Uj Ember

2006.10.22
LXII. évf. 43. (3036.)

A brüsszeli
városmisszió
előkészületei

Főoldal
Címlap
Magyarország 1956-2006
Lelkiség
"Aki első akar lenni, legyen mindenki szolgája"
Szentírás-magyarázat
Újítsd meg országunkat, Urunk, és kezdd rajtam!
Homíliavázlat
A zsolozsma olvasmányai
LITURGIA
A hét szentjei
Október 23.
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
A remény forradalma volt...
Fényképek és érzések 1956-ból
Ellene mondani az igazságtalanságnak
Forradalom - nagybetűkkel gondolva
Élő egyház
A hősökért és az áldozatokért
Ökumenikus istentisztelet
Prohászka-konferencia Székesfehérvárott
A társadalmi igazságosságért és a párbeszéd kultúrájáért
Erdő Péter, a CCEE új elnöke a volt szocialista országok nehézségeiről
Kifelé a zsákutcából...
Hit és Tudás Szabadegyetem Kaposváron
Családok Isten országáért
Tizenhárom éve Magyarországon a Regina Pacis közösség
Építkezés - összefogással
Felszentelték Boldog Kalkuttai Teréz anya újszegedi templomát
Élő egyház
Négy új szent
A szeretettel "lángra lobbantani" a világot
XVI. Benedek pápa üzenete a missziós világnapra
Fórum
Újra felfedezni, mit jelent kereszténynek lenni
A brüsszeli városmisszió előkészületei
A jelenlét a legnagyobb misszió
Kereszténységünk - indonéz szemmel
Mozaik
Elveszettnek hitt üvegfestmények
Júdás Tádé és Simon apostolok
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Lelkipásztorok az önkormányzati ülésen
Gyöngyszemet látni
Álmodik a múlt
A vándorló kókuszdió
Ünnep
A katolikus egyház 1956-ban
Békés Gellért emlékezése
"Központisták" a kórházakban és röpcéduláik
Balogh Margit tanulmányából
A budapesti papság
Mindszenty bíboros prímás szabadulása
A vidéki papság magatartásának példái
Sokszorosított röpcédula a pesti utcán
Ünnep
A vérvörös hajú lány
"Akik holnap halnak meg érte"
Pápai Lajos püspök visszaemlékezése
Magyar Piéta - 1956
Új szobor a szegedi dóm tövében
GYUFALÁNG
Ünnep
Kellünk-e még ennek a világnak?
Varjú Imre plébános emlékezése 1956-ra
Igen, érdemes volt!
Októberi ballada
Ünnep
Magyar kálvária - feltámadással
Kettős jubileumra emlékező zarándokok Fatimában
Megváltozhat a világ?
Mi történt Romániában a magyar ‘56 idején?
‘56-os megemlékezések külföldön
Ünnep
Egy pofon története
Ötvenhat a tananyagban
Magyar Katolikus Egyház - 1956
Konferencia a forradalom katolikus vonatkozásairól
Hogy mi is tegyünk valamit...
Fiatalok ‘56-os emlékzarándoklata - interjú Szűcs Balázs egyetemi lelkésszel
Ünnep
Golgota - ötvenöt kopjafával
Mosonmagyaróvári séta - a sortűz egyik tanújával
"Egy fiú fekszik"
[1956 után]

 

Elveszettnek hitt üvegfestmények


1. stáció: Krisztus Pilátus előtt

Előkerültek Andor Loránd festőművész elveszettnek hitt ablakfestményei a rózsadombi Krisztus Király-kápolnában. A budai Érseki Katolikus Gimnázium mellé 1925-ben épült a Krisztus Király-kápolna, Árkay Aladár (1868-1932) tervei szerint. Ablakait eredetileg Leszkovszky György keresztutat ábrázoló üvegmozaikjai díszítették, ám ezek a háborúban elpusztultak. Pótlásukra készült az ötvenes évek legelején Andor Loránd festőművész (1906-1966) tizennégy stációból álló sorozata. A 30 x 50 centiméteres képek az ötvenes évek anyagi viszonyaihoz igazodva nem üvegmozaikok, hanem annak hatását keltő temperafestmények voltak, amelyeket a művész sajátos technikát alkalmazva áttetszővé tett. A markáns vonalakkal kontúrozott, erőteljes, tömör kompozíciók az ablakokban kiképezett, kereszt alakú faborítás közepébe kerültek, így a keresztút jelenetei a sötét háttérből élénk színekkel ugrottak ki, szinte világítottak. Az alkotások két évtizedig gyönyörködtették az áhítatot kereső rózsadombi híveket.

A hetvenes évek elején a kápolnát belül felújították. Ennek során eltávolították Andor Loránd ablakfestményeit, és helyükre a hívek adományaként szenteket ábrázoló, nagyméretű, homokfúvásos technikával készült üvegtáblák kerültek, Szilágyi János művei. A kápolna így ugyan világosabb lett, de karaktere megváltozott. És ekkor sajnos nyoma veszett a stációképeknek. A festőművész 1966-ban meghalt, családját nem értesítették a változásról, a hivatalos művészettörténet pedig ez idő tájt nem nagyon törődött a kortárs templomi művészettel. Andor Loránd haláláról akkor az Új Ember is megemlékezett (1966. december 4.), és jószerével ez volt az egyetlen írásos nyom a keresztút képsorozatáról. A festőművész leszármazottai sokáig eredmény nélkül nyomoztak a művek után.

2005-ben a gimnáziumot, amely az államosítás óta Rákóczi nevét viseli, teljesen felújították. Ez a hatalmas munka érintette a Krisztus Király-kápolnát is. Az átépítések kapcsán a kis torony alatti raktárfülke legfélreesőbb zugában, vázákkal és szobrokkal elfedve, gondosan becsomagolva, jó állapotban előbukkant mind a tizennégy festmény üvegezve, bekeretezve, közülük négy míves faragású fakeretben. Az előkerült képeket a templom jelenlegi igazgatója, Dankó Iván atya írásos emlékek híján először nem is tudta elhelyezni a templom történetében. Mindenkinek nagy örömére szolgált, amikor a művész születési centenáriumának előkészítése kapcsán Andor Loránd családja ismét megkereste a templomi elöljárókat, és ekkor azonosíthatták az elveszettnek hitt műalkotásokat.

Ha átsüt rajtuk a napfény, ma is ugyanazt a megrázó áhítatot ébresztik, mint hajdanán, amikor vasárnaponként kisiskolásként az iskola tőszomszédságában lévő templomunkba merészkedtünk. Remélhetőleg a templomi hívek és a kortárs magyar képzőművészet kedvelői is hamarosan méltó helyen gyönyörködhetnek a háború utáni nehéz évtizedek templomi művészetének e jeles alkotásában.

Riedel Miklós

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu