Uj Ember

2001. január 21.
LVII. évf. 3. (2739.)

Imahét a keresztények egységéért január 21-28.

Főoldal
Lelkiség
Írásolvasás
Laikus vezérfonál Szalézi
Szent Ferenc a katolikus újságírók védőszentje
Jegyzetek a liturgiáról
Zsoltároskönyvből zsolozsmázni
A hét liturgiája (C-év)
Katolikus szemmel
Korunk tudománya
Jegyzetlap
Margit
Ha nem vagy ellenállás...
Lapszél
Tudatzavar vagy tudatos "balra húzás"
Élő egyház
A megbékélt különbségek egységéről
Beszélgetés Hafenscher Károly evangélikus teológussal
Az Isteni Irgalmasság magyar kápolnája Krakkóban
„Európa rejtett kincse az ortodox Kelet”
Interjú Mikhail Bécs és Budapest görög ortodox metropolitájával
Fórum
A templomépítő lovag-keresztje
Gondolat-váltások Zelnik Józseffel
Könyvespolc
Betlehemezéssel a missziókért
Az Olvasó írja
Fórum
Az életrendezés háza
Lelkigyakorlatok Püspökszentlászlón
Fórum
Hol kezdődik a szolidaritás?
A média is felelős a fogyatékos emberek társadalmi integrációjáért
Egyházunk – új évezred kezdetén
Világiak az egyházban 2.
Kaposvári Egyházmegye
Közösségek, remények
Gizella temploma
Mementó
„Eget kér”
A közösségi házban, amely a Gondviselésé
Vörs betleheme
Ifjúság
Megtestesül a Jó
(Iskolakór helyett, V. rész).
Krakkói jegyzetek
Harry Potter-láz – kinek jó?
Különös szilveszter
Rejtvény
Kultúra
Történelmi olvasókönyv
Szeghalmi Elemér: Keresztény küzdelmek és megtorpanások 1945-1956.
Harangszó és mikrofon
Beszélgetés Bőzsöny Ferenccel
Júdás anyjának története
Fórum
Egy régi-új egyházi főiskola: a Sapientia
A szegények nem kerülik el a plébániát
Szeged-Rókus: országos gondok a mindennapokban
„Isten jelen van”
Angolkisasszonyok Kecskeméten
Mozaik

Erdélyi Zsuzsanna évtizedei
Nemcsak a repülőgép emelkedik
„Láttam, Uram, a hegyeidet”
Az öröklét szegletei
Korszerű műveltség és eleven hit
Györffy György emlékének

 

„Isten jelen van”

Angolkisasszonyok Kecskeméten

1992-ben indult újra a Ward Mária alapította leánynevelő rend iskolája Kecskeméten, a valamikori Katolikus Bérházban, amely a kommunizmus idején az ÁVH-nak, majd a rendőrségnek adott „otthont”. Az angolkisasszonyok 1917-ben jöttek a „hírös városba”. A rendszerváltozást követően visszakapták hajdani, igencsak siralmas állapotban lévő épületüket. Külföldi és hazai támogatók segítségével hamarosan megkezdték az újjáépítést. Ennek köszönhetően elkészült egy kollégiumi épület, az új iskola, valamint most zajlik egy hatalmas tornacsarnok kialakítása a korábbi iskola épületéből. E ház eredetileg lovardaként működött.

Jelenleg a rend nyolcosztályos gimnáziumában és négyosztályos pedagógiai szakközépiskolájában háromszázharminckilenc leány tanul, több mint a felük a kollégium lakója. A szakiskola – a jelenlegi iskolarendszerhez, a továbbtanulási feltételekhez, illetve az igényekhez igazodva – hamarosan négyosztályos gimnáziumként működik tovább.

Az iskola épületeit Kurilla Márta igazgatónővel járjuk végig, aki három esztendeje vezeti az iskolát. Előtte Szántó Erzsébet angolkisasszony volt az intézmény vezetője. Rajta kívül még hat nővér él és dolgozik itt. Közülük hárman vesznek részt – elsősorban – a kollégiumi nevelőmunkában.

Az új iskola- és kollégiumépületet megtekintve a látogató megbizonyosodhat arról, hogy minden tárgyi feltétel adott ahhoz, hogy korszerű munkát folytassanak az iskolában. Az otthonos tantermek, a hangulatos kollégiumi szobák valódi otthont jelenthetnek az itt élők számára. Az iskola technikailag is jól felszerelt. A termekben lehetőség nyílik a tanultak videón történő szemléltetésére, külön számítástechnikai előadóban ismerkedhetnek a diákok a számítógépek világával. Az anyagiak jelentős részét pályázatok útján teremtik elő, mondja az igazgatónő. A pályázati kiírások folyamatos figyelésével külön kolléga foglalkozik. A gondos gazda figyelme egyébként is jól észrevehető a látogató számára is.

Az anyagi, tárgyi feltételek természetesen csak keretei annak az oktató-nevelő munkának, amely a keresztény pedagógiai hagyományból, elsősorban a rendalapító, Ward Mária nevelési programjából táplálkozik. Ennek lényege „a kiművelt szellemű, valláserkölcsi alapokon nyugvó, katolikus öntudat és vallásos lelkület kifejlesztése, a női hivatásra való felkészítés és a nő társadalmi szerepének kiszélesítése.” Ward Mária – korát megelőzve, jóval a nőmozgalom megjelenése előtt – a XVI. században dolgozott a „gyengébb nem” igazi egyenjogúságának megteremtéséért. Nevelési programjában az egyéniség kibontakoztatását szolgálta a test és szellem egységének hangsúlyozása (ennek nyomán a testnevelés bevezetése), a tudományok iránti érdeklődés szorgalmazása, a hazafiasság lelkületének ápolása, a nyelvtanulás, az olvasottság, a zene, a tánc, a derűs, mosolygós nőiesség kialakítása – csupa olyan dolog, amely mára természetes része, eszköze az érett, önálló személyiség kialakulásának.

E szellemben készítik fel a családi életre, az anyai hivatásra diákjaikat az angolkisasszonyok kecskeméti iskolájában – az órák mellett a szakkörökön, kirándulásokon, lelkigyakorlatokon, a közösségi élet számos alkalmával. A jövő Magyarországát szolgálják, ahol szintén igaz a rendalapító szava: „Isten jelen van”, de – tesszük hozzá – a közösségek teszik láthatóvá.

sz.l.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu