Uj Ember

2000. november 19.
LVI. évf. 47. (2730.)

Templommegáldás Dunaújvárosban
Dunaújváros új főtemplomát november 26-án, Krisztus király vasárnapján délután 2 órakor hálaadó szentmisében áldja meg Takács Nándor székesfehérvári püspök. Szeretettel hívnak és várnak minden hívet.

Főoldal
Lelkiség
Vissza a jövőből a jelenbe
Ceciliánus meditáció
Jegyzetek a liturgiáról -
A zsoltárimádságról
Kyrie
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Értsük meg egymást!
- Gondolatok az empátiáról -
Jegyzetlap
„Erkölcsi nézőpont”
Magyar örökség – szentség és szabadságvágy
Hagyományőrzés és a jelen építése
(ezerötszáz gyors) - Hírek
Élő egyház
Országos engesztelő lelki nap az Örökimádás-
templomban
Piaristák a magyar színjátszásban Kiállítás Kecskeméten
Világunk templomai 2000.
Mennyiség vagy minőség?
Az emberi élet védelme Erdélyben
Pro Vita Hominis
Nagy Olivér halálára
Wyszynski bíboros éve Lengyelországban
Fórum
Könyvespolc
Nemcsak a katolikusok keresztények
Krisztushívők Egyiptomban
Az Olvasó írja
Fórum
A szlovákiai miniszterelnök-helyettes a Központi Szemináriumban
A délvidéki plébános
Márton Áron emlékérem – 2000
Egy magyar végvár ünnepe
Fórum
A Család könyvespolcára
Személyre szóló figyelmesség karácsonyra a család minden tagjának
Pápai érdekességek II.
Az Opus Dei új közép-európai helynöke
Pécsi Egyházmegye
Tízéves a Collegium Seraphicum
Megrendelni a szentségeket?
A közösségen keresztül valósul meg az én történetem
Egyházmegyei hírek
Cigánykollégium Mánfán
Ifjúság
Iskolakór III.
A Cyrano fordítója
- Nyolcvan éve halt meg Ábrányi Emil -
Zámbó zsoltár
Köszönj, ha tudsz!
Rejtvény
Kultúra
A hangya
Fekete István régi karácsonyai
Jogász szemmel a múltunk
Érik a füge
Fórum
Bencések a nagyvilágban
Beszélgetés Linka Ernő brazíliai apáttal
„Világparlament” a Vatikánban
Mozaik

Régi-új hagyomány
Emlékek az Alpokból
.

 

Ceciliánus meditáció

„Katakomba – Callisto
Majd a templom, amely már övé
Cecília – Cicelle emléke sosem
lesz az enyészeté, amíg orgonák
síp-rendje szólal s valaki mindig
intonálja a legszebb dallamot,
amely fölfelé vonzza a tekintetet
a tiszta-Egészért, melyben a lélek lakik

Sejtelmek, emlékek vértanú-megvallás,
ahogyan tudták a régiek —, és felnyitott
koporsó. Fátyolos ruha, a fejet kendő
borítja; őskeresztény kéztartás: ujjak
titkos beszéde: Háromság-dicséret az
agóniában is. Így látta őt a művész
Maderno – és Róma
A benső tájakon így köt magához
a márványszobor, Túl a Teverén…”

Liszt Ferenc ritkán hallható Szent Cecília legendáját 1878-ban a művészről elnevezett egylet mutatta be a Vigadóban, s ugyanakkor hangzott el az életművet mélységeiben jellemző Dante-szimfónia első tétele is. A karmester Erkel Sándor volt.


Cecília az Úrnak énekelt – B. Kopp Judit fafaragása

A folyton vívódó zeneköltő művészetének „alaptételei” közé tartozik e két kompozíció, ha érzéseinek, küzdelmeinek, vágyainak „tárgykörét” nézzük. Inferno – Pokol – mondja a nevezett első tétel, folttalan, tiszta – énekli a kórus Cecíliát jellemezve; Az a néhány, egyszerű hang, amely a záró rész üzenete. Ez utóbbi oratórium 1874-ben, Liszt idős korában íródott, a Dante-szimfónia a viharos ötvenes években. „Kilátástalan kínról” ír Molnár Antal egyik könyvében a Dante-zenére utalva, „őselemek borzalmas erejéről”, majd a tisztulás (Purgatórium) felé haladva „az anyagtalanságban lebegő hozsannáról”, végül hozzáfűzi: „Zenéjében… minden egyéb körvonal eloszlik, a hangokról lefoszlott minden reális vonatkozás, és az egyetlen ’gesztus’, mi még megmaradt: a változatlan, fölfelé tekintés, égi reménység mozdulata a csillagok miriádjának biztatóan rezgő fénytengere felé. Liszt egész gondolatvilágának, egész művészi mivoltának ilyen a betetőzése.”

Az utóbbi mondatok Szent Cecília legendájára is vonatkoznak (Szent Ferenc Naphimnuszát akkorra már hangokba foglalta), s Róma, Budapest és Weimar közt utazgatva az élmények „izzón-végletes parancsa” megcsöndesedett. Abban a mély gondolatban élt – mint ugyancsak Molnár Antal írja —, „hogy a szeretet a döntő világerő”, s Lisztnél ezért azonosul „a szerelmi és a vallásos hangvétel.” Ha Faustjának Margitja áll előttünk, mint bimbót rejtő leányarc képe, akkor az „virággá teljesedik.” Cecília, aki őrangyalával társalgott, az örök zene meghatározó világjelenlétét hirdeti, s a századunkban elhaló melódia, harmónia végzetes következményeire figyelmeztet. Nem véletlen azoknak az aggodalma, akik az esztétikai, művészetrendi föltételekhez igazodva mondják (sokszor jogos indulattal): a Teremtő a tökéletes Szépség, Zene és arány, tehát ebben az értelemben is irányt szabó norma a jézusi mondás: „Legyetek tökéletesek, amint menynyei Atyám tökéletes.” Ókeresztény (II. századi) hitvalló nem véletlenül kiáltott fel: adjatok valami zenét, költészetet – „szent őrületben!”

Cecília – a musica sacra s művelőinek patrónája – éppen a maga titokzatosságával, a hozzá kötődő legendák sejtelmeivel (égi Jegyese sugalmában) nem véletlenül váltotta ki a néplélekből: „Még az ördög is menekül onnan, ahol tiszta zenét hall.” Ő hatotta át a raffaellói máig csodált festő-világot: Róma kedvence (mindig egy-egy szál friss virág van a sírján a Pantheonban) mintha kiszólna márvány-zárkájából: arra képemre is nézzetek, amelyen Cecília muzsikáló angyalok közt orgonál…

Nem tudom: Lisztet talán a trasteverei Santa Cecília kápolna freskói ihlették meg, Antonio Pomarancio kép-legendái? A XVII. századi művész (eredeti nevén Roncalli Cristoforo) a mi Szent István királyunk születését Saroltának meghirdető diakónust is színekbe foglalta a szülést váró asszony alakjával – a magyarok egykori templomában, a Santo Stefano Rotondóban…

Ma sem világos, hogyan lett Cecília a középkorban a szent zene védőszentje. Liszt legendájában az ünnep éneke ekként csendül: orgonahangok kíséretében „Cecília az Úrnak énekelt: Legyen a szívem tiszta, hogy ne csalatkozzam.”

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu