Uj Ember

2000. november 19.
LVI. évf. 47. (2730.)

Templommegáldás Dunaújvárosban
Dunaújváros új főtemplomát november 26-án, Krisztus király vasárnapján délután 2 órakor hálaadó szentmisében áldja meg Takács Nándor székesfehérvári püspök. Szeretettel hívnak és várnak minden hívet.

Főoldal
Lelkiség
Vissza a jövőből a jelenbe
Ceciliánus meditáció
Jegyzetek a liturgiáról -
A zsoltárimádságról
Kyrie
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Értsük meg egymást!
- Gondolatok az empátiáról -
Jegyzetlap
„Erkölcsi nézőpont”
Magyar örökség – szentség és szabadságvágy
Hagyományőrzés és a jelen építése
(ezerötszáz gyors) - Hírek
Élő egyház
Országos engesztelő lelki nap az Örökimádás-
templomban
Piaristák a magyar színjátszásban Kiállítás Kecskeméten
Világunk templomai 2000.
Mennyiség vagy minőség?
Az emberi élet védelme Erdélyben
Pro Vita Hominis
Nagy Olivér halálára
Wyszynski bíboros éve Lengyelországban
Fórum
Könyvespolc
Nemcsak a katolikusok keresztények
Krisztushívők Egyiptomban
Az Olvasó írja
Fórum
A szlovákiai miniszterelnök-helyettes a Központi Szemináriumban
A délvidéki plébános
Márton Áron emlékérem – 2000
Egy magyar végvár ünnepe
Fórum
A Család könyvespolcára
Személyre szóló figyelmesség karácsonyra a család minden tagjának
Pápai érdekességek II.
Az Opus Dei új közép-európai helynöke
Pécsi Egyházmegye
Tízéves a Collegium Seraphicum
Megrendelni a szentségeket?
A közösségen keresztül valósul meg az én történetem
Egyházmegyei hírek
Cigánykollégium Mánfán
Ifjúság
Iskolakór III.
A Cyrano fordítója
- Nyolcvan éve halt meg Ábrányi Emil -
Zámbó zsoltár
Köszönj, ha tudsz!
Rejtvény
Kultúra
A hangya
Fekete István régi karácsonyai
Jogász szemmel a múltunk
Érik a füge
Fórum
Bencések a nagyvilágban
Beszélgetés Linka Ernő brazíliai apáttal
„Világparlament” a Vatikánban
Mozaik

Régi-új hagyomány
Emlékek az Alpokból
.

 

Jegyzetlap

Persze, a legegyszerűbb dolog az egyház minden bajáért a papokon elverni a port. Fölhorkan a – szociológizált – laikus, ha az egyházon csak a papokat értik s joggal, mert mi, valamennyien megkereszteltek vagyunk az egyház, de belebújt-e valaha is – empatikus érzékenységével – egy pap bőrébe? Vállal-e valamilyen föladatot mellette? S ha vállal, végzi-e „mindvégig”? S a legkisebb föladatot a szíve mélyén szentnek tartja-e? Van-e benne öröme? Bíztatja-e a papját hogy bármilyen mély is a kátyú, ki fogunk evickélni belőle? Veszi-e magának a bátorságot, hogy közösen, nem alávetett buzgósággal, együtt megtéve az erőteljes, megfontolt és időszerű intézkedéseket, szabadon beszéljen a nehézségekről? Átérzi-e, hogy lelkész, pap, püspök, bár a világért – hiszen az üdvéért – munkálkodik, valahogy mégis mindig szembe kerül a világgal? A folytonos megszólásuk nem a fonákján bizonyítja-e, hogy valóban a lélek hatalma adatott nekik? Bármit tesznek s bárhogyan, nem kerülhetik el a megvetést, mert ennek igazi oka a puszta létezésük. Nem az kell, hogy mások legyenek, hanem hogy ne legyenek. Ezért, ha emberi vétek terheli is őket, papságukban ártatlanok maradnak.

De ártatlanságuk ára a felelősségük. Mekkora hit s a magányosságukban megtartó bizalom kell ahhoz, hogy elfogadják, kibúvók, látszattettek s egérutak keresése nélkül legjobbjaik is, s épp ők hasonlók homokban a kőhöz, gyomnövényhez, hulladékhoz? Mert nem elég megérteniük a világot, mely önmagát se nagyon érti, hanem tűnődniük kell benne s róla, alulról fölfelé, mintha belétemettettek volna. S valóban, aki Krisztusba temetkezik, azt a világ (némi kárörömmel) gyorsan be is lapátolja. És hogy nem kiválóságban különböznek a világ fiaitól, hanem abban: képet viselnek. Ez a képviselet tudásuk legfőbb forrása. Nem a cím, nem a teológia, nem a tehetség. Ez a nem tudott tudás a legnagyobb rang a földön, mi embernek adatik. Ezért kell csillogniuk (folytonos bizonyítási kényszerben) a gördülékeny, megállíthatatlan beszédben. Lehet, sőt kell halkan szólniuk, suttogniuk, súgniuk. Kijelenthetik bátran: nem tudom. Hallgathatnak is, míg mások lázasan igazolják magukat, ki tudja, miért s kinek? Nem kell mindenhez hozzászólniuk. Vannak dolgok, amikhez nem is szabad.

Ilyenkor az exodusszal mutassák meg, hogy ők másra valók, más részére s más ügyre tartatnak fönn. A papok selyembe burkolt semmik a sok tolongó valaki között. Meg kell maguktól üresedniük, hogy az, akinek hívását követik, lehessen bennük minden. Ő majd kárpótolja őket egy mozdulattal, egy hanggal, egy megértő bólintással, azzal a kiegyenesedő testtartással, ahogyan fölmutatják a világnak, történjék bármi, fölmutatják, földig hajolhatnak előtte, tovább adhatják áldását.

Vasadi Péter

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu