|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI Júdás Tádé és Simon apostolok Edessza városa és Krisztus arcmása három apostolunk között is láncszemet képez. Ugyanis az Edesszában (is) eltemetett Szent Tamás (róla szól írásunk: LXII./27. p. 16.) bízta meg Júdás Tádé apostolt azzal, hogy Jézus arcmását vigye el az edesszai Abgár királynak. Az arcmás sokáig védelmezte a városlakókat a pogány s másvallású hadak támadásától, ekként szolgálva a képtiszteletnek szinte perdöntő bizonyítékául.
Júdás Tádé nem egyedül, hanem társával, Simon apostollal tette meg a missziós utakat szinte ugyanazokon a területeken (Mezopotámiában, Perzsiában, Jeruzsálemben), mint Szent Tamás. Vértanúhalált is evangéliumhirdetésük közben szenvedtek: az eltérő hagyományok szerint vagy a botütések, vagy a fűrészek pengéi végeztek velük. Így lett Simon a mai napig a favágók védőszentje, ünnepük pedig október 28-a.
A képzőművészet látószögéből tekintve Júdást és Simont leginkább vizuális apostoljegyzékekben, úgynevezett apostolkatalógusokban lelhetjük fel. Az esztergomi Keresztény Múzeum gyűjteményéből hármat is említhetünk: az első kettő festmény, az utolsó pedig egy szobrászati alkotás. Mindegyikükben az a közös, hogy XV. századi magyar mestertől születtek. A fatáblára temperával készült művek egy szárnyas oltár részét képezték; apostolainkat társaikkal együtt félalakosan, jelképeik által meghatározva láthatjuk viszont. A harmadik említendő műalkotás az egyházi gyűjtemény talán egyik legnagyobb kincse: a garamszentbenedeki úrkoporsó, melyet egészen 1872-ig eredeti helyén őriztek, igaz, már nyugállományba helyezve. Simor János érsek Bécsbe vitette, (fizikailag s liturgiai szolgálatát tekintve is) megújíttatta. A restaurálás során adták Simon kezébe (a később eltávolított) fűrészt, ám Tádé bunkósbotja még az eredeti. Az apostolszobrok, a közöttük elhelyezkedő András és Fülöp által némileg elválasztva a sírláda felett emelkedő gótikus architektúra előtt jelennek meg; művészi megfogalmazásuk egyedivé, egyéniséggé teszi őket. Szent Júdás Tádé arcát szakáll keretezi, testtartása Andráséra rímel, ugyanakkor azzal ellentétes. Tekintetét maga elé veti, ellentétben a fiatalként ábrázolt evangéliumhirdető társával, aki felfelé néz. A kutatások szerint úrkoporsó díszítését több szobrász végezte: Júdás Tádé ifjabb Jakab kezének mesterére vall, a vezető mester által faragott Andráshoz pedig Simon arca áll közel, ám az utóbbinak keze sokkal valóságközelibb. Dragon Zoltán
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|