja elmúlna, ha meggyógyulna a kislánya. Küzd tehát gyermekéért, kér, könyörög és megalázkodik.

Ugyanakkor az is nyilvánvaló - és szemmel láthatóan ez az evangéliumi elbeszélés legfigyelemreméltóbb mozzanata -, hogy rendíthetetlenül bízik Jézusban. Pogány aszszony létére meg van győződve arról, hogy ez a zsidó rabbi tud rajta segíteni, meg tudja gyógyítani a lányát. Tudja, hogy Jézusnak csak akarnia kell, és a kislány megszabadul bajától.

Nem tudhatjuk, honnan vette az asszony ezt a rendíthetetlen hitet és bizalmat Jézus iránt. Nyilván hallott Jézus gyógyításairól, és benne is felcsillant a remény, hogy lánya meggyógyulhat. De saját kétségbeejtő helyzete, anyai fájdalma is segíthette őt abban, hogy ennyire bizakodjon és reménykedjen, hogy talán éppen Jézus az, aki segíteni fog rajta nagy bajában.

Jézus látja mindezt. Nem egy beteg gyermeket lát, hanem egy gyermekéért aggódó anyát, aki kétségbeesetten küzd lányáért, és rendületlen bizalommal kéri, kérleli őt, hogy gyógyítsa meg a kislányt. Róla is elmondhatná Jézus, amit a kafarnaumi századosról mondott: "Ekkora hitet nem találtam Izraelben." (Mt 8,10).

Ez a bizalom, az ilyen bizalom Jézus iránt, elnyeri jutalmát. Ez az evangéliumi elbeszélés alapvető tanítása. Ha a történet alapvető mondanivalóját, a benne rejtőző üzenetet keressük, ezt kell látnunk és észrevennünk, nem azon töprengenünk, hogy Jézus miért vonakodik, miért igyekszik a kérést elhárítani, miért olyan tartózkodó az asszonnyal szemben.

Két dolog van, amelyen a Mindenható ereje "megtörik": a megátalkodottság és a bizalom. A megátalkodott emberrel szemben tehetetlen a kegyelem, a rendíthetetlen bizalomnak pedig Isten nem tud ellenállni. A vásott gyermeken nem változtat sem verés, sem jutalom, a szüleiben bízó, rájuk hagyatkozó gyermek viszont mindent elérhet bizalmával.

A kánaáni pogány asszony elérte célját, meggyógyult a kislánya. Az ő alakja, Jézus iránti rendíthetetlen bizalma mindannyiunk számára példa: nekünk is ilyen bizalommal kell Jézushoz fordulnunk, így kell kérnünk és várnunk Istentől gondjaink-bajaink megoldását. De tudnunk kell azt is, hogy bizalmunknak valóban teljesnek kell lennie. Ez azt jelenti, hogy gyermeki bizalommal elfogadjuk azt is, ha valamely kérésünk nem akkor vagy nem úgy teljesül, amikor és ahogyan szeretnénk. Mert a mi Mennyei Atyánk tudja - sőt, nálunk jobban tudja -, hogy mire van valóban szükségünk.

Tarjányi Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu