Uj Ember

2006.10.22
LXII. évf. 43. (3036.)

A brüsszeli
városmisszió
előkészületei

Főoldal
Címlap
Magyarország 1956-2006
Lelkiség
"Aki első akar lenni, legyen mindenki szolgája"
Szentírás-magyarázat
Újítsd meg országunkat, Urunk, és kezdd rajtam!
Homíliavázlat
A zsolozsma olvasmányai
LITURGIA
A hét szentjei
Október 23.
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
A remény forradalma volt...
Fényképek és érzések 1956-ból
Ellene mondani az igazságtalanságnak
Forradalom - nagybetűkkel gondolva
Élő egyház
A hősökért és az áldozatokért
Ökumenikus istentisztelet
Prohászka-konferencia Székesfehérvárott
A társadalmi igazságosságért és a párbeszéd kultúrájáért
Erdő Péter, a CCEE új elnöke a volt szocialista országok nehézségeiről
Kifelé a zsákutcából...
Hit és Tudás Szabadegyetem Kaposváron
Családok Isten országáért
Tizenhárom éve Magyarországon a Regina Pacis közösség
Építkezés - összefogással
Felszentelték Boldog Kalkuttai Teréz anya újszegedi templomát
Élő egyház
Négy új szent
A szeretettel "lángra lobbantani" a világot
XVI. Benedek pápa üzenete a missziós világnapra
Fórum
Újra felfedezni, mit jelent kereszténynek lenni
A brüsszeli városmisszió előkészületei
A jelenlét a legnagyobb misszió
Kereszténységünk - indonéz szemmel
Mozaik
Elveszettnek hitt üvegfestmények
Júdás Tádé és Simon apostolok
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Lelkipásztorok az önkormányzati ülésen
Gyöngyszemet látni
Álmodik a múlt
A vándorló kókuszdió
Ünnep
A katolikus egyház 1956-ban
Békés Gellért emlékezése
"Központisták" a kórházakban és röpcéduláik
Balogh Margit tanulmányából
A budapesti papság
Mindszenty bíboros prímás szabadulása
A vidéki papság magatartásának példái
Sokszorosított röpcédula a pesti utcán
Ünnep
A vérvörös hajú lány
"Akik holnap halnak meg érte"
Pápai Lajos püspök visszaemlékezése
Magyar Piéta - 1956
Új szobor a szegedi dóm tövében
GYUFALÁNG
Ünnep
Kellünk-e még ennek a világnak?
Varjú Imre plébános emlékezése 1956-ra
Igen, érdemes volt!
Októberi ballada
Ünnep
Magyar kálvária - feltámadással
Kettős jubileumra emlékező zarándokok Fatimában
Megváltozhat a világ?
Mi történt Romániában a magyar ‘56 idején?
‘56-os megemlékezések külföldön
Ünnep
Egy pofon története
Ötvenhat a tananyagban
Magyar Katolikus Egyház - 1956
Konferencia a forradalom katolikus vonatkozásairól
Hogy mi is tegyünk valamit...
Fiatalok ‘56-os emlékzarándoklata - interjú Szűcs Balázs egyetemi lelkésszel
Ünnep
Golgota - ötvenöt kopjafával
Mosonmagyaróvári séta - a sortűz egyik tanújával
"Egy fiú fekszik"
[1956 után]

 

Szentírás-magyarázat

"Aki első akar lenni, legyen mindenki szolgája"

Évközi 29. vasárnap - Mk 10,35-45


A szöveg a Zebedeus-fiak kérésével kezdődik, és a szűkebb tanítványi kör, a tizenkettő tanításával folytatódik. Nagy valószínűséggel két epizód olvadt egybe a Márk-féle evangéliumi hagyományban. Zebedeus fiainak kérése kifejezetten karrier típusú kérés: protekciót szeretnének kérni. Az evangéliumot és Jézus élettörténetét ismerő olvasó számára világos ennek a kérdésnek az értelmetlensége, sőt az is, hogy amennyiben Jézus megígéri nekik, hogy a jobb és bal oldali helyet megkapják, az annyit jelentett volna, hogy Jézus ígéretet tesz arra, hogy a Zebedeus-fiakat is keresztre feszítik. De másra is rávilágít ez a különleges kérés. Jézus földi működése, sikere, elfogadottsága a tanítványok körében a politikai hatalom átvételének reményét ébresztette fel. A tizenkettő úgy érzi, megcsinálta a társadalmi karrierjét azzal, hogy időben, elsőként szegődött Jézus tanítványává. Az ő misszióját tehát nem üdvösségtörténeti, a mennyek országára irányuló küldetésnek tekintették, hanem Izrael politikai pozícióinak megváltoztatását vélték felfedezni tevékenységében. Ugyanezért keresték Jézus barátságát - igaz, sikertelenül - a zelóták, akik koruk terroristáinak is tekinthetők.

Jézus missziója azonban más volt. De ezt a jelenetet fontosnak tartották megőrizni az evangélisták, mert jól mutatja a keresztények állandó dilemmáját, sőt arról is tudósít, hogy ez a dilemma - társadalmi elismerés vagy erkölcsi nagyság - végigkíséri a kereszténység történetét. Kempis Tamás mondását átvette a Newsweek riportere, amikor kijelentette: "Az a baj a világon, hogy nem lehet egyszerre a miénk a töviskorona és a harminc ezüstpénz is."

Kétféle hatalomról beszél a történet. A Zebedeus-fiak világi, politikai, közéleti hatalomról vagy annak reményéről beszélnek. Jézus ezzel szemben egyfajta erkölcsi hatalomról szól, amelynek nem tesz jót az előbbi. Ezt a szempontot ki is fejti a perikópa a második részben, amikor felidézi a tanítványoknak a fejedelmek - ez esetben valószínűleg a Heródes-utódok - erőfitogtató, másokat megalázó hatalmát. Prófétai előrelátással Jézus tudta, hogy követői körében, a későbbi egyházban ez a kísértés meg fog jelenni. "Köztetek ne így legyen." Aki első akar lenni, legyen "mindenkinek a rabszolgája". Igazolásként Jézus saját példáját hozza fel, akit ugyan tekintélyesnek tartanak, mégsem uralkodik, hanem szolgál.

Lenin, akiről sok minden elmondható, csak az nem, hogy az erkölcsi hatalom megszerzésére törekedett volna, annyit mégis fölismert, hogy "a forradalmi korszakban sokkal könnyebb a hatalmat kívánni, mint ezt a hatalmat helyesen felhasználni". Az angol író, Aldous Huxley felismerte a hatalom negatív hatását, és praktikus módot talált a korlátozására: "A hatalom mindig megront, és ezért egyetlen emberi lénynek vagy csoportnak sem szabad túl sokat és túl sokáig juttatni belőle." Ezek a szerzők nem ismerik a hatalom jézusi felfogását. Jézus hatalma a bűnnel szállt szembe, és Isten uralmát szilárdította meg. Minden más hatalomfelfogás - egyházon belül és kívül - nem az Isten uralmának megvalósítását célozza, hanem valamilyen más hatalmi rendet akar megvalósítani.

Benyik Görgy

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu