Uj Ember

2000. november 19.
LVI. évf. 47. (2730.)

Templommegáldás Dunaújvárosban
Dunaújváros új főtemplomát november 26-án, Krisztus király vasárnapján délután 2 órakor hálaadó szentmisében áldja meg Takács Nándor székesfehérvári püspök. Szeretettel hívnak és várnak minden hívet.

Főoldal
Lelkiség
Vissza a jövőből a jelenbe
Ceciliánus meditáció
Jegyzetek a liturgiáról -
A zsoltárimádságról
Kyrie
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Értsük meg egymást!
- Gondolatok az empátiáról -
Jegyzetlap
„Erkölcsi nézőpont”
Magyar örökség – szentség és szabadságvágy
Hagyományőrzés és a jelen építése
(ezerötszáz gyors) - Hírek
Élő egyház
Országos engesztelő lelki nap az Örökimádás-
templomban
Piaristák a magyar színjátszásban Kiállítás Kecskeméten
Világunk templomai 2000.
Mennyiség vagy minőség?
Az emberi élet védelme Erdélyben
Pro Vita Hominis
Nagy Olivér halálára
Wyszynski bíboros éve Lengyelországban
Fórum
Könyvespolc
Nemcsak a katolikusok keresztények
Krisztushívők Egyiptomban
Az Olvasó írja
Fórum
A szlovákiai miniszterelnök-helyettes a Központi Szemináriumban
A délvidéki plébános
Márton Áron emlékérem – 2000
Egy magyar végvár ünnepe
Fórum
A Család könyvespolcára
Személyre szóló figyelmesség karácsonyra a család minden tagjának
Pápai érdekességek II.
Az Opus Dei új közép-európai helynöke
Pécsi Egyházmegye
Tízéves a Collegium Seraphicum
Megrendelni a szentségeket?
A közösségen keresztül valósul meg az én történetem
Egyházmegyei hírek
Cigánykollégium Mánfán
Ifjúság
Iskolakór III.
A Cyrano fordítója
- Nyolcvan éve halt meg Ábrányi Emil -
Zámbó zsoltár
Köszönj, ha tudsz!
Rejtvény
Kultúra
A hangya
Fekete István régi karácsonyai
Jogász szemmel a múltunk
Érik a füge
Fórum
Bencések a nagyvilágban
Beszélgetés Linka Ernő brazíliai apáttal
„Világparlament” a Vatikánban
Mozaik

Régi-új hagyomány
Emlékek az Alpokból
.

 

Vissza a jövőből a jelenbe

Ha elolvassuk Jézus tanítását a végidőről, ezen belül az Emberfia eljöveteléről szóló részt (Mk 13,24-32), ezekben a szövegekben nehéz felfedeznünk az általunk megszokott és elvárt logikát. Vegyük például a következő kijelentéseket: „A nap elsötétedik, a hold nem sugározza fényét, a csillagok lehullanak az égről, és az erők, amelyek az egekben vannak, megrendülnek. Akkor meglátjátok majd az Emberfiát...” – ezek után pedig Jézus kijelenti: „Amikor azt látjátok, hogy mindezek megtörténnek, tudjátok meg, hogy közel van (az Emberfia), az ajtóban...” (13,24-26.29) Márpedig ez nem igazán logikus, mert amikor a fent említett dolgok már megtörténtek, nem lehet mondani, hogy „közel van, az ajtóban”, vagyis rövidesen elérkezik. S az is kérdés, hogy kik azok, akik látják mindezek megtörténtét? A tanítványok? S hogyan látnák, ha már mindennek úgyis vége?

Az igazság az, hogy ebben az esetben Jézus a korabeli tanítói eszközök egyik ritka fajtáját, az apokaliptikus beszédet alkalmazza. Jézus igen színesen tanított, az önkifejezés és tanítás számos formáját megtaláljuk beszédeiben: a bölcs beszédet, a képes beszédet, az írásmagyarázatot, a prófétai beszédet, törvénykezést stb. Nem túl gyakran, de mind az Ószövetségben, mind az Újszövetségben megtaláljuk ezek mellett az apokaliptikus beszédet is, melyet azután egy-két alkalommal Jézus is alkalmaz.

Az apokaliptikus beszéd helyes értelmezésének legalapvetőbb feltétele, hogy nem szabad a benne előforduló képeket, részleteket (pl. „a nap elsötétedik”) szó szerinti értelemben venni. Ebből következik, hogy a leírt „események” időpontját sem lehet – és nem is szabad – meghatározni, mert a tanítás nem erről szól (vagyis helytelen azt találgatni vagy állítani, hogy az említett jelek mikor következnek be: a jelenlévők életében, néhány hét, hónap, év múlva, egy jubileumi évben, vagy az idők végezetén).

Mit tanítanak hát, mire vonatkoznak vajon az apokaliptikus szövegek? A teljes valóságot és az igazi értékrendet kísérlik meg bemutatni egy egészen sajátos, képi nyelven. Az Emberfia eljöveteléről szóló részlet például (Mk 13,24-32) a következőket jelentheti: látható világunk (földi életünk) esetleges, mulandó, nem maradandó, örök érték. Vannak viszont örök értékek: Jézus tanítása („az én igéim”, (13,31), Isten hatalma és igazságossága (ítélet, 26), Isten akarata, hogy az embereket megmentse (választottak öszszegyűjtése, 27.v.). Ez a való világ lényege, nem az, amit látunk és közvetlenül érzékelünk.

Nos, ha a szöveget megértettük, akkor érteni fogjuk annak tanítói célját, üzenetét is. Nem arról van szó, hogy valamilyen eljövendő eseményre várnunk kellene – netán annak időpontját kutatni, fürkészni –, hanem arról, hogy életünket a megismert valóság fényében lássuk, és ennek megfelelően cselekedjünk. Ezek a szövegek ugyanis a jelenhez és a jelenről szólnak: a jelenben kívánnak valamilyen cselekvésre illetve elhatározásra indítani.

Az apokaliptikus szöveg maga „éberségről” beszél a továbbiakban (13,33.35.37), mint feladatról, követelményről. Ez azt jelenti: vigyázzunk, hogy ne érjen váratlanul és készületlenül e dolgok „megtörténte”. A képi nyelvet lefordítva így fogalmazhatjuk meg az üzenetet: alakítsuk át és éljük életünket a valóságnak, az örök értékeknek megfelelően. Az apokaliptikus beszédben felvázolt rémületes katasztrófa, annak minden ijesztő eleme arra szolgál, hogy kifejezze: milyen fontos, mennyire szükséges életünk gyökeres átalakítása – hiszen a valóságnak ellenállhatatlan, mindent elsöprő ereje van.

Jézus apokaliptikus beszédét olvasva ne azon tűnődjünk tehát, hogy meddig tart még a történelem, mikor lesz a világ vége. Ne nyugtassuk meg magunkat azzal, hogy ezt mi úgysem érjük meg –, de ne is ijesztgessük magunkat és egymást azzal, hogy mindez már holnap vagy holnapután be is következik. Nézzük inkább és értékeljük át a világot s a valóságot a mondottak fényében, és alakítsuk át életünket, cselekvésünket ennek megfelelően.

Tarjányi Béla

Mit tanítanak, mire vonatkoznak vajon az apokaliptikus szövegek? A teljes valóságot és az igazi értékrendet kísérlik meg bemutatni egy egészen sajátos, képi nyelven. Nem arról van szó, hogy valamilyen eljövendő eseményre várnunk kellene – netán annak időpontját kutatni, fürkészni –, hanem arról, hogy életünket a megismert valóság fényében lássuk, és ennek megfelelően cselekedjünk. Ezek a szövegek ugyanis a jelenhez és a jelenről szólnak: a jelenben kívánnak valamilyen cselekvésre illetve elhatározásra indítani.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu