Uj Ember

2006.03.12
LXII. évf. 11. (3004.)

Megjelent
az Új Ember
gyermekújságja!

Főoldal
Címlap
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Lélekben erős országot!
Orbán Viktor a történelmi egyházak vezetőivel tárgyalt
A háttérben Brezsnyev?
Új megvilágításban a pápa elleni merénylet
A múltból a jövőbe
Millenniumára készül a pécsi egyházmegye
Újabb fekete március Erdélyben?
Új egyházfalók, régi egyházüldözők
Lelkiség
Színeváltozás
Szentírás-magyarázat
"Arc, amelyet szemlélnünk kell"
HOMÍLIAVÁZLAT
Ampolnák és kézmosók
Liturgia
Mózes anyja
Nők a Bibliában (4.)
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Kihívás a keresztények számára
A szociális kérdés és a kereszténydemokrácia
Katolikusok részvétele és magatartása a politikában
A Hittani Kongregáció dokumentuma (7. rész)
Magára hagyhatja a pásztor a nyájat?
Jézus hazáját siratja
Élő egyház
A kultúrával kezdeni...
Konferencia Esztergomban
Építkezés lélekből és kőből
Elkészült a kecskeméti Szent Család-plébánia épülete
Ifjúsági találkozó Balatonszemesen
Habsburg Ottó feleségével a fiataloknál
Hitoktatók lelkinapja Székesfehérvárott
Fórum
Szent Tamás "magyar hangja"
Ötven éve halt meg Horváth Sándor domonkos szerzetes
Könyvespolcra
A művészet gyógyító ereje
A jó harcot megharcolta
Az Olvasó írja
Idézzük őt szüntelen
Ünnep
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Fórum
Hittel és hűséggel - a szenvedésben
Rómában vannak a püspök boldoggáavatási aktái
Szórólapok koráb(b)an
Eszközök az egyház ellen - egykor és ma
Fórum
Európa - Quo vadis?
Szent az élet
Brown atya botránya (4.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Lélektől lélekig
DVD-AJÁNLÓ
Útra kelés
A nagymama rémülete
Városmisszió (2.)
Programajánló
Hangulatjelentés
Milliomos
Húsvét Taizében
Rejtvény
Kultúra
Kopott hanglemez
Hangok Mozartról
Mozart és Bartók jegyében
Kezdődik a Budapesti Tavaszi Fesztivál
Két Petőfi és a harmadik
Aki nem tud énekelni, hangszeren játszik
Beszélgetés Varga Tamás gordonkaművésszel
Paletta
Fórum
Kövek szavában az emlékezés
Zarándoklat - Világostól Aradig
"Átültetett Jeruzsálem"
Szent helyek - csodatévő források (VIII.)
Zenével az Istenhez vezető úton
Mozaik
Átadták a Scheiber-díjakat
A kitüntetettek között: Jakubinyi György érsek
Római konferencia a magyar kereszténydemokráciáról
"Siófoktól Siófokig"
Az ágyúöntő háza
ÁLMODIK A MÚLT
Kúszó virágcsoda

 

Szent helyek - csodatévő források (VIII.)

"Átültetett Jeruzsálem"

Jézus követői a Mester feltámadása utáni időtől számon tartották és felkeresték a passió helyszíneit. Távolabbról érkező zarándokok tömeges látogatására csak a IV. századtól, a kereszténység államvallássá tétele után kerülhetett sor. Az utazások zavartalansága azonban nem tartott sokáig. A Szentföld iszlám kézre kerülése a Megváltó nyomán haladókat a legnagyobb lelki élménytől fosztotta meg.


Kálvária - Dunabogdány

A XI. század végétől a Szentföld visszafoglalásáért indított keresztes hadjáratok óriási változásokat hoztak a keresztény Európa életében. A keresztesek és zarándokok ereklyék ezreit hozták magukkal, melyek az öreg kontinens templomainak kincseivé váltak.


Kálvária-kápolna - Visegrád

A Szentföld visszafoglalása után, érzelmileg felfokozott légkörben bontakozott ki a gótika, melynek jellemző vonása a vaskos realizmus. Ekkor kezdték ábrázolni a kereszten szenvedő Krisztust. A terjedő misztikus vallásosság egyre inkább elmélyedt Krisztus szenvedésének és halálának titkában. Ennek a misztikus szemléletnek a hatása tükröződik a keresztrefeszítés ábrázolásain: a szenvedő Krisztus fején ettől kezdve látható töviskorona, a kereszt tövénél a fájdalomtól roskadozó Mária, mellette Mária Magdolna, János apostol. A jelenetek is élővé, mozgalmassá váltak.

A Szentföld újbóli pogány kézre kerülése azonban arra ösztönözte a hívőket, hogy saját környezetükben jelenítsék meg a passió emlékhelyeit. Ebben a folyamatban fontos szerepet töltöttek be a koldulórendek, a domonkosok és a ferencesek. Ők a szenvedő, a részvét és az együttszenvedés érzését kiváltó Krisztus tiszteletét helyezték az egyéni és a közösségi imaélet középpontjába. A "Fájdalmak Embere" a "Vir Dolorum" tiszteletének fontos közösségi színterei lettek az "átültetett Jeruzsálemek", későbbi nevükön a kálváriák. Ezeken a helyszíneken végezték el a jeruzsálemi szenvedés útjára emlékeztető ájtatosságot, a keresztútjárást.

V. Kelemen pápa 1312-ben a Szentsír őrzését Jeruzsálemben a ferencesekre bízta, akik ezután éppen különleges helyzetüknél fogva voltak hivatottak a keresztúti ájtatosság terjesztésére.

A keresztúti stációk első leírását egy 1187-es feljegyzés tartalmazza. Részletes közlések a XV. század második felében jelentek meg: 1471-ben holland nyelvű szöveg sorolja fel a szenvedés állomásait. Jeruzsálemben a XVI. század elején hét stációról írnak. A Johannita (később Máltai) Lovagrend már 1320 táján felállított Rhodosz szigetén hét stációs kálváriát. Szentföldi útjáról visszatérve Boldog Alvaras (Alvarus) domonkos rendi szerzetes pedig a spanyolországi Cordobában, kolostora kertjében tizennégy stációs kálváriát épített. Boldog Bernardino Caimo (Caimi), volt jeruzsálemi ferences gvardian 1493-ban Milánó mellett, Monte Varallóban a jeruzsálemi Via Crucis mintájára állított fel keresztutat. Ezt rövid időn belül "Új Jeruzsálem" névvel illették. A felállítást követő évtizedekben a kálváriát hatalmasra bővítették.

A stációállítás egységesítése 1731-ben történt, amikor a stációk (via crucis, via dolorosa) számát tizennégyben határozták meg. Ez a szabályozás természetesen egyaránt vonatkozott a templomokban és a szabadban felállított állomásokra is.

Az emberi leleményesség, az alkotásban kifejezett tisztelet a kálváriaépítés változatos formáit alakította ki a Dunakanyarban is.

Soós Sándor néprajzkutató

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu