Uj Ember

2002.08.20
LVIII. évf. 33-34. (2820-21.)

Legújabb kiadványunk a havonta megjelenő Liturgikus füzet-sorozat

Főoldal
Címlap
Szent István király üzenete nagykorúvá váló népének
Lelkiség
A bizalom ereje
Évközi 20. vasárnap
Szent István, légy védelmezőnk!
Élet és liturgia
A Magyar Schönstatt Családmozgalom
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Lelkiség
Állandó megtérésben kell élni
Évközi 21. vasárnap
Kalazanci Szent József írásaiból
A szegényeknek kellő nevelést...
Szentjeink
Szent Bernát apát és egyháztanító - augusztus 19.
A két hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Mit ér az iskola, ha magyar?
Azok a régi szép idők
Katolikus szemmel
Hálaadó himnusz bíborselymen
A koronázási palástról
Cigányok és magyarok közös kincse
Kuklay Antal a Mária-tisztelet összekötő erejéről
Keresztény nemzet vagyunk?
Nemeskürty István gondolataiból
Augusztus csillagfényében
Fórum
Az idő elmúlik, az örökkévalóság vár
II. János Pál pápa nyomában Dél-Lengyelországban
Élő egyház
Támogatják a hitoktatást?
Veres András püspök aggodalma
Rejtett kincsünk: Pusztacsatár
Minden lehetséges...
Új templom Ligetfalván
Játszótéravató Szentjobbon
Új templom Erdélyben
"Öltözzenek az igazságba!"
Görög katolikus újmise a Fő utcában
A kábítószer ellen
Shvoy Lajos emlékirata
Ifjúság
Ladik fesztivál Apostagon
Levél Magyarország plébánosaihoz és káplánjaihoz
KET-tábor Kisorosziban
Magángaléria
KRAKKÓI JEGYZETEK
Kultúra
Irodalmi élet
Udvardi Erzsébet szakrális festményei Tihanyban
Két történet
Dinnyét loptam
Élő egyház
"Isten gazdag az Irgalmasságban"
A Szentatya krakkói útja elé
II. János Pál pápa az Isteni Irgalmasság kegyhelyén
Élő egyház
Szent István király ünneplése Angliában
Az angol katolicizmus vezéralakja volt
Kétszáz éve született Wiseman bíboros
Az anglikán világ híreiből
Fórum
A keresztény emberség szigete
Találkozások Kisiratoson
Fórum
Meghitt együttlét Jézussal
Ha Leányfalu, akkor lelkigyakorlat
Imaélet, tanulás, apostoli tett
Gondolatok a Cursillo-lelkiségből
Ünnep
Szív szavával, szín-erővel
Esztergomi beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel
Fórum
A lélek időről időre hallatja szavát
Beszélgetés a délvidéki Adorján falu plébánosával, a gyémántmisés Tari Jánossal
Mária, segíts!
Hazai életkép Nagyboldogasszony táján
A délvidéki magyarság hálaadása Aracson
Fórum
Szent Adalbert-érem
Kereszténydemokrata politikusok kitüntetése
Könyvekről
G. K. Chesterton: Önéletrajz
Fórum
A magyar egyház nagy menetelése
Ötvenöt éve történt
Fórum
Torontói emlékképek
Zánkán is HÁLÓ-t szőttek
A Katolikus Közösségek Hálózatának nagytáboráról
Fórum
Ősi, érzékeny, keresztény
Egy franciaországi cigány zarándoklatról
Élő egyház
A guadalupei kép rejtélye
Adoremus, az Új Ember Kiadó szeptembertől induló liturgikus füzete
Teréz anya boldoggá avatása
Élő egyház
Idvezlégy bódog Szent István királ!
Ferencz Éva új lemeze
A papírkosár rejtelmei
"Élő kövekként..."
Magyarországi püspökök portréi a Pax tévén
Hittel a tudományért
Beszélgetés Rosta István történésszel
Mozaik
Magyar zarándokház Rómában
Csillagfürt
Saséri emlék

 

Szendrő Péter


Mit ér az iskola, ha magyar?

Az európai uniós csatlakozás küszöbén, az oktatásban érintett, felelősséggel gondolkodó szakemberek, de mások is egyre gyakrabban teszik fel ezt a kérdést, válaszokat, megfelelő stratégiát keresve a jövőt illetően. Eközben sajnos folyamatosan tart a magyar oktatás reformja, nem kímélve az életre készülő korosztályok egyikét sem, kisiskolától a felsőoktatáson át a felnőtt oktatásig.

Még szerencse, hogy a hagyományos és csak a tudástartalomban folyamatosan megújuló magyar iskolák még tartani tudják azt a magas színvonalat, amely méltán vívott ki világméretű elismerést és tekintélyt a magyar szellemi életnek, s adott a hazának itthon és külföldön kiemelkedő tudós- és művészegyéniségeket, megbecsült tudományos iskolákat.

Ha arra keressük a választ - és a jövő érdekében keresnünk is kell -, mi a titok nyitja, jóllehet nagyon is összetartozóak és egymásra utaltak, mégis külön kell választani a közoktatást és a felsőoktatást, szólva arról, ami érték és jó, nem elhallgatva a gondokat sem. Ami a felsőoktatást illeti, ki kell térnünk az EU-csatlakozás egyik feltételét jelentő Bolognai Nyilatkozat Magyarország általi aláírásából fakadó feladatainkra is.

Ezúttal nem tudományos alaposságra törekszem, csak néhány általam, fontosnak tartott gondolatot szeretnék megosztani az olvasókkal. A közoktatás 12 esztendeje, általában 6-18 éves korig, talán a legfontosabb időszak az ember életében. Ekkor szinte minden eldől: kialakul és megerősödik az emberi tartás, a hit, az erkölcs, az általános műveltség, az elkötelezettség, a munka, a tanulás szeretete és igénye, kialakul a legalapvetőbb tudások tárháza. Jóllehet a közoktatáson belüli iskolatípus időmegosztás vitája folyamatos: legyen 12 osztály, 4+8, 6+6, vagy - és ez látszik a legelfogadottabbnak - 8+4 osztályos a rendszer, mégsem ez a lényeges, hanem az, hogy a kezdeti években erős érzelmi kötődések alakulnak ki egy vagy két tanító, a gyerekek, a család, hívő családokban az egyház és a környezet között. Legyen kiváló és megfontoltan válogatott a tananyag, és az írás, olvasás, számolás készség szintű elsajátíttatása legyen a legfőbb feladat. Ezen a téren nagyszerű hagyományokkal rendelkezünk, ezekre kell és lehet építeni. A baj, hogy anyagi és társadalmi megbecsültségi okokból felhígult a tanítói pálya, továbbá az is, hogy átmenetileg veszélybe kerültek a lakókörnyezeti kisiskolák.

A következő évek fő dolga a tantárgyra tagolt alaptudás megszerzése. Itt is jók a hagyományok, hiszen különösen az idősebb generációk kiváló tanárokra emlékezhetnek, de a hazai tanárképzés zsákutcái miatt sok helyen igen nagy az elbizonytalanodás, elszomorító az oktatás színvonala és eredményessége is. Ezt a helyzetet csak a patinás állami, alapítványi és különösen az egyházi iskolaközösségek képesek áthidalni. Itt bizony sürgős és átgondolt cselekvésre van szükség, hiszen nemcsak a hagyományos alaptudás kopik napról napra, hanem az idegen nyelvi és az informatikai megalapozás jövőt ígérő kihívásainak sem tudunk időben és jól megfelelni.

A közoktatás befejező, érettségi vizsgával záruló éveinek legfőbb elvárása: a szigorú követelményállítás, a következetes számonkérés, a kiszámítható, igényes és korszerű tananyag, valamint az egész életre megalapozó filozófiai, kulturális értékrend kialakulása. A magyar gimnázium és a hajdani erős technikumokból lett szakközépiskolák igazi világelsők e tekintetben. Ötven és száz közöttire tehető azon kiemelkedően jó színvonalú iskolának a száma, köztük jó néhány egyházi, amelynek nemcsak itthon, de szerte a világban jól ismerik a nevét.

A jókon szerencsére nem sokat ront, de a gyengébbeken sem sokat javít a NAT (Nemzeti Alap Tanterv), vagy az emelt szintű érettségi bevezetése. Az okokat a hagyományok erejében, a tantestületek összetételében és alkotó szellemében, a jó tan- és segédkönyvekben, valamint nem utolsósorban az infrastruktúrában, s a finanszírozásban kell keresni. Az utóbbi időszakban sajnálatosan széthúzott a középiskolai mezőny. Ennek egyik jele, hogy a mintegy háromezer középiskola tíz százalékából verbuválódik az egyetemek "elit" szakjain tanulók kilencven százaléka, és nagyon sok fiatal számára nem a tehetség és a szorgalom, hanem az anyagi és földrajzi helyzetüktől egyáltalán nem független középiskola-választás jelöli ki a csak igen nagy erőfeszítéssel korrigálható életpályát.

A felsőoktatásra térve, amely az elmúlt évtizedben megháromszorozódva ma már örvendetes módon az érettségizett korosztály mintegy negyven százalékát, három és félszázezer fiatalt (és az egész életen át tartó tanulás terjedésével nemcsak fiatalt) érint, sommásan elmondható: az elképzelések jók, a módszerek azonban gyakran végiggondolatlanok, az állami szerepvállalás gyakran szereptévesztő és rossz intézményi reagálásokra késztet, az utak kitaposatlanok. A más hagyományú s helyzetű országok rendszereinek adaptációja, a türelem, a fejlődést segítő finanszírozás hiánya pedig zsákutcába, válságba vezethet.

Az intézményhálózati integrációval 2000-ben felényi, mintegy harminc felsőoktatási intézmény jött létre. Ebből tizenhárom állami, négy egyházi egyetem, a többi állami, egyházi és magánfőiskola. Legtöbbjük racionális elvek mentén született föderáció, de születtek úgynevezett kényszerházasságok is, néhol pedig a helyi politikai érvek kerekedtek felül az országos elképzeléseken. Összességében azonban jó a rendszer, de csak akkor válhat igazán azzá, és fejlődésében csak akkor lesz versenyképes az Európai Unióban, ha megszabadul a finanszírozás mennyiségi szemléletet sugalló rendszerétől, ha az országosan leromlott infrastruktúra, épület- és kollégiumállomány rekonstrukciója kiemelt nemzeti programmá lesz. Ehhez pedig az kell, hogy az ország sokkal többet költsön a felsőoktatásra és az egyetemi, főiskolai kutatásra, elvárva az intézményektől, hogy az oktatási, kutatási bevételeikből maguk is hozzájáruljanak a fenntartásukhoz, de megvédve őket az ebből származó autonómiavesztés, öncélú, haszonszerző magatartás veszélyeitől.

Nem az a kérdés, hogy a magyar fiatalság negyven vagy ötven százaléka tanul-e tovább a felsőoktatásban, hanem az, hogy mindenki képességei, tehetsége és szorgalma szerint kerüljön a számára leginkább megfelelő szakra, fokozatra és tudományos szakmai műhelybe. Egy fiatallal sem több, sem kevesebb. Fontos, hogy olyan szakokon képezzünk, és annyi szakembert, hogy mindenki megtalálja majd a helyét a munka világában. De tudomásul kell venni, hogy nem lehetséges előre eltervezni, hány mérnökre, tanárra, mezőgazdászra vagy képzőművészre lesz szüksége az országnak.

Ne feledjük, a magyar felsőoktatás magas színvonalú képzésének, az igényes és bensőséges műhelymunkának, világszerte elismert professzori karának, nagy hagyományainak köszönheti méltó világhírét. Ettől egyedi, ettől magyar és ettől megbecsült, ezért ebből nem engedhetünk. Emellett azonban, a Bolognai Nyilatkozat szellemében, de ettől függetlenül is fejlődnie kell. Új, a tömeges képzés igényeit kielégítő, de nem "tömegoktatási" módszerek kellenek (távoktatás, multimédiás tananyagok, stb.), világos, színvonalas és számon kérhető követelményekkel, valamint a teljesítéshez elvárható szolgáltatásokkal. Meg kell valósítani a nemzetközi ekvivalenciákat, a részképzések beszámíthatóságát, az intézmények, szakok és képzési szintek közötti átjárhatóságot, a pályamódosítások realitását. De az igazi kihívás, hogy a legtehetségesebbekkel továbbra is képességeik és szorgalmuk szerint kiemelten is törődjünk. A finanszírozást, a szervezetet, az infrastruktúrát, a tanárok és a diákok kiválasztását, az autonómiát és minden egyebet pedig a fenti célokhoz kell igazítani a felsőoktatásban.

Meg kell teremteni a köz- és felsőoktatás kontinuitását, akkor majd továbbra is sokat ér a magyar oktatás a nemzetnek és a világnak egyaránt.

(A szerző a Szent István Egyetem rektora)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu