Uj Ember

2002.08.20
LVIII. évf. 33-34. (2820-21.)

Legújabb kiadványunk a havonta megjelenő Liturgikus füzet-sorozat

Főoldal
Címlap
Szent István király üzenete nagykorúvá váló népének
Lelkiség
A bizalom ereje
Évközi 20. vasárnap
Szent István, légy védelmezőnk!
Élet és liturgia
A Magyar Schönstatt Családmozgalom
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Lelkiség
Állandó megtérésben kell élni
Évközi 21. vasárnap
Kalazanci Szent József írásaiból
A szegényeknek kellő nevelést...
Szentjeink
Szent Bernát apát és egyháztanító - augusztus 19.
A két hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Mit ér az iskola, ha magyar?
Azok a régi szép idők
Katolikus szemmel
Hálaadó himnusz bíborselymen
A koronázási palástról
Cigányok és magyarok közös kincse
Kuklay Antal a Mária-tisztelet összekötő erejéről
Keresztény nemzet vagyunk?
Nemeskürty István gondolataiból
Augusztus csillagfényében
Fórum
Az idő elmúlik, az örökkévalóság vár
II. János Pál pápa nyomában Dél-Lengyelországban
Élő egyház
Támogatják a hitoktatást?
Veres András püspök aggodalma
Rejtett kincsünk: Pusztacsatár
Minden lehetséges...
Új templom Ligetfalván
Játszótéravató Szentjobbon
Új templom Erdélyben
"Öltözzenek az igazságba!"
Görög katolikus újmise a Fő utcában
A kábítószer ellen
Shvoy Lajos emlékirata
Ifjúság
Ladik fesztivál Apostagon
Levél Magyarország plébánosaihoz és káplánjaihoz
KET-tábor Kisorosziban
Magángaléria
KRAKKÓI JEGYZETEK
Kultúra
Irodalmi élet
Udvardi Erzsébet szakrális festményei Tihanyban
Két történet
Dinnyét loptam
Élő egyház
"Isten gazdag az Irgalmasságban"
A Szentatya krakkói útja elé
II. János Pál pápa az Isteni Irgalmasság kegyhelyén
Élő egyház
Szent István király ünneplése Angliában
Az angol katolicizmus vezéralakja volt
Kétszáz éve született Wiseman bíboros
Az anglikán világ híreiből
Fórum
A keresztény emberség szigete
Találkozások Kisiratoson
Fórum
Meghitt együttlét Jézussal
Ha Leányfalu, akkor lelkigyakorlat
Imaélet, tanulás, apostoli tett
Gondolatok a Cursillo-lelkiségből
Ünnep
Szív szavával, szín-erővel
Esztergomi beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel
Fórum
A lélek időről időre hallatja szavát
Beszélgetés a délvidéki Adorján falu plébánosával, a gyémántmisés Tari Jánossal
Mária, segíts!
Hazai életkép Nagyboldogasszony táján
A délvidéki magyarság hálaadása Aracson
Fórum
Szent Adalbert-érem
Kereszténydemokrata politikusok kitüntetése
Könyvekről
G. K. Chesterton: Önéletrajz
Fórum
A magyar egyház nagy menetelése
Ötvenöt éve történt
Fórum
Torontói emlékképek
Zánkán is HÁLÓ-t szőttek
A Katolikus Közösségek Hálózatának nagytáboráról
Fórum
Ősi, érzékeny, keresztény
Egy franciaországi cigány zarándoklatról
Élő egyház
A guadalupei kép rejtélye
Adoremus, az Új Ember Kiadó szeptembertől induló liturgikus füzete
Teréz anya boldoggá avatása
Élő egyház
Idvezlégy bódog Szent István királ!
Ferencz Éva új lemeze
A papírkosár rejtelmei
"Élő kövekként..."
Magyarországi püspökök portréi a Pax tévén
Hittel a tudományért
Beszélgetés Rosta István történésszel
Mozaik
Magyar zarándokház Rómában
Csillagfürt
Saséri emlék

 

Szív szavával, szín-erővel

Esztergomi beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel

Kutatási területeihez tartozik a magyar szentek ikonográfiája, hazai és külföldi templomok, gyűjtemények kevésbé ismert kincsei. Ezúttal Szent István király alakját választottuk. István alakja - bár irdatlanul zúg tova az életfolyam - főleg a Duna-tájon áll változatlanul, és vár. Prófétaként, igehirdetőként. Még a messzeségbe tekint. Még. De hogyan néz ránk a messzi századokból?


Maulbertsch - Dömös - főoltár

Történelmi pillantással, idő-játékokkal villogón, amelyek a magyar valóság boltozatai. Hazánk történetét kezdettől jellemzi az Itáliával való sokágú kapcsolat. Elég éppen országalapítónkat említeni, aki két zarándokházat építtetett Olaszországban: egyet Szent Péter sírja mellett, egyet meg a Rómába vezető Adria-parti út mentén, Ravenna határában. A pápával való kapcsolata közismert... E korai századnál megállok. A román kor - a romanika - embereket nem ábrázol. A középpontban - a művészetben is - Krisztus látható, angyalok, szentek - időtlenül. István királyunk legkorábbi ábrázolását 1031-ből ismerjük, a koronázási palástról. Szentté avatása esztendejében s akörül számos ikonográfiája lehetett. Hadd említsem meg Nagybörzsöny templomát: Szent István a védője. Ismeretlen festő örökítette meg az esztergomi Szent Adalbert-székesegyház bélletes kapuját, rajta a királyt.


A Jakoby Károly által átfestett kép

Szentek emberi arccal, tehát karakterizálva - egyénítve a gótikában jelentkeznek először ábrázolásokon. Nos, Itália elöl jár ebben is, és országalapítónk alakja különös módon áttöri a határokat: az első olyan szent, aki uralkodó. Ha keressük a helyeket, először Assisiben és Nápolyban kell megállnunk. Volt egy erős királyné: V. István lánya, Mária, a későbbi II. Anjou Károly nápolyi király felesége. A házassága rendkívüli jelentőségű a nápolyi királyság és hazánk történetében. Mária segítette az első években nagynénje: Margit szentté avatását, akit személyesen ismert, gyerekkorában éveket töltött ő is a Nyulak-szigetén. Nagy gondot fordított arra, hogy szent magyar királyi őseit Olaszországban, de főleg a Nápolyi Királyságban megismertesse, tiszteletüket elmélyítse. Mecénási munkájának eredményéből az idő három festői remeklést őrzött meg: kettőt Szent Ferenc városában, egyet Nápolyban, a Santa Maria Donna Regina - Szűz Mária, Királynő klarissza templomban. A templomot is Mária királyné építtette 1293 és 1381 között. A karzat apáca-kórusát a neves Cavallini és műhelye festette ki az 1310-es években. A sokalakos képsorok közül kiemelkedik Szent Erzsébetünk életjeleneteinek húsz képe; a "zárójelenet" három félalakos szent. Az Árpád-házi címer hétvágásos fehér-vörös sávjai előtt, középen az idős, ősz, hosszú hajú és szakállú király kétségtelenül Szent István ünnepi palástban, jobbjában jogar, baljában országalma.


Vincenz Fischer székesfehérvári oltárképe

Assisiben a nápolyi Anjouk udvari művésze, a neves Simone Martini a Szent Ferenc tiszteletére emelt templom alsó szintjén festette meg a Madonnát a Gyermekkel, két oldalán Szent István és Szent László királyt. Ugyancsak Mária királyné érdeme a kápolna, Szent Erzsébet titulusával, ahol az iménti oltárképfreskó látható. Az Anjouk magyar trón iránti törekvéséhez tartozik ez a művészi remekmű is, igazolván: ők az utódai az István által alapított országnak. A Madonna jobbján áll a király (szembenézetben: balra), ékes öltözékben.


Pátzay Pál szobra Esztergom katedrálisában

Padovában kódexeket őriznek...

Különös történet: Nagy Lajos 1347-48. évi itáliai útján Padova ura: Jacopo Carrara fogadta az uralkodót; Velence ellen fogtak össze. Ismert: Padova egyetemén számos magyar diák tanult, közéjük tartozott Vásári Miklós, aki Nagy Lajos látogatásakor már esztergomi prépost. Nos, ő készíttette a miniatúrákkal díszített két kódexet, melyek közül az egyiknek az első lapján Szent István király életének négy jelenetében gyönyörködhetünk. (A kódexek VIII. Bonifác pápa határozatait tartalmazzák.) Rendhagyó díszítési eljárás: pápai határozatok címlapján általában a pápa arcképét tüntetik fel, itt szent uralkodónk életének jeleneteit. Géza álmát látjuk, a nagyobbik legenda alapján, majd a gyermek István megkeresztelkedését, ezt követi megkoronázása és a pogány magyarok megkeresztelése István és felesége, Gizella jelenlétében. Ez utóbbi kép azt hirdeti, amit II. Szilveszter Szent királyunkról mondott: "Ő valóságos apostol." A képeket elválasztó középső szalagon legfelül Krisztust látni a kereszten, alatta István király mellképét, jobbjában templom-modell (utalván egyházalapító művére), lejjebb Szent Imre, majd László arca ragyog ránk, legalul pedig a donátor Vásári Miklósé. A miniatúra jeles padovai művész alkotása. A padovai püspöki palotában állították ki a kódexet, ott tekinthető meg.

Firenzében?

Sosem tudok szabadulni a Szent Márton-templom (San Martino a Mensola) Szent Imre-főoltárának látványától. Az évszám: 1391. Ekkor festették a mi Imrénk tiszteletére. Az oltár predelláján Imre herceg és felesége a hálószobában a kereszt előtt imádkozik. Szent István, az atya ablakon át, állva nézi őket. Gyönyörű himnuszsorok elevenednek meg az ember lelkében, s érezzük: földi szónál több az "angyali lefoglaltság", melyeket a művészet tud csak igazán sejtetni...

Későbbi korok művészetének ugyancsak nagy feladat - nemegyszer nemzeti hivatás a szent király megörökítése.

Lépjünk a barokk színkavalkád világába. Szilárdffy Zoltán pap művészettörténész alapos tanulmányt írt a magyar szentek ikonográfiájáról - ebből a korból. Tobias Pock Szent István koronafelajánlását 1655-ből Máriacell kegytemplomában csodálhatja a zarándok; a már török utáni századból, 1718-ból való, és a Szlovák Nemzeti Galéria őrzi Pozsonyban azt a táblaképet, amely István királyunkat mint törökverő hőst mutatja be, koronával, karddal. Ismeretlen magyar művész alkotása. Bár sokan látják, de meglátják-e igazán a székesfehérvári székesegyházban a főoltárképet? Szilárdffy Zoltán írja róla: "A koronafelajánlás témájának legnagyobbszabású reprezentatív" megjelenítője a bécsi festészeti akadémia tanára: Vincenz Fischer festette, történeti hitelességgel; előtanulmányokat folytatott, kételyeire újabb feleleteket kért. A művész "ismerhette a korona, a jogar és a koronázási palást eredeti formáját" - 1775-ben.

Bizonyára többen meglátogatják a Szent Király városának, Esztergomnak Szent István-kápolnáját. Barokk építmény, benne a kevésbé ismert - XIX. században átfestett - István király-kép: az uralkodó fiának, Imrének adja át Intelmeit. A kis szentélyt Galgóczy János kanonok építtette 1745-ben, az eredeti képet Majer István kanonok, majd püspök, nagy műveltségű mecénás, maga is alkotó, 1875-ben Jakoby Károllyal átfestette.

A ritka ábrázolás ezt is jelenti: nem veszünk észre jelentős munkákat...

Például Pátzay Pál szoboralkotását, amely 1937-ben készült, és a párizsi világkiállításon első díjat nyert. Háború előtt állt a kontinens, a Szent Király szobrán a kard a kereszt formáját mutatja...

Tóth Sándor

Fotó: Mudrák Attila

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu