Uj Ember

2002.08.20
LVIII. évf. 33-34. (2820-21.)

Legújabb kiadványunk a havonta megjelenő Liturgikus füzet-sorozat

Főoldal
Címlap
Szent István király üzenete nagykorúvá váló népének
Lelkiség
A bizalom ereje
Évközi 20. vasárnap
Szent István, légy védelmezőnk!
Élet és liturgia
A Magyar Schönstatt Családmozgalom
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
Lelkiség
Állandó megtérésben kell élni
Évközi 21. vasárnap
Kalazanci Szent József írásaiból
A szegényeknek kellő nevelést...
Szentjeink
Szent Bernát apát és egyháztanító - augusztus 19.
A két hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Mit ér az iskola, ha magyar?
Azok a régi szép idők
Katolikus szemmel
Hálaadó himnusz bíborselymen
A koronázási palástról
Cigányok és magyarok közös kincse
Kuklay Antal a Mária-tisztelet összekötő erejéről
Keresztény nemzet vagyunk?
Nemeskürty István gondolataiból
Augusztus csillagfényében
Fórum
Az idő elmúlik, az örökkévalóság vár
II. János Pál pápa nyomában Dél-Lengyelországban
Élő egyház
Támogatják a hitoktatást?
Veres András püspök aggodalma
Rejtett kincsünk: Pusztacsatár
Minden lehetséges...
Új templom Ligetfalván
Játszótéravató Szentjobbon
Új templom Erdélyben
"Öltözzenek az igazságba!"
Görög katolikus újmise a Fő utcában
A kábítószer ellen
Shvoy Lajos emlékirata
Ifjúság
Ladik fesztivál Apostagon
Levél Magyarország plébánosaihoz és káplánjaihoz
KET-tábor Kisorosziban
Magángaléria
KRAKKÓI JEGYZETEK
Kultúra
Irodalmi élet
Udvardi Erzsébet szakrális festményei Tihanyban
Két történet
Dinnyét loptam
Élő egyház
"Isten gazdag az Irgalmasságban"
A Szentatya krakkói útja elé
II. János Pál pápa az Isteni Irgalmasság kegyhelyén
Élő egyház
Szent István király ünneplése Angliában
Az angol katolicizmus vezéralakja volt
Kétszáz éve született Wiseman bíboros
Az anglikán világ híreiből
Fórum
A keresztény emberség szigete
Találkozások Kisiratoson
Fórum
Meghitt együttlét Jézussal
Ha Leányfalu, akkor lelkigyakorlat
Imaélet, tanulás, apostoli tett
Gondolatok a Cursillo-lelkiségből
Ünnep
Szív szavával, szín-erővel
Esztergomi beszélgetés Prokopp Mária művészettörténésszel
Fórum
A lélek időről időre hallatja szavát
Beszélgetés a délvidéki Adorján falu plébánosával, a gyémántmisés Tari Jánossal
Mária, segíts!
Hazai életkép Nagyboldogasszony táján
A délvidéki magyarság hálaadása Aracson
Fórum
Szent Adalbert-érem
Kereszténydemokrata politikusok kitüntetése
Könyvekről
G. K. Chesterton: Önéletrajz
Fórum
A magyar egyház nagy menetelése
Ötvenöt éve történt
Fórum
Torontói emlékképek
Zánkán is HÁLÓ-t szőttek
A Katolikus Közösségek Hálózatának nagytáboráról
Fórum
Ősi, érzékeny, keresztény
Egy franciaországi cigány zarándoklatról
Élő egyház
A guadalupei kép rejtélye
Adoremus, az Új Ember Kiadó szeptembertől induló liturgikus füzete
Teréz anya boldoggá avatása
Élő egyház
Idvezlégy bódog Szent István királ!
Ferencz Éva új lemeze
A papírkosár rejtelmei
"Élő kövekként..."
Magyarországi püspökök portréi a Pax tévén
Hittel a tudományért
Beszélgetés Rosta István történésszel
Mozaik
Magyar zarándokház Rómában
Csillagfürt
Saséri emlék

 

Keresztény nemzet vagyunk?

Nemeskürty István gondolataiból

"A millennium, és ez az alkalom is arra késztetett, hogy komolyan és fellengzős, szónokias fogások nélkül átgondoljam, hogy valóban keresztény nemzet vagyunk-e és miért." Ezekkel a szavakkal kezdte beszédét Nemeskürty István, volt millenniumi kormánybiztos az idei Esztergom-budapesti egyházmegyei papi rekollekción, mint meghívott előadó. A nagy sikerű előadás keretében a "Tanár úr" néhány, a felvetett alapkérdés szempontjából fontos történelmi tényre hívta fel a jelenlévők figyelmét, annak szándékával, hogy megerősítse a hallgatóság magyarságtudatát, nemzeti önérzetét.


"A magam részéről bizonyosra veszem, hogy legkésőbb Etelközben a magyarság már megismerte a kereszténységet."

"Általában azzal szoktuk kezdeni történelmünk végiggondolását - folytatta előadását Nemeskürty István -, hogy milyen módon teremtette meg Szent István és atyja, Géza a magyarországi kereszténységet. Még ma is él az a felfogás, amelyet régóta igyekeznek belénk plántálni, hogy egy magasabb társadalmi fokra való emelkedés céljából István és atyja a legkegyetlenebb erőszakkal térítette a nemzetet a keresztény hitre. Aggódva látom, hogy ismét megjelent egyfajta magyar pogányság, amelynek hívei fennen hangoztatják, hogy már az is hiba volt, hogy keresztények lettünk. Én még gyermekkoromból emlékszem arra, hogy a Kamaraerdőn tekintélyes urak évente fehér lovat áldoztak. Ennek szerencsére nem hatósági beavatkozás vetett véget, hanem egyrészt egyre ritkábban került a vágóhídra fehér vagy szürke ló, másrészt nagyon strapás dolog volt végrehajtani ezt a véres cselekedetet. Tényleg létezett egy ilyen mozgalom. Sőt, ma is létezik... E jelenségekre válaszként világosan meg kell tehát állapítanunk, hogyan lettünk és hogyan maradtunk meg mi, magyar keresztények.

Szent István halála után több mint tíz évig tartó véres, polgárháborús állapot kezdődött. Ezen időszak egyik utolsó, közismert mozzanata volt Gellért csanádi püspök meggyilkolása. Azután - ahogy azt az iskoláskönyvekben olvashatjuk - András következett az uralkodók sorában, és visszaállította a rendet. Arról azonban nem szoktunk beszélni, hogy hogyan maradt meg ez a nép hívő kereszténynek. A polgárháború folyamán a legtöbb püspök meghalt. De már az idő tájt kellett, hogy legyenek papok, akik anyanyelvén is tudtak szólni a néphez, esketni, keresztelni, tanítani. Ezekről a történetírás nem tud. Mintha nem is lettek volna. Pedig nemcsak hogy léteztek, hanem olyan hatásfokkal működtek, hogy a nemzet megmaradt kereszténynek. Nem tudunk arról, hogy András, Béla, majd Géza erőszakkal kényszerítették volna vissza a népet a hitre. A nép körében már hívő keresztények voltak. Mór pécsi püspök vallomásából annyit tudunk, hogy Pannonhalmán, a bencés kolostorban nevelkedett, és így lett belőle már Szent István korában püspök. A magam részéről bizonyosra veszem, hogy legkésőbb az Etelközben a magyarság már megismerte a kereszténységet. Ezt ténynek vehetjük, amint azt is, hogy 971 táján Ottó császár udvarában megjelent egy magyar küldöttség azzal, hogy akiket képviselnek, azok keresztények. Erről azért szokás elfeledkezni, mert a mai katolikus szemlélet nem veszi tekintetbe az akkori Bizáncot és Bizánc hatását, pedig abban az időben még nem vált ketté a római és a bizánci felfogás. Sarolt, Szent István édesanyja is görög keresztény volt, sőt, valószínűleg Szent László is. Mindezzel arra utalok, hogy a magyar népben már Szent István korában természetes módon élt és virágzott a keresztény hit. Ennek számos bizonyítéka van a Halotti Beszédtől a régi egyházi énekekig.

A másik nagyon fontos mozzanat, amelyet a XVI. századot jól ismerő tudósként említek meg, és amiről szintén nem szoktunk beszélni - a legutóbbi évtizedekig a keresztény felekezetek között meglévő viták miatt -, hogy a török hódoltság idején az akkori magyarság azért vált reformátussá, mert hívő akart maradni. Az akkori reformátusok azt gondolták, hogy ők az igazi Krisztus-hívők. Abban, hogy a pogány időkben megmaradt a magyar kereszténység, igen nagy érdeme volt a reformációnak, mert megőrizte a szilárd, keresztény hitet.

Ritkán emlegetik Pázmány Péter bíboros, főkancellár és Bethlen Gábor református erdélyi fejedelem kapcsolatát, amelynek nemcsak az a gyümölcse, hogy közös költségen adtak ki Szentírást. Amikor az erdélyi fejedelem követe megjelent Pázmány Péternél, a bíboros utolsó, azóta nevezetessé vált mondatai ezek voltak: »Mindennap imádkozunk Erdélyért és az erdélyi fejedelem egészségéért,... mert ránk addig hallgat a császár, amíg félnivalója van Erdélytől, különben pedig gallérunk alá pökik az német«.

Magyarországon tehát egy megingathatatlanul szilárd keresztény folyamatosság mutatható ki, nálunk nem történt meg »Szent Bertalan éjszakája«.

A másik fontos történelmi tény, ami az egész európai irodalomban példátlan, hogy a nemzeti nyelv és költészet általánosan elismert klasszikusai mindig nemzeti érzelmű hazafias és istenhívő keresztény költeményeket is írtak. A nemzet csak azt fogadta el nagy költőnek, akiben ez a kettő egyesült. Balassi Bálint,Zrínyi Miklós,Berzsenyi Dániel,Petőfi Sándor,Ady Endre költészetében ez a két mozzanat természetes módon együtt van. Nem beszélve arról, hogy az európai nemzetek himnuszait nézve az egyetlen a magyar Himnusz, amely ima Istenhez.

Talán nem költői túlzás azt állítani, hogy valahányszor a magyar nemzet és Isten között megszakadt a kapcsolat, mert elengedtük az Úr kezét, végzetes baj szakadt ránk."

Lejegyezte: K. L.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu