Uj Ember

2002.08.20
LVIII. évf. 33-34. (2820-21.)

Legújabb kiadványunk a havonta megjelenő Liturgikus füzet-sorozat

Főoldal
Címlap
Szent István király üzenete nagykorúvá váló népének
Lelkiség
A bizalom ereje
Évközi 20. vasárnap
Szent István, légy védelmezőnk!
Élet és liturgia
A Magyar Schönstatt Családmozgalom
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Lelkiség
Állandó megtérésben kell élni
Évközi 21. vasárnap
Kalazanci Szent József írásaiból
A szegényeknek kellő nevelést...
Szentjeink
Szent Bernát apát és egyháztanító - augusztus 19.
A két hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Mit ér az iskola, ha magyar?
Azok a régi szép idők
Katolikus szemmel
Hálaadó himnusz bíborselymen
A koronázási palástról
Cigányok és magyarok közös kincse
Kuklay Antal a Mária-tisztelet összekötő erejéről
Keresztény nemzet vagyunk?
Nemeskürty István gondolataiból
Augusztus csillagfényében
Fórum
Az idő elmúlik, az örökkévalóság vár
II. János Pál pápa nyomában Dél-Lengyelországban
Élő egyház
Támogatják a hitoktatást?
Veres András püspök aggodalma
Rejtett kincsünk: Pusztacsatár
Minden lehetséges...
Új templom Ligetfalván
Játszótéravató Szentjobbon
Új templom Erdélyben
"Öltözzenek az igazságba!"
Görög katolikus újmise a Fő utcában
A kábítószer ellen
Shvoy Lajos emlékirata
Ifjúság
Ladik fesztivál Apostagon
Levél Magyarország plébánosaihoz és káplánjaihoz
KET-tábor Kisorosziban
Magángaléria
KRAKKÓI JEGYZETEK
Kultúra
Irodalmi élet
Udvardi Erzsébet szakrális festményei Tihanyban
Két történet
Dinnyét loptam
Élő egyház
"Isten gazdag az Irgalmasságban"
A Szentatya krakkói útja elé
II. János Pál pápa az Isteni Irgalmasság kegyhelyén
Élő egyház
Szent István király ünneplése Angliában
Az angol katolicizmus vezéralakja volt
Kétszáz éve született Wiseman bíboros
Az anglikán világ híreiből
Fórum
A keresztény emberség szigete
Találkozások Kisiratoson
Fórum
Meghitt együttlét Jézussal
Ha Leányfalu, akkor lelkigyakorlat
Imaélet, tanulás, apostoli tett
Gondolatok a Cursillo-lelkiségből
Ünnep
Szív szavával, szín-erővel
Esztergomi beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel
Fórum
A lélek időről időre hallatja szavát
Beszélgetés a délvidéki Adorján falu plébánosával, a gyémántmisés Tari Jánossal
Mária, segíts!
Hazai életkép Nagyboldogasszony táján
A délvidéki magyarság hálaadása Aracson
Fórum
Szent Adalbert-érem
Kereszténydemokrata politikusok kitüntetése
Könyvekről
G. K. Chesterton: Önéletrajz
Fórum
A magyar egyház nagy menetelése
Ötvenöt éve történt
Fórum
Torontói emlékképek
Zánkán is HÁLÓ-t szőttek
A Katolikus Közösségek Hálózatának nagytáboráról
Fórum
Ősi, érzékeny, keresztény
Egy franciaországi cigány zarándoklatról
Élő egyház
A guadalupei kép rejtélye
Adoremus, az Új Ember Kiadó szeptembertől induló liturgikus füzete
Teréz anya boldoggá avatása
Élő egyház
Idvezlégy bódog Szent István királ!
Ferencz Éva új lemeze
A papírkosár rejtelmei
"Élő kövekként..."
Magyarországi püspökök portréi a Pax tévén
Hittel a tudományért
Beszélgetés Rosta István történésszel
Mozaik
Magyar zarándokház Rómában
Csillagfürt
Saséri emlék

 

Állandó megtérésben kell élni

Évközi 21. vasárnap

Az az isteni ígéret, miszerint a pokol kapui (az alvilág ellenséges, sátáni erői) nem vesznek erőt Krisztus egyházán, azután a hitvallás után hangzott el: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia".


Maga ez a hitvallás kizárja a poklot és annak minden ártalmát, mert a legközvetlenebb érintkezés és belekapcsolódás Isten életébe!

Urunk tanítása szerint az ő egyházában minden ezzel a hitvallással van lényegi kapcsolatban; az egyház szervezete, istentisztelete, erkölcsi tanítása. Ezért mindezek romolhatatlanok, ugyanakkor ezek őrzik romolhatatlanul ezt a hitvallást (vagyis ezt a lényegi kapcsolatot az Isten világával).

Jézus örök istenfiúsága ad szilárdságot az összes belőle következő igazságnak (dogmának). Például aki úgy véli, hogy az 1970-es években alapított, magát egyháznak nevező csoport az igazi egyház, amelyet Jézus szándékozott alapítani, az komolyan nem állíthatja, hogy hisz Jézus istenségében.

Hogy lehet az, hogy Isten emberré lévén eljött e földre, tanította kortársait, aztán arra küldte a benne hívőket, hogy a világ végezetéig tegyenek tanítványává minden embert, ám képtelen volt azt biztosítani, hogy kinyilatkoztatását legalább nagy vonalakban kétezer éven át ugyanúgy tanítsák? Akkor Krisztus nem volt Isten.

Az egyház egyetlen és igaz volta egyszerűen Krisztus istenségéből következik. Azt észre kell venni a történelemben, hogy míg a katolikus egyházról leszakadó csoportok ellentmondó igazságokat hangoztatnak, a katolikus egyház lényegében ugyanazt mondja.

Ha Krisztus valóban Isten, akkor ha nem az ő isteni akaratával egyezne, hogy az oltáriszentség előtt kétezer éve Kelet és Nyugat leboruljon, és imádja, mint valóságos jelenlétét, maga Krisztus akadályozta volna meg, vagy "világosabban" beszélt volna, amikor így szólt: "Ez az én testem". És nyilvánvaló, hogy a konszekrált ostya nem változik vissza kenyérré, amíg a betegek házaiba elviszik, és az is nyilvánvaló, hogy nem az áldozó hite teszi, hogy az ostya a föltámadt Krisztus jelenlétévé lesz, hiszen az apostolok még nem hitték ezt a titkot azelőtt, mielőtt az Úr kijelentette volna: "Ez az én testem".

Az egyháznak állandó megtérésben kell élnie, de soha nem szakadásban és új és ellentmondó tanításokban.

A szentségi rend valósága tehát Krisztus istenségéből következik.

Ugyanígy a keresztény erkölcs sem elvont elvekre épül, hanem Krisztus istenségével van kapcsolatban, pontosan az Ige megtestesülésével és életadó, bűnt eltörlő, üdvözítő halálával és föltámadásával.

Egy olyan keresztény erkölcs, amely erről leszakad, nem keresztény erkölcs, és a pokol kapui máris erőt vettek rajta.

Természetesen Krisztus azon ígéretében, hogy egyházán a pokol kapui nem vesznek erőt, nem az a csodálatos, hogy a benne hívő egyedi hívőn nem vesz erőt az alvilág, hanem hogy ezen az intézményen, amely a történelemben látható és nagyon is súlyosan jelen van.

Két nagy isteni intézmény tanúi lehetünk mi, a történelem sodrásában és állandó változásai között élő emberek: a házasság intézményének, melyet Isten a teremtés kezdetén létesített, és az egyház intézményének, amelyet a megtestesült Isten, Krisztus rendelt.

Ezek nem emberi intézmények, tehát leronthatatlanok és elpusztíthatatlanok. Elpusztításuk az emberiség totális testi és lelki öngyilkossága lenne.

Az intézmény isteni voltát lehet tagadni és felállítani új házassági képleteket, vagy úgy bemutatni a bukott ember mindenkori tévelygéseit és bűneit a házasság ellen, mint a házasság sokféle modelljének szabad változatait. Mindezt a kerekasztalok által végignyáladzott hazugságot elsöpri egy kis kamaszfiú legelső tapasztalata, amikor megnyílik a szíve annak az egy bizonyos kislánynak a szerelmére.

Csak emberi roncsolások vannak, de házasság csak egy van: a Teremtő által létrehozott egy férfi és egy nő szerelmén és hűségén alapuló, amelyben gyermekek fogannak és születnek.

Ugyanígy Krisztus egy és egyetlen egyházat alapított. És ma is ez az egy létezik, bár megtépve, szakítva, de folytonosságában is oly egyértelműen ragyog, hogy John Henry Newman, ez a lángelme lassan teljesen a vonzásába került, és megtért hozzá. Nem kis kegyelem, hogy az "egy, szent, katolikus és apostoli anyaszentegyházban" vagy. Kegyelem és küldetés, mely megdöbbent alázatod és minden ember-testvér tiszteletteljes szolgálatát követeli tőled.

Barsi Balázs

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu