Uj Ember

2001. január 21.
LVII. évf. 3. (2739.)

Imahét a keresztények egységéért január 21-28.

Főoldal
Lelkiség
Írásolvasás
Laikus vezérfonál Szalézi
Szent Ferenc a katolikus újságírók védőszentje
Jegyzetek a liturgiáról
Zsoltároskönyvből zsolozsmázni
A hét liturgiája (C-év)
Katolikus szemmel
Korunk tudománya
Jegyzetlap
Margit
Ha nem vagy ellenállás...
Lapszél
Tudatzavar vagy tudatos "balra húzás"
Élő egyház
A megbékélt különbségek egységéről
Beszélgetés Hafenscher Károly evangélikus teológussal
Az Isteni Irgalmasság magyar kápolnája Krakkóban
„Európa rejtett kincse az ortodox Kelet”
Interjú Mikhail Bécs és Budapest görög ortodox metropolitájával
Fórum
A templomépítő lovag-keresztje
Gondolat-váltások Zelnik Józseffel
Könyvespolc
Betlehemezéssel a missziókért
Az Olvasó írja
Fórum
Az életrendezés háza
Lelkigyakorlatok Püspökszentlászlón
Fórum
Hol kezdődik a szolidaritás?
A média is felelős a fogyatékos emberek társadalmi integrációjáért
Egyházunk – új évezred kezdetén
Világiak az egyházban 2.
Kaposvári Egyházmegye
Közösségek, remények
Gizella temploma
Mementó
„Eget kér”
A közösségi házban, amely a Gondviselésé
Vörs betleheme
Ifjúság
Megtestesül a Jó
(Iskolakór helyett, V. rész).
Krakkói jegyzetek
Harry Potter-láz – kinek jó?
Különös szilveszter
Rejtvény
Kultúra
Történelmi olvasókönyv
Szeghalmi Elemér: Keresztény küzdelmek és megtorpanások 1945-1956.
Harangszó és mikrofon
Beszélgetés Bőzsöny Ferenccel
Júdás anyjának története
Fórum
Egy régi-új egyházi főiskola: a Sapientia
A szegények nem kerülik el a plébániát
Szeged-Rókus: országos gondok a mindennapokban
„Isten jelen van”
Angolkisasszonyok Kecskeméten
Mozaik

Erdélyi Zsuzsanna évtizedei
Nemcsak a repülőgép emelkedik
„Láttam, Uram, a hegyeidet”
Az öröklét szegletei
Korszerű műveltség és eleven hit
Györffy György emlékének

 

Az Olvasó írja

Az állattemetőkről

„Tegyük helyére a dolgokat!” címmel az Új Ember 2000. december 3-i számában gondolatébresztő hozzászólás jelent meg az állattemetőkről. Bizonyos, hogy a Megváltó nem kellett hogy üdvözítse az állatokat, mert azok egymástól nagyon is különböző sokasága közt nem akadt olyan, amely fellázadt volna a Teremtője ellen. Még a kígyóról vagy az. ú.n. „tisztátalan állatokról” sem írja az ószövetség szent könyve, hogy azok bűnösek voltak. Ami az újszövetségi Szentírást illeti, figyelemreméltó, hogy Krisztus Urunk feltámadása után azt a parancsot adja, hogy hirdessék az Evangéliumot „minden teremtménynek” (Mk 16,16: a görög szöveg szerint: paszé té ktiszei. Ezért prédikált Assisi Szent Ferenc a madaraknak, páduai Szent Antal pedig a halaknak. Bár kétségtelen, hogy a Megváltó keresztje nem tartozhat az elhalt állatok világához (e szent jel még a protestáns hívek sírjain sem látható), de a hűséges teremtményektől a viszontszeretet virágait nem kell megtagadnunk…

prof. Kádár Zoltán
Budapest

A keresztények helyzete Indonéziában

Szinte menetrendszerűen érkeznek a hírek az indonéziai keresztény-muzulmán összetűzésekről – legutóbb a véres karácsonyi eseményekről számoltak be a médiumok, köztük az Új Ember idei első száma is. Fölmerülhet a kérdés: valóban vallási viszályról van „csak” szó, vagy nemzetiségi, társadalmi és gazdasági ellentétek is okai az összetűzéseknek.

Indonézia 13 500 szigetből áll, ebből ezer lakott. A 200 milliós lakosság többsége az ausztronéz nyelveket beszéli, a hivatalos nyelv a Bahasa Indonesia. A maláj nyelvekből alkotott műnyelv. Egyébként összesen 300 nyelvet és nyelvjárást használnak az országban. A keresztények 9,5 %-os kisebbséget alkotnak, ezen belül a katolikusok száma közel 6 millió. Indonéziában él a világ legnépesebb, nem arab nyelvű iszlám népessége. 170 millióan vannak, a lakosság 86 százaléka. Az iszlám vallást a hagyományok szerint a XIII. században arab kereskedők hozták el ide. A portugál hódítás (1496) után a jezsuiták kezdték a keresztény missziót. A kereszténység a keleti szigeteken terjedt el nagyobb mértékben (Flores, Nias, Timor és Molukku szigeteken élnek a katolikusok). A függetlenség kivívása után az iszlám háttérbe szorult, amikor az országot hindu-jávai műveltségű politikusok irányították. Az iszlám előretörés állandóan tart. A keresztény-mohamedán ellentét másik forrása a telepítési politika, melynek következtében teljesen eltérő nyelvi, vallási területen idegen szigetként állnak a telepes falvak, ellenséges környezetben. A nehéz megélhetés, az eltérő mezőgazdasági termelés egész falvakat fordít egymás ellen. A vezető szerepre törekvő jávaiakat nem szívelik a többnyire keresztény őslakosok.

Bikfalvi Géza
Budapest

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu