Uj Ember

2000. november 19.
LVI. évf. 47. (2730.)

Templommegáldás Dunaújvárosban
Dunaújváros új főtemplomát november 26-án, Krisztus király vasárnapján délután 2 órakor hálaadó szentmisében áldja meg Takács Nándor székesfehérvári püspök. Szeretettel hívnak és várnak minden hívet.

Főoldal
Lelkiség
Vissza a jövőből a jelenbe
Ceciliánus meditáció
Jegyzetek a liturgiáról -
A zsoltárimádságról
Kyrie
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Értsük meg egymást!
- Gondolatok az empátiáról -
Jegyzetlap
„Erkölcsi nézőpont”
Magyar örökség – szentség és szabadságvágy
Hagyományőrzés és a jelen építése
(ezerötszáz gyors) - Hírek
Élő egyház
Országos engesztelő lelki nap az Örökimádás-
templomban
Piaristák a magyar színjátszásban Kiállítás Kecskeméten
Világunk templomai 2000.
Mennyiség vagy minőség?
Az emberi élet védelme Erdélyben
Pro Vita Hominis
Nagy Olivér halálára
Wyszynski bíboros éve Lengyelországban
Fórum
Könyvespolc
Nemcsak a katolikusok keresztények
Krisztushívők Egyiptomban
Az Olvasó írja
Fórum
A szlovákiai miniszterelnök-helyettes a Központi Szemináriumban
A délvidéki plébános
Márton Áron emlékérem – 2000
Egy magyar végvár ünnepe
Fórum
A Család könyvespolcára
Személyre szóló figyelmesség karácsonyra a család minden tagjának
Pápai érdekességek II.
Az Opus Dei új közép-európai helynöke
Pécsi Egyházmegye
Tízéves a Collegium Seraphicum
Megrendelni a szentségeket?
A közösségen keresztül valósul meg az én történetem
Egyházmegyei hírek
Cigánykollégium Mánfán
Ifjúság
Iskolakór III.
A Cyrano fordítója
- Nyolcvan éve halt meg Ábrányi Emil -
Zámbó zsoltár
Köszönj, ha tudsz!
Rejtvény
Kultúra
A hangya
Fekete István régi karácsonyai
Jogász szemmel a múltunk
Érik a füge
Fórum
Bencések a nagyvilágban
Beszélgetés Linka Ernő brazíliai apáttal
„Világparlament” a Vatikánban
Mozaik

Régi-új hagyomány
Emlékek az Alpokból
.

 

Jegyzetek a liturgiáról

A zsoltárimádságról

A zsoltár Krisztus óta az egyház és a keresztény ember alapimádsága. Ezt énekli és olvassa, elmélkedi és ismételgeti, sírja, sóhajtozza és ujjongja megszakítatlanul, napról napra, sőt óráról órára a közösség és az egyén, szerzetesek és világiak, szentek és bűnösök, kicsinyek és nagyok, a krisztusi élet hősei és az egyszerű lelkek egyaránt. A zsoltár a legnagyobb dolgokról a legegyszerűbb szavakkal beszél. Benne van az egész teológia, mégis mindenki könnyen megértheti. Mindenki imádsága: senki sem sajátíthatja ki, mégis mindenki úgy imádkozhatja, mintha egészen sajátja lenne. Imádkozhatjuk a legéberebb elmélkedéssel, s imádkozhatjuk úgy is, hogy fáradságunkban már csak a szavait tudjuk jó szándékkal mormolni.

A zsoltár egyik titka, hogy bár képeivel és gazdag kifejezésmódjával megragadja figyelmünket és képzeletünket, mégis annyira általános, hogy mindenki mindig kissé átértelmezheti önmagára. Ez az átértelmezés akkor, ha krisztusi szellemben történik, nem önkényes belemagyarázás. A zsoltárt ugyanis Isten adta, aki a szent szövegeket sugalmazva nemcsak a háromezer évvel ezelőtti választottakra gondolt, hanem összes híveire az idők végéig. Lehet, hogy mi sok mindenben mások vagyunk, mint a régi jámbor zsidók, de ez a „sok minden különböző” másodrangú ahhoz képest, amiben hasonlítunk őhozzájuk: Istenhez való viszonyunkban. Az Istenre hagyatkozó bizalom, a teremtő és gondviselő Isten csodálata, a bűnbánat szenvedélye, a szenvedésben való elkeseredés és Istenhez fordulás, az istentisztelet ünnepi öröme alapvetően ugyanaz a századok folyamán, s összeköt minket a zsoltárok egykori imádkozójával. És éppen ezek a zsoltár témái. Az egyetlen különbség az, hogy amit az ószövetségi imádkozó általánosságban (és a maga akkori helyzetében) élt át, az számunkra meghatározottá vált Krisztusban. Ez a krisztusi „meghatározottság“, mely ugyanakkor a zsoltárok „általános emberi“ hangjában fejeződik ki: ez teszi lehetővé, hogy a zsoltároknak keresztény értelmezést adjunk, és ugyanakkor önmagunkra értelmezzük őket.

Sokakban nincs meg a bátorság, hogy így éljenek a zsoltárokkal. A zsoltárimádságra való tanítás valahogy kimaradt a mai hitoktatásból. Pedig mérhetetlenül sok haszonnal járna, még hozzá nemcsak pillanatnyi, hanem egész életre szóló lelki haszonnal. Időről időre szeretnénk e liturgikus „jegyzetekben“ közösen elolvasni egy-egy zsoltárt vagy zsoltárrészletet. Nem úgy, hogy tudós magyarázatokat adunk hozzá a „biblikum“ című teológiai tárgy módszereivel. Hanem úgy, ahogy a századokon át tanították a zsoltárimádságot: egyszerűen elmondva a zsoltárt egy bizonyos értelmezésben, „olvasatban“. Persze nem egyetlen, megtanulandó olvasatnak szánjuk, hanem inkább bátorításnak. Ha ezt az „olvasatot“ az előttünk élt mesterektől tanuljuk, akkor minden olvasat belül marad az érvényes krisztusi értelmezésen. Hiszen a zsoltárok ilyen olvasatát Krisztus kezdte el, amikor a 109. zsoltár kezdő szavait magyarázta, s őt folytatták az apostolok, amikor ismét és ismét a zsoltárokra hivatkozva értették meg, mi történt velünk a megváltásban.

Dobszay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu