|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Aki nem tud énekelni, hangszeren játszik Beszélgetés Varga Tamás gordonkaművésszel A Bécsi Filharmonikusoknak mintegy százötven tagja van. Nem véletlenül, hiszen a világhírű zenekar nem pusztán a Staatsoperben teljesít szolgálatot, hanem - sokszor az ottani előadásokkal egy időben - koncertek, turnék közreműködője is. Varga Tamás 1998-ban lett az osztrák főváros operaházának, majd 2001-től a Bécsi Filharmonikusoknak is vezető csellistája. A szólistaként is nemzetközi hírnévnek örvendő művésszel legutóbbi budapesti fellépésekor beszélgettünk. - Először a budapesti Operaház zenekarának, illetve a Filharmóniai Társaságnak voltam a tagja, 1998 óta dolgozom és élek Bécsben. Tizenkét év alatt olyan színházi rutinra tettem szert, hogy már nem annyira megterhelő egy-egy előadást végigjátszanom, "ráérek" hallgatni is a darabokat. Jó pozíció a zenekari szólócsellistáé, hiszen rengeteg a megszólalási lehetőség. Az operaelőadások hetven-nyolcvan százalékában komoly szerepet kap ez a hangszer. Igazán nagy feladatok is adódnak, gondolok például a Tell Vilmosra, a Don Carlosra, a Toscára vagy Az árnyék nélküli asszonyra, de említhetném a balettek nagy csellószólóit is... Az önálló koncertezésre mennyire marad ideje? - Bécsben jó előre megkapjuk a zenekari tervet, így nincsenek ütközések, szervezni tudom az egyéni fellépéseimet is, amelyek ugyancsak fontos részei a pályámnak. A 2003/2004-es szezonban előfordult, hogy a zenekari feladatokon túl mintegy ötven fellépésem volt: különböző együttesekkel, tíz-tizenkét alkalommal játszottam Dvorák csellóversenyét, lemezre vettem és koncerteken is előadtam Bach összes szólószvitjét... Ez nagyon sok volt. Eljutottam oda, hogy nem volt kedvem a szerepléshez, s csak a pódiumra lépve tudtam ráhangolódni a zenére. Éreztem, ennyit nem szabad vállalnom. Ahhoz, hogy egy művész érzelmeket tudjon átadni a hallgatóknak, az érzelmeket fokozottabban kell megélnie. Nem lehetek fásult, mert azt a közönség megérzi. Számomra az ideális az évi harminc-harmincöt önálló koncert. Kizárólagos szólista pályára azért sem vágyom, mert a turnék kapcsán egy évben így is három-négy hónapot úton vagyok. Gyakran hívják vendégfellépésekre? - Mint említettem, elsősorban zenekari zenész vagyok, s ennek kint több értelemben is jelentősége van. Bizonyos együttesek számára nem vagyok annyira érdekes, mint egy világhírű szólista, aki lehet, hogy kevésbé izgalmasan játszik el egy adott művet, mégis "jobban el lehet adni" az illetőt. Ausztriában azonban több olyan kamaraegyüttesnek is tagja vagyok, amely a Bécsi Filharmonikusok zenészeiből verbuválódott. Magyarországon a Filharmóniai Társasággal, a Magyar Rádió zenekarával lépek fel rendszeresen, nemrég Pécsett vendégszerepeltem, de többek között olasz, japán együttesek hívnak meg időről időre. Ahova egyszer eljutottam, oda általában visszavárnak. A művészi fejlődésére hatottak az operai feladatok? - Az opera a legösszetettebb műfaj, amelyből rengeteget tanulhat egy hangszeres művész is. Én például biztosan másként adnám elő a Bach-szviteket, ha nem játszanék operazenekarban, s nem találkoznék nap mint nap remek énekesekkel. Az éneklés a legtermészetesebb, legősibb zenélési forma. Szerintem a hangszeresek azért választanak egy-egy zeneszerszámot, mert nem tudnak énekelni. De a hangszer mégis csak eszköz. Csellózás közben arra törekszem, hogy úgy formáljam a dallamot, úgy dolgozzak ki frázisokat a hangszeren, mint egy énekes. Az igazán jó zenésznek el kell tudnia feledtetnie a hallgatóval, hogy valamilyen instrumentumon játszik, kizárólag a zenének kell érvényre jutnia, azt kell átadnia. Számomra a "jó zenélés" lényege, esszenciája a kamarazenélés mellett az opera. Mire készül mostanában? - Idén többször is játszom Schumann a-moll gordonkaversenyét: április végén például két alkalommal a bécsi Musikvereinsaalban, Christopher Eschenbach vezényletével. Áprilisban Japánba is megyek, ahová Schumann mellett Dvorák és Saint-Saëns csellóversenyét viszem. Legközelebb mikor lép fel itthon? - Még nem tudom. Mindig szívesen jövök - ha hívnak. Ez a zenekarokon, illetve a koncertszervezőkön múlik. Pallós Tamás
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|